انتشار یافتهها
تالارها
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
جدیدترینها
نوشتههای جدید
آیتمهای جدید
آخرین فعالیت
کاربران
کاربران ثبت نام شده
بازدیدکنندگان فعلی
بوفه
مدالها
حمایت مالی
اشتراک ویژه
بازیها
بازی 2048
مار بازی
ورود
ثبتنام
جدیدترینها
جستجو
جستجو
فقط جستجوی عنوانها
توسط:
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
منو
ورود
ثبتنام
نصب برنامه
نصب
★پیدا کردن رمانهای بینام★
سلام مهمون عزیز امیدوارم حالت خوب باشه. تا حالا شده خلاصهی یه رمانی که قبلاً خوندیش یادت باشه؛ اما اسم اثر رو فراموش کرده باشی؟! اگه این مشکل رو داری اصلاً نگران نباش، کافیه توی انجمن رمانیک ثبت نام کنی و خلاصه رمان رو توی این تاپیک بگی. اینطوری با یه تیر دو نشون زدی هم اسم رمانی که دنبالش بودی و پیدا میکنی، هم به خانواده بزرگ رمانیک میپیوندی و حالا میتونی کلی رمان جدید بخونی و اگه خواستی هم خودت دست به قلم بشی.
دوست داری اخبار طنز بنویسی؟ و باعث خندوندن کاربرا بشی؟ برای خبرنگار شدن بپر اینجا.
علاقه داری به نویسندهها کمک کنی تا اشکالات نگارشی خودشون رو برطرف کنن؟ برای ویراستار شدن کلیک کن.
به نظارت علاقه داری؟ دوست داری به نویسندهها توی پیشبرد اثرشون کمک کنی و ناظرباشی؟ آموزش هم داریم. کلیک کن^^
تو هم میتونی وبتون و مانگا و مانهوا ادیت بزنی! برای ادیتور شدن کلیک کن
برای پیوستن به تیم تدوین کلیک کن تا توی ساخت کلیپ حرفهای بشی.
برای اعلام آمادگی رنک بازرس کلیک کن تا توی حفظ و رعایت قوانین بهمون کمک کنی.
به طراحی جلد علاقه داری؟ دوست داری برای آثار یه جلد با خلاقیت خودت طراحی کنی؟ کلیک کن
. . .
تالارها
امور فرهنگی
ادبیات
متفرقه ادبیات
توازن نحوی چیست | توازن نحوی؛ تداعیگر موسیقی سنتی در شعر نیمایی و سپید
جاوا اسکریپت غیر فعال میباشد. برای تجربه بهتر، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
پاسخ به موضوع
نوشته
<blockquote data-quote="S O-O M" data-source="post: 28748" data-attributes="member: 36"><p><strong>تکرار ساختمان نحوی مرتّب</strong></p><p></p><p>تو دستهایت را میبخشیدی</p><p></p><p>تو چشمهایت را میبخشیدی</p><p></p><p>تو مهربانیات را میبخشیدی</p><p></p><p>تو زندگانیات را میبخشیدی</p><p></p><p>وقتیکه من گرسنه بودم</p><p></p><p>(فروغ فرخزاد)</p><p></p><p></p><p></p><p>توازن نحوی در موارد بسیار، حاصل از تکرار بیکموکاست اجزای دستوری در ساختمان جمله است. در این نوع تکرار، ذهن مخاطب کوشش چندانی برای دریافت مفهوم نمیکند و ساختمان دستوریِ مکرّر در قرینه یا مصراع دوم را که نظیر ساختمان دستوری پیش از خود است، بهراحتی میپذیرد. این نوع تکرار در ادبیات قدیم کاربرد داشته است:</p><p></p><p>دانا چو طبلۀ عطّار است، خاموش و هنرنمای، و نادان چو طبل غازی، بلندآواز و میانتهی(سعدی)</p><p></p><p></p><p>و در شعر معاصر نیز بسیار موردتوجه قرار گرفته و بهویژه در دهههای اخیر، توجه و اقبالی بیش از پیش به آن شده است:</p><p></p><p>خوشبینی برادرت ترکان را آواز داد/ تو را و مرا گردن زدند/ سفاهت من چنگیزیان را آواز داد/ تو را و همهگان را گردن زدند(شاملو، مدایح بیصله)</p><p></p><p>نیلوفر و باران در تو بود/ خنجر و فریادی در من/ فواره و رؤیا در تو بود/ تالاب و سیاهی در من(شاملو، لحظهها و همیشه)</p><p></p><p>در گذرگاه نسیم، سرودی دیگرگونه آغاز کردم/ در گذرگاه باران، سرودی دیگرگونه آغاز کردم/ در گذرگاه سایه، سرودی دیگرگونه آغاز کردم(شاملو، ترانههای کوچک غربت)</p><p></p><p>گواهی میدهم بر اقرار آب در شیب تشنگی/ گواهی میدهم بر سکوت آدمی بر آواز سنگ، بر مرگ و بر رنگ/ گواهی میدهم بر اعتراف آینه در خواب خشت/ گواهی میدهم بر خویش که رازدار حروفی از آسمان فردایم(سیدعلی صالحی، مجموعهاشعار)</p><p></p><p>اگر در رودخانهای به دنیا میآمدم/ با گردابها دوستی نمیکردم حتماً/ با سنگها دوست میشدم/ بهخاطر سادگی و صراحتشان// اگر در برکهای به دنیا میآمدم/ با قورباغهها دوستی نمیکردم حتماً/ با جلبکها دوست میشدم/ بهخاطر نوازش بیهیاهوشان// اگر در جنگل به دنیا میآمدم/ با روباهها دوستی نمیکردم حتماً/ با پلنگها دوست میشدم/ بهخاطر خیالپردازیهای شاعرانهشان(حافظ موسوی، مادیان سیاه) </p><p></p><p>دل مرا زر آراستند/ کجایی تو؟/ غروب میشود// دل مرا نارنج آراستند/ کجایی تو؟/ پگاه اردیبهشت است// دل مرا سبز آراستند/ کجایی تو؟/ جنگل تابستان/ سرشار گشت/ از نیمروز(م. مؤید، سهبار میگویم گلسرخ)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="S O-O M, post: 28748, member: 36"] [B]تکرار ساختمان نحوی مرتّب[/B] تو دستهایت را میبخشیدی تو چشمهایت را میبخشیدی تو مهربانیات را میبخشیدی تو زندگانیات را میبخشیدی وقتیکه من گرسنه بودم (فروغ فرخزاد) توازن نحوی در موارد بسیار، حاصل از تکرار بیکموکاست اجزای دستوری در ساختمان جمله است. در این نوع تکرار، ذهن مخاطب کوشش چندانی برای دریافت مفهوم نمیکند و ساختمان دستوریِ مکرّر در قرینه یا مصراع دوم را که نظیر ساختمان دستوری پیش از خود است، بهراحتی میپذیرد. این نوع تکرار در ادبیات قدیم کاربرد داشته است: دانا چو طبلۀ عطّار است، خاموش و هنرنمای، و نادان چو طبل غازی، بلندآواز و میانتهی(سعدی) و در شعر معاصر نیز بسیار موردتوجه قرار گرفته و بهویژه در دهههای اخیر، توجه و اقبالی بیش از پیش به آن شده است: خوشبینی برادرت ترکان را آواز داد/ تو را و مرا گردن زدند/ سفاهت من چنگیزیان را آواز داد/ تو را و همهگان را گردن زدند(شاملو، مدایح بیصله) نیلوفر و باران در تو بود/ خنجر و فریادی در من/ فواره و رؤیا در تو بود/ تالاب و سیاهی در من(شاملو، لحظهها و همیشه) در گذرگاه نسیم، سرودی دیگرگونه آغاز کردم/ در گذرگاه باران، سرودی دیگرگونه آغاز کردم/ در گذرگاه سایه، سرودی دیگرگونه آغاز کردم(شاملو، ترانههای کوچک غربت) گواهی میدهم بر اقرار آب در شیب تشنگی/ گواهی میدهم بر سکوت آدمی بر آواز سنگ، بر مرگ و بر رنگ/ گواهی میدهم بر اعتراف آینه در خواب خشت/ گواهی میدهم بر خویش که رازدار حروفی از آسمان فردایم(سیدعلی صالحی، مجموعهاشعار) اگر در رودخانهای به دنیا میآمدم/ با گردابها دوستی نمیکردم حتماً/ با سنگها دوست میشدم/ بهخاطر سادگی و صراحتشان// اگر در برکهای به دنیا میآمدم/ با قورباغهها دوستی نمیکردم حتماً/ با جلبکها دوست میشدم/ بهخاطر نوازش بیهیاهوشان// اگر در جنگل به دنیا میآمدم/ با روباهها دوستی نمیکردم حتماً/ با پلنگها دوست میشدم/ بهخاطر خیالپردازیهای شاعرانهشان(حافظ موسوی، مادیان سیاه) دل مرا زر آراستند/ کجایی تو؟/ غروب میشود// دل مرا نارنج آراستند/ کجایی تو؟/ پگاه اردیبهشت است// دل مرا سبز آراستند/ کجایی تو؟/ جنگل تابستان/ سرشار گشت/ از نیمروز(م. مؤید، سهبار میگویم گلسرخ) [/QUOTE]
درج نقلقولها...
پاسخ دادن
تالارها
امور فرهنگی
ادبیات
متفرقه ادبیات
توازن نحوی چیست | توازن نحوی؛ تداعیگر موسیقی سنتی در شعر نیمایی و سپید
سلام
دوست عزیز
جهت انتشار آثار و یا حمایت از نویسندههای انجمن، اکنون به خانوادهی رمانیک بپیوندید.
با ما اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. 🌹
تالار
فراخوانها
آموزش
کار با انجمن
قوانین
کلی
قوانین
فرستادن موضوع و نوشته
بالا
پایین