. . .

معرفی معرفی انیمیشن فرار مرغی ۱

تالار انیمیشن

Like crazy<3

مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
- رصد
شناسه کاربر
1249
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-25
آخرین بازدید
موضوعات
449
نوشته‌ها
1,867
راه‌حل‌ها
22
پسندها
20,711
امتیازها
613

  • #1

حوادث داستان در سال 1950 شکل گرفته است یعنی همان محدوده زمانی جنگ جهانی دوم ، فضا سازی هایی همچون بازداشت گاه های آلمان نازی با دیوارهای بلند ، سیم خاردارهی فراوان ، کلبه های منظم همچون بند های زندان ، تخت خوابهای دو طبقه ، گشت زنی ها ، قفل و زنجیر ها سلول انفرادی تاریک و حتی نور پردازی هایی همچون پروژکتور های زندان که فضای رعب انگیز را تداعی میکند .

شخصیت های اصلی داستان نیز هر کدام نماینده یک گروه یا قشر خاص اند.جینجر نماینده یهودیان مذهبی و صهیونیسم با کلاهی به شکل کلاه یهودیان همچنین از لحاظ لغوی کلمه جینجر به معنی فعال و پویاست ، کسی که همه را به جنب و جوش وحرکت وا میدارد ، زاکی نماینده آمریکا همراه با پرچمی در دوش با فریاد آزادی ، فائولر خروس پیری که نمادی است از استعمار پیر انگلیس. دیگر مرغها نماد یهودیاتی که مهاجرت به اسرائیل برای آنها موضوعیتی ندارد ، خانم توئیدی نمادی از هیتلر و سران نازیسم است و خدمتکار او نیز اشاره دارد به مردم آلمان که چشم و گوش بسته در خدمت نازیسم بودند ، سگ ها نمادی از ماموران بی رحم و سیاه پوش.

از دیگر کلیدهای موجود در داستان اشاره هایی است که در آن به دیگر فیلمهای بزرگ یهود می شود فیلم با یک صحنه که در آن جینجر در تلاش برای حفر یک تونل با یک قاشق است آغاز می شود که این صحنه اشاره ای است با معنا به صحنه ای از فیلم فرار بزرگ برنده جایزه اسکار. همچنین در طول داستان شاهد آن هستیم که جلسات دسته جمعی و گروه مرغان در لانه شماره 17 برگزار می شود که این نیز اشاره ای است به فیلم بازداشتگاه شماره 17 دیگر برنده اسکار که این خود نشان دهنده این مطلب است که فیلم به هر وسیله ممکن در پی ایجاد ارتباطی هر چند کوتاه بین این انمیشن و اهداف دنبال شده در فرار بزرگ و بازداشتگاه شماره 17 می باشد.

موضوع اصلی این انیمیشن داستان گروهی از مرغ ها یا به زبان دیگر یهودی هاست که در یک مرغ داری گرفتار شده اند .فضایی رعب انگیز برای این مرغداری ساخته شده که درآن مرغها برده و ابزاری برای سود بردن خانم توئیدی هستند و در صورتی هم که تخم نگذارند کشته می شوند .
در فیلم شاهد این هستیم که رهبر مرغها جینجر هر چه تلاش می کند تا دیگر مرغها را برای فرار با خود همراه سازد به دلیل بی توجهی آنها موفق نمی شود. این موضوع اشاره ای است به عدم همراهی دیگر یهودیان جهان با صهیونیست های تندرو آمریکا و اسرائیل که این فیلم قصد در برانگیختن و همراه کردن آنها را دارد .در قسمتهایی از فیلم شاهد آنیم که جینجر برای تهییج دیگر مرغها بهشت موعودی که قصد دارند به آنجا بروند را وصف می کند که بسیار سرسبز است دیگر لازم به تخم گذاشتن نیست هیچکس نمی تواند آنها را اذیت کند و حتی میبینیم که برچسبی روی دیوار زده اند که برایشان مظهری از بهشت وعده داده شده ی مرغ هاست.این عکس از جهات زیادی قابل تحلیل است :

اول اینکه کلمه "پارادایز" به معنی بهشت روی آن دیده می شود.دیگر اینکه این سرزمین جایی در مشرق است زیرا طلوع خورشید از جایی،نمادی است از شرقی بودن آنجا. همچنین عکسی از آلو بر روی آن میبینیم که شباهت زیادی به زیتون دارد و درختی که در تصویر دیده می شود هیچ شباهتی به درخت آلو ندارد و شباهتش به درخت زیتون بیشتر است.البته همگی ما میدانیم که سرزمین موعود مرغها که در مشرق قرار دارد وبه سرزمین درختان زیتون معروف است جایی نیست مگر فلسطین.
در ادامه فیلم وقتی جینجر از فرار نا امید می شود و از خدا کمک می خواهد ناگهان شاهد حضور "زاکی با فریاد آزادی و با پرچم آمریکا بر دوش" خواهیم بود که گویا خداوند در پاسخ به دعای جینجر او را فرستاده است در شخصیت زاکی تمام مشخصات "فرهنگ آمریکایی" همچون خشونت ، خوش گذرانی ، بی بند و باری اخلاقی و غلو و دروغ وجود دارد و بعد از حضورش نیز شاهد ترویج فاکتورهای فرهنگ آمریکایی در مرغداری هستیم همچنین در قسمتهایی هم میبینیم که زاکی از آمریکا به عنوان "سرزمین آزادی و مهد شجاعان" نام می برد و حتی به جنگ طلب نبودن آمریکا هم اشاره می کند.
فیلم همچنان با تلاش مرغها برای فرار و دروغ گویی زاکی در مورد پرواز ادامه می یابد تا اینکه داستان با ورود دستگاه "پیراشکی پزی" وارد فاز جدیدی می شود در اینجا فیلم اشاره دارد به مسئله دروغین هلوکاست و دروغ تاریخی قوم یهود مبنی بر سوزاندن آنها در جنگ جهانی دوم. با ورود دستگاه پیراشکی پزی آینده آنها و آرزوی آنها برای رفتن به بهشت موعود به خطر می افتد و جبنجر برچسب پیراشکی پزی را بر روی برچسب بهشت خیالی زده می گوید " میخوان همه مونو بکشن".

پس از درگیری های فراوان بین زاکی و فائولر نهایتا با شجاعتی که زاکی در نجات جینجر از خود نشان میدهد فائولر به منجی بودن زاکی یا بهتر بگوییم آمریکا پی میبرد.از اینجا رابطه اش با او رو به بهبود میگذارد وحتی از او قدر دانی نیز میکند در ادامه فیلم ناتوانی زاکی در پرواز کردن مشخص می شود و مرغها تصمیم می گیرند تا با ساختن هواپیما از زندان فرار کنند نکته قابل توجه در این جا کمک فائولر و زاکی برای فرار است که بیانگر این موضوع می باشد که رهایی اصلی و پایانی یهودیان نهایتاً با کمک آمریکا و انگلیس ممکن است و شاید آنها خیانت ها و بد قولی هایی در حق یهودیان روا دارند ولی در نهایت به کمک آنها خواهند شتافت .

صحنه فرار مرغها و پرواز آنها نیز اشاره ای است به پرواز هواپیما های آمریکایی در آسمان آلمان و بمباران کردن آنجا که باعث شکست نازیسم و سقوط هیتلر شد از دیگر نکته هایی که در این قسمت قابل تامل است سقوط خانم توئیدی ، انفجار شبه اتمی قصد تطهیر بمباران اتمی آمریکا در جنگ جهانی دوم در شهر هیروشیما را دارد و همچنین نمای جالبی از خرابه های خانه خانم توئیدی که شباهت زیادی به خرابه های جنگ جهانی دوم دارد. در قسمت پایانی فیلم که مرغها به بهشت موعودشان میرسند نکته های قابل توجه زیادی به چشم میخورد از جمله فضا سازی بسیار شاد و جذاب تصویر شاد و خوشحالی که از مرغها ارائه می شود که حتی از انتظارشان هم فراتر بوده است شروع به زاد و ولد کردن و آموزش دادن بچه ها برای به وجود آوردن نسل جدید رابطه عاشقانه جینجر و زاکی.
در بین آب واقع بودن این سرزمین که همان شعار صهیونیستی یهودی ها یعنی از نیل تا فرات است که در پرچم اسرائیل نیز تجلی یافته است.نوشته ای که در پایان فیلم بر روی تابلوئی دیده می شود بسیار قابل توجه است روی این تابلو کلمه "سنتری" به معنی حریم مقدس و سرزمین حفاظت شده آمده است در حالی که کلمه "برد" به معنی همه پرندگان خط خورده و تخصیص پیدا کرده به "چیکن" به معنی مرغها و این نشان میدهد که فلسطین مربوط به همه ملتها نیست و فقط اختصاص به قوم یهود دارد ودر ادامه تابلو بقیه ملتها از ورود منع شده اند.

در پایان این نکته قابل توجه است که سازندگان این انیمیشن موفق که 280 میلیون دلار در جهان فروش داشته از طرق مختلفی از جمله داستان جذاب ، تکنیک های ساخت انیمیشن ، شخصیت پردازی های قوی و همچنین دیالوگ های پر معنی سعی در برقرار کردن رابطه عاطفی با مخاطبان بخصوص کودکان و تحت تاثیر قرار دادن آنها دارند تا از این طریق پیامهای مورد نظرشان درباره تشکیل اسرائیل را منتقل کنند تا جنایاتی را که در فلسطین به ظهور رسانده اند را موجه جلوه دهند و از این طریق حساسیت های مردم جهان درباره کشت و کشتارهایشان را ازبین ببرند تا بتوانند راحت تر به اهدافشان برسند.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
212
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
168
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
145
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
240

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین