. . .

خبر یادداشت ویژه/ دوای درد تیم ملی، اتحاد است، اتحاد است، اتحاد!

تالار گزارش ورزشی

atanaz

رمانیکی تلاشگر
رمانیکی
شناسه کاربر
918
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-11
آخرین بازدید
موضوعات
5
نوشته‌ها
107
پسندها
1,382
امتیازها
138
سن
19
محل سکونت
خونه شمسی خانم

  • #1
پایگاه خبری فوتبالی- یک: تیم ملی فوتبال ایران در فاصله چند ماه مانده به جام جهانی قطر، حواشی و اتفاقات عجیب و غریبی را تجربه می کند. وضعیت کادرفنی تیم نامشخص است و یکدستی تیم به نوعی زیر سوال رفته. از امروز تا اولین بازی تیم ملی در جام جهانی 2022 قطر، کمتر از ۱۳۰ روز زمان هست و تیم ملی فوتبال ایران حالا در یک وضعیت عجیب و باورنکردنی است. با این ماجراها که برای اسکوچیچ هم پیش آمده، کسی هنوز تکلیفش را با تیم ملی نمی داند. چیزی که مشخص است این است که اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال فکرش را هم نمی کردند که ابراهیم قاسمپور، به نمایندگی از کمیته فنی فدراسیون فوتبال، جلوی دوربین ها و میکروفون ها هم صلاحیت اسکوچیچ را زیر سوال ببرد و هم صلاحیت کارلوس کی روش را تایید نکند!

دو: تیم ملی تا بعد از انتخابات فدراسیون فوتبال در هشت شهریور، اردوی خاصی ندارد و تا آن روز فیفادی هم نیست. فدراسیون فوتبال در حال حاضر در ترکیب هیات رییسه اش یکی دو عضو برای رسمی شدن جلسات و مصوباتش کم دارد و به همین دلیل است که نمی تواند تکلیف اسکوچیچ و حتی جانشینش را مشخص کند و مثل کمیته فنی اش هم نمی خواهد عمل کند. به احتمال زیاد، رییس جدید و تیمی که در فدراسیون فوتبال بعد از انتخابات هشت شهریور مشخص می شود، درباره اسکوچیچ تصمیم خواهد گرفت.
سه: بازار داغ ثبت نام کاندیداها برای ریاست فدراسیون فوتبال، نشان داد که تقریبا چه ترکیبی از کاندیداها را شاهد خواهیم بود. هر کس بر سر کار بیاید، به احتمال زیاد اسکوچیچ را تغییر خواهد داد اما در حال حاضر، اسکوچیچ فعلا پا درهوا مانده و هنوز کسی نمی داند گزینه ایرانی جای او را می گیرد یا گزینه خارجی روی نیمکت تیم ملی می نشیند.

چهار: چه کسانی اسکوچیچ را نمی خواهند؟ خبرهای درگوشی حاکی از آن است گروهی که قبلا در فدراسیون فوتبال و با کارلوس کی روش کار کرده اند و حالا در نهاد ریاست جمهوری و وزارت ورزش پستهایی دارند، پشت این ماجرا هستند و حتی گفته شد چند بازیکن بزرگ تیم ملی با هماهنگی این افراد حتی معاون رییس جمهور را هم دیده اند و گفته اند اسکوچیچ به درد بازی با انگلیس و آمریکا نمی خورد و کی روش را برگردانید تا از انگلیس و آمریکا شکست نخوریم یا بد شکست نخوریم! البته این ماجرا هنوز تایید نشده و در حد شایعه مانده و گفته شده نهاد ریاست جمهوری و وزارت ورزش در کار فدراسیون فوتبال و تیم ملی دخالت نمی کند، اما مطرح شدن نام کی روش، به یکباره دو دستگی در تیم ملی را رو کرد وعده ای از بازیکنان به نشانه حمایت از اسکوچیچ و نیامدن کی روش و عده ای در حمایت از برکناری اسکوچیچ و به نوعی آمدن کی روش، استوری گذاشتند و آش شورتر از چیزی شد که همه فکر می کردند. وقتی مدیریت و بحث فنی مشکل داشته باشد و بازیکنانی که باید سرباز تیم ملی باشند، سرباز بودن خودشان را فراموش کنند و فکر کنند ژنرال هستند، این بلبشو پیش می آید. به اسکوچیچ انتقادهای زیادی هم وارد است اما هیچ بازیکنی حق ندارد، زیرآب سرمربی اش را بزند. این وضعیت را در تیم ملی فوتبال بانوان هم شاهد هستیم که با عوض شدن مریم ایراندوست و جایگزینی سرمربی جدید یعنی مریم آزمون، چند بازیکن به نشانه اعتراض و حمایت از ایراندوست حتی به اردوی تیم ملی نرفتند تا دو دستگی خودش را در تیم ملی بانوان هم نشان دهد. به کجا داریم می رویم؟

پنج: اگر بخواهیم اصولی نظر بدهیم باید بگوییم فقط و فقط فدراسیون فوتبال باید برای نیمکت تیم ملی تصمیم بگیرد اما در همه این سالها، همیشه نظر مقامات بالاتر هم مهم بوده است چون حمایت های اصلی از جاهای بالاتر مثل وزارت ورزش و بالاتر از وزارت ورزش مثل نهاد ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه شده و آنها چون پول می دهند به خودشان حق می دهند که درباره تیم ملی و سرمربی تیم ملی نظر بدهند و حتی دخالت کنند. یادمان هست که علی کفاشیان رییس وقت فدراسیون فوتبال در در برنامه نود در عید سال 1388 و پس از شکست تیم ملی فوتبال ایران به عربستان و اخراج علی دایی سرمربی وقت تیم ملی که بعدها مشخص شد با دخالت های سیاسی و طبق ادعای خود علی دایی توسط رییس جمهور وقت اتفاق افتاد، به عادل فردوسی پور گفت که در فدراسیون فوتبال قدرت جابجایی یک لیوان آب را هم ندارد! هر چند بعدها در فدراسیون ماند و یاد گرفت که چطور باید لیوان آب را هم جابجا کند.
شش: خیلی ها سوال می پرسند چرا اسکوچیچ با اینکه در مرحله مقدماتی خوب نتیجه گرفت اما هرگز نتوانست مقبولیت و مشروعیت لازم را برای حضور در روی نیمکت تیم ملی را از نظر برخی منتقدان و افکار عمومی و عده ای از بازیکنان تیم ملی بدست بیاورد؟ البته پاسخ ساده است. از روز اول او را دارای وزن نمی دانستند و می گفتند نه تنها وزنش از نام تیم ملی فوتبال ایران کمتر است حتی از بازیکنان هم کوچکتر است و بازیکنان اسمی و حتی غیراسمی از او حساب نمی برند. اسکوچیچ بیچاره هم مدام باید خود را ثابت می کرد تا اگر در مقام مقایسه قرار می گرفت، بتواند پاسخ منتقدان را بدهد. شایعات فضای مجازی و البته برخی خبرهای مشکوک و تایید نشده درباره دعوت برخی بازیکنان به تیم ملی و ماجرای مینی کمپ تیم ملی در شهریور سال گذشته که حتی مورد شک و شبهه رییس معزول فدراسیون فوتبال قرار گرفته بود، هم وجود دارد که البته ملاک نگارنده نیست اما همین حملات فضای مجازی و هواداری کم به اسکوچیچ ضربه نزد. وقتی شهاب الدین عزیزی خادم پیش از رییس شدن قصد عوض کردن او را داشت و حتی منتظر باخت ایران به لبنان در صیدا بود تا او را برکنار کند، نشان می دهد که اسکوچیچ حتی در خطر برکناری توسط رییس معزول فدراسیون فوتبال هم بوده است. اینکه چرا عزیزی خادم نتوانست او را برکنار کند، به ناتوانی اش در پیدا کردن جایگزین و ضعف مسایل بین المللی برای مذاکره با مربیان داراری رزومه و کاریزمای خارجی باز می گردد.

هفت: برگردیم به ماجرای دو دستگی. اینکه عده ای از بازیکنان فیکس تیم ملی استوری حمایتی برای اسکوچیچ بگذارند و عده ای دیگر که وزن بیشتری دارند استوری اعتراضی به گروه اول، وضعیت خطرناکی را نشان می دهد که دو دستگی و شکاف بین بازیکنان را بیشتر می کند. حتی گفته می شود دسته سومی هم وجود دارد و این کار را برای مدیریت رختکن هر سرمربی سخت می کند. چه اسکوچیچ باشد چه کی روش چه برانکو، چه کریم شیره ای! و حتی یک چوب خشک، وظیفه بازیکن تیم ملی سرباز بودن و اطاعت کردن از سرمربی و جنگیدن برای پیراهن تیم ملی و کشور است. تیم ملی در جام جهانی 2006 با این ماجرا به عینه روبرو بود و در نهایت دود این چنددستگی به چشم تیم ملی رفت و ایران با یک امتیاز حذف شد. حالا که حریفان تیم ملی، انگلیس مدعی قهرمانی تا بیخ دندان مسلح، ولز با گرت بیل و فوتبال بریتانیایی اش و آمریکای قدرتمند و آماده است، چیزی که نیاز اصلی تیم ملی در همه سطوح است اتحاد واتحاد و اتحاد است. اتحادی که با همدلی و همگرایی باید به وجود بیاید.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین