بازدیدهای مهمان دارای محدودیت می‌باشند.
. . .

معرفی تنگه براق تکه ای از بهشت

تالار طبیعت‌گردی

شاهزاده آبی مرداد

رمانیکی نقره‌ای
محروم
شناسه کاربر
1221
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-20
آخرین بازدید
موضوعات
386
نوشته‌ها
1,988
راه‌حل‌ها
1
پسندها
8,452
امتیازها
558
محل سکونت
جزیره عشق❤️❤️

  • #1
تنگ براق دره ای نزدیک روستایی به همین نام در اقلید استان فارس است که فاصله زیادی با شهر شیراز ندارد. تنگه‌ای خوش‌آب و هوا که به خاطر رطوبت بالا و هوای مناسب به رنگ سبز بهشتی در آمده است.

اینجا آبشار پرآبی دارد که بعد از عبور از دل سنگ‌های این دره خودش را به رودخانه کر می‌رساند. طبیعت دیدنی این تنگه، در بهار و تابستان، به ویژه در تعطیلات آخر هفته تعداد زیادی گردشگر و طبیعت دوست را به خود جذب می‌کند.

دهکده زیبای تنگ براق در 80 کیلومتری جنوب غربی روستای اقلید در استان فارس واقع شده است. اقلید در 22 کیلومتری غرب بزرگراه بین اصفهان و شیراز و در نزدیکی زنجیره کوه زاگرس واقع شده است و یکی از بلندترین ارتفاعات (قله کوه معروف به بل) در میان شهرهای ایران (2250 متر) است. این روستا به شهر کویری ابرقو نزدیک است و همین مورد اقلید را به شهری در مرز کوه‌های بلند و کویر تبدیل کرده است.
اقلید هوای خشک و سردی دارد و در طول سال برخی از قله‌های کوهستان آن پوشیده از برف است. این شهر کشاورزی است و محصولات اصلی آن گندم، جو، سیب زمینی و میوه هایی مانند انگور، گردو، سیب و گلابی است. این روستا از شمال به شهر آباده، از جنوب به شهرستانهای مرودشت و سپیدان، از شرق به خرم بید و از غرب به سرزمین کهگیلویه و بویراحمد محدود است. دهکده ای با چشم اندازهای طبیعی، زیبا، بی‌نظیر و شگفت انگیز و دارای بناهای تاریخی که به یکی از نقاط گردشگری استان فارس تبدیل شده است.

فاصله بین روستای تنگ براق تا شهر سده 20 کیلومتر، روستای اقلید 80 کیلومتر و شهر شیراز 190 کیلومتر است. دهکده تنگ براق از سطح دریا 1940 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

اگر از شهر شیراز در استان فارس قصد رفتن به تنگ براق اقلید را دارید، ابتدا باید مسیر هشتاد کیلومتری اقلید را طی کنید. پس از طی مسیر بیش از بیست کیلومتر به تنگ درخشان براق نامیده می‌شود. اما اگر از یاسوج حرکت می‌کنید، پس از طی مسیر هفتاد کیلومتر از جاده یاسوج-سپیدان به مقصد می‌رسید.

این تنگه که در فاصله ی 45 کیلومتری آن قرار گرفته است سر راه جاده‌ایست که به تنگه بستانک ختم می‌شود. برای همین به این جاده می‌گویند جاده بهشت گمشده.

منتها فکر نکنید خود تنگ براق شبیه بهشت نیست.

تنگ براق دره زیبایی در میان درختان انبوه است، روح زندگی در چشمه‌های اطراف آن و رودخانه خروشان، و غارها، آبشار تنگ براق و بسیاری از مناظر نفیس و چشم نواز در آنجا وجود دارد.

دره ای را تصور کنید که پر از درختان سرسبز است و رودخانه ای از میان آن عبور می‌کند، یا آبشار از سنگ‌های آن پایین می‌آیند و درون چشمه می‌ریزند.

بجز خود دره دیگه چه دیدنی‌هایی همون حوالی هست؟​

تنگ براق


آبشار براق که به رودخانه کر می‌ریزد از میان سنگ‌های بزرگ عبور می‌کند. این سنگ‌ها شکاف دارند و با دیواره‌هایی عمودی به عرض چهل متر و ارتفاع حدود صد متر کوه‌های آنجا را شکافته‌اند.

جاذبه‌های زیبایی مانند آبشارها، غارها، سنگ و صخره‌های بزرگ و برکه‌های طبیعی را همان حوالی می‌توانید ببینید. به خصوص یک غار طبیعی اصلی که به غار تنگ براق معروف شده است. این غار طبیعی عمق زیادی ندارد ولی زیباست.

تنگ براق


ارتفاع دیواره‌های در واقعا بلند است و در بعضی نقاط به ۳۰۰ متر می‌رسد. در دیواره سمت چپ دره یک غار سنگ آهک زیبا وجود دارد که آب از آنجا به صورت قطره‌ای از سقف به پایین می‌ریزد. محیط اینجا اینقدر مرطوب و خنک است که بیشتر سنگ‌ها خزه بسته‌اند و به رنگ سبز درخشان درآمده‌اند.


بهترین زمان سفر به این تنگه چه زمانیه؟​

تنگ براق


بهترین زمان برای رفتن به تنگ براق شیراز بهار و تابستان است، مخصوصا فصل بهار. چون که می‌توانید هم از هوای دلپذیر بهاری لذت ببرید و هم تعطیلات تکرار نشدنی را سپری کنید. علاوه بر این تنگ براق پناهگاهی امن برای فرار از گرمای سوزان تابستان است.

راستی حالا که حرف سفر به روستا شد، شاید دلتان بخواهد چند روزی را هم مثل روستایی‌ها زندگی کنید در خانه‌های آن‌ها اقامت داشته باشید چند روز جای کس دیگری نفس بکشید.


موقع سفر به تنگه براق چه وسایلی با خودمون ببریم؟​

تنگ براق


بهتر است بدانید که عمق تنگ براق اقلید زیاد است. عمق دره در برخی نقاط 10 کیلومتر است و سنگ‌های بزرگی وجود دارند که زیر آب پنهانند. بنابراین برای جلوگیری از وقوع هر گونه خطر احتمالی، بهتر است از کفش‌های ورزشی مناسب استفاده کنید.

تا جایی که می‌توانید از بردن وسایل سنگین و اضافی بپرهیزید و فقط وسایل ضروری مانند ضد آفتاب، پاور بانک و ظرف آب همراه خود داشته باشید.

اگر قصد ماندن و اقامت در تنگه را دارید حتما پتو به تعداد کافی با خود ببرید، چون این مکان شب‌های بسیار سردی دارد.

حتما چند دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید، ممکن است موقع بازدید خیس شوید.

تنگ براق


اگر می‌خواهید کباب بزنید حتما وسایل مورد نیاز آن را همراه خود داشته باشید، متاسفانه در تنگ براق اقلید رستوران‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ وجود ندارد تا بتوانید اکثر وسایلتان را از آنجا تهیه کنید.



مهم‌تر از همه این‌ها دوربین عکاسی یادتان نرود! واقعا حیف است از این بهشت زمینی عکس نگیرید.


زیبایی‌ها و دیدنی‌های اطراف روستای تنگ براق​

آبشار


آبشار تنگ براق​

آبشار تنگ براق یکی از جلوه‌های دیدنی این منطقه است. ارتفاع آبشار تنگ براق حدود 40 متره که به رودخانه‌های پر آب می‌ریزد. این آب دقیقا از وسط دره براق عبور می‌کند و در نهایت با برخورد به دیواره‌های سنگی به بن بست می‌رسد.

آب‌های بالای آبشار از طریق یک شکاف عمیق میان دشت عبور کرده و این آبشار زیبا را ایجاد می‌کنند. علاوه بر این رودخانه ملاصدرا نیز که در نزدیکی آبشار تنگ براق واقع شده با مساحت 11 هزار هکتار در زمین‌های شیب دار آن فضای بسیار جذاب و دیدنی را در منطقه ایجاد کرده است.

آبشار دیدنی و خروشان مارگون، یکی از حیرت انگیزترین آبشارهای ایران هم، در مجاورت این مکان قرار دارد. آبشار مارگون در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. شاید تعجب کنید اما در بالای کوه این آبشار هیچ رودخانه ای وجود ندارد.

سنگ نبشته​

کتیبه تنگه براق


یکی دیگر از مکان‌های دیدنی روستای تنگ براق کتیبه تاریخی آن است. تاریخ ساسانی نیز این مکان را نشان می‌دهد.

علاوه بر این سنگ نبشته از آثار ملی کشور هم محسوب می‌شود. کتیبه روی سنگ بزرگی به قطر دو متر نوشته شده و تصویر روی آن نشان می‌دهد که شاپور، پادشاه ساسانی، تنگ براق اقلید را به عنوان مکانی برای استراحت خود انتخاب کرده بود.

بر روی این سنگ دو نوشته به زبان پهلوی ساسانی و اشکانی دیده می‌شود. این نوشته مربوط به مهارت تیراندازی شاپور شاه است.


منبع : مجله پینورنست
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین