. . .

دانستنی اخترشناسان ستاره‌ای را شناسایی کرده‌اند که از آتش معمولی خنک‌تر است

تالار هوافضا

HELMET

رفیق رمانیکی
رمانیکی
نام هنری
دارچینِ سبـز
شناسه کاربر
1049
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
780
نوشته‌ها
1,856
راه‌حل‌ها
5
پسندها
136
امتیازها
438
سن
91
محل سکونت
Overgreen
وب سایت
pin.it

  • #1
تصویر هنری از کوتوله قهوه‌ای
نجوم و فضا
علمی
اخترشناسان ستاره‌ای را شناسایی کرده‌اند که از آتش معمولی خنک‌تر است
سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
مطالعه '3


میلاد میرکانی
کوتوله‌ای قهوه‌ای که از آتش کمپ سردتر و از سیاره مشتری کوچک‌تر است، سردترین ستاره شناخته‌شده محسوب می‌شود که امواج رادیویی ساطع می‌کند.
وقتی در تعطیلات آخر هفته در کنار آتش کمپ می‌نشینید و به ستارگان آسمان شب خیره می‌شوید، حتی ریزترین نقطه‌های نورانی کوره‌های عظیمی هستند که گرمای شدید تولید می‌کنند؛ اما از بین این اجرام آتشین آسمانی، برخی چنان کم‌نور هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند.

یکی از این ستارگان کم‌نور، کوتوله‌ای قهوه‌ای کوچک‌تر از سیاره مشتری در فاصله‌ی تقریبا ۳۷ سال نوری از زمین است که به‌تازگی به‌عنوان سردترین ستاره‌ی شناخته‌شده با تلسکوپ رادیویی کشف شد. این ستاره در دمای ناچیز ۴۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد، از آتش معمولی خنک‌تر است و جرمی ایده‌آل برای برشته‌کردن مارشمالو محسوب می‌شود. درمقایسه، دمای خورشید ما درحدود ۵۵۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

کوی رز، دانشجوی دکترای نجوم در دانشگاه سیدنی به‌نقل از نیویورک‌تایمز می‌گوید: «ستاره‌ی بزرگی مانند خورشید ما، یک ماشین همجوشی هسته‌ای است که به خوبی در فضا کار می‌کند، گاز هیدروژن را فشرده و به هلیوم تبدیل می‌کند. این فرایند موجب تولید حجم عظیمی انرژی می‌شود که از ستاره تابش می‌کند و برای ما به شکل گرما و نور احساس می‌شود.

کوتوله‌های قهوه‌ای که گاهی‌اوقات «ستاره‌های ناکام» نامیده می‌شوند، به‌منظور رسیدن به گرانش قدرتمند مورد نیاز برای فشرده‌سازی هیدروژن تا نقطه‌ی همجوشی هسته‌ای، بسیار کوچک هستند. تارا مورفی، استاد نجوم در دانشگاه سیدنی و یکی از نویسندگان مقاله‌ای که پنجشنبه‌ی گذشته در ژورنال اخترفیزیکی منتشر شد، می‌گوید: «کوتوله قهوه‌ای از نظر جرم و دما بین ستاره و سیاره قرار دارد.» وجود کوتوله‌های قهوه‌ای ۶۰ سال پیش پیش‌بینی شد؛ اما از آنجا که چندان درخشان نیستند، پیداکردنشا
ن بسیار سخت است.
هرچند کوتوله‌های قهوه‌ای نور مرئی زیادی از خود منتشر نمی‌کنند، در فرکانس‌های دیگر انرژی ساطع می‌کنند و انواع مختلف تلسکوپ‌ها می‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند. در سال ۲۰۱۱، دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا از تلسکوپ‌های فروسرخ برای کشف تعدادی کوتوله قهوه‌ای استفاده کردند که یکی از آن‌ها T8 Dwarf WISE J062309.94−045624.6 بود.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
20
بازدیدها
509

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین