. . .

معرفی کتاب دفترچه‌ها | آلبرکامو

تالار متفرقه ادبیات

. MaHta .

رمانیکی خلاق
رمانیکی
شناسه کاربر
777
تاریخ ثبت‌نام
2021-08-17
موضوعات
32
نوشته‌ها
146
پسندها
441
امتیازها
153
محل سکونت
دارُ الاَحْزان

  • #1

معرفی کتاب دفترچه‌ها

کتاب دفترچه‌ها دربردارنده‌ی یادداشت‌های آلبر کامو، یکی از بزرگترین نویسندگان قرن بیستم ست که در طی شانزده سال، اندیشه‌ها، خوانده‌ها، شنیده‌ها و اتفاقات گوناگون اطراف خود را به صورت پراکنده جمع‌آوری و به نگارش درآورده است.

درباره‌ی کتاب دفترچه‌ها (Carnets):

این کتاب شامل دو دفتر است که یادداشت‌های آلبر کامو را از سال 1935 تا سال 1951 دربردارد. نوشته‌های کامو هیچ محوریت و انسجام خاصی ندارند. در حقیقت او از اواسط دهه‌ی سی میلادی هر وقت فرصتی پیدا می‌کرد رویدادهای اطراف خود، عقایدش پیرامون مرگ، احساس خود نسبت به زنان، جامعه، هنر و اضطرابش از جنگ را می‌نوشت و از این یادداشت‌ها برای ایده‌پردازی آثار آینده‌اش الهام می‌گرفت. این مطالب جهان‌بینی مرد بزرگی را خاطر نشان می‌کنند که تا قبل از اینکه موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل ادبیات شود، در اروپا کاملا ناشناخته بود و پس از مدت کوتاهی که به شهرت رسید در تصادفی از دنیا رفت.

کتاب دفترچه‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

اگر از طرفداران آلبر کامو هستید و می‌خواهید با خواندن یادداشت‌هایش با جنبه‌هایی از شخصیت و افکارش آشنا شوید، این کتاب برای شما لذت‌بخش خواهد بود.

با آلبر کامو بیشتر آشنا شویم:

نویسنده‌ی این کتاب یکی از داستان‌نویسان برجسته‌ی قرن بیستم است که آثارش تا به امروز در محافل ادبی و فلسفی مورد تحلیل قرار می‌گیرند. آلبر کامو (Albert Camus) در سال 1913 چشم به جهان گشود و پدرش در جنگ جهانی اول کشته شد. او در خانواده‌ای بی‌بضاعت بزرگ شد و در دبیرستان به کمک یکی از معلمانش ادامه تحصیل داد.

کامو در نوجوانی وارد حیطه‌ی فوتبال شد و بسیار هم موفق بود اما در نهایت به دلیل ابتلا به بیماری سل این حرفه را ترک نمود. او کتاب‌های متعدد و باارزشی از خود به جای گذاشت و در نهایت موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل ادبیات شد.

منبع: کتابراه
 

. MaHta .

رمانیکی خلاق
رمانیکی
شناسه کاربر
777
تاریخ ثبت‌نام
2021-08-17
موضوعات
32
نوشته‌ها
146
پسندها
441
امتیازها
153
محل سکونت
دارُ الاَحْزان

  • #2
جملات برگزیده‌ی کتاب دفترچه‌ها:
- آدمى که فهمیده براى زندگى‌کردن، باید ثروت‌مند باشد، همه‌ى تلاشش را براى به دست آوردن ثروت به خرج مى‌دهد، موفق به کسب آن مى‌شود، خوشبخت زندگى مى‌کند و خوشبخت مى‌میرد.
- این خودپرستى عجیب آدم‌ها که بقیه‌ى چیزها را رها مى‌کنند و مى‌خواهند باور داشته باشند در پى به دست آوردن حقیقت‌اند، حال آن‌که از این دنیا، عشق را مى‌طلبند.
- این که فرد بخواهد به دیگران بفهماند از همه برتر است، بی‌آنکه براى این کار آدم برترى باشد، ثابت‌کردنش کار دشوارى است. و برترى حقیقى ...
- انسان صبح یا عصر درباره‌ى یک موضوع به‌ طور یکسان فکر نمى‌کند. اما حقیقت در کدام یکى نهفته است، فکر شبانه یا روحیه‌ى نیمروزى؟ دو پاسخ براى دو نژاد از آدم‌ها.
در بخشی از کتاب دفترچه‌ها می‌خوانیم:
از این حیاطى که در آن سوى پنجره است، فقط دیوارهایش را مى‌بینم. و چند شاخ و برگى که روشنایى رویش روان است. بالاتر باز هم شاخ و برگ‌هایى هستند. بالاتر خورشید است. و از همه‌ى این حالت شادمانه‌ى هواى بیرون که آدم احساسش مى‌کند، از همه‌ى این شادى‌اى که در سراسر جهان پخش شده، من فقط سایه‌هاى شاخ و برگ‌ها را مى‌بینم که روى پرده‌هاى سفید درنوسانند. همچنین پنج پرتو خورشید را که با شکیبایى عطر علف‌هاى خشک‌ شده را همه‌جا مى‌پراکنند. نسیمى مى‌وزد و به سایه‌هاى روى پرده جان مى‌بخشد. کافى است ابرى خورشید را بپوشاند و بعد از رویش بگذرد تا سایه‌ى زرد درخشانى روى این گلدان میموزا پدیدار شود. تنها همین روشنایى تازه پدیدار شده کافى است تا غرق در شادى‌اى نامشخص و گیج‌کننده شوم.
در این غار زندانى‌ام و در برابر سایه‌ى جهان تنها مانده‌ام. بعدازظهر روزى از ماه ژانویه. اما سرما در ژرفاى هوا باقى مانده. همه‌جا پرتوى از خورشید که همه‌چیز را با نوک ناخن مى‌خراشد و همزمان جامه‌ى لبخندى ابدى به همه‌چیز مى‌پوشاند. من کى هستم و چه مى‌توانم بکنم، جز این‌که وارد بازى شاخ و برگ‌ها و روشنایى شوم. پرتوى از خورشید شوم که سیگارم در آن مى‌سوزد و تبدیل به خاکستر مى‌شود، ملایمت و احساس پرشور و پنهانى‌اى شوم که پراکنده در هوا مى‌توان تنفسش کرد. اگر بکوشم به خودم دست یابم، کاملا در عمق این روشنایى است. اگر هم بکوشم این طعم دلپذیرى را که راز جهان را فاش مى‌کند، مزه‌مزه کنم، خودم هستم که در ژرفاى جهان مى‌یابمش.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ناشر فرانسوى
یادداشت گزارنده
دفتر اول: فوریه 1942 مه 1935
بخش اول: سپتامبر 1937 مه 1935
بخش دوم: آوریل 1939 سپتامبر 1937
بخش سوم: فوریه 1942 آوریل 1939
دفتر دوم: مارس 1951 ژانویه 1942
بخش چهارم: سپتامبر 1945 ژانویه 1942
بخش پنجم: آوریل 1948 سپتامبر 1945
بخش ششم: مارس 1951 آوریل 1948
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین