. . .

بحث و گفتگو فیلم ترسناک‌هایی که ممنوع شدند. (پارت دوم)

تالار سینما و تئاتر

Like crazy<3

مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
- رصد
شناسه کاربر
1249
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-25
آخرین بازدید
موضوعات
449
نوشته‌ها
1,867
راه‌حل‌ها
22
پسندها
20,710
امتیازها
613
محل سکونت
او (":

  • #1
پسر بچه ای به نام مایکی در حال تیراندازی با کمان در فیلم مایکی

1- فیلم مایکی​

فیلم Mikey
  • ژانر: تریلر، ترسناک
  • کارگردان: دنیس دیمستر
  • بازیگران: برایان بنسال، جوزی بیسّت و اشلی لاورنس
  • سال انتشار: ۱۹۹۲
مایکی کودکی است که واقعا به امنیت یک خانه خوب و گرمای حضور خانواده‌ای مهربان احتیاج دارد. او تمام زندگیش را درحالی گذارنده که مجبور بوده است از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر نقل مکان کند. مایکی درنهایت خانواده جدید و دوست داشتنی خود را پیدا می‌کند، هرچند قرار نیست شاهد پایان خوشی باشیم. چون همه کسانی که در گذشته مسئولیت مراقبت از او را برعهده داشتند، در تصادفاتی غیرقابل توضیح جان باخته‌اند.
بله، اجازه ندهید صورت معصوم این کودک شما را فریب دهدپف چون مایکی یک قاتل خونسرد است که توجه مرگبارش را معطوف خانواده جدید و هرکسی می‌کند که سر راهش قرار بگیرد. روانشناسان کودک معتقد هستند تماشای این فیلم برای کودکان خطرناک است، چون ممکن است روی آن‌ها تأثیرات بدی داشته باشد. به‌همین خاطر این فیلم دارای نسخه‌های ویرایش شده متعددی است که با حذف صحنه‌های خشونت‌آمیز، حتی تأثیرگذاری سناریوی فیلم را هم شدیدا کاهش دادند.
اما ممنوعیت فیلم مایکی بیشتر به خاطر زمان اکران این فیلم بود تا انبوهی از تابوشکنی‌های انجام شده در آن. این فیلم درست پس از قتل «جیمز بولگر» سه ساله به وسیله دو کودک ده ساله اکران شد که باعث شد این فیلم در انگلستان ممنوع شود. این جنایت واقعی بسیار تکان دهنده بود. اما ظاهرا به‌جای قاتلان اصلی، مایکی در جایگاه متهم ظاهر شده و به خاطر آن جنایت گناهکار شناخته شد. نکته قابل تأمل بعدی این است که ممنوعیت این فیلم حتی در دهه‌های بعدی هم لغو نشده و نمایش عمومی آن همچنان ممنوع است. هیئت رده بندی سنی فیلم بریتانیا اعلام کرده است که ممنوعیت فعلی به این معنا نیست که این فیلم هرگز شانس اکران را پیدا نخواهد کرد، تنها باید دوباره برای بازبینی ارسال شود البته که این ادعا نادرست است و این فیلم همچنان در بلاتکلیفی قانونی دست و پا می‌زند.

شخصیت اش در فیلم مرده شریر با یک تفنگ در یک دست اره برقی در دست دیگر

2- فیلم مرده شریر​

فیلم The Evil Dead
  • ژانر: ترسناک
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: بروس کمبل، الن سندوایس و ریچارد دی‌مانیکور
  • سال انتشار: ۱۹۸۱
مرده شریر (شیطان مرده) سم ریمی داستان پنج دانشجوی جوان است که در کلبه‌ای قدیمی گیر افتاده و ناگزیر از مواجه شدن با اهریمنی شرور می‌شوند که کمر به نابودی همه آن‌ها بسته است. این فیلم به‌دلیل خشونت بالا، روابط نامناسب و صحنه‌های تکان دهنده زیر تیغ سانسور رفته و کشورهایی همچون سنگاپور، فنلاند و اوکراین پخش آن را ممنوع اعلام کردند.
اما محبوبیت این فیلم و آوازه‌ای که برای خود دست و پا کرد به شکلی بود که باعث نگرانی دست‌اندرکاران بخش سانسور شد. درواقع در ابتدا اعضای هیئت رده بندی سنی فیلم بریتانیا با دیدن این فیلم به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه بیشتر آن را فیلمی مضحک می‌دانست که نمی‌توان خیلی آن را جدی گرفت. اما دسته دیگر آن را اثری تهوع آور می‌دانستند که باید پخش آن ممنوع شود. درنهایت هیئت مدیره تشخیص داد که بهتر است بخش‌هایی از فیلم حذف شود.
اما حتی اکران نسخه ویرایش شده فیلم هم با مشکلاتی مواجه شد و درنهایت تعدادی از نسخه‌های آن به وسیله مقامات قضایی ضبط شد. این فیلم تا سال ۲۰۰۱ اجازه اکران نگرفت و این بیشتر به خاطر خشم منتقدان مذهبی و طرفداران بنیان خانواده بود. اما زمانی‌که این خشم رفته رفته فرو نشست، بالاخره این هیئت پذیرفت که این فیلم آنقدرها هم بد نبوده است که اکران آن ممنوع اعلام شود.

سایمون بیکر و آزیا آرجنتو در فیلم سرزمین مردگان

3- فیلم سرزمین مردگان​

فیلم Land of The Dead
  • ژانر: علمی- تخیلی، تریلر، ترسناک
  • کارگردان: جرج رومرو
  • بازیگران: جان لگویزامائو، آزیا آرجنتو، دنیس هاپر و سایمون بیکر
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
داستان فیلم سرزمین مردگان در پیتسبورگ پنسیلوانیا می‌گذرد، جایی که بازماندگان با تهاجم گسترده زامبی‌ها مواجه شدند. هرچند این تنها مشکل آن‌ها نیست. بازماندگان به شهر فرار می‌کنند، جایی که سه طرف آن به وسیله رودخانه احاطه شده است و طرف دیگر هم به‌وسیله یک حصار الکتریکی محافظت می‌شود. بااین‌حال هدف رومرو از نمایش این فیلم پرداختن به این ایده است که بیش از هر خطر خارجی دیگر این خود بشریت است که به خودش آسیب می‌رساند. درنهایت حتی زامبی‌ها را می‌بینیم که با برپاکردن یک سیستم طبقاتی، حکومتی دموکراتیک‌تر را تأسیس می‌کنند.
وزارت فرهنگ اوکراین باتوجه‌به حساسیت‌های فرهنگی، اکران این فیلم را ممنوع اعلام کرد. کار تاجایی پیش رفت که اگر یک توزیع کننده فیلم را به‌صورت منطقه‌ای منتشر می‌کرد هم با اتهام‌های جنایی رو‌به‌رو می‌شد. این تصمیم باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد دخالت دولت در امور رسانه‌ها شد. این مسئله به‌ویژه از آن جهت بیشتر مورد توجه قرار گرفت که حتی بریتانیا هم این فیلم را به‌عنوان فیلم مناسب برای نوجوانان طبقه‌بندی کرد.
البته مقامات اوکراینی ادعا کردند علت ممنوعیت این فیلم به تصویر کشیدن آدم‌خواری بوده است. به به‌دلیل اینکه صحنه‌های بلعیده شدن انسان‌ها وحشتناک است، بلکه بیشتر به‌دلیل نگرانی از اینکه چنین محتوایی باعث ایجاد احساسات منفی در منطقه‌ای شود که زمانی درگیر موج قحطی و گرسنگی بود. البته فیلم سرزمین مردگان حدود ۷۲ سال بعد از آن وقایع وحشتناک ساخته شد و مشخص نیست که آیا تماشای آن به واقع می‌توانست این زخم قدیمی را باز کند یا خیر؟

صحنه ای از فیلم اره سه بعدی و مردی که به دویار چسبیده

4- فیلم اره سه‌بعدی یا اره هفت​

فیلم Saw 3D

  • ژانر: ترسناک، رازآلود
  • کارگردان: کوین گرویترت
  • بازیگران: توبین بل، کستاس مندیلر و بتسی راسل
  • سال انتشار: ۲۰۱۰
میزان خشونت و صحنه‌های آزار و شکنجه به تصویر کشیده شده در مجموعه فیلم‌های اره بر کسی پوشیده نیست. داستان اره هفت یا اره سه‌بعدی در مورد مردی است که به‌دلیل ادعای دروغ خود در مورد درگیر شدن در یکی از بازی‌های مرگ و زندگی، ناگاه خود را در میانه یک بازی واقعی می‌بیند و حالا باید برای نجات زندگی همسرش، درد و شکنجه را به جان بخرد. از سوی دیگر مارک هافمن را داریم که به‌دنبال جیل تاک همسر سابق جان کرامر یا همان جیگ‌ساو است.
بعد از پخش چند فیلم از مجموعه فیلم‌های اره، برخی از کشورها تصمیم گرفتند انتشار این فیلم را ممنوع کنند. بااین‌حال تنها پس از پخش ششمین فیلم از این مجموعه بود که شاهد اقداماتی گسترده برای ممنوعیت این فیلم بودیم. در آن زمان اسپانیا به‌صورت موقت پخش فیلم را محدود کرد. البته اینکه چرا این فیلم با چنین واکنشی مواجه شد هنوز یک راز است، چون هرکسی که این فیلم را دیده باشد تفاوت چندانی بین آن و فیلم‌های قبلی اره نمی‌بیند. اسپانیا اعلام کرد برای اکران گسترده، باید صحنه‌های خشن فیلم حذف شوند، تایلند اما پخش این فیلم را به‌صورت کامل ممنوع کرد و دلیل این تصمیم را هم نوعی تهدید برای امنیت عمومی عنوان کرد.این سرنوشت در انتظار فیلم‌های بعدی هم بود که به‌دلیل خشونت‌آمیز بودن دچار مشکل شدند. پخش این فیلم‌ها به‌صورت نمایش عمومی در آلمان ممنوع شد.
درمجموع بسیاری فیلم اره سه‌بعدی را فیلمی شبیه به نسخه‌های قبلی دیدند و نه کابوسی زنده، که دیدن آن به اندازه‌ای هولناک است که باید مانع پخش و اکران آن شد.

پوستر یک فیلم صربستانی با نمایش مردی درحال فریاد زدن با پس زمینه رنگ قرمز

5- فیلم یک فیلم صربستانی​

فیلم A Serbian Film

  • ژانر: تریلر، رازآلود، ترسناک
  • کارگردان: سرجِن پسجِوِک
  • بازیگران: سرجان تودورویچ، سرگی ترایفانوویچ و کترینا زوده
  • سال انتشار: ۲۰۱۰
دادگاهی در سن سباستین اسپانیا فیلم «یک فیلم صربستانی» را ممنوع کرد. بااین‌حال در اکتبر سال ۲۰۱۰ این فیلم در جشنواره فیلم Sitges اسپانیا اکران شد، جایی که فقط بزرگسالان آن را تماشا کردند.
عمده دلیل توجه به این فیلم مضمون خشونت آمیز آن است که به‌ویژه با صحنه‌هایی از بدرفتاری علیه کودکان و آزار و اذیت همراه است. اگر به خاطر داشته باشید اوکراین جلوی پخش فیلم سرزمین مردگان را گرفت تنها به خاطر یادآوری درد و خاطرات بد گذشته، این درحالی است که یک فیلم صربستانی به صراحت از وحشت‌های تاریخی استفاده می‌کند تا قتل‌عام به تصویر کشیده شده خود را توجیه کند. این فیلم به‌عنوان یکی از افراطی‌ترین نمونه‌های ساخته شده ژانر وحشت در سراسر جهان شناخته شده و به شهرت رسید.
میزان تصاویر نامناسب مملو از قتل و شکنجه و آزار و اذیت در این فیلم به‌اندازه‌ای است که پخش آن در کشورهایی همچون آلمان، نروژ، برزیل، استرالیا، نیوزیلند، مالزی، اسپانیا و سنگاپور ممنوع شد. کشورهایی هم که درنهایت اجازه پخش این فیلم را دادند، سانسور و حذف صحنه‌های بسیار زننده این فیلم را در دستور کار خود قرار دادند. در اسپانیا مدیر یک جشنواره فیلم تنها به‌دلیل اجازه پخش این اثر با اتهامات جنایی مواجه شد، اتهاماتی که البته بعدا کنار گذاشته شدند.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین