. . .

دانستنی کهکشان ها | نحوه به وجود آمدن، انواع، تعداد و هر آنچه باید بدانید-پارت3

تالار نجوم و ستاره‌شناسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,352
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1
قورباغه در فضا




سارق درخشان

کهکشان‌ها مرتب با یکدیگر تعامل می‌کنند و شکل همسایه‌هایشان را تغییر می‌دهند، ستاره‌ها را به سرقت می‌روند و شیطنت‌های دیگری را انجام می‌دهند. درخشان‌ترین کهکشان شناخته‌شده در جهان یکی از همین سارقان است. دانشمندان در سال ۲۰۱۸ از رصد کهکشان W2246-0526 خبر دادند که نیمی از جرم سه کهکشان همسایه‌ی خود را به سرقت برده است.



سارق درخشان




توله شیر کوچک

احتمالا بامزه‌ترین کهکشان، توله شیر کوچک باشد که در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد. این کهکشان کوتوله از زمان بیگ‌بنگ غیرفعال بوده است یعنی حاوی مولکول‌های تغییر نیافته‌ای از لحظاتی پس از انفجار بیگ‌بنگ در حدود ۱۳/۸ میلیارد سال پیش است. توله شیر کوچک کهکشانی محکوم به فنا است؛ زیرا کهکشانی مارپیچی به نام NGC 3359 مواد آن را می‌بلعد. بااین‌حال، می‌توان با بررسی جریان گازهای ستاره‌ای آن به آثار مولکول‌های جهان آغازین پی برد.



توله شیر کوچک




کهکشان شکوفه‌ای

به‌نظر می‌رسد کهکشان ESO 381-12 در حال شکوفایی است. این کهکشان با فاصله‌ی ۷۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی قنطورس قرار دارد. این کهکشان از نوع عدسی‌وار است که ترکیبی از کهکشان مارپیچی مثل راه شیری و کهکشان کشیده‌شده‌ی بیضی‌شکل است. آنچه این کهکشان را عجیب می‌کند شکوفه‌های گلبرگ مانند نابرابر است که از بدنه‌ی اصلی کهکشان به سمت بیرون کشیده شده‌اند. ستاره‌شناسان کاملا از عامل این ساختارها مطمئن نیستند؛ اما ممکن است شکوفه‌ها امواج ضربه‌ای ناشی از برخوردی کیهانی باشند که زمینه را برای شکل‌گیری تساره‌های جدید فراهم می‌کنند.



کهکشان شکوفه ای




مارپیچ زیبا

مسیه ۸۳ (messier 83) کهکشان مارپیچی عظیمی با یک مرکز میله‌ای‌شکل مشابه راه شیری است. این کهکشان در فاصله‌ی ۱۵ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی مار باریک قرار دارد. مسیه ۸۳ از چند لحاظ عجیب است. در درجه‌ی اول دارای یک هسته‌ی دوگانه در مرکز است. به‌نظر می‌رسد دو سیاهچاله‌ی کلان جرم در مرکز این کهکشان قرار دارند.

در درجه‌ی دوم، مملو از سوپرنوا است. ستاره‌شناسان تاکنون شش عدد از این انفجارهای ستاره‌ای و بقایای بیش از ۳۰۰ عدد از آن‌ها را شناسایی کرده‌اند. به این ترتیب مسیر ۸۳ از نظر تعداد سوپرنوا در جایگاه دوم پس از کهکشان NGC 6946 قرار می‌گیرد که دارای بیشترین تعداد سوپرنوای ثبت شده است.



مارپیچ زیبا




حشره موذی کیهانی

به‌نظر می‌رسد این تصویر مربوط به یک قاصدک باشد تا پدیده‌ای کیهانی. این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است متعلق به کهکشانی به نام حشره‌ی موذی است؛ زیرا جت‌های نوری‌اش مانع از بررسی ستاره‌های نزدیک به آن می‌شوند.



حشره موذی کیهانی




کهکشان چشم

به‌نظر می‌رسد دیسک کهکشان مارپیچی IC 2163 با یک چشم بزرگ در حال دیدن آسمان است. این کهکشان چشم‌مانند در واقع رشته‌ای عظیم از ستاره‌ها و غبار است. به‌عقیده‌ی ستاره‌شناسان این شاخصه‌های چشمی تنها چند میلیون سال دوام می‌آورند که براساس طول عمر کهکشان‌ها مانند چشم بر هم زدنی است.

پژوهشگرها متوجه شدند گازهای شاخصه‌ی چشمی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه به سمت مرکز IC 2163 حرکت می‌کنند و با نزدیک‌شدن به مرکز کهکشان بی‌نظم‌تر و کندتر می‌شوند. کاهش سرعت باعث جمع‌شدن و فشرده‌شدن گاز می‌شود که خود زمینه را برای شکل‌گیری ستاره‌‌های جدید فراهم می‌کند.



کهکشان چشم




دو قلب

احتمالا اغلب کهکشان‌ها دارای سیاهچاله‌ای کلان جرم در مرکز خود هستند؛ اما برخی از آن‌ها هم دارای دو سیاهچاله هستند. یکی از این کهکشان‌ها NGC 7674، کهکشانی مارپیچی است که دو سیاهچاله‌ی کلان جرم با فاصله‌ی یک سال نوری از یکدیگر در مرکز آن قرار دارد. این کهکشان احتمالا در طول ادغام با کهکشانی دیگر سیاهچاله‌ی آن را جذب کرده است. تنها کهکشان دیگر شناخته شده با دو سیاهچاله در مرکز، کهکشان کلان جرم 0402+379 است.



کهکشان دو قلب




کهکشان متوقف‌شده

اگر کهکشان باشید احتمالا یا کهکشا‌ن‌های دیگر را می‌بلعید یا می‌میرید. کهکشان NGC 1277 مورد دوم را انتخاب کرد. این کهکشان که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ رصد شد ۲۴۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. در طول ده میلیارد سال گذشته هیچ ستاره‌ی جدیدی در این کهکشان تشکیل نشده و به همین دلیل یک کهکشان مرده درنظر گرفته می‌شود.

ستاره‌شناسان معتقدند NGC 1277 به‌دلیل سرعت بالای حرکت برای بلعیدن کهکشان‌های دیگر بسیار شگفت‌انگیز است. این کهکشان با سرعت ۳.۲ میلیون کیلومتر بر ساعت در فضا حرکت می‌کند. NGC 1277 بدون گاز و غبار کهکشانهای دیگر قادر به تشکیل ستاره نخواهد بود. برخی ستاره‌شناسان فکر می‌کنند اغلب کهکشان‌ها ظاهری مانند NGC 1277 داشتند و از طریق ادغام با کهکشان‌های دیگر رشد کرده‌اند.



کهکشان متوقف‌شده




کهکشانی بر سر راه ما

به‌عقیده‌ی دانشمندان اغلب کهکشان‌ها در حال دور‌شدن از زمین هستند زیرا فضا به صورت پیوسته در حال انبساط است؛ اما مسیه ۹۰ این گونه نیست. این کهکشان مارپیچی که ۶۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد در جهت راه شیری در حال حرکت است.

ستاره‌شناس‌ها می‌توانند حرکت این کهکشان را اندازه‌گیری کنند زیرا نورهای این کهکشان به سمت انتهای آبی طیف نوری منحرف می‌شوند. اشیایی که از زمین دور می‌شوند به رنگ قرمز تمایل دارند یعنی انتشار نوری آن‌ها به سمت قرمز می‌رود. مسیه ۹۰ بخشی از گروه بزرگی از کهکشان‌ها به نام خوشه‌ی دوشیزه (Virgo) است. این کهکشان را می‌توانید در ماه می با تلسکوپ یا دوربین دوچشمی در نیم‌کره‌ی شمالی زمین بین صورت‌های فلکی دوشیزه و شیر تماشا کنید.



کهکشان نزدیک‌شونده به راه شیری




 
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
7
بازدیدها
356

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین