. . .

دانستنی دانستنی‌های ترم اول دانشگاه

تالار متفرقه تحصیل
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

فاطره

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
انجمندار
مدیر
تیم تبلیغات
ناظر
منتقد
کپیست
طراح
تدوینگر
گوینده
هنرجو
نام هنری
فاطره
مقام خاص
مبلغ‌یار
مدیر
هنرجویان
شناسه کاربر
5955
تاریخ ثبت‌نام
2023-07-21
آخرین بازدید
موضوعات
786
نوشته‌ها
2,061
راه‌حل‌ها
49
پسندها
4,342
امتیازها
590

  • #1
با تمام‌شدن دوران دبیرستان، دوران تحصیلی شما در مدرسه هم به پایان می‌رسد و بعد از این باید گام بلندی به سمت مرحله‌ی بعدی زندگی بردارید. بسیاری از افرادی که دوران دبیرستان را تمام می‌کنند، تصوری از ترم اول دانشگاه و فضای دانشگاه و ویژگی‌های آن ندارند.

پایان دوران دبیرستان و به‌دنبال آن پایان دوران مدرسه رفتن شما به قدری تغییر بزرگی است که درس‌های شما از ساختار وزارت آموزش‌وپرورش خارج شده و از ترم اول دانشگاه مدیریت درس‌ها و فضایی که تحصیل می‌کنید به وزارت علوم سپرده می‌شود.

بنابراین بد نیست این تفاوت را بدانید تا در ترم اول دانشگاه در صحبت با همکلاسی‌ها یا در برابر سوالات اساتید غافلگیر نشوید. ضمنا یادتان باشد که اساتید را آقا یا خانم معلم صدا نزنید!


ترم اول دانشگاه را چطور آغاز کنیم؟


این سوالی است که بسیاری از دانشجویان ترم‌اولی از خودشان می‌پرسند. اما بسیاری از آن‌ها از ترس قضاوت‌شدن یا از سر ناآگاهی جرأت ندارند از دیگران بپرسند. راستش را بخواهید همه فکر می‌کنند نحوه‌ی آغاز تحصیل در دانشگاه را بلدند و فکر می‌کنند دانشگاه با مدرسه تفاوتی ندارد.


به کلاس‌های مختلط عادت کنید


حقیقت این است که فضای دانشگاه تفاوت‌های قابل توجهی با فضای مدرسه دارد. در وهله‌ی اول باید توجه داشته باشید که در بسیاری از رشته‌ها برخلاف فضای مدرسه، کلاس شما ترکیبی از دانشجویان پسر و دانشجویان دختر است.

بنابراین چه دختر باشید و چه پسر با فضای جدیدی روبه‌رو می‌شوید که ممکن است در ابتدا نشستن سر کلاس‌های مختلف را برای شما سخت کند. اما نگران نباشید؛ فقط چند ماه زمان لازم است تا فضای جدید را بپذیرید و به راحتی با تمام همکلاسی‌هایتان ارتباط برقرار کنید.​

اساتید و درس‌ها را بر اساس چارت درسی انتخاب کنید


یادتان باشد بهتر است عادت‌های مدرسه‌رفتن را کنار بگذارید و بدانید که در دانشگاه آزادی بیشتری برای نوع درس‌خواندن دارید. منظور از آزادی بیشتر این است که معمولا درس‌هایی که برای شما ارائه می‌شوند در ساعات مختلف هفته و با اساتیدی مختلف است که شما می‌توانید با توجه به برنامه‌های خودتان، بهترین زمان و مناسب‌ترین استاد را برای درس مورد نظر انتخاب کنید. بنابراین دیگر لازم نیست تمام سال نگران باشید و از اینکه با شیوه‌ی تدریس یک معلم مشکل دارید، به دوستانتان غر بزنید.


انتخاب واحد ترم اول دانشگاه با شما نیست


ممکن است در ترم اول از اینکه خودتان نمی‌توانید واحدهای مدنظرتان را بردارید، متعجب شوید. اما بدانید که این روند طبیعی است و بر اساس چارت درسی شما به غیر از ترم اول دانشگاه که آموزش دانشکده انتخاب واحدتان را انجام می‌دهد، در بقیه‌ی ترم‌ها می‌توانید به دلخواه خودتان واحد بردارید و درس‌هایتان را بگذرانید.


یک استایل دانشجویی مخصوص پیدا کنید


ترم اول دانشگاه وقت بسیار مناسبی برای تغییر دادن استایل شماست. اگر در زمان مدرسه از لباس‌های فرم، کوله‌پشتی یا لباس‌های دانش‌آموزی استفاده می‌کردید، در دانشگاه می‌توانید استایل مورد نظر خودتان را پیدا کنید. بنابراین سعی کنید از کیف‌های دانشجویی استفاده کنید و به‌جای دفتر و مداد از کلاسور و اتود برای نوشتن بهره بگیرید. این‌ها تغییرات کوچکی هستند که به راحتی می‌توانید در ترم اول دانشگاه اعمال کنید.​

فرق دانشگاه آزاد و دولتی را بدانید


در ترم اول دانشگاه وقتی دانشجویان وارد دانشگاه می‌شوند اغلب از نوع دوره و رشته‌ی خودشان اطلاعی ندارند و حتی فرق بین دانشگاه آزاد و دولتی را نمی‌دانند.

بنابراین اگر قرار است ترم اول دانشگاه را شروع کنید، در این مقاله تمام فوت و فن‌های ترم اول دانشگاه و مهارت‌های ترم اولی بودن رو به شما آموزش خواهیم داد.


دانشگاه دولتی


در مرحله‌ی اول لازم است بدانید دانشگاه‌های دولتی به چه دانشگاه‌هایی گفته می‌شود؛ دانشگاه‌های دولتی دانشگاه‌هایی هستند که بخشی از هزینه‌ی تحصیل شما توسط دولت پرداخت می‌شود. هزینه‌ی واحدهای درسی، سوبسید غذای دانشجویی، هزینه‌های حمل‌ونقل، کلاس و بخشی از هزینه‌ی خوابگاه و ... بر عهده‌ی دولت است.


دوره روزانه دانشگاه دولتی


دانشگاه‌های دولتی دارای دو دوره‌ی تحصیلی هستند که به دوره‌های روزانه و شبانه معروف‌اند. در دوره‌های روزانه شما هیچگونه هزینه‌ای برای مواردی که در بخش قبل گفتیم نمی‌پردازید و تقریبا تمام تحصیل شما رایگان است.


دوره شبانه دانشگاه دولتی


تفاوت دوره‌ی شبانه با دوره‌ی روزانه فقط در هزینه‌ی واحدهای درسی است. در دوره‌ی شبانه شما باید شهریه‌ی ثابت و شهریه‌ی متغیر واحدهای خود را به دانشگاه پرداخت کنید اما در سایر امتیازها با دانشجویان روزانه برابر هستید و نیازی نیست بابت حمل‌ونقل، کلاس درس یا استفاده از امکانات دانشگاه پول پرداخت کنید.


دانشگاه آزاد


دانشگاه آزاد اسلامی که به دانشگاه آزاد معروف است، به دانشگاه‌هایی گفته می‌شود که مستقیما زیر نظر دولت نیستند و هزینه‌های تحصیل و نگهداری از دانشگاه توسط دانشجویان پرداخت می‌شود. شهریه و هزینه‌ها در دانشگاه‌های آزاد از دوره‌های شبانه‌ی دانشگاه دولتی هم بیشتر است و برای تحصیل در این دانشگاه باید پول زیادی کنار گذاشت.

دانشگاه‌های نیمه دولتی هم نوعی از دانشگاه‌های آزاد هستند که در ادامه‌ی مطلب مفصل به آن‌ها هم می‌پردازیم.​

دانشگاه پیام نور


دانشگاه‌های پیام نور به دانشگاه‌هایی گفته می‌شود که اگرچه هزینه‌ی تحصیل در آن‌ها توسط دانشجویان پرداخت می‌شود، اما در بعضی از هزینه‌ها به بودجه‌ی دولتی وابسته است.


دانشگاه غیرانتفاعی


دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم که بیشتر برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای کاربرد دارند، نوع دیگری از دانشگاه‌های نیمه‌دولتی هستند. در این دانشگاه‌ها هم هزینه‌ی تحصیل برعهده‌ی دانشجو است.


برای روز دانشجو آماده باشید


شما وقتی به عنوان یک ترم اولی در ترم اول دانشگاه با​
روز دانشجو

برخورد می‌کنید، احتمالا بسیار شگفت‌زده خواهید شد. در همان ترم اول و در شانزدهمین روز از سومین ماه از آغاز به تحصیل شما یعنی 16 آذر، مناسبتی در تقویم درنظر گرفته شده است که معمولا افراد آن را در ترم اول دانشگاه و همزمان با اولین سال تحصیل‌تان به شما تبریک می‌گویند یا گرامی می‌دارند.

بنابراین بهتر است از همین حالا این روز را به یاد داشته باشید تا اگر در مهرماه سال آینده برای شروع ترم اول دانشگاه در یکی از دانشگاه‌های کشور منتظر بودید، حسابی خودتان را برای این روز هم آماده کنید. یادتان باشد که روز دانشجو علاوه بر آنکه روزی است که همه در آن به شما تبریک می‌گویند، به نوعی روز با ارزشی هم هست، چرا که قرار است جایگاه واقعی شما را در جامعه یادآوری کند و از ارزش آگاهی علمی و اجتماعی شما بگوید.

 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
12
بازدیدها
1K

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین