انتشار یافتهها
تالارها
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
جدیدترینها
نوشتههای جدید
آیتمهای جدید
آخرین فعالیت
کاربران
کاربران ثبت نام شده
بازدیدکنندگان فعلی
بوفه
مدالها
حمایت مالی
اشتراک ویژه
بازیها
بازی 2048
مار بازی
ورود
ثبتنام
جدیدترینها
جستجو
جستجو
فقط جستجوی عنوانها
توسط:
نوشتههای جدید
جستجو در تالارها
منو
ورود
ثبتنام
نصب برنامه
نصب
★پیدا کردن رمانهای بینام★
سلام مهمون عزیز امیدوارم حالت خوب باشه. تا حالا شده خلاصهی یه رمانی که قبلاً خوندیش یادت باشه؛ اما اسم اثر رو فراموش کرده باشی؟! اگه این مشکل رو داری اصلاً نگران نباش، کافیه توی انجمن رمانیک ثبت نام کنی و خلاصه رمان رو توی این تاپیک بگی. اینطوری با یه تیر دو نشون زدی هم اسم رمانی که دنبالش بودی و پیدا میکنی، هم به خانواده بزرگ رمانیک میپیوندی و حالا میتونی کلی رمان جدید بخونی و اگه خواستی هم خودت دست به قلم بشی.
دوست داری اخبار طنز بنویسی؟ و باعث خندوندن کاربرا بشی؟ برای خبرنگار شدن بپر اینجا.
علاقه داری به نویسندهها کمک کنی تا اشکالات نگارشی خودشون رو برطرف کنن؟ برای ویراستار شدن کلیک کن.
به نظارت علاقه داری؟ دوست داری به نویسندهها توی پیشبرد اثرشون کمک کنی و ناظرباشی؟ آموزش هم داریم. کلیک کن^^
تو هم میتونی وبتون و مانگا و مانهوا ادیت بزنی! برای ادیتور شدن کلیک کن
برای پیوستن به تیم تدوین کلیک کن تا توی ساخت کلیپ حرفهای بشی.
برای اعلام آمادگی رنک بازرس کلیک کن تا توی حفظ و رعایت قوانین بهمون کمک کنی.
به طراحی جلد علاقه داری؟ دوست داری برای آثار یه جلد با خلاقیت خودت طراحی کنی؟ کلیک کن
. . .
تالارها
امور فرهنگی
دین و مذهب
پندانه
پندی از کتاب ابراهیم نبی
جاوا اسکریپت غیر فعال میباشد. برای تجربه بهتر، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
پاسخ به موضوع
نوشته
<blockquote data-quote="ایرما" data-source="post: 124727" data-attributes="member: 5244"><p><h2>چند پند و اندرز از کتاب آسمانی حضرت ابراهیم علیهالسلام</h2><p></p><p>در قرآن کریم، یادی از کتاب آسمانی حضرت ابراهیم علیهالسلام شده است؛ درآنجا که می فرماید:</p><p>«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقى إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى صُحُفِ إِبْراهیمَ وَ مُوسى»[1]و[2]</p><p>رستگار آن کس که خود را پاک گردانید؛ و نام پروردگارش را یاد کرد و نماز گزارد. لیکن [شما] زندگى دنیا را بر میگزینید؛ با آنکه [جهان] آخرت نیکوتر و پایدارتر است. قطعاً در صحیفههاى گذشته این [معنى] هست، صحیفههاى ابراهیم و موسى.[3]</p><p></p><p>در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله محتوای صحف ابراهیم علیهالسلام بیان شده است.</p><p>از ابوذر رحمه الله روایت شده که از آن حضرت پرسید: «در صُحُف ابراهیم علیه السلام چه مطالبی بود»؟</p><p>حضرت فرمودند:</p><p>«کَانَتْ أَمْثَالًا کُلُّهَا وَ کَانَ فِیهَا»</p><p>همۀ آنها پند و اندرز[4] بود و در آن این مطالب بیان شده بود که:</p><p></p><p>«أَیُّهَا الْمَلِکُ الْمُبْتَلَى الْمَغْرُورُ إِنِّی لَمْ أَبْعَثْکَ لِتَجْمَعَ الدُّنْیَا بَعْضَهَا إِلَى بَعْضٍ وَ لَکِنْ بَعَثْتُکَ لِتَرُدَّ عَنِّی دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنِّی لَا أَرُدُّهَا وَ إِنْ کَانَتْ مِنْ کَافِرٍ»</p><p>اى فرمانرواى گرفتار و مغرور! من تو را نفرستادم تا دنیا را جمع کنى؛ بلکه از آن جهت فرستادم تا مگذارى ستمدیدگان (به جهت اینکه تو آنان را یاری نمیکنی) به درگاه من نیاز آرند؛ من دعاى ستمدیده را رد نمیکنم اگرچه کافر باشد.</p><p></p><p>«وَ عَلَى الْعَاقِلِ مَا لَمْ یَکُنْ مَغْلُوباً عَلَى عَقْلِهِ أَنْ یَکُونَ لَهُ سَاعَاتٌ سَاعَةٌ یُنَاجِی فِیهَا رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سَاعَةٌ یُحَاسِبُ نَفْسَهُ وَ سَاعَةٌ یَتَفَکَّرُ فِیمَا صَنَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ وَ سَاعَةٌ یَخْلُو فِیهَا بِحَظِّ نَفْسِهِ مِنَ الْحَلَالِ فَإِنَّ هَذِهِ السَّاعَةَ عَوْنٌ لِتِلْکَ السَّاعَاتِ وَ اسْتِجْمَامٌ لِلْقُلُوبِ وَ تَوْزِیعٌ لَهَا»</p><p>انسان خردمند هر گاه کار خود را از دست نداده، باید ساعات خود را چنین قسمت کند:</p><p>بخشى که در آن با پروردگار خود مناجات کند و بخشى که در آن خود را حساب کند؛</p><p>بخشى که در آن در خلق و فعل خداوند بیندیشد؛</p><p>و بخشى که به لذّت بردن از حلال اختصاص دهد؛ چون این ساعت کمک ساعات دیگر است و دلها را خرّم و آسوده مىکند.</p><p></p><p>«وَ عَلَى الْعَاقِلِ أَنْ یَکُونَ بَصِیراً بِزَمَانِهِ مُقْبِلًا عَلَى شَأْنِهِ حَافِظاً لِلِسَانِهِ فَإِنَّ مَنْ حَسَبَ کَلَامَهُ مِنْ عَمَلِهِ قَلَّ کَلَامُهُ إِلَّا فِیمَا یَعْنِیهِ»</p><p>و بر عاقل است که به زمان خود بصیرت داشته باشد و به کار خود بپردازد و زبان خود را حفظ نماید، زیرا که هر کس سخن خود را عمل خود به شمار آورد (و آن را بسنجد) سخنش کم مىشود مگر در چیزهایى که براى او مهمّ است.</p><p></p><p>«وَ عَلَى الْعَاقِلِ أَنْ یَکُونَ طَالِباً لِثَلَاثٍ مَرَمَّةٍ لِمَعَاشٍ أَوْ تَزَوُّدٍ لِمَعَادٍ أَوْ تَلَذُّذٍ فِی غَیْرِ مُحَرَّم»[5]</p><p>و بر عاقل است که در طلب سه چیز باشد:</p><p>تأمین زندگى؛ یا توشه گیرى براى معاد؛ و یا لذت بردن از راه غیر حرام.</p><p></p><hr /><p>[1] سوره اعلی: آیات 14 الی 19</p><p>[2] الخصال؛ ج2؛ ص 525</p><p>[3] ترجمه فولادوند</p><p>[4] مجمع البحرین، ج5، ص 472</p><p>[5] الخصال ؛ ج2 ؛ ص525</p><p></p><p></p><p>برگرفته شده از panahzadeh.blog.ir</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ایرما, post: 124727, member: 5244"] [HEADING=1]چند پند و اندرز از کتاب آسمانی حضرت ابراهیم علیهالسلام[/HEADING] در قرآن کریم، یادی از کتاب آسمانی حضرت ابراهیم علیهالسلام شده است؛ درآنجا که می فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقى إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى صُحُفِ إِبْراهیمَ وَ مُوسى»[1]و[2] رستگار آن کس که خود را پاک گردانید؛ و نام پروردگارش را یاد کرد و نماز گزارد. لیکن [شما] زندگى دنیا را بر میگزینید؛ با آنکه [جهان] آخرت نیکوتر و پایدارتر است. قطعاً در صحیفههاى گذشته این [معنى] هست، صحیفههاى ابراهیم و موسى.[3] در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله محتوای صحف ابراهیم علیهالسلام بیان شده است. از ابوذر رحمه الله روایت شده که از آن حضرت پرسید: «در صُحُف ابراهیم علیه السلام چه مطالبی بود»؟ حضرت فرمودند: «کَانَتْ أَمْثَالًا کُلُّهَا وَ کَانَ فِیهَا» همۀ آنها پند و اندرز[4] بود و در آن این مطالب بیان شده بود که: «أَیُّهَا الْمَلِکُ الْمُبْتَلَى الْمَغْرُورُ إِنِّی لَمْ أَبْعَثْکَ لِتَجْمَعَ الدُّنْیَا بَعْضَهَا إِلَى بَعْضٍ وَ لَکِنْ بَعَثْتُکَ لِتَرُدَّ عَنِّی دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنِّی لَا أَرُدُّهَا وَ إِنْ کَانَتْ مِنْ کَافِرٍ» اى فرمانرواى گرفتار و مغرور! من تو را نفرستادم تا دنیا را جمع کنى؛ بلکه از آن جهت فرستادم تا مگذارى ستمدیدگان (به جهت اینکه تو آنان را یاری نمیکنی) به درگاه من نیاز آرند؛ من دعاى ستمدیده را رد نمیکنم اگرچه کافر باشد. «وَ عَلَى الْعَاقِلِ مَا لَمْ یَکُنْ مَغْلُوباً عَلَى عَقْلِهِ أَنْ یَکُونَ لَهُ سَاعَاتٌ سَاعَةٌ یُنَاجِی فِیهَا رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سَاعَةٌ یُحَاسِبُ نَفْسَهُ وَ سَاعَةٌ یَتَفَکَّرُ فِیمَا صَنَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ وَ سَاعَةٌ یَخْلُو فِیهَا بِحَظِّ نَفْسِهِ مِنَ الْحَلَالِ فَإِنَّ هَذِهِ السَّاعَةَ عَوْنٌ لِتِلْکَ السَّاعَاتِ وَ اسْتِجْمَامٌ لِلْقُلُوبِ وَ تَوْزِیعٌ لَهَا» انسان خردمند هر گاه کار خود را از دست نداده، باید ساعات خود را چنین قسمت کند: بخشى که در آن با پروردگار خود مناجات کند و بخشى که در آن خود را حساب کند؛ بخشى که در آن در خلق و فعل خداوند بیندیشد؛ و بخشى که به لذّت بردن از حلال اختصاص دهد؛ چون این ساعت کمک ساعات دیگر است و دلها را خرّم و آسوده مىکند. «وَ عَلَى الْعَاقِلِ أَنْ یَکُونَ بَصِیراً بِزَمَانِهِ مُقْبِلًا عَلَى شَأْنِهِ حَافِظاً لِلِسَانِهِ فَإِنَّ مَنْ حَسَبَ کَلَامَهُ مِنْ عَمَلِهِ قَلَّ کَلَامُهُ إِلَّا فِیمَا یَعْنِیهِ» و بر عاقل است که به زمان خود بصیرت داشته باشد و به کار خود بپردازد و زبان خود را حفظ نماید، زیرا که هر کس سخن خود را عمل خود به شمار آورد (و آن را بسنجد) سخنش کم مىشود مگر در چیزهایى که براى او مهمّ است. «وَ عَلَى الْعَاقِلِ أَنْ یَکُونَ طَالِباً لِثَلَاثٍ مَرَمَّةٍ لِمَعَاشٍ أَوْ تَزَوُّدٍ لِمَعَادٍ أَوْ تَلَذُّذٍ فِی غَیْرِ مُحَرَّم»[5] و بر عاقل است که در طلب سه چیز باشد: تأمین زندگى؛ یا توشه گیرى براى معاد؛ و یا لذت بردن از راه غیر حرام. [HR][/HR] [1] سوره اعلی: آیات 14 الی 19 [2] الخصال؛ ج2؛ ص 525 [3] ترجمه فولادوند [4] مجمع البحرین، ج5، ص 472 [5] الخصال ؛ ج2 ؛ ص525 برگرفته شده از panahzadeh.blog.ir [/QUOTE]
درج نقلقولها...
پاسخ دادن
تالارها
امور فرهنگی
دین و مذهب
پندانه
پندی از کتاب ابراهیم نبی
سلام
دوست عزیز
جهت انتشار آثار و یا حمایت از نویسندههای انجمن، اکنون به خانوادهی رمانیک بپیوندید.
با ما اوقات خوشی را تجربه خواهید کرد. 🌹
تالار
فراخوانها
آموزش
کار با انجمن
قوانین
کلی
قوانین
فرستادن موضوع و نوشته
بالا
پایین