. . .

آموزش کلیدهای داشتن صدایی جذاب و تاثیرگذار

تالار آموزش گویندگی

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,285
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1
همه ی ما حداقل یکبار در زندگی مان صدایی را شنیده ایم که بسیار زیبا و غنی بوده و از گوش دادن به آن صدا، صرف نظر از موضوع صحبت، لذت برده ایم.
اگر چه ایجاد و پرورش آهنگ صدا و طرز بیان می تواند یک کار مادام العمر باشد، اما با این وجود می توان یک صدای زیبا و گوشنواز را در زمان نسبتاً کوتاهی به وجود آورد. تمام چیزی که نیاز دارید، کمی راهنمایی و تمرین جدی است.
ما قصد داریم با ارائه ی چند تکنیک و راهکارِ کاربردی، در این زمینه به شما کمک کنیم.
پس اگر می خواهید یک صدای کم نقص و تاثیرگذار داشته باشید، با ما همراه باشید:


قسمت اول:
ایجاد صدای جذاب و تاثیرگذار

بلند صحبت کنید:

بسیار مهم است که هنگام صحبت کردن صدای شما به گوش برسد. بنابراین صدایتان را بلند کنید. اگر زمزمه یا مِن مِن کنید و یا با سر پایین حرف بزنید، برای دیگران آسان تر خواهد بود تا میان حرف شما بیایند و یا نادیده‌تان بگیرند.

  • با این حال، این به این معنی نیست که باید داد بزنید، بلکه درجه‌ی بلندی صدای شما باید مطابق با موقعیت های مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر برای گروه بزرگی از افراد سخنرانی می کنید، برای اینکه صدایتان پخش شود، باید با صدای بلند صحبت کنید.
  • اما بیش از حد بلند صحبت کردن در مکالمات معمولی روزمره، غیرضروری است و می تواند اشتباه برداشت شود.
آهسته و شمرده صحبت کنید:


آهسته و شمرده صحبت کنید:

بیش از حد سریع صحبت کردن عادت بدی است و می تواند برای دیگران دشوار باشد که صحبت هایتان را دنبال کنند یا حتی متوجه سخنان‌تان شوند. این موضوع باعث می شود که حواسشان پرت شود و دیگر گوش ندهند.

  • به همین دلیل، بسیار مهم است که شمرده سخن بگویید، به طوری که کلمات‌تان را آهسته بیان کرده و بین جمله ها مکث کنید. این باعث تاکید روی حرفی که می زنید شده و این فرصت را نیز به شما می دهد تا نفسی تازه کنید.
  • از طرف دیگر، خوب است که بیش از حد آهسته صحبت نکنید. بیش از حد آهسته صحبت کردن می تواند برای مخاطبان‌تان خسته کننده شود، و صبرشان تمام شده، حواسشان پرت شود.
  • سرعت ایده آل برای صحبت کردن چیزی مابین 120 تا 160 کلمه در دقیقه است. با این حال، اگر در حال سخنرانی هستید، تغییر سرعت صحبت کردن‌تان ایده خوبی خواهد بود. شمرده صحبت کردن می تواند به تاکید بر نکته ای کمک کند. در حالی که سریعتر صحبت کردن حس شور و اشتیاق را منتقل می کند.

واضح سخن گفتن
واضح سخن گفتن احتمالا مهمترین جنبه در ایجاد صدای گفتاری خوب است. شما باید به تک تک کلماتی که ادا می کنید دقت کنید و آنها را کامل و به درستی تلفظ کنید.

  • هنگام صحبت کردن، دهان‌تان را باز کنید، لب هایتان را شل کنید و زبان و دندان ها را در موقعیت درست قرار دهید. این کار می تواند به پنهان کردن یا از بین بردن لکنت زبان (در صورتی که این مشکل را دارید) نیز کمک کند. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما اگر به طور مداوم به تلفظ صحیح کلمات تان دقت کنید، به زودی برایتان به یک امر طبیعی تبدیل می شود.
تمرین تنفس عمیق داشته باشید


تمرین تنفس عمیق
تنفس عمیق برای داشتن یک صدای کامل و غنی ضروری است. اکثر مردم هنگام صحبت کردن، خیلی سریع و کم عمق نفس می کشند و این منجر به یک صدای تو دماغی و غیر طبیعی می شود.

  • نفس شما باید از دیافراگم تان بیرون بیاید نه از قفسه‌ی سینه تان. برای اینکه بدانید آیا درست نفس می کشید یا نه، مشت تان را روی شکم تان، دقیقا زیر آخرین دنده خود قرار دهید. باید انبساط معده تان را حس کنید و بالا و پایین رفتن شانه هایتان را، هنگام نفس کشیدن ببینید.
  • با دم عمیق، تنفس خود را تمرین کنید. اجازه دهید هوا کاملا شکمتان را پر کند. هوا را برای 5 ثانیه به داخل بکشید و بعد برای 5 ثانیه بازدم کنید. خود را به این روش برای تنفس عادت دهید و سپس آن را در صحبت کردن روزانه‌ی خود پیاده نمایید.
  • به یاد داشته باشید که صاف نشستن یا ایستادن، با چانه ی بالا و شانه های عقب به شما کمک خواهد کرد تا عمیق تر نفس کشیده و صدای شما بهتر انعکاس پیدا کند. این کار همچنین به شما اعتماد به نفس خواهد بخشید.
  • سعی کنید در پایان هر جمله نفس بکشید. اگر از روش تنفس عمیق استفاده کنید، باید به اندازه ی کافی هوا داشته باشید تا بدون مکث برای تنفس به جمله ی بعدی برسید. این همچنین فرصتی را به مخاطبانتان می دهد تا آنچه گفته اید را جذب و دریافت کنند.
همین نکات کوچک باعث می شوند صدای گفتاری فوق العاده‌ای بسازید.

گام صدایتان را تغییر دهید
گام صدای شما
می تواند اثر واقعی روی کیفیت گفتار شما بگذارد و همچنین روی شنوندگان تاثیر گذار است. به طور کلی، صحبت کردن با صدای لرزان و ناپایدار، حس اضطراب را منتقل می کند. در حالی که یک صدای صاف، متقاعد کننده تر و آرامش بخش تر است.

  • اگر چه شما نباید سعی کنید گام طبیعی صدای خود را تغییر دهید. باید برای کنترل آن تلاش کنید. اجازه ندهید اعصاب‌تان به شما غلبه کند و هدف خود را برای رسیدن به یک گام نرم تر و کاملتر دنبال کنید.
  • می توانید گام صدایتان را با زمزمه کردن یک آهنگ صدای خاص و یا به سادگی با خواندن بلند یک متن برای خودتان، مدیریت کنید. به خاطر داشته باشید که اصلا لازم نیست که یک گام ثابت را حفظ کنید؛ بعضی از کلمات باید با گام بلندتری ادا شوند تا بر اهمیت شان تاکید شود.
قسمت دوم:
تمرین صحبت کردن

کمی تمرینات صوتی انجام دهید

انجام دادن تمرینات صوتی می تواند راهی مناسب برای تقویت صدای طبیعی شما باشد و بهترین روش برای دستیابی به این هدف، تمرین کردن مقابل آینه است. همچنین بعضی از روش های دیگر که در زیر به آنها می پردازیم:

  • سعی کنید دهان خود را شل کرده و تارهای صوتی خود را آرام کنید. می توانید این کار را با خمیازه ی بلند، تکان دادن فک خود را از یک طرف به طرف دیگر، زمزمه کردن یک نوای صوتی و ماساژ دادن آرام ماهیچه های گلویتان با انگشتان، انجام دهید.
  • برای افزایش ظرفیت تنفسی و بلندی صدای خود، هوای داخل ریه هایتان را به طور کامل بیرون دهید. سپس یک نفس عمیق کشیده و قبل از اینکه هوا را دوباره بیرون دهید، آن را به مدت 15 ثانیه در سینه حبس کنید.
  • با گفتن صدای "آه"، ابتدا در گام نرمال خود و سپس با پایین آوردن تدریجی صدا، روی گام خود کار کنید. شما همچنین می توانید این تمرین را با تمام حروف الفبا انجام دهید.
  • تکرار عبارات دشوار مانند:
    - چایی داغه، دایی چاقه!
    - دستم اندر ساغرِ ساقیِ سیمین ساق بود
    - لای رولت رنده ی لیمو رفته
    - سه سیر سرشیر سه شیشه شیر!
    - و...

تمرین بلند خواندن
بلند خواندن را تمرین کنید. برای اینکه روی تلفظ، سرعت و بلندی صدا کار کنید، خواندن با صدای بلند می تواند ایده ی خوبی باشد و صدای گفتاری شما را تقویت می کند.

  • قطعه ای از یک کتاب یا مجله را انتخاب کنید. یا بهتر از آن، یک نسخه از یک سخنرانی معروف (مانند یک نمونه از دکتر مارتین لوتر کینگ) را پیدا کرده و آن را با صدای بلند برای خودتان بخوانید.
  • به یاد داشته باشید که صاف بایستید، عمیق نفس بکشید و هنگام صحبت کردن دهان خود را کاملا باز کنید. اگر کمک می کند، مقابل آینه بایستید.
  • به تمرین ادامه دهید تا زمانی که از صدایی که می شنوید، خشنود باشید. سپس سعی کنید همین تکنیک ها را در صحبت کردن روزمره تان پیاده کنید.

صدای خود را ضبط کنید.


ضبط صدای خودتان
صدای خود را ضبط کنید. اگرچه بیشتر افراد دوست ندارند به صدای خودشان گوش دهند. با این حال گوش دادن به صدای ضبط شده تان ایده‌ی خوبی است.

  • این می تواند به شما کمک کند هر ایرادی که معمولا از نظرتان پنهان می ماند، مانند اشتباهات تلفظی، سرعت و مشکلات در گام صدایتان را پیدا کنید.
  • امروزه، بیشتر موبایل ها گزینه ی ضبط صدا دارند که می توانید از آن برای گوش دادن به صدای خود استفاده کنید. همچنین می توانید از یک دوربین فیلم برداری استفاده کنید (که می تواند برای بررسی حالت بدن، تماس چشمی و حرکت دهان شما مفید باشد).
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین