انتشار یافتهها
تالارها
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
جدیدترینها
نوشتههای جدید
آیتمهای جدید
آخرین فعالیت
کاربران
کاربران ثبت نام شده
بازدیدکنندگان فعلی
بوفه
مدالها
حمایت مالی
اشتراک ویژه
بازیها
بازی 2048
مار بازی
ورود
ثبتنام
جدیدترینها
جستجو
جستجو
فقط جستجوی عنوانها
توسط:
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
منو
ورود
ثبتنام
نصب برنامه
نصب
★پیدا کردن رمانهای بینام★
سلام مهمون عزیز امیدوارم حالت خوب باشه. تا حالا شده خلاصهی یه رمانی که قبلاً خوندیش یادت باشه؛ اما اسم اثر رو فراموش کرده باشی؟! اگه این مشکل رو داری اصلاً نگران نباش، کافیه توی انجمن رمانیک ثبت نام کنی و خلاصه رمان رو توی این تاپیک بگی. اینطوری با یه تیر دو نشون زدی هم اسم رمانی که دنبالش بودی و پیدا میکنی، هم به خانواده بزرگ رمانیک میپیوندی و حالا میتونی کلی رمان جدید بخونی و اگه خواستی هم خودت دست به قلم بشی.
دوست داری اخبار طنز بنویسی؟ و باعث خندوندن کاربرا بشی؟ برای خبرنگار شدن بپر اینجا.
علاقه داری به نویسندهها کمک کنی تا اشکالات نگارشی خودشون رو برطرف کنن؟ برای ویراستار شدن کلیک کن.
به نظارت علاقه داری؟ دوست داری به نویسندهها توی پیشبرد اثرشون کمک کنی و ناظرباشی؟ آموزش هم داریم. کلیک کن^^
تو هم میتونی وبتون و مانگا و مانهوا ادیت بزنی! برای ادیتور شدن کلیک کن
برای پیوستن به تیم تدوین کلیک کن تا توی ساخت کلیپ حرفهای بشی.
برای اعلام آمادگی رنک بازرس کلیک کن تا توی حفظ و رعایت قوانین بهمون کمک کنی.
به طراحی جلد علاقه داری؟ دوست داری برای آثار یه جلد با خلاقیت خودت طراحی کنی؟ کلیک کن
. . .
تالارها
امور فرهنگی
ادبیات
متفرقه ادبیات
قصاید ملک الشعرای بهار
جاوا اسکریپت غیر فعال میباشد. برای تجربه بهتر، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
پاسخ به موضوع
نوشته
<blockquote data-quote="S O-O M" data-source="post: 27061" data-attributes="member: 36"><p>جهانا چه مطبوع و خرم جهانی</p><p>دریغا که بر خلق ناجاودانی</p><p></p><p>نعیم و جحیم است در تو سرشته</p><p>و لیکن تو خود فارغ از این و آنی</p><p></p><p>همه کارهای تو از حکمت آید</p><p>ز حکمت برون کارکردن ندانی</p><p></p><p>بهدستت شماربست ز آغاز خلقت</p><p>که با آن شمردن، دهی و ستانی</p><p></p><p>ز فهم بشر این شمار است بیرون</p><p>که هست این شمر عالی و فهمدانی</p><p></p><p>کسی کاین شمردن بداند، بداند</p><p>که باقی به گیتی چه و چیست فانی</p><p></p><p>به علم این شمر، یافت مردم نتاند</p><p>که بیرون علم است این غیبدانی</p><p></p><p>برون است دانستن سرّ گیتی</p><p>ز قید زمانی و قید مکانی</p><p></p><p>چو خیطی که صد رنگ باشد بدان بر</p><p>بر آن خیط موری کند دیدهبانی</p><p></p><p>زمانها بباید که مر رنگها را</p><p>جداگانه بیند به تاریک جانی</p><p></p><p>گهی سبز بیند گهی زرد بیند</p><p>گه اسپید و گه سرخ و گه زعفرانی</p><p></p><p>ولی مرد بیننده بیند به یک دم</p><p>همه رنگها را به روشنروانی</p><p></p><p>برآن نگذرد دیدهٔ مور لیکن</p><p>تو بینی چو بر وی نظر بگذرانی</p><p></p><p>جهان همچو آن خیط صدرنگ باشد</p><p>من و تو چو موریم از ناتوانی</p><p></p><p>به قید زمان و مکان پای بسته</p><p>نه بینیم جز لحظههای جهانی</p><p></p><p>مر این لحظهها را به یک جای بیند</p><p>کسی کاو ز اسرار دارد نشانی</p><p></p><p>حسابیست آنجا که پیر تو داند</p><p>چه دانی تو در نیمه راه جوانی</p><p></p><p>حسابیست آنجاکه وهم محاسب</p><p>نیابد از اول قدم نقش ثانی</p><p></p><p>توان با ریاضت بدان راه بردن</p><p>چنان چون ز الفاظ، ره زی معانی</p><p></p><p>به صبر و ریاضت توان یافت آن را</p><p>که دولت نیاید به کف رایگانی</p><p></p><p>کسی سر گیتی بداند که جانش</p><p>بپیوست با عالم جاودانی</p><p></p><p>جهان خود نباشد مگر این شمردن</p><p>جهانا تو کی زین شمردن بمانی</p><p></p><p>همانا نمانی تو هیچ از شمارش</p><p>که هم بیشماری و هم بی کرانی</p><p></p><p>نه پیداست اصلت ز بن از قدیمی</p><p>نه پیداست پایت ز سر از کلانی</p><p></p><p>یکی خواند موهوم وآن یک قدیمت</p><p>دگر حادث دهری، آن یک ، زمانی</p><p></p><p>چنان چون تویی کی شناسمت زیرا</p><p>سراسر خیالی، سراسرگمانی</p><p></p><p>بهٔکجا حکیمی بهٔکجای نادان</p><p>به یک جا زمینی به یک جا زمانی</p><p></p><p>همانا تو را نیست شکلی معین</p><p>که از چشم ِ اندازه دانان ، نهانی</p><p></p><p>ز هرگوشه کاندر تو بینیم ،چُنین</p><p>یکی برشده خیمه ی زر نشانی</p><p></p><p>من ای کاش دانستمی، سخت روشن</p><p>که تو برچه لون و چه شکل وچه سانی ؟</p><p></p><p>حکیمی مراگفت کاین چرخ و انجم</p><p>بود جسم گردندهٔ باستانی</p><p></p><p>در آن جسم گردنده پیداست رگها</p><p>که زی ماکند هر رگی کهکشانی</p><p></p><p>به هرکهکشان اخترانند ،بیمَر</p><p>که مهریست هر اختری، ازگرانی</p><p></p><p>به پیرامن مِهرها بر، قمرها</p><p>بگردند چونان که بینی و دانی</p><p></p><p>همان پیکرگرد پوبنده باشد</p><p>یک اختر، بر مردم آن جهانی</p><p></p><p>مداربست او را و ، اوج و حضیضی</p><p>قِرانی و بُعدی ،به چرخ کیانی</p><p></p><p>ازبن جنس ، استارگانند، بیمَر</p><p>کز احصایشان تا ابد با زمانی</p><p></p><p>که هریک جهانیست واندر درونش</p><p>جهانها چو اشیا درون ِ أوانی</p><p></p><p>برون زبن جهانها و زابن آسمانها</p><p>چهباشد؟ یکیژرف ،بین ، گر توانی</p><p></p><p>ازیرا به نزد خرد راست ناید</p><p>به هر روی بیحدی و بیکرانی</p><p></p><p>همانا که چیزیست بیرون این حد</p><p>مکان جُسته، بر ذِروه ی ِ لامکانی</p><p></p><p>وجودیست آنجا کز اندیشه هر دم</p><p>به پا دارد و بفکند این مبانی</p><p></p><p>جهان است محکوم و اویست حاکم</p><p>وزاویست ،سلطانی و قهرمانی</p><p></p><p>به فرمان اثند ذرات و ،دارد،</p><p>به هر ذره فرمانش یکسان، روانی</p><p></p><p>جهان ارغنونست و او ارغنونزن</p><p>هم از اوست آهنگ و لحن اغانی</p><p></p><p>نگر کاندرین پهنهٔ بیکرانه</p><p>که یارد جز او دعوی پهلوانی</p><p></p><p>حکیمی دگر گفت نبود جز از او</p><p>وجودی که از راستی ، «هست» ، خوانی</p><p></p><p>جهان با همه عرض و طول و نمایش</p><p>سراسر گمانست و او بی گمانی</p><p></p><p>حکیمی دگر حسن عالیش خواند</p><p>که جوبای اوسبند ذرّات ِ دانی</p><p></p><p>دوان است هر ذره زی حسن مطلق</p><p>چو عاشق ،به دیدار معشوق ِ جانی</p><p></p><p>بدان، تا چنو خوب گشتن تواند</p><p>زند گام هر ذره با ناتوانی</p><p></p><p>گهرها یک از دیگری مایه گیرد</p><p>شتابان درین عرضگاه امانی</p><p></p><p>چو پرمایه شد سوی بالا گراید</p><p>که یابد ز گم گشتهٔ خود نشانی</p><p></p><p>فساد ِصور، هست از این ره ،که گوهر</p><p>پس از پیری و مرگ جوید جوانی</p><p></p><p>کمالیست ،در هر زوالی، نهفته</p><p>که با هر زوالی رهد جاودانی</p><p></p><p>لئیم ،از لئیمی ،حسود ،از حسودی</p><p>پلید از پلیدی جبان از جبانی</p><p></p><p>گهر سوی اوج است پویا و کرده</p><p>فنای صور در رهش نردبانی</p><p></p><p>بکوشد گهر تا که جان گردد و جان</p><p>بکوشد که جانان شود زین معانی</p><p></p><p>سوی خیر و نیکی ،دوانند، جانها</p><p>چو زی سکهٔ خسروی زرکانی</p><p></p><p>بود در ره عشق گام نخستین</p><p>بقای نهانی، فنای عیانی</p><p></p><p>چو باقی شود جان به جانان گراید</p><p>خود این است در عاشقی گام ثانی</p><p></p><p>اگر نفسها را بقایی نبودی</p><p>به چیزی نیرزیدی این زندگانی</p><p></p><p>بمان تا که جان مایه گیرد ز دانش</p><p>ز دانش چو جان مایه گیرد بمانی</p><p></p><p>بود جانت مرغی که بربسته پرش</p><p>بر آن شو که این بسته پر برفشانی</p><p></p><p>برافشانی این پر به پرواز و گردی</p><p>به یک چشم برهم زدن آسمانی</p><p></p><p>سوی قوّت و حُسن ، پروازگیری</p><p>نهی ازپس پشت، ضعف و نوانی</p><p></p><p>از آن پیش ،کِت شه ،به نزدیک خواند،</p><p>ره قرب شه جوی اگر میتوانی</p><p></p><p>رهت سخت نزدیک باشد به حضرت</p><p>گرت همت شه کنند هم عنانی</p><p></p><p>من اکنون یکی راه بنمایت ، نو</p><p>سزد گر درین راه مرکب جهانی</p><p></p><p>ره خویشتن خواهی و طمع و کینه</p><p>بهل، گام زن در ره مهربانی</p><p></p><p>ره صدق پیش آیدت وندر این ره</p><p>به جز راستی نیست دیگر نشانی</p><p></p><p>یکی شاهراهیست پیوسته زانجا</p><p>بهشهری کجا شهر مردانش خوانی</p><p></p><p>جوانمردی آنجا به کار است وکس را</p><p>در آن شهر ندهند ره رایگانی</p><p></p><p>چو آن جا درآیی برندت به درگه</p><p>دهندت یکی جامهٔ خسروانی</p><p></p><p>برندت شبانروز هرجای مهمان</p><p>کشی ازکف دوستان دوستکانی</p><p></p><p>کتابی گشایند پیشت ادیبان</p><p>که از وی شمار دوگیتی بدانی</p><p></p><p>چوکامل شدی بازگردی به خانه</p><p>که درماندگان را کنی میزبانی</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="S O-O M, post: 27061, member: 36"] جهانا چه مطبوع و خرم جهانی دریغا که بر خلق ناجاودانی نعیم و جحیم است در تو سرشته و لیکن تو خود فارغ از این و آنی همه کارهای تو از حکمت آید ز حکمت برون کارکردن ندانی بهدستت شماربست ز آغاز خلقت که با آن شمردن، دهی و ستانی ز فهم بشر این شمار است بیرون که هست این شمر عالی و فهمدانی کسی کاین شمردن بداند، بداند که باقی به گیتی چه و چیست فانی به علم این شمر، یافت مردم نتاند که بیرون علم است این غیبدانی برون است دانستن سرّ گیتی ز قید زمانی و قید مکانی چو خیطی که صد رنگ باشد بدان بر بر آن خیط موری کند دیدهبانی زمانها بباید که مر رنگها را جداگانه بیند به تاریک جانی گهی سبز بیند گهی زرد بیند گه اسپید و گه سرخ و گه زعفرانی ولی مرد بیننده بیند به یک دم همه رنگها را به روشنروانی برآن نگذرد دیدهٔ مور لیکن تو بینی چو بر وی نظر بگذرانی جهان همچو آن خیط صدرنگ باشد من و تو چو موریم از ناتوانی به قید زمان و مکان پای بسته نه بینیم جز لحظههای جهانی مر این لحظهها را به یک جای بیند کسی کاو ز اسرار دارد نشانی حسابیست آنجا که پیر تو داند چه دانی تو در نیمه راه جوانی حسابیست آنجاکه وهم محاسب نیابد از اول قدم نقش ثانی توان با ریاضت بدان راه بردن چنان چون ز الفاظ، ره زی معانی به صبر و ریاضت توان یافت آن را که دولت نیاید به کف رایگانی کسی سر گیتی بداند که جانش بپیوست با عالم جاودانی جهان خود نباشد مگر این شمردن جهانا تو کی زین شمردن بمانی همانا نمانی تو هیچ از شمارش که هم بیشماری و هم بی کرانی نه پیداست اصلت ز بن از قدیمی نه پیداست پایت ز سر از کلانی یکی خواند موهوم وآن یک قدیمت دگر حادث دهری، آن یک ، زمانی چنان چون تویی کی شناسمت زیرا سراسر خیالی، سراسرگمانی بهٔکجا حکیمی بهٔکجای نادان به یک جا زمینی به یک جا زمانی همانا تو را نیست شکلی معین که از چشم ِ اندازه دانان ، نهانی ز هرگوشه کاندر تو بینیم ،چُنین یکی برشده خیمه ی زر نشانی من ای کاش دانستمی، سخت روشن که تو برچه لون و چه شکل وچه سانی ؟ حکیمی مراگفت کاین چرخ و انجم بود جسم گردندهٔ باستانی در آن جسم گردنده پیداست رگها که زی ماکند هر رگی کهکشانی به هرکهکشان اخترانند ،بیمَر که مهریست هر اختری، ازگرانی به پیرامن مِهرها بر، قمرها بگردند چونان که بینی و دانی همان پیکرگرد پوبنده باشد یک اختر، بر مردم آن جهانی مداربست او را و ، اوج و حضیضی قِرانی و بُعدی ،به چرخ کیانی ازبن جنس ، استارگانند، بیمَر کز احصایشان تا ابد با زمانی که هریک جهانیست واندر درونش جهانها چو اشیا درون ِ أوانی برون زبن جهانها و زابن آسمانها چهباشد؟ یکیژرف ،بین ، گر توانی ازیرا به نزد خرد راست ناید به هر روی بیحدی و بیکرانی همانا که چیزیست بیرون این حد مکان جُسته، بر ذِروه ی ِ لامکانی وجودیست آنجا کز اندیشه هر دم به پا دارد و بفکند این مبانی جهان است محکوم و اویست حاکم وزاویست ،سلطانی و قهرمانی به فرمان اثند ذرات و ،دارد، به هر ذره فرمانش یکسان، روانی جهان ارغنونست و او ارغنونزن هم از اوست آهنگ و لحن اغانی نگر کاندرین پهنهٔ بیکرانه که یارد جز او دعوی پهلوانی حکیمی دگر گفت نبود جز از او وجودی که از راستی ، «هست» ، خوانی جهان با همه عرض و طول و نمایش سراسر گمانست و او بی گمانی حکیمی دگر حسن عالیش خواند که جوبای اوسبند ذرّات ِ دانی دوان است هر ذره زی حسن مطلق چو عاشق ،به دیدار معشوق ِ جانی بدان، تا چنو خوب گشتن تواند زند گام هر ذره با ناتوانی گهرها یک از دیگری مایه گیرد شتابان درین عرضگاه امانی چو پرمایه شد سوی بالا گراید که یابد ز گم گشتهٔ خود نشانی فساد ِصور، هست از این ره ،که گوهر پس از پیری و مرگ جوید جوانی کمالیست ،در هر زوالی، نهفته که با هر زوالی رهد جاودانی لئیم ،از لئیمی ،حسود ،از حسودی پلید از پلیدی جبان از جبانی گهر سوی اوج است پویا و کرده فنای صور در رهش نردبانی بکوشد گهر تا که جان گردد و جان بکوشد که جانان شود زین معانی سوی خیر و نیکی ،دوانند، جانها چو زی سکهٔ خسروی زرکانی بود در ره عشق گام نخستین بقای نهانی، فنای عیانی چو باقی شود جان به جانان گراید خود این است در عاشقی گام ثانی اگر نفسها را بقایی نبودی به چیزی نیرزیدی این زندگانی بمان تا که جان مایه گیرد ز دانش ز دانش چو جان مایه گیرد بمانی بود جانت مرغی که بربسته پرش بر آن شو که این بسته پر برفشانی برافشانی این پر به پرواز و گردی به یک چشم برهم زدن آسمانی سوی قوّت و حُسن ، پروازگیری نهی ازپس پشت، ضعف و نوانی از آن پیش ،کِت شه ،به نزدیک خواند، ره قرب شه جوی اگر میتوانی رهت سخت نزدیک باشد به حضرت گرت همت شه کنند هم عنانی من اکنون یکی راه بنمایت ، نو سزد گر درین راه مرکب جهانی ره خویشتن خواهی و طمع و کینه بهل، گام زن در ره مهربانی ره صدق پیش آیدت وندر این ره به جز راستی نیست دیگر نشانی یکی شاهراهیست پیوسته زانجا بهشهری کجا شهر مردانش خوانی جوانمردی آنجا به کار است وکس را در آن شهر ندهند ره رایگانی چو آن جا درآیی برندت به درگه دهندت یکی جامهٔ خسروانی برندت شبانروز هرجای مهمان کشی ازکف دوستان دوستکانی کتابی گشایند پیشت ادیبان که از وی شمار دوگیتی بدانی چوکامل شدی بازگردی به خانه که درماندگان را کنی میزبانی [/QUOTE]
درج نقلقولها...
پاسخ دادن
تالارها
امور فرهنگی
ادبیات
متفرقه ادبیات
قصاید ملک الشعرای بهار
سلام
دوست عزیز
جهت انتشار آثار و یا حمایت از نویسندههای انجمن، اکنون به خانوادهی رمانیک بپیوندید.
با ما اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. 🌹
تالار
فراخوانها
آموزش
کار با انجمن
قوانین
کلی
قوانین
فرستادن موضوع و نوشته
بالا
پایین