. . .

پزشکی چگونه گوش های خود را تمیز کنیم؟

تالار گوش، حلق و بینی

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,286
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1
چگونه گوش های خود را تمیز کنیم؟

گوش های انسان به طور معمول خود را به خوبی تمیز می کنند و نیازی به مراقبت اضافی ندارند. تنها دلیل برای تمیز کردن آنها نرم کردن یا برداشتن جرم گوش از قسمت بیرونی مجاری گوش است. در صورت تمایل برای انجام این کار باید بدانید چگونه این کار را با دقت انجام دهید.

چرا گوش ها جرم تولید می کنند؟
وسوسه برای تمیز کردن گوش ها وجود ماده ای به نام سرومن است که به طور معمول جرم گوش نامیده می شود. تولید جرم گوش توسط بدن امری طبیعی است در واقع به محافظت و روغن کاری گوش ها کمک می کند. در صورت عدم وجود جرم گوش به احتمال زیاد گوش ها خارش دار و خشک می شوند.

جرم گوش حتی دارای خواص ضد باکتریایی است یعنی گوش خود تمیز می شود. جرم گوش مانند فیلتر برای گوش ها عمل می کنند، چیزهای مضر مانند خاک و گرد و غبار را دور نگه می دارد و آنها را برای جلوگیری از نفوذ آن به عمق گوش به دام می اندازد.

جویدن و حرکت دادن فک به انتقال جرم قدیمی از کانال گوش به دهانه گوش کمک می کند. آنجاست که اغلب خشک شده و می افتند، اما جرم گوش در قسمت عمقی کانال گوش ایجاد نمی شود بلکه در قسمت بیرونی تولید می شود.

بنابراین تنها دلیلی که باعث مسدود شدن جرم گوش در پرده گوش می شود این است که سعی کرده اید گوش های خود را با گوش پاک کن یا چیزی شبیه به آن تمیز کرده و موم را به عمق بیشتری هل دهید. استفاده از گوش پاک کن یا فرو کردن اجسام نوک تیز داخل گوش مشکلات جدی دیگری را ایجاد می کند:

عفونت
پارگی پرده گوش
کاهش شدید شنوایی

آیا باید گوش های خود را تمیز کنید؟
در حالت ایده آل نه؛ مجرای گوش نباید تمیز شود، اما در صورت تجمع بیش از حد جرم گوش که باعث بروز علائم می شود یا پزشک را از انجام معاینه مناسب گوش باز می دارد. این بدان معناست که جرم گوش به طور کامل کانال گوش را پر کرده و یک یا هر دو گوش را تحت الشعاع قرار می دهد. علائم تاثیر سرومن عبارتند از:

درد یا احساس پری در گوش
ایجاد احساس مسدود شدن گوش
از دست دادن جزئی شنوایی که با گذشت زمان تشدید می شود
زنگ زدن در گوش معروف به وزوز گوش
خارش، ترشح یا استشمام بو از گوش
سرفه
این نوع ایجاد جرم گوش نادر است، اما احتمال وقوع آن وجود دارد. در صورت تجربه هر یک از علائم ذکر شده در بالا تصور نکنید جرم گوش مشکل ساز است. به پزشک مراجعه کنید وی ضمن معاینه گوش ها علت بروز علائم را تشخیص می دهد. پزشک با دستگاه خاصی داخل مجرای گوش را بررسی کرده و هرگونه جرم گوش را با وسایل کوچک با شیوه مکش یا شستشو خارج می کند.

بایدها و نبایدهای تمیز کردن گوش ها
اگر مشکل شما جدی نیس ، اما احساس تجمع بیش از حد جرک داخل گوش خود دارید می توانید قسمت بیرونی گوش خود را به آرامی تمیز کردهکه برای انجام این کار فقط از یک دستمال استفاده کنید، همچنین می توانید چند قطره روغن بچه، هیدروژن پراکسید، روغن معدنی یا گلیسیرین را برای نرم شدن جرم گوش خود استفاده کنید یا کیت پاک کننده جرم گوش هم قابل استفاده است.

علاوه بر گوش پاک کن یا هر وسیله کوچک یا نوک تیز دیگر از شمع پاکسازی گوش نیز برای تمیز کردن گوش خود استفاده نکنید. مطالعات نشان می دهند موثر نیستند و حتی آسیب زا هم هستند. این شمع های توخالی در مجرای گوش قرار داده شده سر روشن ‌نشده آن را داخل گوش می‌گذارند. کمی آن را می‌چرخانند تا شمع سر جای خود در کانال گوش محکم شود. پس از اینکه شمع سر جایش قرار گرفت فرد صدای سوختن شمع را می‌شنود، اما سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت این گزینه می تواند باعث سوختگی و حتی سوراخ شدن داخل گوش شود.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین