. . .

روان شناسی روانشناسی کودکان چیست؟ و چرا مهم است؟

تالار روانشناسی کودکان
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,364
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1

روانشناسی کودک چیست و چرا مهم است؟


روانشناسی کودک چیست و چرا مهم است؟

شناختن کودک در حین رشد می تواند یکی از بهترین کارهای والدین باشد.
به گزارش ایسنا بنابر اعلام موسسه روانشناسی خانه شیرین، یادگیری چگونگی نگاه فرزندتان به دنیا، آموزش مهارت های جدید به کودک و راهنمایی آنها هنگام پردازش احساسات و تغییرات جدید و بزرگ، همه بخشی از وظایف والدین می باشد، اما این کار آسان نیست.
روانشناسی کودک چیست؟
همانطور که کودک شما رشد می کند، و مراحل رشد تدریجی، از بدو تولد تا بزرگسالی را طی می کند. عوامل محیطی، ژنتیکی و فرهنگی می توانند روی رشد کودک و سرعت پیشرفت آنها از یک مرحله به مرحله دیگر تأثیر بگذارند. برای کودکان دشوار است که بتوانند آنچه را که طی می کنند توضیح دهند، چه برسد به تجزیه و تحلیل احساسات. آنجاست که روانشناسی‌ کودک می تواند به شما اطلاعات بسیار مهم و ارزشمندی بدهد.
روانشناسی کودک مطالعه رشد ناخودآگاه و آگاهانه دوران کودکی است. روانشناسان کودک نحوه تعامل کودک با والدین، خود و جهان را درک می کنند تا رشد ذهنی او را درک کنند.
چرا روانشناسی کودک مهم است؟
همه می خواهند فرزندشان رشد سالم داشته باشد، اما همیشه مشخص نیست که رفتار کودک از علائم یک مرحله طبیعی رشد است یا نشانه ای از یک ناهنجاری است. روانشناسان کودک می توانند به شما کمک کنند تفاوت را درک کنید.
درک الگوهای روانشناختی طبیعی و غیرطبیعی کودک می تواند به والدین کمک کند تا درک کنند چگونه می توانند به بهترین شکل با کودک ارتباط برقرار کرده، به او مکانیسم های مقابله ای برای مدیریت احساسات را بیاموزند و به کودک در پیشرفت و رشد در هر مرحله رشد جدید کمک کنند.
روانشناسان کودک همچنین می توانند رفتارهای غیرعادی را زود تشخیص دهند ، به تشخیص ریشه مسائل معمول رفتاری مانند مسائل یادگیری ، بیش فعالی یا اضطراب کمک کنند. آنها همچنین می توانند به پیشگیری ، ارزیابی و تشخیص تاخیر در رشد یا ناهنجاری هایی مانند اوتیسم کمک کنند.
روانشناسی کودک تعامل چند حوزه اصلی رشد را مطالعه می کند:

رشد جسمی

رشد جسمی در کودکان به طور معمول یک توالی قابل پیش بینی از وقایع است. کودک شما به همان ترتیب سر خود را بالا می گیرد ، می غلتد ، راه می رود و می دود. روانشناس کودک می تواند به پزشک متخصص اطفال شما در مشاهده رشد جسمی کودک کمک کند و در صورت وجود هرگونه ناهنجاری که می تواند بیانگر بی نظمی در رشد باشد.
روانشناسان کودک پیشرفت کودک شما را به سمت نقاط عطف رشد مشاهده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که کودک شما از نظر جسمی در حال رشد طبیعی است. تاخیرهای عمده در رشد جسمی ممکن است سایر موارد اساسی مربوط به رشد را نشان دهد که می تواند در اوایل حل شود.

توسعه شناختی
درک پزشکی از رشد شناختی دوران کودکی طی سالهای اخیر بسیار تغییر کرده است. اکنون می دانیم که حتی نوزادان تازه متولد شده حتی قبل از اینکه زبان برای بیان آن داشته باشند از محیط خود آگاه هستند و به آن علاقه مند هستند.
رشد شناختی به یادگیری فکری و فرآیندهای فکری کودک اشاره دارد. شامل مشاهده و درک جهان پیرامون، یادگیری زبان، حافظه، تصمیم گیری، حل مسئله، نحوه استفاده کودک از تخیل خود و نحوه استفاده کودک از استدلال اساسی است. همه این عوامل تحت تأثیر ژنتیک و محیط کودک قرار دارند.

رشد عاطفی (اجتماعی)
رشد عاطفی و اجتماعی به شدت در هم آمیخته شده اند. رشد عاطفی به احساس کودک، درک و بیان احساسات خود اشاره دارد. رشد عاطفی در کودکان بسیار جوان از طریق ابراز احساسات اساسی مانند ترس، شادی، عصبانیت و غم بیان می شود.
با رشد کودک، احساسات پیچیده تری مانند اعتماد به نفس، امید، احساس گناه و غرور بروز می کند. رشد عاطفی همچنین شامل توانایی کودک در احساس و درک احساسات دیگران از طریق همدلی است.
یادگیری تنظیم و بیان مناسب احساسات برای بسیاری از کودکان دشوار است. کمک به کودکان در درک زود هنگام احساسات خود می تواند تأثیر مهمی در رشد عاطفی فعلی و آینده داشته باشد.
یک روانشناس کودک می تواند به کودک شما کمک کند تا احساسات خود را به روشی سالم و مثبت درک و بیان کند. توسعه عاطفی، توسعه اجتماعی را بسیار آگاه می کند.
رشد اجتماعی در مورد چگونگی رشد ارزشها، آگاهی و مهارتهای اجتماعی کودک برای ارتباط با افراد اطرافش است. روابط اولیه کودک می تواند تأثیر بسزایی در رشد مهارت های اجتماعی متناسب با سن او داشته باشد. اعتماد، دوستی، مدیریت تعارض و احترام به اقتدار نمونه هایی از توسعه اجتماعی هستند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • لایک
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 2 users

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,364
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #2
رشد فیزیکی

رشد فیزیکی در کودکان معمولا طی پدیده های ترتیبی رخ می دهند و کودکان اول یاد می گیرند که چگونه سر خود را بالا ببرند ، خود را بچرخانند ، راه بروند و بدوند که روانشناس نیز طی بررسی ویژگی های رفتاری ، علائم فیزیکی و جسمی کودک خود را نیز بررسی می کند تا موارد غیر طبیعی را در او تشخیص دهد و تاخیر در رشد کردن در قسمتی از بدن او می تواند نشان دهنده مشکلاتی باشد که ممکن است روی روان او تاثیر بگذارد .
 
  • لایک
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 2 users

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,364
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #3
رشد ذهنی

نظریه های مختلفی در مورد رشد ذهنی کودک وجود دارد که در طی سال ها دچار تغییر و تحولات زیادی شده است و اکنون همه ما می دانیم که کودکان تازه متولد شده از محیط اطراف خود آگاه هستند و نسبت به آن نیز علاقه و هیجان دارند، حتی قبل از این که زبان باز کنند .

رشد ذهنی به پروسه یادگیری و فکری کودک برمی گردد که این رشد شامل مشاهده کردن ، فهم دنیای اطراف ، یادگیری زبان ، حافظه ، تصمیم گیری ، حل مشکل ، چگونگی استفاده از قدرت تجسم و چگونگی استفاده از منطق و استدلال می باشد که تمام این فاکتورها از ژنتیک و محیط به کودک می رسد .
 
  • لایک
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 2 users

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,364
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #4
رشد احساسی

رشد احساسی و اجتماعی کودک تا حد زیادی در هم گره خورده است ، رشد عاطفی به چگونگی احساس کودک ، فهم او در مورد احساسات و ابراز آن ها برمی گردد . رشد عاطفی از کودکان بسیار کوچک آغاز می شود که غالبا احساساتی مثل ترس ، لذت ، خشم و ناراحتی را نشان می دهند .

همزان با بزرگ شدن کودک احساسات آن ها نیز پیچیده تر می شود و احساساتی مثل اعتماد بنفس ، امیدواری ، گناه و غرور در آن ها پدیدار می شود و رشد احساسی همچنین توانایی کودک را برای احساس و فهم عواطف دیگران شامل می شود که یادگیری تنظیم این احساسات برای بعضی از کودکان سخت است که در این مرحله روانشناس و یا فهم روانشناسی کودک کمک بسیار زیادی می کند .

رشد احساسی همچنین می تواند تا حد زیادی رشد اجتماعی کودک را نیز نشان دهد و رشد احساسی کودک روی برخورد آن ها با دیگران نیز تاثیرگزار است و رشد اجتماعی در مورد این است که کودک چگونه ارزش ها ، آگاهی و مهارت های اجتماعی را در برابر افراد دیگر انجام می دهند .
 
  • لایک
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 2 users

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,364
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #5

حال این روانشناسی کودک را می توان در فضاهای مختلفی بررسی کرد که در ادامه مقاله به آن ها اشاره می کنیم :

فضای اجتماعی :

روابط بین دوستان تاثیر زیادی روی فکر، یادگیری و رشد کودکان دارد و خانواده، مدرسه و گروه های دوستانه نقش مهمی را در فضای اجتماعی کودک خواهند داشت .

فضای فرهنگی :

فرهنگ محیطی که کودک در آن زندگی می کند ، ارزش ها ، سنت ها و طرز فکر ها و شیوه های مختلف زندگی در طرز فکر کودک بسیار موثر است و همچنین فرهنگ نقش مهمی در روابط کودک با والدین ، مدرسه دارد .

فضای اجتماعی اقتصادی :

وضعیت اجتماعی اقتصادی فاکتورهای مختلفی را مثل سطح تحصیلاتی مردم ، میزان درآمد ، شغل و محل زندگی را شامل می شود . کودک می تواند با غنی بودن در هر کدام از موارد بالا مثل فرهنگ غنی مردم کشور خود ، راحت تر ناتعادلی ها را برطرف کند و خود را ارتقا دهد .

4 مباحث روانشناسی کودک که ممکن است به والدین کمک کند

بسیاری از مباحث روانشناسی کودک وجود دارد که می تواند برای والدین بسیار مفید باشد. این افراد ممکن است تمام تلاش خود را بکنند که والدین خوبی باشند اما ممکن است غالباً شکست بخورند. مواقعی وجود دارد که تعامل با کودکی که مراحل مختلف رشد را پشت سر می گذارد بسیار دشوار می شود.

تربیت درست کودک

رفتار کودک

این همیشه یک بحث برجسته در محافل روانشناختی است که در مورد کودکان بحث می شود. مشکلات مختلف زیادی وجود دارد که با رشد کودک می تواند بروز کند و والدین باید بدانند که چگونه با هر یک از این مسائل مناسب رفتار کنند. به عنوان مثال کودکی که 12 ماهه است قصد دارد رفتارهای حل مسئله را شروع کند.

با رسیدن به 18 ماه ، آنها از اطلاعات جمع آوری شده از تجربه شخصی و 5 درک حسی استفاده می کنند تا در زندگی روزمره خود گزینه هایی را انتخاب کنند. در این مدت نیز ممکن است روحیه کودک دشوار شود و اینجاست که آنها دیگر فقط به هدایت والدین تکیه نمی کنند.

هنگامی که آنها شروع به کشف توانایی های خود می کنند ، ممکن است ناامید شوند زیرا سعی می کنید از انجام برخی کارها جلوگیری کنید. این نوع تجربه وقتی کودک ابتدا به پیش دبستانی یا مهدکودک می رود و از دبستان تا دبیرستان فارغ التحصیل می شود ، تکرار خواهد شد. والدین باید در صورت وجود شرایط دشوار ، از راهکارهایی از جمله ارائه انتخاب به فرزندان یا تغییر مسیر توجه آنها آگاه باشند

اگرچه روزگاری ازتنبیه و مجازات به عنوان یک روش اصلی برای مقابله با کودکان ناخوشایند استفاده می شد ، اما امروزه بیشتر روانشناسان و والدین در حال انجام بازخورد مثبت و تغییر مسیر به عنوان راهکارهای اصلی برای کمک به فرزندان خود در این دوران دشوار انتقالی هستند.

مدیریت خشم برای کودکان

کودکان در هر سنی می توانند مشکلات مدیریت خشم را تجربه کنند. همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، همانطور که مراحل رشد را پشت سر می گذارند ، این می تواند یک زمان بسیار دشوار برای آنها باشد. آنها سعی می کنند یا به خودی خود یا در نتیجه نشانه های اجتماعی که از همسالان خود دریافت می کنند ، تکامل یابند.

برخورد با کودکانی که مشکلات مدیریت خشم مانند تنور را تجربه می کنند، می تواند برای بزرگسالان بسیار مشکل ساز باشد. این که آیا این اتفاق در خانه رخ می دهد، یا اگر کودکان در مدرسه این کار را انجام می دهند، باید استراتژی هایی به کار گرفته شود تا بتوانند عصبانیت خود را تغییر مسیر دهند یا به آنها کمک کنند تا درک کنند که چرا آنچه انجام می دهند از منظری غیر از خود اشتباه است. از 4 موضوع روانشناسی کودک، موضوع بعدی به یکی از مهمترین روانشناسان ارجاع می شود که واقعاً این تغییرات را درک کرده است.

خشم کودک
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • لایک
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 2 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین