. . .

چگونه یک بیوگرافی خوب بنویسیم

تالار متفرقه بیوگرافی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

helia

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
18
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
72
نوشته‌ها
413
پسندها
652
امتیازها
163
محل سکونت
اون دوردورا

  • #1


3194_9b3224efba4e833e9a1fb5107e2c00dae887a228c1fdd4b7.gif


چگونه بهترین بیوگرافی را بنویسیم؟​

۱. از زبان سوم شخص بنویسید​

در خصوص نحوه خطاب دادن کسی که مطلبی را در بلاگ نوشته است میان وب‌سایت‌ها و بلاگ‌های مختلف دستورالعمل واحدی وجود ندارد. به همین دلیل وب‌سایت‌های بزرگی را شاهد هستیم که از زبان اول شخص استفاده می‌کنند.

اما قانون نانوشته‌ای در این زمینه وجود دارد که بر اساس آن بهتر است قسمت توضیحات مربوط به نویسنده بلاگ را از زبان سوم شخص بنوسید. ممکن است استفاده از زبان سوم شخص باعث شود مخاطب فکر کند قصد خودستایی دارید، اما اشکالی ندارد چرا که چنین لحنی باعث می‌شود مخاطب بیشتر جذب مطالب شما شود.

در نهایت نیز پس از اینکه اطلاعات لازم را در این قسمت نوشتید پیشنهاد می‌کنیم حتماً یک بار متن را مجدد بخوانید تا اگر از ضمیر او بیش از اندازه استفاده کرده‌اید متن را از این لحاظ متعادل‌تر کنید شاید بد نباشد در بعضی از قسمت‌ها به جای ضمیر او، از نام کامل خود استفاده کنید.

۲. به خاطر داشته باشید این متن خیلی هم نباید در مورد شما نوشته شود​

درست است که گفته می‌شود توضیحات مربوط به آشنایی با نویسنده را باید در این قسمت بنویسید اما واقعیت امر این است که این قسمت خیلی هم در خصوص شما نوشته نمی‌شود. به عبارت دیگر در قسمت توضیحات مربوط به نویسنده، سعی می‌کنیم چند جمله‌ای برای خواننده مطلب و چیزی که قرار است از این مطلب دستگیرش شود بنویسیم. در واقع در این قسمت شما نقش مفعول را ایفا می‌کنید و این خواننده است که نقش فاعل را بر عهده گرفته است.

ممکن است در خصوص درک مفهومی که مد نظر ماست سردرگم شده باشید.

منظور ما این است که توضیح شرح زندگی نویسنده را به گونه‌ای باید بنویسید که تمرکز شما بر روی نویسنده و خواننده باشد. از شور و اشتیاق‌های واقعی نویسنده بگویید تا از این طریق با خواننده ارتباط برقرار کنید.

۳. با حفظ صداقت، اعتبار کسب کنید​

با توجه به رشد روز‌افزون وب‌سایت‌ها و بلاگ‌های اینترنتی و محتواهای زیادی که تولید می‌شود، باید دلیل مناسبی را در اختیار خوانندگان بابت مطالعه مطلبی که نوشته‌اید داشته باشید.

از طرف دیگر خوانندگان نیز این حق را دارند تا صحت مطالب شما را زیر سوال ببرند. به این ترتیب سعی کنید در قسمت توضیحاتی که برای نویسنده مطلب در بلاگ وجود دارد، با صداقت کامل سخن بگویید تا از این طریق اعتماد خواننده مطلب جلب شود.

  • به چه دلیل صلاحیت نوشتن در یک زمینه به‌خصوص را دارید؟
  • چرا خوانندگان باید مطالب شما را باور کنند؟
سعی کنید از تجربیات خود با خواننده سخن بگویید. تحصیلات دانشگاهی و دوره‌های معتبری که گذرانده‌اید را نیز درج کنید. لازم به ذکر است تحصیلات شما باید ربطی به مطلبی که نوشته‌اید داشته باشد.



در واقع باید برای خواننده دلیل روشنی برای اینکه در یک زمینه خاص،‌ مطلب می‌نویسید بیاورید، این دلیل می‌تواند سوابق تحصیلی شما یا تجربه‌های مفیدی باشد که پیش از این کسب کرده‌اید.

۴. در خصوص کاری که می‌کنید شفاف توضیح دهید​

احتمال زیادی وجود دارد که خواننده‌ها بخواهند شغل و حرفه‌ فردی که در حال خواندن مطلب وی هستند را جویا شوند.

به این ترتیب سعی کنید در قسمت ابتدای توضیحاتی که در خصوص خود در قسمت بیوگرافی نویسنده قرار می‌دهید به شغل و کارهایی که به آن‌ها مشغول هستید اشاره کنید، از این طریق اعتبار بیشتری برای مطالبی که در یک زمینه به‌خصوص می‌نویسید کسب خواهید کرد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4 users

helia

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
18
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
72
نوشته‌ها
413
پسندها
652
امتیازها
163
محل سکونت
اون دوردورا

  • #2

۵. در حد عرف به مسائل شخصی اشاره کنید​

نویسندگان زیادی را شاهد هستیم که در قسمت شرح‌حال مطالبی که در بلاگ نوشته‌اند از علاقه‌های شخصی خود نیز صحبت می‌کنند. برای نمونه اشاره می‌کنند که دوستدار گربه‌ها هستند یا اینکه از خوردن چای لذت می‌برند. این امر اشکالی ندارد به شرط آنکه محلی که قرار است این مطالب منتشر شود و نوع خواننده‌ خود را در نظر بگیرید.

حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند «هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد»؛ برای نوشتن بیوگرافی هم باید این نکته را در نظر داشته باشید.

زندگی شخصی شما برای خوانندگان بلاگ در حاشیه قرار دارد و شما نیز سعی کنید به صورت خلاصه‌ و برای تغییر لحن مطلب تنها به قسمتی از علایق و سلیقه‌های خود که ممکن است برای مخاطب نیز جذاب باشد اشاره کنید.

۶. از مطالبی صحبت کنید که دارای ارزش هستند​

بدون شک در طول زندگی خود موفقیت‌های زیادی را کسب کرده‌اید، اما از خود بپرسید آیا موفقیت‌های شما برای خواننده هم مهم است؟

خواننده می‌خواهد بداند از بلاگ شما چه چیزی دستگیرش می‌شود. به عبارت دیگر شما با نوشتن محتوا در بلاگ، از خواننده خواهش می‌کنید تا وقت خود را به شما قرض دهد.

در نتیجه در بیوگرافی که از خود ذکر می‌نویسید باید به موفقیت‌هایی که داشته‌اید اشاره کنید، اما این را فراموش نکنید که هدف اصلی این است که مخاطب از بلاگ شما دست خالی بیرون نرود. اینجاست که مفهوم «ارزش»، رنگ بیشتری پیدا می‌کند.

با استفاده از شرح‌حالی که در قسمت مشخصات نویسنده ذکر می‌‌کنید باید این را به خواننده بفهمانید که از مطالبِ شما چه چیزی عاید وی می‌شود. برای نمونه با تکیه بر فعل‌هایی نظیر آموزش دادن، به مخاطب خود بفهمانید که پس از مطالعه مطالب بلاگ، خواننده نیز مطالب جدیدی را آموزش خواهد دید.



۷. از سخنان اغراق آمیز استفاده کنید​

هیچ مخاطبی دوست ندارد در حین خواندن شرح‌حال نویسندهِ مطالبِ بلاگ با لحنی خودستایانه و اغراق آمیز روبرو شود، اما گاهی اوقات لازم است تا موفقیت‌ها و تجارب خود را به رخ مخاطب بکشید.

برای این کار باید با هنرمندی تمام خواننده‌ را متقاعد کنید که شما کار خود را به خوبی بلد هستید و از خواندن مطالب شما نکته‌های مفیدی عاید خواننده خواهد شد. اگر خاطر شما باشد در بالا اشاره کردیم که بهتر است مطالب را از زبان سوم شخص بنویسید. این کار باعث می‌شود در صورت تعریف از خود، لحنِ مطلب خودستایانه‌ به نظر نرسد.

۸. نوشته شما نباید بیش از اندازه طولانی باشد​

در قسمت قبل گفتیم که اگر قصد دارید از خود تعریف کنید این کار را نباید زیاد انجام دهید، در این قسمت نیز می‌خواهیم بگوییم بیوگرافی شما نباید بیش از اندازه طولانی باشد. بدون شک در بلاگِ یک سایت، شما تنها نویسنده نیستید و همکاران دیگری نیز دارید، حال فرض کنید همکاران شما در قسمت شرح‌حال، چیزی حدود ۳ خط نوشته‌اند در صورتی که شما ۳۰ خط نوشته‌اید. این کار باعث می‌شود تا خواننده فکر کند خاطرِ شما بیش از اندازه برای خودتان عزیز است. به این ترتیب بهتر است خلاصه‌نویسی را تا حد امکان رعایت کنید.

در حین نوشتن بیوگرافی خود مَثل «کم گوی و گزیده گوی چون دُر» را در نظر داشته باشید. اگر به جلد کتاب‌هایی که نویسندگان چیره‌دست می‌نویسند توجه داشته باشید، خواهید دید که در پشت کتاب به چند جمله برای توضیح موضوع کتاب بسنده کرده‌ا‌ند.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4 users

helia

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
18
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-26
موضوعات
72
نوشته‌ها
413
پسندها
652
امتیازها
163
محل سکونت
اون دوردورا

  • #3

۹. شخصی‌سازی بیشتری را لحاظ کنید​

اگر مدیران بلاگی که برای آن می‌نویسید به شما امکان آپدیت اطلاعات نویسنده را می‌دهند، می‌توانید بر اساس هر فصل یا در بازه‌های زمانی مشخصی، اطلاعات جدیدی را در قسمت بیوگرافی بلاگ، بنویسید. طرح یک سناریوی مشخص به شما کمک می‌کند تا شخصی‌سازی بیشتر در قسمت شرح حال بلاگ داشته باشید.



۱۰. از دکمه‌ فراخوان غافل نشوید​

اگر به بحث‌های بازاریابی آنلاین علاقه دارید حتماً تاکنون در خصوص دکمه‌ فراخوان (Call to Action) و اهمیت این دکمه مطالب زیادی خوانده‌اید. این دکمه در دنیای تجارت آنلاین کمک زیادی به بازاریابان و مدیران وب‌سایت می‌کند، به این ترتیب در قسمت بیوگرافی نویسنده نیز می‌توانید از دکمه فراخوان استفاده کنید.

به احتمال زیاد پس از اینکه مخاطب شرح‌حال مختصری از شما را مطالعه کرد به فکر این می‌افتد که کاری را انجام دهد، اینجاست که می‌توانید از طریق دکمه فراخوان، دست مخاطب را گرفته و به مسیر مورد نظر هدایت کنید.

تشویق به خواندن مطالبِ دیگری که نوشته‌اید یا هدایت وی به حساب کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی از مواردی است که می‌توان از دکمه فراخوان کمک گرفت.

حتی بسته به امکاناتی که سیستم‌ مدیریت محتوای بلاگی که از آن استفاده می‌کنید در اختیار شما قرار می‌‌دهد می‌توانید کاربر را به سمت خرید کتاب‌ها یا سایر محتوایی که تولید کرده‌اید هدایت کنید.

۱۱. از واژه آزاد‌کار پرهیز کنید​

این روزها واژه آزادکار (Freelance) را زیاد می‌شنویم، بدون شک شما فردی متخصص و توانمند در حیطه کاری خود هستید اما اصطلاح آزادکار یا دورکاری، آن‌گونه که باید و شاید جا نیافتاده و اعتبار لازم را ندارد.

از طرف دیگر استفاده از واژه آزادکار ممکن است خواننده را به این تصور سوق دهد که شما دارای معلومات عمومی هستید و در یک حرفه به‌خصوص تخصص لازم را ندارید. با این حساب در قسمت بیوگرافی خود بهتر است عبارت آزاد‌کار را استفاده نکنید.

نوبت نوشتن بیوگرافی فرا رسیده است​

با در نظر گرفتن موارد بالا اکنون زمان آن رسیده است که دست به قلم شده و بیوگرافی هدف‌مندی را بنویسید. در حین نوشتن، خواننده را در نظر داشته باشید و سعی کنید این مطلب برای شما ارزش و اعتبار را به دنبال داشته و در ذهن مخاطب نیز ماندگار شود.

همان‌گونه که اشاره کردیم بهتر است در این متن لطافت طبع را رعایت کنید تا از این طریق خواننده احساس نزدیکی بیشتری با شما برقرار کند.

در پایان به شما قول می‌دهیم اگر مواردی که به آن‌ها اشاره شد را در قسمت شرح‌حال نویسنده رعایت کنید، مخاطب بیشتری را جذب خواهید کرد.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4 users

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
442
نوشته‌ها
3,257
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,362
امتیازها
463
محل سکونت
خسته آباد✨️

  • #4
امیدوارم از این تاپیک لذت برده باشید 💛
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین