انتشار یافتهها
تالارها
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
جدیدترینها
نوشتههای جدید
آیتمهای جدید
آخرین فعالیت
کاربران
کاربران ثبت نام شده
بازدیدکنندگان فعلی
بوفه
مدالها
حمایت مالی
اشتراک ویژه
بازیها
بازی 2048
مار بازی
ورود
ثبتنام
جدیدترینها
جستجو
جستجو
فقط جستجوی عنوانها
توسط:
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
منو
ورود
ثبتنام
نصب برنامه
نصب
★پیدا کردن رمانهای بینام★
سلام مهمون عزیز امیدوارم حالت خوب باشه. تا حالا شده خلاصهی یه رمانی که قبلاً خوندیش یادت باشه؛ اما اسم اثر رو فراموش کرده باشی؟! اگه این مشکل رو داری اصلاً نگران نباش، کافیه توی انجمن رمانیک ثبت نام کنی و خلاصه رمان رو توی این تاپیک بگی. اینطوری با یه تیر دو نشون زدی هم اسم رمانی که دنبالش بودی و پیدا میکنی، هم به خانواده بزرگ رمانیک میپیوندی و حالا میتونی کلی رمان جدید بخونی و اگه خواستی هم خودت دست به قلم بشی.
دوست داری اخبار طنز بنویسی؟ و باعث خندوندن کاربرا بشی؟ برای خبرنگار شدن بپر اینجا.
علاقه داری به نویسندهها کمک کنی تا اشکالات نگارشی خودشون رو برطرف کنن؟ برای ویراستار شدن کلیک کن.
به نظارت علاقه داری؟ دوست داری به نویسندهها توی پیشبرد اثرشون کمک کنی و ناظرباشی؟ آموزش هم داریم. کلیک کن^^
تو هم میتونی وبتون و مانگا و مانهوا ادیت بزنی! برای ادیتور شدن کلیک کن
برای پیوستن به تیم تدوین کلیک کن تا توی ساخت کلیپ حرفهای بشی.
برای اعلام آمادگی رنک بازرس کلیک کن تا توی حفظ و رعایت قوانین بهمون کمک کنی.
به طراحی جلد علاقه داری؟ دوست داری برای آثار یه جلد با خلاقیت خودت طراحی کنی؟ کلیک کن
. . .
تالارها
امور فرهنگی
موسیقی
اخبار موسیقی
«ردیف» ادبیات موسیقی ایرانی است/ روایت شاگرد از نکتههای استاد
جاوا اسکریپت غیر فعال میباشد. برای تجربه بهتر، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
پاسخ به موضوع
نوشته
<blockquote data-quote="رهایش" data-source="post: 43178" data-attributes="member: 615"><p><strong>پس از هنرستان فکر میکردم کارم با تار تمام شده اما...</strong></p><p></p><p>داریوش طلایی نوازنده، آهنگساز و گردآورنده آلبوم ردیف میرزا عبدالله نیز در بخش پایانی این مراسم بیان کرد: تابستان سال ۱۳۵۰ بود که من از هنرستان عالی موسیقی فارغالتحصیل شده بودم و داشتم خود را آماده کنکور دانشکده هنرهای زیبا میکردم. هنرستان موسیقی در آن زمان تنها جایی بود که موسیقی ایرانی در عالیترین سطح آموزش داده میشد. این هنرستان جایی بود که بزرگانی چون وزیری، خالقی و دهلوی بنیانگذارانش بودند. در این مجموعه استادان بزرگی چون شهنازی، حبیب الله صالحی، هوشنگ ظریف و فرامرز پایور حضور موثری داشتند که هر یک معلمانی یگانه در حوزه تخصصی شان بودند.</p><p></p><p>این مدرس موسیقی افزود: من در هنرستان موسیقی بود که نهایت تلاشم را انجام دادم تا هر آنچه باید از ردیف میآموختم را بیاموزم، در این چارچوب بود که با استاد شهنازی ردیفهای آقا حسینقلی و دیگر مجموعهها را مشق کردم. چون تمام اینها برای ارتقای تکنیک و دیگر آموزههای موسیقی اموری لازم و ضروری بود. اینها را در شرایطی میگویم که آن دوران یک جوان ۱۸ ساله بودم و فکر میکردم که دیگر تار نیازی به آموزش و فراگیری ندارد. تا اینکه در دوران دانشگاه با استادانی چون داریوش صفوت و دیگر بزرگان رو به رو شدم و از آن زمان تاکنون راهی نبوده که بخواهم در حوزه موسیقی ادامه ندهم و اکنون بر این باورم که ردیف و نوازندگی تار همچنان دربرگیرنده اتفاقات نو و کارهایی جدیدی است که میتوان انجام داد.</p><p></p><p>وی ضمن ارائه خاطراتی از دوران آموزشی خود در مجموعههای مختلف موسیقی گفت: ما در این دوران بود که مراحل مختلفی از نوازندگی را طی کردیم. مراحلی که صرفاً ارائه تکنیکها نبود، این دوران برای من دربرگیرنده مباحثی در حوزه موسیقی سنتی ایران مطرح میشد، که بی ارتباط با تدوین این مجموعه نیست. ما در این فضای آموزشی بود که با مباحث دقیق متفاوت بودن در موسیقی پی بردیم. اینکه متفاوت نواختن با اشتباه نواختن چه تفاوتهایی دارد. اینکه این سواد موسیقایی است که میتواند مورد توجه باشد. تعریف همین چارچوب در خوزه موسیقی نکته بسیار مهمی است که متاسفانه از کمبود آن برخورداریم و امروز یکی از معضلات موسیقی ماست که گفتگویی در این زمینه بین بزرگان وجود ندارد.</p><p></p><p><strong>ردیف ادبیات موسیقی ماست</strong></p><p></p><p>طلایی ادامه داد: وقتی از موسیقی ایرانی صحبت میکنیم، چه نکاتی مطرح میشود که میتواند وجه تمایز این موسیقی با دیگر موسیقیها باشد؟ وقتی این سئوال مطرح میشود به داشتهها نگاه میکنیم. آنچه ما در این زمینه داریم روایات شفاهی و برخی صفحههای موسیقی است که هر کدام به مسیرهای مشخصی میرسد. در حوزه روایات شفاهی ماجرا به میرزا عبدالله میرسد که نقطه عطف رسیدن به این وجه تمایزهاست. بنابراین میتوان گفت سابقه موسیقایی ما به میرزا عبدالله میرسد که یک دوره شکوفایی در حوزه موسیقی است و ما میبینیم که آموزش موسیقی آزاد تر از دوران تاریخی دیگر مورد توجه قرار میگیرد. همین فضا باعث شد افرادی مانند خانواده فراهانی کلاس دایر کرده و علاوه بر آن گوشهها را نیز جمعآوری کنند که ارتباط زیادی هم با موسیقی نواحی ما دارد. بنابراین ردیف ما دارای چنین خصوصیاتی است که به مرور زمان تکمیل میشود.</p><p></p><p>این پژوهشگر تصریح کرد: ردیف ادبیات موسیقی ماست، ما برای رسیدن به ادبیات موسیقی باید به ردیف رجوع کنیم که توسط استادان موسیقی ما تکمیل شدهاند. اینها گویی وظیفهای بوده که باید به نسلهای دیگر منتقل میشدند. من هم بر اساس احساس دین و وظیفهای که در این پنجاه سال داشتم تلاش کردم این ردیفها را در فضای جهانی مطرح کرده و از آن حالت رمزگونه خود خارج کنم. این ردیفی که توسط بنده گردآوری شده یک متریال موسیقایی است که مبنایش مرتبط با سواد موسیقی ایرانی بوده که همه آن رمز آلود نیست. این اثر دربرگیرنده اهمیت زیادی است که میتواند مورد توجه علاقه مندان موسیقی قرار گیرد.</p><p></p><p>اجرای موسیقی توسط شاگردان داریوش طلایی از جمله شاهد علیزاده، نسترن گیو، کیارش روزبهانی به همراه اجرای دو نوازی آناهیتا رمضانی و علی رحیمی بخشهای مختلف این آیین رونمایی را تشکیل میداد.</p><p></p><p>سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، علی اکبر صفی پور مدیر دفتر آموزشهای بنیاد رودکی، علی نیکنام مدیر عامل انجمن موسیقی ایران از جمله مهمانان ویژه این مراسم بودند.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="رهایش, post: 43178, member: 615"] [B]پس از هنرستان فکر میکردم کارم با تار تمام شده اما...[/B] داریوش طلایی نوازنده، آهنگساز و گردآورنده آلبوم ردیف میرزا عبدالله نیز در بخش پایانی این مراسم بیان کرد: تابستان سال ۱۳۵۰ بود که من از هنرستان عالی موسیقی فارغالتحصیل شده بودم و داشتم خود را آماده کنکور دانشکده هنرهای زیبا میکردم. هنرستان موسیقی در آن زمان تنها جایی بود که موسیقی ایرانی در عالیترین سطح آموزش داده میشد. این هنرستان جایی بود که بزرگانی چون وزیری، خالقی و دهلوی بنیانگذارانش بودند. در این مجموعه استادان بزرگی چون شهنازی، حبیب الله صالحی، هوشنگ ظریف و فرامرز پایور حضور موثری داشتند که هر یک معلمانی یگانه در حوزه تخصصی شان بودند. این مدرس موسیقی افزود: من در هنرستان موسیقی بود که نهایت تلاشم را انجام دادم تا هر آنچه باید از ردیف میآموختم را بیاموزم، در این چارچوب بود که با استاد شهنازی ردیفهای آقا حسینقلی و دیگر مجموعهها را مشق کردم. چون تمام اینها برای ارتقای تکنیک و دیگر آموزههای موسیقی اموری لازم و ضروری بود. اینها را در شرایطی میگویم که آن دوران یک جوان ۱۸ ساله بودم و فکر میکردم که دیگر تار نیازی به آموزش و فراگیری ندارد. تا اینکه در دوران دانشگاه با استادانی چون داریوش صفوت و دیگر بزرگان رو به رو شدم و از آن زمان تاکنون راهی نبوده که بخواهم در حوزه موسیقی ادامه ندهم و اکنون بر این باورم که ردیف و نوازندگی تار همچنان دربرگیرنده اتفاقات نو و کارهایی جدیدی است که میتوان انجام داد. وی ضمن ارائه خاطراتی از دوران آموزشی خود در مجموعههای مختلف موسیقی گفت: ما در این دوران بود که مراحل مختلفی از نوازندگی را طی کردیم. مراحلی که صرفاً ارائه تکنیکها نبود، این دوران برای من دربرگیرنده مباحثی در حوزه موسیقی سنتی ایران مطرح میشد، که بی ارتباط با تدوین این مجموعه نیست. ما در این فضای آموزشی بود که با مباحث دقیق متفاوت بودن در موسیقی پی بردیم. اینکه متفاوت نواختن با اشتباه نواختن چه تفاوتهایی دارد. اینکه این سواد موسیقایی است که میتواند مورد توجه باشد. تعریف همین چارچوب در خوزه موسیقی نکته بسیار مهمی است که متاسفانه از کمبود آن برخورداریم و امروز یکی از معضلات موسیقی ماست که گفتگویی در این زمینه بین بزرگان وجود ندارد. [B]ردیف ادبیات موسیقی ماست[/B] طلایی ادامه داد: وقتی از موسیقی ایرانی صحبت میکنیم، چه نکاتی مطرح میشود که میتواند وجه تمایز این موسیقی با دیگر موسیقیها باشد؟ وقتی این سئوال مطرح میشود به داشتهها نگاه میکنیم. آنچه ما در این زمینه داریم روایات شفاهی و برخی صفحههای موسیقی است که هر کدام به مسیرهای مشخصی میرسد. در حوزه روایات شفاهی ماجرا به میرزا عبدالله میرسد که نقطه عطف رسیدن به این وجه تمایزهاست. بنابراین میتوان گفت سابقه موسیقایی ما به میرزا عبدالله میرسد که یک دوره شکوفایی در حوزه موسیقی است و ما میبینیم که آموزش موسیقی آزاد تر از دوران تاریخی دیگر مورد توجه قرار میگیرد. همین فضا باعث شد افرادی مانند خانواده فراهانی کلاس دایر کرده و علاوه بر آن گوشهها را نیز جمعآوری کنند که ارتباط زیادی هم با موسیقی نواحی ما دارد. بنابراین ردیف ما دارای چنین خصوصیاتی است که به مرور زمان تکمیل میشود. این پژوهشگر تصریح کرد: ردیف ادبیات موسیقی ماست، ما برای رسیدن به ادبیات موسیقی باید به ردیف رجوع کنیم که توسط استادان موسیقی ما تکمیل شدهاند. اینها گویی وظیفهای بوده که باید به نسلهای دیگر منتقل میشدند. من هم بر اساس احساس دین و وظیفهای که در این پنجاه سال داشتم تلاش کردم این ردیفها را در فضای جهانی مطرح کرده و از آن حالت رمزگونه خود خارج کنم. این ردیفی که توسط بنده گردآوری شده یک متریال موسیقایی است که مبنایش مرتبط با سواد موسیقی ایرانی بوده که همه آن رمز آلود نیست. این اثر دربرگیرنده اهمیت زیادی است که میتواند مورد توجه علاقه مندان موسیقی قرار گیرد. اجرای موسیقی توسط شاگردان داریوش طلایی از جمله شاهد علیزاده، نسترن گیو، کیارش روزبهانی به همراه اجرای دو نوازی آناهیتا رمضانی و علی رحیمی بخشهای مختلف این آیین رونمایی را تشکیل میداد. سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، علی اکبر صفی پور مدیر دفتر آموزشهای بنیاد رودکی، علی نیکنام مدیر عامل انجمن موسیقی ایران از جمله مهمانان ویژه این مراسم بودند. [/QUOTE]
درج نقلقولها...
پاسخ دادن
تالارها
امور فرهنگی
موسیقی
اخبار موسیقی
«ردیف» ادبیات موسیقی ایرانی است/ روایت شاگرد از نکتههای استاد
سلام
دوست عزیز
جهت انتشار آثار و یا حمایت از نویسندههای انجمن، اکنون به خانوادهی رمانیک بپیوندید.
با ما اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. 🌹
تالار
فراخوانها
آموزش
کار با انجمن
قوانین
کلی
قوانین
فرستادن موضوع و نوشته
بالا
پایین