. . .

سیرت زندگینامه حضرت ابوالفضل عباس (ع)

تالار زندگی نامه امامان و پیامبران

شاهزاده آبی مرداد

رمانیکی نقره‌ای
محروم
شناسه کاربر
1221
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-20
آخرین بازدید
موضوعات
386
نوشته‌ها
1,988
راه‌حل‌ها
1
پسندها
8,424
امتیازها
558
محل سکونت
جزیره عشق❤️❤️

  • #1
عباس بن علی معروف به ابوالفضل در روز چهارم شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود ، پدر گرامی ایشان حضرت امیر المومنین علی (ع) و مادرش حضرت ام البنین است.

نقل است که هنگامی که حضرت عباس به دنیا آمدند، مولای متقیان علی (ع) در گوشش اذان خواند و بر دستانش ب×و×س زد و فرمودند که این بازوان به خاطر فرزندم حسین از تن جدا خواهد شد .

کنیه و القاب :

مهم ترین کنیه آن حضرت ابوالفضل است و از دیگر القاب ایشان می توان به ابوالقاسم، ابوالقِربَه،ابوالفَرجَه مشهور است از دیگر القاب آن حضرت به باب الحوائج،قمر بنی هاشم، سقا الشهید و... اشاره کرد.

برادر و خواهران:

حضرت عباس سه برادر به نام های جعفر ، عثمان و عبدالله داشتند که همگی در حادثه کربلا به شهادت رسیدند، برادران حضرت در زمان شهادت همگی سنینی زیر سی سال داشتند

جعفر :۲۹ ساله ، عبدالله ۲۵ ساله و عثمان : ۲۱ ساله
 

شاهزاده آبی مرداد

رمانیکی نقره‌ای
محروم
شناسه کاربر
1221
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-20
آخرین بازدید
موضوعات
386
نوشته‌ها
1,988
راه‌حل‌ها
1
پسندها
8,424
امتیازها
558
محل سکونت
جزیره عشق❤️❤️

  • #2
حضرت عباس در جنگ صفین:

تنها جنگی حضرت عباس (ع) تا قبل از کربلا در آن حضور داشت جنگ صفین در رکاب پدر بزرگوارشان حضرت علی (ع) بوده و که رشادت های بسیاری از خود نشان دادند

نقل است که در روزی از روز های جنگ صفین نوجوانی نقاب دار از میانه سپاه امام علی به میدان آمد، ترس و دلهره بر دل سپاهیان معاویه افتاد و همه از خودت می پرسیدند :
_ این نوجوان کیست که با این رشادت به میدان آمده است؟

معاویه به سردار نامی خود ابن شعثاء دستور داد که به میدان جنگ برود

ابن شعثاء خطاب به معاویه گفت : من حریف ده هزار مرد جنگی در میدان جنگم ، بهتر است یکی از پسرانم را برای کشتن او بفرستید

معاویه قبول کرد و پسر بزرگش را به میدان جنگ فرستاد و در یک چشم بر هم کشته شد و او هر هفت پسر خود را به جنگ فرستاد و هر هفت پسرش به دست حضرت کشته شدند و بعد از جنگ به سمت امام علی بازگشت و حضرت نقابش را برداشت و پیشانیش را بوسید و فهمیدند که او عباس بود
 

شاهزاده آبی مرداد

رمانیکی نقره‌ای
محروم
شناسه کاربر
1221
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-20
آخرین بازدید
موضوعات
386
نوشته‌ها
1,988
راه‌حل‌ها
1
پسندها
8,424
امتیازها
558
محل سکونت
جزیره عشق❤️❤️

  • #3
همسر و فرزندان :

بین سال‌های ۴۰ تا ۴۵ هجری قمری حضرت عباس با لبابه دختر عباس بن عبدالمطلب ازدواج کرد که حاصل این ازدواج پاک دو فرزند به نام های عبیدالله وفضل است ، بعضی منابع فرزندانی به نام های حسن ، قاسم و محمد و فرزند دختری که نامش نامشخص است نامبرده اند ، اما در اکثر منابع تاریخی از این دو فرزند پسر نام برده اند که نقل است پس از شهادت پدر به شهادت رسیدند

شهادت حضرت عباس(ع)

پس از به شهادت رسیدن تمامی اعضای خاندان بنی هاشم ، حضرت قصد آب آوردن برای خیمه را کرد. و به سمت شط فرات رفت و توانست خود را از بین نگهبانان به آب برساند.

نقل است که آن حضرت زمانی که به شط فرات رسیدند دو دستشان را پر از آب کرد و به لب نزدیک کرد و زمانی که خواست آب بنوشد ، به یاد تشنگی برادرش افتاد و آب را به شط ریخت و مشک را برداشت و به سمت خیمه ها بازگشت.

حضرت در راه بازگشت در نخلستان با دشمن درگیر شد که زید بن ورقاء جهنی به ایشان حمله برد و دست راست حضرت را از تن جدا کرد و ایشان با دست چپ به مبارزه پرداخت و حکیم بن طفیل طائی از پشت نخل به بیرون آمد و دست چپ حضرت را از بدن جدا کرد و با عمود به سر ایشان زد و حضرت را به شهادت رساند.

محل دفن :

کربلای معلی ، در فاصله ی ۳۷۸ متری شمال شرق حرم امام حسین علیه السلام
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین