. . .

معرفی آشنایی با عروس دریایی

تالار حیات وحش

شاهزاده آبی مرداد

رمانیکی نقره‌ای
محروم
شناسه کاربر
1221
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-20
آخرین بازدید
موضوعات
386
نوشته‌ها
1,988
راه‌حل‌ها
1
پسندها
8,452
امتیازها
558
محل سکونت
جزیره عشق❤️❤️

  • #1
به طور کلی عروس دریایی یکی از انواع آبزیان محسوب می شود که امروزه در بسیاری از دریاها و دریاچه ها مشاهده می شود. یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که انسان با این نوع آبزی دارد نیش این موجود دریایی خواهد بود که می تواند برای انسان ها بسیار کشنده باشد.

آشنایی با عروس دریایی​

بهتر است بدانید این حیوان دریایی در واقع گونه ای بی مهرگان می باشد که در شاخه مرجانیان طبقه بندی خواهد شد. این موجودات قادر به شنا کردن هستند و همچنین امروزه گونه های متفاوتی از این جاندار موجود است که در تمام اقیانوس ها یافت می شوند. گونه های دیگری از این موجود دریایی درون آب شیرین زندگی می کنند که اندازه ای کمتر از نیم اینچ و رنگی سفید و روشن خواهد داشت.

خصوصیات عروس دریایی



در حال حاضر در بسیاری مناطق این موجود دریایی را درون آکواریوم نگهداری می کنند. آن ها از قدیمی ترین موجودات زنده دریایی هستند که از ۶۵۰ میلیون سال پیش تاکنون در دریاها زندگی می کنند. این گونه ای آبزی ها از نظر شکل، اندازه و رنگ های متنوع به گونه های مختلفی تقسیم خواهد شد.

امروزه در برخی فرهنگ ها عروس دریایی توسط انسان ها خورده می شود و در برخی از کشور های آسیایی به عنوان یک غذای لذیذ تلقی خواهد شد. در این کشور ها این گونه های ریزوستوما فشرده شده و در نمک خوابانده می شوند تا آب اضافه درون آن ها خارج گردد. محققان استرالیایی این موجود دریایی را به عنوان یک غذای کامل، پایدار و سرشار از پروتئین اما با انرژی غذایی نسبتا کم توصیه کرده اند.

جالب است بدانید که امروزه از این موجود دریایی در تحقیقات نیز استفاده خواهد شد به این صورت که پروتئین فلورسنت سبز که برخی گونه ها از آن برای ایجاد زیست تابی استفاده می کنند تغییر داده شده و به عنوان نشانگر فلورسنت برای ژن های تزریق شده به سلول ها یا ارگانیسم های دیگر به کار گرفته می شود.

ساختار این موجود دریایی:​

این دسته از موجودات دارای ساختار زیبایی هستند و به همین جهت با عنوان عروس دریایی نامیده خواهند شد. این موجود دریایی در اعماق متوسط دریا زندگی می کنند و تقریبا ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر قطر دارد و همچنین بدنی چتر مانند و شفاف ژلاتینی خواهد داشت. قطر بدن در مرکز چتر و در حاشیه لب ها بسیار کلفت بوده همچنین تعدادی تانتاکول در لبه خواهد داشت.

ساختار بدن موجودات آبزی


دهان چهار گوش عروس دریایی در قسمت وسط بدن آن قرار دارد که به یک حلق لوله ای با مقطع ۴ گوش وصل می شود و انتهای حلق نیز به معده ختم خواهد شد که دارای ۴ جیب شعاع خواهد بود. در واقع معده چهار قسمتی می باشد و از این قسمت ها، لوله هایی گوارشی یا معدی منشا گرفته و به صورت مجرای شعاعی حلقوی قرار گرفته و در نهایت مواد غذایی را به قسمت های مختلف می رسانند.

در اطراف دهان ۴ بازوی دهانی وجود دارد. در لبه چتر این موجود دریایی تعداد ۸ عدد برآمدگی به فواصل مناسب با یکدیگر قرار دارند که این برآمدگی ها دارای ساختار حسی هستند و حاوی ذرات شعاعی یا استاتولیت ها بوده و نیز ۳ چشم ساده در جدار عضو تعادلی خود دارند.

این حیوان آبزی دارای حداقل دو شبکه عصبی است که یکی از آن ها تمامی سطح روی و زیر چتر و تانتاکول ها را عصب دار نموده و جریانات عصبی را به آرامی منتقل می کند و در نهایت در تنظیم حرکات موضعی و متمرکزی مانند تغذیه دخالت خواهد کرد.

همچنین دومین شبکه عصبی نیز به نواحی زیر چتر محدود می شود و جریانات عصبی را به سرعت منتقل می کند و موجب تنظیم انقباضات چتر هنگام شنا می شود.

نیش زدن این موجود دریایی:​

این نیش معمولا برای افرادی که درون آب های آزاد شنا می کنند و یا به ورزش موج سواری می پردازند مشکلی بسیار شایع خواهد بود. در واقع بر روی بدن این حیوان شاخک هایی قرار گرفته که به هنگام احساس خطر این شاخک را وارد بدن دشمن کرده و از تیغه های میکروسکوپی که دارد زهر خود را وارد بدن فرد خواهد کرد.

خطرناک بودن نیش عروس دریایی برای انسان


توجه داشته باشید که در حالت عادی نیش این حیوان آبزی خطرناک نیست یعنی اگر با نیش این حیوان مواجه شدید بایستی خونسردی خود را حفظ نمایید زیرا آسیبی به شمار رسانده نمی شود. اما با این حال در برخی از مقاطع گزارش شده که افراد با نیش این موجو دریایی به مرگ رسیده اند. این گزارش ها می تواند موجب به وجود آمدن استرس در افراد شود اما به صورت کلی مرگ توسط نیش این موجود آبزی بسیار نادر خواهد بود.

تولید مثل حیوان آبزی:​

بهتر است بدانید که چرخه زندگی در اورلیا شامل دو مرحله ج×ن×س×ی و غیر ج×ن×س×ی است و البته که جنس ها کاملا از یکدیگر جدا هستند. در تکثیر ج×ن×س×ی دو جنس نرم و ماده اس×پ×ر×م و %%%% خود را درون آب رها می کنند و در نهایت پدیده باروری درون آب انجام خواهد گرفت.

در واقع محل قرار گیری گناد ها نیز در داخل و جدار درونی بدن قرار خواهد داشت. پس از پدیده رسیدگی گامت های نر و ماده به درون معده ریخته و از آنجا به دهان و سپس به درون آب رها می شوند. گاهی اوقات نیز عمل باروری %%%% ها با رهاسازی اس×پ×ر×م درون آب و انتقال آن از راه آب ورودی به حفره دهانی انجام می گیرد.

در مرحله ج×ن×س×ی معمولا غدد ج×ن×س×ی نعل اسبی شکل به تعداد ۴ عدد در قسمت زیر چتر در کنار کیسه های معدی قرار دارند و از قسمت بیرون اوربیا می توان آن را مشاهده کرد. دمدوز نر یا اورلیای نر معمولا اس×پ×ر×م ها از غدد تناسلی آزاد می شوند و سپس وارد حفره گوارشی شده و از طریق راه دهان درون آب دریا آزاد می شوند و در جستجوی مدوز ماده خواهند بود.

چگوگی تولید در موجودات آبزی


اس×پ×ر×م ها اغلب از طریق دهان اورلییای ماده وارد حفره گوارشی می شوند و در آنجا با %%%% های آزاد شده از غدد ج×ن×س×ی ماده ترکیب می شوند. پس از اینکه لقاح صورت گرفت تخم های به دست آمده از لقاح حفره گوارشی را ترک می کنند و در کیسه های پرورشی مخصوصی که در شیار بازوها به وجود می آید، جای خواهند گرفت.

به طور کلی تخم ها پس از طی مراحل رشد و نمو هر کدام به صورت لاروری مژک دار در می آیند و سپس این قسمت را ترک کرده و به صورت وارونه بر روی سطوح سخت دیگر متصل می شوند. در این حالت لاروها مژک را از دست داده و ساکن می شوند. که حدودا ۱۲ سانتی متر اندازه دارند و به صورت پولیپ خواهند بود.

همچنین لارو بدون مژک نیز ممکن است برای ماه ها یا سال ها به این شکل باقی بماند. در اواخر فصل پاییز و با شروع سرما پولیپ ها رشد می کنند و به صورت عرضی تقسیم می شود، قطعه قطعه شده و قطعات عمیق تر می گردند. در نهایت پولیپ به صورت مجموعه ای از قطعات نعلبکی شکل در می آید که لبه آن ها دندانه دار است و این قطعات به وسیله لوله مرکزی با یکدیگر ارتباط خواهند داشت.

به تدریج این قطعات از یکدیگر جدا می شوند و یکی پس از دیگری پولیپ را ترک می کنند. مدوز های تقریبا ۸ لبی شناور را به وجود می آورند که این مدوز ها رشد کرده و در نهایت مدوز بالغ را ایجاد می کنند که هر کدام زندگی مستقل خود را به صورت یک عروس دریایی ادامه می دهند.

در عروس های دریایی ماه وش تخم ها در شکاف یا درز های بازوی دهانی که شکل نوعی مکان به نام حفره یا اتاق تخم می دهند قرار می گیرند و پس از طی مراحل تکامل رشد به یکباره از تخم خارج خواهند شد.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین