. . .

چگونه یک داستان کوتاه را نقد کنیم؟ | انجمن رمانیک

تالار آموزش نقد نویسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

~Romaysa_paX~

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
21
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
99
نوشته‌ها
1,345
راه‌حل‌ها
8
پسندها
5,544
امتیازها
353
محل سکونت
میان غصه‌های فانی و شادی‌های مستدام!

  • #1
:rose: سلام خدمت تمام کاربران، مهمان و به ویژه منتقدان عزیز انجمن!:rose:

✅دوستان در این تاپیک چگونگی آموزش یک داستان کوتاه بیان خواهد شد؛ دوستانی که قصد همکاری با تیم منتقدان انجمن را دارند جهت کامل شدن دوره‌ی آموزشی، حتما این تاپیک را با دقت مطالعه کنند.

✅دوستان نقد یه داستان، مانند نقد سایر نویسه‌ها از جمله، رمان، دلنوشته، شعر و... معیارها و ملاک‌هایی برای بررسی دارد که منتقدان عزیز باید به آن توجه کنند.

📌یادمان باشد؛ نقد امری در راستای کمک به قلم نویسنده‌هاست، پس باید در این امر، صبر، حوصله و حسن نیت خود را به کار بگیریم و واقعا به قلم نویسنده‌ها کمک کنیم.

✅معیارها:
1-عنوان داستان
2-خلاصه
3-مقدمه (نوشتن مقدمه در داستان‌های کوتاه باب میل نویسنده است. پس در صورت نبود مقدمه، منتقد با توجه به نیاز محتوای داستان و در صورت صلاح دید مقدمه‌ای پیشنهادی به نویسنده می‌دهد.)
4-چگونگی شروع داستان
5-کشمش
6-طرح
7-فضاسازی
8-شخصیت پردازی
9-دیالوگ و مونولوگ
10-سیر
11-زاویه دید ( نثر)
12-بیان نقاط ضعف با لحنی درست و ارائه‌ی پیشنهادات سازنده جهت اصلاح ضعف‌های داستان.
13-بیان نقاط قوت

📌حواسمان باشد در نقد یک داستان، سیر آن مطابق با پایان آن تنظیم می‌شود، منتها تندی و کندی سیر مهم است و باید به آن توجه اساسی شود.
در اسلاید های بعدی با هرکدام از معیارهای بالا به طور جداگانه و دقیق آشنا خواهید شد.

✅به یاد داشته باشیم که کسی حق انتقاد دارد که قصد کمک کردن داشته باشد نه تخریب کردن! پس بیاید منتقد باشیم نه منتقد!

|کادر مدیریت انجمن رمانیک|
 
آخرین ویرایش:
  • لایک
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4 users

~Romaysa_paX~

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
21
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
99
نوشته‌ها
1,345
راه‌حل‌ها
8
پسندها
5,544
امتیازها
353
محل سکونت
میان غصه‌های فانی و شادی‌های مستدام!

  • #2
1-عنوان داستان

در بررسی عنوان یک داستان، می‌بایست به چن مورد توجه اساسی شود:
الف) اندازه‌ی عنوان
ب) همخوانی و ارتباط منطقی با محتوای داستان
پ) فاقد عناوین غیر اخلاقی، سیاسی و عقیدتی بودن.
در بررسی عنوان یک داستان باید به این مورد توجه شود که عنوان می‌بایست با محتوای داستان، ژانرها، مقدمه ( در صورت وجود) و جلد داستان همخوانی و ارتباط منطقی داشته باشد. در غیر این صورت منتقد می‌تواند با رعایت ادب و احترام، عنوان پیشنهادی خود را ارایه دهد.
در یک داستان، تمام عناصر، از جمله عنوان، ژانر، محتوا، مقدمه ( مجددا در صورت وجود ) جلد و پایان باید ارتباط مستقیم و منطقی با هم دیگه داشته باشن. یعنی جوری نباشه که تو ژانر ها نوشته باشه طنز و داستان چیزی فراتر از غم و اندوه بیان نکنه. یا اینکه اینجوری نباشه که توی ژانر زده باشه تراژدی و طنز، این دو ژانر اصلا با هم همخوانی ندارن ژانر طنز مربوط به داستان هایی با دیالوگ ها و مونولوگ های طنز و خنده داره و ژانر تراژدی مربوط به یک نویسه‌ی عاشقانه با پایان تلخ. پس لطفا به این موارد دقت کنید.
در یک داستان نباید از عناوین و محتوای سیاسی، عقیدتی و غیراخلاقی استفاده بشه که در صورت وجود، منتقد باید آن را اصلاح کرده و در نقدنامه به نویسنده تذکر بده.
 
  • لایک
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4 users

~Romaysa_paX~

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
21
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
99
نوشته‌ها
1,345
راه‌حل‌ها
8
پسندها
5,544
امتیازها
353
محل سکونت
میان غصه‌های فانی و شادی‌های مستدام!

  • #3
2-خلاصه:
در نقد یک خلاصه باید عناصر زیر مورد بررسی قرار بگیرند:
الف) همخوانی با محتوا و بیان چکیده ای از اتفاقات داستان.
ب) اندازه‌ی خلاصه
پ)میزان گنگ و واضع بودن خلاصه
در خلاصه‌ی یک داستان، باید چکیده ای کوتاه از داستان بیان شود. یعنی باید چکیده‌ی نوشته شده توسط نویسنده کاملا با داستان در ارتباط باشد. یعنی خلاصه باید با ژانرها، محتوا، جلد و مقدمه همخوانی داشته باشد. و به گونه‌ای نباشد که خلاصه راوی اتفاقاتی باشد که در داستان وجود ندارند.
اندازه‌ی نرمال خلاصه‌ی یک داستان می‌تواند بین سه تا شش خط باشد زیرا داستان جریانی کوتاه را بیان می‌کند و لازم نیست حتما خلاصه‌ای با اندازه‌ی زیاد داشته باشد. اگر خلاصه حس کتجکاوی و بیان اتفاقات داستان را بدهد میشود گفت خلاصه ای خوب نوشته شده است.
در یک خلاصه نباید گنگ بودن مطلب زیاد بالا باشد که در این صورت خواننده را دفع می‌کند. اکثر خوانندگان داستان ها و رمان ها در بازه‌ی سنی دوازده تا بیست و سه سال قرار دارند و زیاد گنگ بودن خلاصه در درک بعضی از خواننده ها خارج است و همین سبب دفع خواننده میشود. پس باید در حالتی نرمال باشد نه خیلی واضع و نه خیلی گنگ!
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4 users

~Romaysa_paX~

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
21
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
99
نوشته‌ها
1,345
راه‌حل‌ها
8
پسندها
5,544
امتیازها
353
محل سکونت
میان غصه‌های فانی و شادی‌های مستدام!

  • #4
3-مقدمه:
قبلا هم گفته شد که وجود مقدمه در داستان، امری است که باب میل نویسنده انجام میشود اما در صورت وجود مقدمه باید دارای شرایط زیر باشد:
الف) با محتوا همخوانی داشته باشد
ب)اندازه‌ی آن نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه باشد.
پ)فاقد محتوای سیاسی، عقدتی و عیراخلاقی باشد.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4 users

~Romaysa_paX~

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
21
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
99
نوشته‌ها
1,345
راه‌حل‌ها
8
پسندها
5,544
امتیازها
353
محل سکونت
میان غصه‌های فانی و شادی‌های مستدام!

  • #5
4-چگونگی شروع داستان:
شروع یک داستان باید به گونه‌ای باشد که اولین جملات و پاراگراف ها بتوانند خواننده را مجذوب کنند. در شروع یک داستان باید نشانه هایی از بحران هایی باشه که ادامه‌ی داستان به آن وابسته است. یعنی باید آشفتگی و تغییر حالت به صورتی باشد که کنش های آینده‌ی داستان را دربر بگیرد.
شروع باید به دور از کلیشه باشد؛ پس منتقدان باید توجه‌ی اساسی به شروع داستان داشته باشند و در صورت صلاح دید، پیشنهاداتی سازنده جهت تغییر اوپنینگ داستان ارایه دهند.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4 users

~Romaysa_paX~

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
21
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
99
نوشته‌ها
1,345
راه‌حل‌ها
8
پسندها
5,544
امتیازها
353
محل سکونت
میان غصه‌های فانی و شادی‌های مستدام!

  • #6
5-کشمکش:
منظور از کشمکش درگیرهای ذهنی یا عاطفی شخصیت های داستان است که از خواسته ها و آرزوهای برآورده نشده یا مشکلات اجتماعی یا احساساتی در رابطه با ناامیدی و امیدواری بیان می‌شود. در داستان باید توجه داشت که آیا کشمکش عاطفی شخصیت های اصلی و نیز شخصیت های فرعی وجود دارد یا خیر؟
باید نویسنده بتواند تا حد نرمال کشمکش های عاطفی بین شخصیت هارا پرورش دهد.
پ.ن: منظور از کشمکش بیان دقیق احساسات فرد با توجه به شرایط آن کارکتر است یعنی لازم نیست حتما حتما غم های شخص را بیان کرد گاهی میتوان از شادی ها و امیدواری های کارکتر نیز نوشت.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4 users

~Romaysa_paX~

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
21
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
99
نوشته‌ها
1,345
راه‌حل‌ها
8
پسندها
5,544
امتیازها
353
محل سکونت
میان غصه‌های فانی و شادی‌های مستدام!

  • #7
6-طرح:
مبحث طرح یکی از مهم ترین و البته پیچیده ترین مباحث نقد یک داستان است. برخی از منتقدان معتقدن که طرح با داستان فرق دارد
دوستان طرح یک داستان پیرنگ آن داستان، نقشه و الگوی آن است. یا به بیان بهتر طرح داستان باید به طوری شکل پیدا کند که خواننده را ترغیب به خواندن ادامه‌ی آن کند و مدام این سوال را که چگونه و چرا اینطور شد در ذهن خواننده به وجود بیاورد.
طرح داستان نقلی از حوادث است که با تکیه به اجبار و مجبورگرایی بیان شده است.
در قسمت طرح باید نکاتی را در نظر بگیریم که آیا طرح اصلی واضع و روشن است و به ما جریانات داستان را می‌گویند یا خیر؟ آیا خواننده می‎‌تواند زمان و مکان داستان را تشخیص دهد؟
اگر خواننده قادر به تشخیص زمان و مکان و تشخیص پیرنگ اصلی داستان بود می‌توان گفت که داستان طرحی تکمیل دارد.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4 users

~Romaysa_paX~

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
21
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
99
نوشته‌ها
1,345
راه‌حل‌ها
8
پسندها
5,544
امتیازها
353
محل سکونت
میان غصه‌های فانی و شادی‌های مستدام!

  • #8
7-فضاسازی:
در این قسمت نویسنده باید تصاویری مشخص از پس زمینه های داستان بیان کند. یعنی باید فضارا به طوری بیان کند که خواننده از تصور آن عاجز نماند ماهیت مکان نیز با توجه به ژانر های عوض میشود یعنی در یک داستان تخیلی عجیب و غریب بودن مکان در واقع یک پوئن مثبت است.
باید توجه داشت که نویسنده آیا توانسته هماهنگی و نظمی دقیق بین زمان ها و مکان ها ایجاد کند یا خیر؟
در صورت صلاح دید منتقد باید پیشنهاداتی سازنده در رابطه با اصلاح فضاسازی ارائه دهد.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4 users

~Romaysa_paX~

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
21
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
99
نوشته‌ها
1,345
راه‌حل‌ها
8
پسندها
5,544
امتیازها
353
محل سکونت
میان غصه‌های فانی و شادی‌های مستدام!

  • #9
8-شخصیت پردازی:
در تعریف ساده، شخصیت فردی است که نویسنده آن را وارد داستان کرده و پس از اجرای کارهایی توسط او در روند داستان، از داستان خارجش می‌کند. اما در این میان، باید توجه داشت که شخصیت را چگونه توصیف کرده است.
ما دو جور شخصیت اصلی و فرعی داریم که چگونگی توصیف آنها مهم است.
شخصیت های اصلی افرادی هستند که در کنش های اصلی داستان نمایان میشوند و تا آخر داستان با خواننده همراه هستند.
شخصیت های فرعی نیز افرادی هستند که نویسنده برای اجرای برخی از کارها آنهارا وارد داستان کرده و پس از تمام شدن کارشان خارج میشوند.
در نقد شخصیت های داستان باید دید که ایا شخصیت پردازش شده یا نه؟ هر کدام از شخصیت ها چه اصلی و چه فرعی باید خلق و خویی مشخص، اعتقادات، عادات و رفتارهایی داشته باشند که موجب جذب خواننده شود. البته میزان پردازش شخصیت های اصلی و فرعی با هم فرق دارد.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4 users

~Romaysa_paX~

رمانیکی حامی
رمانیکی
شناسه کاربر
21
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
99
نوشته‌ها
1,345
راه‌حل‌ها
8
پسندها
5,544
امتیازها
353
محل سکونت
میان غصه‌های فانی و شادی‌های مستدام!

  • #10
9-دیالوگ و مونولوگ:
در قسمت دیالوگ باید کلماتی که از زبان کارکتر بیان میشوند با شخصیت او هماهنگی داشته باشند. دیالوگ میتوان گفت بخش مهمی از داستان است زیرای بیشتر داستان ها را دیالوگ هایشان محبوب کرده است پس دیالوگ باید مطابق شخصیت کارکتر بیان شود.
گاهی در دیالوگ ها به توصیفاتی از مکان ها یا اشخاص پرداخته میشود اگر خواننده از دیالوگ فضای داستان را تشخصی دهد میشود گفت که داستان دارای نقطه ی قوت است.
مونولوگ: مونولوگ ها کلماتی هستند که نویسنده از زبان راوی های داستان بیان میکند و جریان داستان را بازگو میکنند. ماهیت مونولوگ با توجه به نثر آن مشخص میشود. مونولوگ ها باید حائز توصیف حالات؛ حرکات، خلقیات، آب و هوا و اماکن باشند.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین