. . .

آموزش یک رابطه ایده‌آل باید از این موانع گذر کند

تالار روانشناسی خانواده
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

PishOoO

رمانیکی نقره‌ای
رمانیکی
شناسه کاربر
314
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-21
آخرین بازدید
موضوعات
113
نوشته‌ها
834
راه‌حل‌ها
64
پسندها
3,007
امتیازها
591

  • #1
مانند هر کار دیگری برای خوب بودن در رابطه و برخورداری از یک رابطه سالم و لذت‌بخش هم باید تلاش کرد.

یک رابطه ایده‌آل باید از این موانع گذر کند


۱. احترام متقابل

هرچند که شاید بدیهی به نظر برسد اما همچنان‌که همراه شریک زندگیتان بالا و پایین‌ها و فراز و فرودهای زندگی را تجربه می‌کنید، ناگزیر به مقاطعی خواهید رسید که سطح احترامی که برای شریک زندگیتان قائل هستید، دچار تغییر می‌شود. این تغییر در بسیاری اوقات به سمت بیشتر شدن احترام می‌رود و شوربختانه گاهی هم از احترامی که برای همسرتان قائل هستید، کاسه می‌شود.
بر اساس نظر روان شناس، داریا کوش، احترام نگذاشتن به جهان‌بینی، خطوط قرمز، علائق و خانواده شریک زندگیتان منجر به مشکلات بزرگی در رابطه شما خواهد شد. داریا کوش ادامه می‌دهد:"احترام متقابل در رابطه به این معناست که شما باید به تفاوتی که شریک زندگیتان با شما دارد احترام بگذارید. شما باید به موضوعاتی مانند اینکه او چیزهای متفاوتی را دوست دارد، عقایدش با شما متفاوت است و حتی ممکن است نیازهایش در رابطه با نیازهای شما فرق داشته باشد، احترام بگذارید."
"وقتی با چنین تفاوت‌هایی روبرو می‌شوید واقع‌بینانه‌ترین راه به رسمیت شناختن این تفاوت‌ها و احترام به عقاید طرف مقابل است. بسیاری در چنین شرایطی به دنبال تغییر طرف مقابل می‌روند که راه‌حلی منطقی نیست و فقط مشکلات را پیچیده‌تر می‌کند."

۲. تعریف رابطه

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ساده شدن ارتباط برقرار کردن، یکی از مسائل مهمی که حتما باید برای دو طرف رابطه روشن باشد تعریف رابطه است. با وجود سایت‌ها و نرم‌افزارهای زیاد دوست‌یابی، ضروری است که اولا دقیقا بدانید به دنبال چه چیزی وارد رابطه شده‌اید و دوما بدانید شما و طرف مقابل تا چه حد به این رابطه متعهد هستید و شاید مهمتر از هر دو نکته اینکه هر دو در چنین موضوعاتی با هم هم‌نظر باشید.

یک رابطه ایده‌آل باید از این موانع گذر کند



روان‌شناس، دکتر کوئین توضیح می‌دهد برای آگاهی از معنی رابطه برای طرف مقابل، لازم است دقیقا به کلماتی که وی برای توصیف رابطه استفاده می‌کند، دقت کنید."اگر طرف مقابل از عباراتی چون "من در حال حاضر به دنبال یک رابطه جدی نیستم" استفاده کرد، حرفش را بپذیرید و انتظار بیشتری از رابطه با او نداشته باشید. بهتر است پیش از شروع رابطه سراغ افرادی بروید که انتظار مشابهی از میزان تعهد در رابطه دارند. در نهایت اصلا توصیه نمی‌کنم پس از آگاهی از تعریف متفاوتِ طرف مقابل، تصمیم به تغییر نظر او بگیرید."

۳. ضعف در ارتباط

در تمام دنیا وجود نداشتن مسیر‌های درست ارتباطی بین دو طرف از اصلی‌ترین دلایل جـ×ر و بحث و البته شکست در رابطه است. همه ما می‌توانیم تصور کنیم وقتی فردی به حرف‌های ما گوش نمی‌کند،چقدر تحمل شرایط سخت می‌شود.
در راه حل کردن مشکل ارتباط در رابطه، چه مشکل شما نبود یا کمبود ارتباط است و چه سوءتفاهم، دکتر کوش پیشنهاد می‌کند در مرحله اول زمانی را به حرف زدن و ارتباط برقرار کردن اختصاص دهید. از زمان اختصاص شده برای تمرین گوش کردن استفاده کنید و سپس آن‌چه از منظور شریک زندگیتان درک کرده‌اید را دوباره به او بگویید و ببینید فهم شما از منظور او چقدر دقیق بوده است.
دکتر کوش ادامه می‌دهد:"از تهمت زدن و ملامت کردن دوری کنید چرا که بیش از هرچیز دیگری به ارتباط شما ضربه خواهد زد. با احساسات و نیازهای طرف مقابل با فکری روشن و احترام فراوان رفتار کنید."

۴. اختصاص زمانی فقط برای شما دو نفر

بیشتر ما انسان‌هایی هستیم با مشغله‌های فراوان و تمام نشدنی و بسیاری از ما به محض برخورد با یک برنامه هفتگی پر مشغله، زمانی که قرار بود صرف رابطه‌مان شود را قربانی می‌کنیم، به ویژه اگر رابطه‌ای قدیمی باشد.

یک رابطه ایده‌آل باید از این موانع گذر کند


دکتر کوئین توضیح می‌دهد:" توجه کنید که هر فردی حتی حاضر در رابطه هم باید زمانی را برای خودش داشته باشد و زمان‌هایی را صرف فعالیت‌های مورد علاقه‌اش کند اما اگر تنها زمانی که با شریک زندگیتان می‌گذرانید در مقابل تلویزیون است، رابطه شما اشکال دارد."
دکتر کوئین برای حل این مشکل ادامه می‌دهد:"بهتر است در چنین مواقعی، ساعاتی در هفته تکنولوژی را کنار بگذارید و با شریک زندگیتان به پیاده‌روی بروید. همراه هم یک پازل حل کنید و یا حتی در نهایت سادگی دونفری عصرانه بخورید. فراموش نکنید در تمام این مدت تلفن‌های همراه و هر وسیله دیگری دور از دسترستان باشد."

۵. نزدیکی فیزیکی

اگر در برهه‌ای از زندگیتان هستید که نزدیکی فیزیکی با شریک زندگیتان به حداقل رسیده است، باید به دنبال راه چاره باشید. چنین مشکلی خیلی زود منجر به پدیدار شدن مشکلات دیگر در رابطه می‌شود.
دکتر کوش توضیح می‌دهد:"×ممنوعه× و تماس فیزیکی بین شما و همسرتان باعث ترشح هورمون اکسیتوسین یا همان هورمون عشق می‌شود و همین موضوع باعث ساخته شدن اعتماد می‌شود و شما را به هم نزدیک‌تر می‌کند."
راه‌حل‌های چنین مشکلی از حوصله این مقاله خارج است و بهتر است هرچه زودتر به یک روان‌شناس و متخصص رابطه مراجعه کنید.

۶. سازش و توافق

توافق و سازش احتمالا قدیمی‌ترین توصیه برای داشتن رابطه‌ای موفق است. توانایی به توافق رسیدن با شریک زندگیتان و گذشتن یا تغییر دادن نیازهای خودتان منجر به داشتن رابطه‌ای سالم و پویا می‌شود.

یک رابطه ایده‌آل باید از این موانع گذر کند


دکتر کوئین اضافه می‌کند:"البته در کنار اهمیت سازش باید یادآوری کرد بسیار اهمیت دارد که بدانید کجا و تا چه حدی به سازش دست بزنید و مسلما اگر همیشه شما از نیازهایتان برای خشنودی طرف مقابل می‌گذرید، نام این فعالیت سازش نیست."
" داشتن تعریف مشترک درباره رابطه و البته آگاهی هر دو طرف از موضوعاتی که برای طرف مقابل قابل گذشت نیست، کمک می‌کند هر دوی شما بتوانید در مواقعی برای خشنودی شریک زندگیتان از نیازهای نه چندان مهم خودتان بگذرید."

۷. اختلاف نظر

دکتر کوئین عقیده دارد که جـ×ر و بحث و مشاجره بخش همیشگی هر رابطه‌ای است و این موضوع که چگونه بحث می‌کنید، اهمیت بیشتری دارد.
"نکته‌ای که از نظر من اهمیت فراوانی دارد واکنش شماست هنگامی که شریک زندگیتان با نظر یا خواسته شما مخالفت می‌کند. اینکه در چنین موقعیتی قهر کنید و شب را روی کاناپه بخوابید یا اینکه با در آغوش گرفتن شریک زندگیتان به او بفهمانید او برای شما بسیار مهمتر از هر بحثی است."
"همان‌طور که ماکسیم می‌گوید یا می‌توانید سعی کنید به بقیه بفهمانید که حق با شماست و یا اینکه خوشحال بودن را انتخاب کنید. بنابراین به جای اینکه سعی کنید به هر قیمتی شده در بحث برنده شوید، به خودتان یادآوری کنید شما یک تیم هستید و یا با هم می‌بازید و یا با هم برنده می‌شوید."
 
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
1
بازدیدها
32

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین