. . .

معرفی گردش در سراوان

تالار گردشگر جهان

دمیــــــورژ

رمانیکی نقره‌ای
نویسنده ویژه
نویسنده
رمانیکی‌نویس
دل‌نویس
ناظر
منتقد
گوینده
کاربر منتخب
کاربر ثابت
نام هنری
دمیورژ
مقام خاص
منتقدیار
شناسه کاربر
123
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-05
آخرین بازدید
موضوعات
260
نوشته‌ها
2,796
راه‌حل‌ها
32
پسندها
24,322
امتیازها
698
محل سکونت
محله مغزهای فاسد

  • #1

معرفی دریاچه سراوان​

دریاچه پوشیده از خزه‌های سبز سراوان در میان جنگل پر درخت


منبع عکس: doregardoon.com

دریاچه سراوان جاذبه بکر پارک جنگلی سراوان و از جاهای دیدنی رشت در نزدیکی شهر است. این دریاچه در سمت چپ ورودی فاز دوی پارک جنگلی سراوان قرار دارد و منظره زیبای آن جلوه‌ای خاص به این پارک جنگلی بخشیده است. در نگاه اول بسیاری از گردشگران تصور می‌کنند که چمنزاری گسترده در مقابلشان قرار دارد؛ اما این‌طور نیست. خزه‌های حاصل از رطوبت محیط و نوعی آفت در درختان منطقه، با پوششی سبز سراسر دریاچه را پوشانده‌اند.

پوشش سبز روی دریاچه، مرداب سراوان را به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گیلان، تبدیل کرده است. دریاچه سراوان و پارک جنگلی اطراف آن جاده‌ای مناسب و فاصله‌ای نزدیک تا شهر رشت دارند که این مطلب نیز تاثیر بیشتری بر محبوبیت این منطقه گذاشته است.

دریاچه و پارک جنگلی سراوان در جنگلی به مساحت ۱, ۴۸۷ هکتار قرار گرفته‌اند که ۲۱۰ هکتار آن حفاظت شده است. سایر بخش‌های جنگل سراوان برای تفرج در این منطقه بسیار مناسب هستند. پارک جنگلی سراوان در گستره طولی ۷,۶۰۰ کیلومتر با عرض شرقی-غربی دو کیلومتر قرار دارد و در سال ۱۳۷۰ این قسمت را به‌منظور بهره‌برداری با عنوان پارک جنگلی، از جنگل سراوان جدا کردند.

پل چوبی روی دریاچه سراوان و درختان و خزه‌های سبز روی مرداب سراوان


منبع عکس: doregardoon.com

اگر برای بازدید از مرداب سراوان رشت صبح هنگام را انتخاب کنید، منظره دریاچه و جنگل سرسبز در میان مه صبحگاهی شما را مبهوت خواهد کرد و گشت و گذار روی دریاچه سراوان در میان درختان سر به فلک کشیده برایتان خاطراتی فراموش‌نشدنی خواهد ساخت. در طول حرکت روی مرداب سراوان می‌توانید ماهی‌های زیادی را در آب ببینید.

در سفر به شهر رشت حتما زمانی را به بازدید از پارک جنگلی و مرداب سراوان اختصاص دهید. سفر به شهر رشت بدون تماشای زیبایی‌های این منطقه، تمام نمی‌شود.
 
نام موضوع : گردش در سراوان دسته : گردشگر جهان

دمیــــــورژ

رمانیکی نقره‌ای
نویسنده ویژه
نویسنده
رمانیکی‌نویس
دل‌نویس
ناظر
منتقد
گوینده
کاربر منتخب
کاربر ثابت
نام هنری
دمیورژ
مقام خاص
منتقدیار
شناسه کاربر
123
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-05
آخرین بازدید
موضوعات
260
نوشته‌ها
2,796
راه‌حل‌ها
32
پسندها
24,322
امتیازها
698
محل سکونت
محله مغزهای فاسد

  • #2

دریاچه سراوان کجاست؟​

دریاچه سراوان در سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان قرار گرفته است. این منطقه از توابع بخش سنگر شهرستان رشت است و از قدیمی‌ترین عرصه‌های جنگلی در ایران به شمار می‌رود. برای رفتن به دریاچه سراوان باید به پارک جنگلی سراوان در کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت-قزوین بروید. این پارک در سمت غرب جاده قرار دارد. پارک جنگلی سراوان در حد فاصل رشت تا سیاهکل، در محدوده وسیعی از جنگل سراوان قرار دارد. این پارک جنگلی از شرق به اتوبان رشت-قزوین، از جنوب به روستای کچا، از غرب به روستای بهدان و از شمال به جاده نیروگاه می‌رسد.

مسیر جاده پارک جنگلی سراوان در پاییز با رنگ‌های زیبا


منبع عکس: dornatrip.net

فاصله تهران تا پارک جنگلی سراوان
در حدود ۳۰۰ کیلومتر است. برای رفتن به پارک جنگلی و دریاچه سراوان از تهران باید از خروجی غربی پایتخت به اتوبان تهران-کرج وارد شوید و با گذر از اتوبان کرج-قزوین وارد اتوبان قزوین-رشت شوید و به‌سمت رشت ادامه دهید. ۲۰ کیلومتر پس از امام‌زاده هاشم به ورودی فاز دو در سمت غرب جاده می‌رسید. ورودی تا دریاچه فاصله زیادی ندارد و در سمت چپ ورودی، دریاچه سراوان دیده می‌شود. در سراسر پارک جنگلی سراوان جاده مناسب برای گشت‌زنی با ماشین تعبیه شده است و مسیر دسترسی به پارک جنگلی سراوان نیز، از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به دریاچه سراوان است. پس از تماشای زیبایی‌های دریاچه سراوان می‌توانید به گردش در جنگل‌های سراوان بپردازید.

مسیر جنگلی سراوان با انبوه درختان


منبع عکس: article.tebyan.net

برای تردد از شهرهای شمال و شمال شرق کشور به پارک جنگلی سراوان می‌توانید به لاهیجان بروید و از لاهیجان به جاده سیاهکل‌رود وارد شوید. این جاده میانبری به اتوبان رشت-قزوین دارد که در سه کیلومتری پارک جنگلی سراوان به اتوبان وارد می‌شود و نیازی نیست تا رشت بروید. شهرهای شمال غربی از رشت به پارک جنگلی سراوان می‌رسند. اگر ساکن شهرهای غربی کشور هستید، می‌توانید به قزوین بروید و سپس در اتوبان به‌سمت رشت ادامه مسیر دهید. از سایر نقاط کشور با سفر به پایتخت می‌توانید به‌سمت رشت بروید.

  • آدرس پارک جنگلی سراوان: رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت قزوین، ضلع غربی اتوبان (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن پارک جنگلی سراوان: ۳۴۵۱۲۵۰۳ (۰۱۳)
  • هزینه ورودی پارک جنگلی: برای هر ماشین ۸۰۰۰ تومان
  • ساعت کار پارک جنگلی: در تمام روزهای هفته به‌صورت ۲۴ ساعته

پوشش گیاهی و جانوری اطراف دریاچه سراوان​

گیاهان سر به فلک کشیده در مرداب سبز سراوان


عکاس: آرشیده شاهنگی

اطراف دریاچه سراوان به‌دلیل پوشش گیاهی پارک جنگلی سراوان بسیار سرسبز است. موقعیت ویژه جنگل سراوان و گونه‌های گیاهی کم نظیر، چشم‌اندازهای طبیعی زیبایی در این پارک جنگلی خلق کرده‌اند. روی دریاچه سراوان را نوعی خزه سبز به‌دلیل درختان اطراف آن می‌پوشاند.

درختان و گیاهان پارک جنگلی سراوان به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول طبیعی و خودرو هستند و شامل گونه‌هایی مانند بلوط، ممرز، انجیلی، توسکا، بید، بیدمشک، سفید پت و آلوچه جنگلی می‌شوند.

دسته دیگر به مرور زمان در این پارک کاشته شده‌اند و از انواع آن‌ها می‌توان به درختان کاج سیلوستریس، کاج تدا، سرو نقره‌ای و زربین اشاره کرد.

در سراسر منطقه اطراف مرداب سراوان و پارک جنگلی گونه‌های متنوعی از پرندگان و حیوانات زندگی می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان قرقاول، کبک، دارکوب، جغد جنگلی، راسو و خرگوش را نام برد. در جنگل سراوان انواع خزندگان و حشره‌های متنوع نیز وجود دارند.
 

دمیــــــورژ

رمانیکی نقره‌ای
نویسنده ویژه
نویسنده
رمانیکی‌نویس
دل‌نویس
ناظر
منتقد
گوینده
کاربر منتخب
کاربر ثابت
نام هنری
دمیورژ
مقام خاص
منتقدیار
شناسه کاربر
123
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-05
آخرین بازدید
موضوعات
260
نوشته‌ها
2,796
راه‌حل‌ها
32
پسندها
24,322
امتیازها
698
محل سکونت
محله مغزهای فاسد

  • #3

تفریح در دریاچه و پارک جنگلی سراوان​

قایق سواری در میان درختان دریاچه سبز سراوان


منبع عکس: ایسنا

دریاچه سراوان با منظره زیبا و سبزش می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از قایق سواری برایتان ایجاد کند. در طول گشت و گذار با قایق دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید. ثبت زیبایی‌های مرداب سراوان از بهترین لحظات این گردش است.

پس از لذت بردن از دریاچه سراوان، می‌توانید در جنگل‌های زیبا قدم بزنید و از تماشای طبیعت بکر اطراف مرداب سراوان لذت ببرید. جاده‌های پارک جنگلی سراوان در سراسر آن گسترده هستند و می‌توانید با ماشین در جنگل بچرخید. اگر در جهت شرق پارک جنگلی حرکت کنید، به رودخانه‌های سفیدرود و سیاهرود می‌رسید. اطراف این رودخانه‌های خروشان، برای اتراق و پیک‌نیک یک روزه مناسب هستند.

  • جاده جنگلی پارک سراوان با درختان نارنجی در پاییز
  • قایق‌های پدالی در مرداب سراوان در مسیر جنگلی
  • مسیر پیاده‌روی در جنگل سراوان در پاییز
  • ردیفی از درختان سر به فلک کشیده در مرداب جنگلی سراوان


در طول سال‌های اخیر امکانات تفریحی متنوعی در پارک جنگلی سراوان دایر شده‌اند. باشگاه پینت بال جنگلی گیل، در پارک جنگلی سراوان، لحظاتی مفرح در محیطی سرسبز و بکر برایتان می‌سازد. اگر به بازی‌های مهیج علاقه دارید،‌ فرصت استفاده از امکانات این باشگاه را از دست ندهید. پینت بال گیل، اولین باشگاه جنگلی در این رشته است و در محوطه‌ای به وسعت ۱۲۰۰ متر مربع در فاز دوی پارک جنگلی سراوان قرار دارد. به خاطر داشته باشید، برای استفاده از امکانات باشگاه، حتما باید از قبل رزرو تلفنی انجام دهید.

از دیگر تفریح‌های مهیج در پارک جنگلی سراوان می‌توان به تیراندازی به هدف و سواری با موتور چهار چرخ نیز اشاره کرد. گشت و گذار در جنگل سرسبز با موتور چهار چرخ می‌تواند بسیار جذاب باشد.

موزه میراث روستایی سراوان، اولین اکو موزه ایران است
از بهترین جاذبه‌های پارک جنگلی سراوان، موزه میراث روستایی گیلان در فضای باز این پارک جنگلی است. موزه میراث روستایی در جنگل سراوان، اولین اکو موزه ایران به شمار می‌رود. این موزه با وسعت ۲۶۰ هکتار مانند روستایی کوچک با خانه‌های محلی در میان جنگل سراوان خودنمایی می‌کند. تاکنون ۳۵ بنای موزه میراث روستایی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. در بازدید از این موزه می‌توانید با آداب و رسوم، فرهنگ، صنایع دستی و زندگی بومیان روستاهای گیلان، کاملا آشنا شوید.

نمای خانه روستایی در موزه میراث روستایی رشت


منبع عکس: خبرگزاری ایلنا

در موزه میراث روستایی، غرفه‌های محصولات و صنایع دستی قرار دارند و می‌توانید از این غرفه‌ها سوغات بخرید. در قسمت‌هایی از این موزه نیز غذاهای سنتی روستاهای شمال را طبخ و به گردشگران عرضه می‌کنند. در روزهای مختلف می‌توانید در جشن‌ها و مراسم محلی با آداب بومی که در این موزه برگزار می‌شوند، شرکت کنید.

از دیگر امکانات تفریحی و رفاهی در پارک جنگلی سراوان می‌توان به آلاچیق، میز و نیمکت، منقل‌های کباب پز، محوطه بازی کودکان و وسایل بازی اشاره کرد. نزدیک بودن پاسگاه پلیس به پارک جنگلی سراوان، امنیت این منطقه را تامین می‌کند. شماره تماس پارک جنگلی سراوان و هزینه‌های تفریحات این پارک جنگلی به شرح زیر هستند:

  • تلفن باشگاه پینت بال: ۳۳۵۰۹۱۱۱-۰۱۳
  • تلفن موزه سراوان: ۳۳۶۹۰۹۷۱-۰۱۳
  • هزینه ورودیه باشگاه پینت بال: هر نفر ۴۰ هزار تومان و سن مجاز بالای ۱۰ سال
  • هزینه ورودیه موزه: هرنفر ۵۰۰۰ تومان
  • زمان بازدید از موزه: در طول هفته در ساعت مشخص و با راهنما و در روزهای جمعه بدون راهنما و در بازه زمانی دلخواه
  • ساعت کار موزه: هر روز ۹ صبح تا ۱۸
  • هزینه استفاده از موتور چهار چرخ: هر ۱۰ دقیقه ۳۰ هزار تومان
  • هزینه استفاده ازقایق: هر ۱۰ دقیقه ۲۰ هزار تومان

بهترین زمان سفر به دریاچه سراوان​

مرداب سبز سراوان در جوار انبوه درختان سبز در تابستان


منبع عکس: home.mehromah.ir

دریاچه سراوان و پارک جنگلی سراوان از زیباترین جاهای دیدنی رشت هستند و در تمام روزهای سال زیبایی خود را حفظ می‌کنند. بسته به سلیقه شما هر زمانی از سال می‌تواند بهترین زمان سفر به دریاچه سراوان باشد.

اگر برای پیاده‌روی و گردش و همین طور قایق سواری در دریاچه سراوان به این منطقه سفر می‌کنید، فصل‌های بهار و تابستان برای شما انتخاب‌های مناسبی هستند. در این زمان از سال دریاچه کاملا سبز می‌شود و هوا معتدل است. گرچه در وسط تابستان کمی هوا گرم‌تر می‌شود، اما به‌دلیل مرتفع بودن پارک جنگلی و پوشش انبوه درختان، آب و هوای آن بسیار خنک‌تر از مناطق اطراف است.

جاده پارک جنگلی سراوان در پاییز پوشیده با درختان نارنجی


منبع عکس: eghamat24.com

در فصل پاییز طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را می‌توانید در اطراف دریاچه سراوان و پارک جنگلی ببینید. در بیشتر روزهای پاییز، بارش این منطقه را فرا می‌گیرد و در زمان بارندگی‌های شدید، امکان استفاده از تفریح‌های دریاچه و پارک جنگلی سراوان وجود ندارد. دریاچه سراوان در پاییز برای علاقه‌مندان به عکاسی، بهترین زمان سفر به حساب می‌آید.

در فصل زمستان دریاچه سراوان خلوت‌ترین زمان گردشگری را می‌گذراند. به‌دلیل سرمای هوای جنگل در زمستان، تعداد بازدیدکنندگان بسیار محدود می‌شود، اما دریاچه سراوان پوشیده از برف در میان جنگل در زمستان خودنمایی می‌کند و منظره‌ای تماشایی می‌سازد. اگر تحمل سرما برای شما سخت نیست، سفر در زمستان به دریاچه سراوان می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای شما رقم بزند.
 

دمیــــــورژ

رمانیکی نقره‌ای
نویسنده ویژه
نویسنده
رمانیکی‌نویس
دل‌نویس
ناظر
منتقد
گوینده
کاربر منتخب
کاربر ثابت
نام هنری
دمیورژ
مقام خاص
منتقدیار
شناسه کاربر
123
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-05
آخرین بازدید
موضوعات
260
نوشته‌ها
2,796
راه‌حل‌ها
32
پسندها
24,322
امتیازها
698
محل سکونت
محله مغزهای فاسد

  • #4

در سفر به دریاچه سراوان کجا اقامت کنیم؟​

خانه دو طبقه روستایی در میان جنگل‌های گیلان


منبع عکس: سایت استان گیلان

اطراف دریاچه سراوان گزینه‌های زیادی برای اقامت دارید. اگر قصد سفری چند روزه به شهر رشت را دارید، می‌توانید در هتل های رشت، مهمانپذیرها یا اقامتگاه‌های بومگردی اقامت کنید. اقامتگاه‌های بومگردی در رشت و اطراف آن، فضاهایی کاملا سنتی دارند و امکانات مناسبی به گردشگران ارائه می‌کنند.

روبه‌روی پارک جنگلی سراوان و در مناطق نزدیک به آن نیز،‌ ویلاها و خانه‌های روستایی مناسب برای اجاره وجود دارند. اگر تمایل به اقامت در نزدیکی دریاچه سراوان و پارک جنگلی دارید، این مکان‌ها انتخاب‌های مناسبی هستند و تنوع بالایی هم دارند. محوطه داخل پارک جنگلی سراوان برای علاقه‌مندان کمپ کردن در طبیعت می‌تواند بسیار جذاب باشد. در اطراف مرداب سراوان امکانات محدودی برای اقامت شبانه وجود دارد، اما سرویس بهداشتی و سکوهای اقامتی در پارک ساخته‌اند.

در سفر به دریاچه سراوان با خود چه ببریم؟​

مرداب سبز سراون با درختان بلند در میانش


عکاس: خلیل غلامی

پارک جنگلی سراوان منطقه‌ای بکر و جنگلی است. برای گذراندن پیک نیک یک روزه در این منطقه، تمام وسایل مورد نیاز خود را همراه ببرید. در این پارک جنگلی سکو و آلاچیق برای اقامت تعبیه کرده‌اند؛ اما غذا و آب کافی همراه داشته باشید. اگر قصد آشپزی در طبیعت را دارید، در روشن کردن آتش احتیاط کنید و از جاهایی که قبلا آتش روشن کرده‌اند، استفاده کنید. برای کمپ کردن در طبیعت و اقامت شبانه نیز، لازم است همه وسایل لازم را با خود ببرید. کیسه خواب مناسب برای حفاظت از شما در شب بسیار کاربردی است.

رعایت کامل بهداشت محیط، از اکوسیستم مرداب سراوان حفاظت می‌کند
برای گردش در جنگل حتما کفش مناسب بپوشید. دقت داشته باشید که هیچ زباله‌ای در جنگل و مرداب سراوان نریزید. همراه داشتن پماد ضد گزش حشرات در این جنگل می‌تواند کمک‌کننده باشد. پارک جنگلی سراوان زیاد آفتابگیر نیست و می‌توانید بدون کلاه و عینک نیز در اطراف جنگل بگردید. برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز در دریاچه سراوان، حتما دوربین عکاسی با خود ببرید.

اگر قصد پیشروی در نقاط دورتر و بکر جنگل را دارید، ‌به خاطر داشته باشید حضور راهنمای محلی بسیار ضروری است. جنگل سراوان وسعت زیادی دارد و بخش‌هایی از آن حفاظت شده است که نمی‌توانید به این محدوده‌ها وارد شوید.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه سراوان​

در اطراف دریاچه و پارک جنگلی سراوان، جاهای دیدنی برجسته‌ای وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. روستای سراوان در نزدیکی پارک جنگلی سراوان، با مناظری بکر و چشم‌نواز، دیدنی‌های زیادی را در خود جای داده است. طبیعت روستای سراوان را شالیزارهای زیبا، جنگل‌های متراکم، دامنه‌های سرسبز و رودخانه‌های خروشان، پوشانده‌اند. در سفر به پارک جنگلی و دریاچه سراوان می‌توانید زمانی را به گشت و گذار در این روستای دیدنی اختصاص دهید.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
12
بازدیدها
304

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین