انتشار یافتهها
تالارها
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
جدیدترینها
نوشتههای جدید
آیتمهای جدید
آخرین فعالیت
کاربران
کاربران ثبت نام شده
بازدیدکنندگان فعلی
بوفه
مدالها
حمایت مالی
اشتراک ویژه
بازیها
بازی 2048
مار بازی
ورود
ثبتنام
جدیدترینها
جستجو
جستجو
فقط جستجوی عنوانها
توسط:
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
منو
ورود
ثبتنام
نصب برنامه
نصب
★پیدا کردن رمانهای بینام★
سلام مهمون عزیز امیدوارم حالت خوب باشه. تا حالا شده خلاصهی یه رمانی که قبلاً خوندیش یادت باشه؛ اما اسم اثر رو فراموش کرده باشی؟! اگه این مشکل رو داری اصلاً نگران نباش، کافیه توی انجمن رمانیک ثبت نام کنی و خلاصه رمان رو توی این تاپیک بگی. اینطوری با یه تیر دو نشون زدی هم اسم رمانی که دنبالش بودی و پیدا میکنی، هم به خانواده بزرگ رمانیک میپیوندی و حالا میتونی کلی رمان جدید بخونی و اگه خواستی هم خودت دست به قلم بشی.
دوست داری اخبار طنز بنویسی؟ و باعث خندوندن کاربرا بشی؟ برای خبرنگار شدن بپر اینجا.
علاقه داری به نویسندهها کمک کنی تا اشکالات نگارشی خودشون رو برطرف کنن؟ برای ویراستار شدن کلیک کن.
به نظارت علاقه داری؟ دوست داری به نویسندهها توی پیشبرد اثرشون کمک کنی و ناظرباشی؟ آموزش هم داریم. کلیک کن^^
تو هم میتونی وبتون و مانگا و مانهوا ادیت بزنی! برای ادیتور شدن کلیک کن
برای پیوستن به تیم تدوین کلیک کن تا توی ساخت کلیپ حرفهای بشی.
برای اعلام آمادگی رنک بازرس کلیک کن تا توی حفظ و رعایت قوانین بهمون کمک کنی.
به طراحی جلد علاقه داری؟ دوست داری برای آثار یه جلد با خلاقیت خودت طراحی کنی؟ کلیک کن
. . .
تالارها
آموزش
آموزش نقد نویسی
کشمکش و تعلیق| چگونگی تحلیل و بررسی
جاوا اسکریپت غیر فعال میباشد. برای تجربه بهتر، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
پاسخ به موضوع
نوشته
<blockquote data-quote="FAZA-F" data-source="post: 97804" data-attributes="member: 2613"><p>دو عنصر کشمکش و تعلق از جمله عناصر بنیادی داستان نویسی است که در ادبیات داستانی مورد توجه نویسندگان بسیاری قرار گرفته است. احمد اکبرپور، نویسنده موفق کودک و نوجوان از جمله نویسندگانی است که به این عناصر داستانی توجه کرده است و می توان این عناصر را از جمله عناصر تاثیر گذار و جذابی دانست که اکبر پور در آثار خود برای جذب مخاطب استفاده کرده است. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت این دو عنصر « کشمکش» و « تعلیق» در داستان به ویژه داستانهای کودک و نوجوانان، بر آن است این عناصر و تکنیک های آنها را مورد مطالعه قرار دهد و سپس آنها را در آثار اکبرپور بررسی و تحلیل نماید. این پژوهش در بررسی این عناصر به این نتیجه دست می یابد که نویسنده در آثارش از تکنیکهای گوناگون از جمله: تعلیق در طرح، سرآغاز، همدردی، ماجرا، تغییر شخصیت ها و دیگر عوامل برای تاثیر گذاری بیشتر استفاده می کند.</p><p>کشمکش یا جدال در اصطلاح ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی، تقابل میان شخصیتها یا نیروهای مختلف داستان است که بنیاد حوادث را پی میریزد. کشمکش ممکن است میان یک شخصیت با یک یا چند شخصیت دیگر یا با جامعه، یا یک شخصیت یا یک نیرو، یا دو نیرو باهم، یا یک شخصیت با خودش باشد. رایجترین نوع، کشمکش دو شخصیت با یکدیگر است. کشمکش غالباً به چهار صورت نمود مییابد.</p><p></p><p>کشمکش جسمانی: آن است که دو شخصیت در درگیری خود به زور و نیروی جسمی متوسل شوند، مانند کشمکش داش آکل و کاکارستم در داستان داش آکل نوشتهٔ صادق هدایت.</p><p>کشمکش ذهنی: آن است که دو شخصیت بهطور ذهنی با یکدیگر بستیزند، مانند کشمکش ذهنی قیس با مهتاب در سلوک.</p><p>کشمکش عاطفی:آن است که احساس درونی یا شور و شوقی سودایی یک شخصیت، جدالی پدید آورد. مانند کشمکش راوی بوف کور.</p><p>کشمکش اخلاقی: آن است که شخصیت با اصول یا یکی از اصول اخلاقی حاکم بر اجتماع سر ستیز داشته باشد، مانند رفتار هما در شوهر آهو خانم.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FAZA-F, post: 97804, member: 2613"] دو عنصر کشمکش و تعلق از جمله عناصر بنیادی داستان نویسی است که در ادبیات داستانی مورد توجه نویسندگان بسیاری قرار گرفته است. احمد اکبرپور، نویسنده موفق کودک و نوجوان از جمله نویسندگانی است که به این عناصر داستانی توجه کرده است و می توان این عناصر را از جمله عناصر تاثیر گذار و جذابی دانست که اکبر پور در آثار خود برای جذب مخاطب استفاده کرده است. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت این دو عنصر « کشمکش» و « تعلیق» در داستان به ویژه داستانهای کودک و نوجوانان، بر آن است این عناصر و تکنیک های آنها را مورد مطالعه قرار دهد و سپس آنها را در آثار اکبرپور بررسی و تحلیل نماید. این پژوهش در بررسی این عناصر به این نتیجه دست می یابد که نویسنده در آثارش از تکنیکهای گوناگون از جمله: تعلیق در طرح، سرآغاز، همدردی، ماجرا، تغییر شخصیت ها و دیگر عوامل برای تاثیر گذاری بیشتر استفاده می کند. کشمکش یا جدال در اصطلاح ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی، تقابل میان شخصیتها یا نیروهای مختلف داستان است که بنیاد حوادث را پی میریزد. کشمکش ممکن است میان یک شخصیت با یک یا چند شخصیت دیگر یا با جامعه، یا یک شخصیت یا یک نیرو، یا دو نیرو باهم، یا یک شخصیت با خودش باشد. رایجترین نوع، کشمکش دو شخصیت با یکدیگر است. کشمکش غالباً به چهار صورت نمود مییابد. کشمکش جسمانی: آن است که دو شخصیت در درگیری خود به زور و نیروی جسمی متوسل شوند، مانند کشمکش داش آکل و کاکارستم در داستان داش آکل نوشتهٔ صادق هدایت. کشمکش ذهنی: آن است که دو شخصیت بهطور ذهنی با یکدیگر بستیزند، مانند کشمکش ذهنی قیس با مهتاب در سلوک. کشمکش عاطفی:آن است که احساس درونی یا شور و شوقی سودایی یک شخصیت، جدالی پدید آورد. مانند کشمکش راوی بوف کور. کشمکش اخلاقی: آن است که شخصیت با اصول یا یکی از اصول اخلاقی حاکم بر اجتماع سر ستیز داشته باشد، مانند رفتار هما در شوهر آهو خانم. [/QUOTE]
درج نقلقولها...
پاسخ دادن
تالارها
آموزش
آموزش نقد نویسی
کشمکش و تعلیق| چگونگی تحلیل و بررسی
سلام
دوست عزیز
جهت انتشار آثار و یا حمایت از نویسندههای انجمن، اکنون به خانوادهی رمانیک بپیوندید.
با ما اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. 🌹
تالار
فراخوانها
آموزش
کار با انجمن
قوانین
کلی
قوانین
فرستادن موضوع و نوشته
بالا
پایین