. . .

آموزش گرم کردن صدا

تالار آموزش گویندگی

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,285
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1

چرا صدا را گرم میکنیم ؟​

حنجره شما صداهای مختلفی تولید میکند. از نازک ترین صدایتان تا ضخیم ترین آن، جزو محدوده صدایی شما است. قبل از اجرا یا تمرین باید کاری کنید که حنجرتان برای تولید تمام گستره صداییتان آماده شود.

گاهی اوقات صدای شما میتواند بسیار نازک یا زیر شود، اما در آن لحظه شما نمیتوانید با صدای زیر بخوانید و اگر هم بخوانید صدایتان میگیرد. در حالی که حنجره شما توان تولید آن صدا را دارد اما آمادگی تولید آن را ندارد.

گرم کردن صدا یا نرم کردن آن این امکان را به شما میدهد تا تمرکز لازم برای استفاده از تمام ظرفیت صدایی خود را بیابید.

تمرین گرم و نرم کردن صدا

در اینجا تمریناتی را به شما معرفی میکنیم که با انجام آن میتوانید صدای خود را کاملا گرم و آماده کنید.

تمرین شماره 1 (گرم کردن تمام گستره صدا)​

خواندن نت های موسیقی ازپایین به بالا و از بالا به پایین:

همانطور که گفتیم قابلیت استفاده از گستره صدایی شما که دارای حداقل دو اکتاو(بیش از 20 نت ) است، نیاز به آمادگی دارد.

این آمادگی را با خواندن تک تک نت های موسیقی که در گستره صدایی شما قرار دارند به دست می آورید. تمرین زیر این موضوع را برایتان روشن میکند:

برای این تمرین نیاز به یک ساز یا نرم افزار پیانو است. نت ها را بنوازید و سپس با صدای آآآ … تکرار کنید. از نت های بم شروع کنید، بالا بروید، نت بالایی را چند بار تکرار کنید و به پایین برگردید.

اگر صدای بالا و پایین و زیر و بم و نازک و کلفت را قاطی میکنید مقاله زیر را بخوانید:

در مقاله بالا به شما آموزش داده میشود که چگونه بفهمید صدایتان دارای چه نت هایی است. وقتی دانستید بیایید و همان نت ها را از نازک ترین صدا تا ضخیم ترین صدا و بر عکس بخوانید. این کار باعث گرم کردن تک تک نت های صدا ی شما میشود

تمرین شماره 2 (گرم کردن 1 اکتاو صدا)​

در این تمرین نیازی نیست که تک تک نت ها خوانده شوند. بلکه فقط یک اکتاو را میخوانیم و بر میگردیم. در این تمرین به جای اینکه حدود 20 نت را پشت سر هم بخوانید، فقط نت هایی که در کنار هم خوش صدا هستند را میخوانیم تا تمرین حالت گوش نوازتری به خود بگیرد و ما و اطرافیان ما را کمتر اذیت کند.

در این تمرین نیز برای گرم کردن صدا یا همان نرم کردن آن لازم است که هم نت های بم و هم نت های زیر در یک اکتاو خوانده شوند و سپس به اکتاو بالاتر میرویم و همین کار را در اکتاو بالاتر انجام میدهیم.

تمرین شماره 3 (استفاده از حروف)​

این تمرین مشابه تمرین قبلی است با این تفاوت که صدای ا آ اُ را که خواندن آن آسان است به عباراتی همچون مَ ما مِ مُ مو می ما ، گوگ ، گاگ ، مم ، مام ، موم و … تبدیل میکنیم و برای گرم و نرم کردن صدا ی خود از بالا به پایین (زیر به بم) و برعکس میخوانیم.

این کار به این دلیل انجام میشود که وقتی از حروف به جای صدای آ استفاده میکنید، جایگاه تولید صدای شما ممکن است جابجا شود. جریان هوا ممکن است بر هم بخورد زیرا تمرکز شما روی تلفظ حروف است. این تمرین خوبی است برای اینکه همزمان، هم حروف را به طور کامل تلفظ کنیم و هم صدا را به شکل درست ایجاد کنیم.

برای آشنایی بیشتر با شیوه درست تلفظ حروف در فن بیان کلیک کنید:

تمرین شماره 4(استفاده از حالت گریه)​

گریه یا خنده حالتی شبیه به حالت صحیح صداسازی را در ما ایجاد میکند. در حالت گریه و خنده هم تنفس ما و هم حنجره ما حالت صحیح تری به خود میگیرد که خواندن یا گویندگی را برای ما آسانتر میکند. از همین رو تقلید حالت گریه یا خنده میتواند به ما در گرم و نرم کردن صدا کمک کند.

برای انجام این تمرین تمام 3 تمرین قبل را انجام دهید با این تفاوت که این کار را با بغض انجام دهید. گویی میخواهید گریه کنید. این حالت گریه مانند حنجره شما را به داشتن حالتی استاندار نزدیک میکند.

سعی کنید در حین انجام این تمرین به ارتباط گریه با صداسازی در فن بیان پی ببرید.

تمرین شماره 5(استفاده از حالت خنده)​

لازم است بدانید که گرم و نرم کردن صدا فقط به معنای گرم کردن حنجره شما نیست. بلکه تمام عواملی که در تولید یک صدای شفاف و زیبا دخیل هستند باید گرم شوند. یکی از این عوامل تنفس شما است.

تنفس عامل اصلی ایجاد صدا است. هوای ریه های شما هنگام بازدم به تارهای صوتی شما در حنجره برخورد کرده و باعث ارتعاش و ایجاد صدا میشوند. برای ایجاد یک صدای گرم و نافذ لازم است تا یک جریان هوای مداوم و قوی به سمت تارهای صوتی خود بفرستید.

در این تمرین سعی کنید بخندید. مانند کسی که له له میزند یا قهقه میزند عمل کنید. به حرکات دیافراگم خود دقت کنید. سعی کنید حرکات ناگهانی دیافراگم هنگام خندین را به صدا تبدیل کنید.

ابتدا با صدای ها ها ها شروع کنید و سپس بر سرعت و شدت آن بیافزایید و به یک خنده توام با صدا تبدیلش کنید. سپس سعی کنید در میان خنده و ریسه رفتن جملاتی را بگویید. این کار بسیار به گرم شدن دیافراگم شما کمک میکند. دیافراگم همکار حنجره شما است. پس باید هر دو را گرم کنید.

خلاصه​

در این مقاله سعی شد تا راه های گرم و نرم کردن صدا تا جایی که ممکن بود، کامل و خلاصه بیان شود. همانطور که در انتهای مقاله اشاره شد برای گرم شدن صدا لازم است تا اعضای دیگری غیر از حنجره نیز گرم شوند. مانند دیافراگم که نقش اصلی را در تنفس یک هنرمند بازی میکند.
 
نام موضوع : گرم کردن صدا دسته : آموزش گویندگی

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
1
بازدیدها
323
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
322

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین