. . .

دانستنی کشف دور ترین ستاره کیهان

تالار نجوم و ستاره‌شناسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,352
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی ناسا، تلسکوپ فضایی هابل در جدیدترین تصویر برداری خود از کیهان موفق به کشف دورترین ستاره در کیهان نسبت زمین شده است.

بر اساس گزارش کاملی که از سوی ناسا منتشر شده است این ستاره در 12.9 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد و این عدد با روش همگرایی گرانشی کشف شده است.

دورترین ستاره در کیهان
کشف دورترین ستاره در کیهان


لازم به ذکر است که تلسکوپ هابل در حقیقت نور ستاره ای که در یک میلیارد سال پس از تولد کیهان وجود داشته است را رصد کرده است و ممکن است این ستاره نابود شده باشد و. فقط نور آن به این تلسکوپ رسیده باشد.

این ستاره تازه کشف شده به قدری دور است که چیزی حدود 12.9 میلیارد سال طول کشیده است تا نور ان به زمین برسد و این عدد تنها به اندازه 7 درصد سن کنونی جهان می باشد.

این ستاره را Earendel به معنای ستاره صبح نامیده اند که تقریبا 50 برابر خورشید جرم دارد و میلیون ها برابر روشن تر از آن می باشد و یکی از مهمترین اهداف رصدی تلسکوپ جیمز وب می باشد.

دانشمندان این ستاره را با کمک یک خوشه کهکشانی عظیم به نام WHL0137-08 که میان زمین و این ستاره قرار گرفته است، شناسایی کردند.

کشش گرانشی این خوشه کهکشانی بزرگ، فضا و زمان را خم کرده است و در نتیجهسبب ایجاد یک ذره بین طبیعی قدرتمند شده است که نور اجرام دور پشت کهکشان مانند این ستاره را به شدت تقویت نموده است. این همگرایی گرانشی نور کهکشان میزبان این ستاره را به هلال درازی که محققان آن را “کمان خورشید” نامیده‌اند، خم کرده است و به این شکل این ستاره در فاصله ای بسیار دور شناسایی شده است.

تا قبل از این کشف دور ترین اجرام آسمانی کشف شده توسط بشر خوشه‌های ستاره‌ای بودند که در کهکشان‌های اولیه جای گرفته‌ اند.
 
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین