. . .

آموزش چگونه با اعتماد به نفس حرف بزنیم

تالار آموزش گویندگی

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,285
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1

اعتماد به نفس و فن بیان​

فن بیان مجموعه مهارت هایی است که برای حرف زدن به کار میرود. معنی آن این است که حرف زدن قانون دارد. کسی که خوب قوانین را بداند، نه تنها با اعتماد به نفس، که به زیبایی و شیوایی سخن میگوید.

بنابراین اولین قدم برای داشتن اعتماد به نفس هنگام حرف زدن ، آموختن طرز حرف زدن است. طرز حرف زدن را علمی به نام فن بیان به ما می آموزد.

وقتی فن بیان را بیاموزید، آنقدر زیبا و جذاب سخن میگویید، که گوش شنونده خود به خود از شنیدن حرف های شما لذت میبرد. همین امر باعث میشود که شما نیز اعتماد به نفس بیشتری هنگام سخن گفتن پیدا کنید و مطمئن شوید که شنوندگان دوست دارند حرفهای شما را بشنوند. بنابراین محکم و رسا به سخن گفتن ادامه خواهید داد.

بنابراین دست به کار شوید و فنون بیان را بیاموزید. با روزی 10 دقیقه تمرین هم میتوان در بلند مدت به فن بیان خوبی دست یافت. به یاد داشته باشید که برای افزایش اعتماد به نفس لازم است تا تلاش کنید. بخشی از این تلاش را برای یادگیری فنون بیان و بخشی از آن را نیز برای شناخت خود نفس به کار بگیرید

شناخت نفس​

شناخت نفس به ما میگوید که چگونه با اعتماد به نفس حرف بزنیم ، با اعتماد به نفس راه برویم، با اعتماد به نفس لبخند بزنیم ، با اعتماد به نفس ورزش کنیم، با اعتماد به نفس … به طور کلی کسی که نفس خویش را بشناسد، به آن اعتماد خواهد کرد.

نفس انسان بسیار بزرگ و نیرومند است. اگر بتوانید نفس خود را بشناسید، خواهید دانست که چقدر قدرتمند هستید. همین دانایی در صدای شما نیز ظاهر میشود. بنابراین اگر به دنبال این هستید که با اعتماد به نفس سخن بگویید، ابتدا نفس خود را بشناسید. خود به خود به آن اعتماد خواهید کرد.

اعتماد به نفس دلیل میخواهد. کسانی که دیگران را به داشتن اعتماد به نفس تشویق میکنند ، به این خاطر است که قدرت نفس خود را دیده اند و حال میخواهند به دیگران نیز بگویند که چه دیده اند. آنها یک نفس قدرتمند دیده اند و تصمیم گرفته اند برای همیشه به آن اعتماد کنند.

وقتی نفس خود را بشناسید به آن اعتماد خواهید کرد
همه کسانی که اعتماد به نفس ندارند، خود را درست نشناخته اند.

اول اعتماد به نفس بعد …​

اگر آب در دستان شما است، آن را زمین بگذارید و ابتدا خود را بشناسید. شناخت نفس بر هر کاری الویت دارد. اعتماد به نفس روی همه چیز سایه می افکند. روی حرف زدن ما، روی طرز برقراری ارتباط ما، روی ازدواج ما، روی موفقیت در کار و زندگی ما.

اکنون فقط این موضوع که چگونه با اعتماد به نفس سخن بگوییم مطرح نیست، بلکه این سوال مطرح است که چگونه با اعتماد به نفس زندگی کنیم. چگونه خود را از فشار ظالمانه احساس حقارت برهانیم؟

وقتی احساس حقارت در وجود ما از بین رفت، حقارت از صدای ما نیز خواهد رفت
کسی که احساس حقارت نمیکند، احساس بزرگی میکند. احساس قدرت و عزت میکند. اینجاست که عزت نفس میابد. مانند کسی که پیروز است رفتار میکند. مانند یک پادشاه فاتح سخن میراند.

ویژگی های ظاهری سخن​

تا اینجا سعی کردیم که اهمیت شناخت خویشتن را در ایجاد اعتماد به نفس در سخن گفتن بیان کنیم. بعد از این میخواهیم اهمیت زیبا سخن گفتن را در ایجاد اعتماد به نفس مضاعف بیان کنیم.

فرض کنید شما یک ساز گیتار دارید که نواختن آن را نمیدانید، یا فقط کمی میدانید. در جمعی از دوستان و فامیل نشسته اید و آنها از شما میخواهند که برایشان بنوازید. شما پر از خجالت میشوید و اعتماد به نفستان به نقطه صفر میرسد. آیا میتوانید در چنین حالتی اعتماد به نفس خود را بالا برده و شروع به نواختن کنید؟ خیر! زیرا شما نواختن بلد نیستید.

حال فرض کنید که شما نواختن گیتار را به خوبی بلد هستید و کلی تمرین کرده اید و مثل آب خوردن ساز مینوازید. در چنین حالتی اگر دوستان از شما بخواهند که برای آنها بنوازید، نه تنها اعتماد به نفستان از بین نمیرود بلکه بسیار مشتاق خواهید بود که برایشان بنوازید. و آنها نیز از نواختن شما لذت میبرند.

فن بیان نیز مانند مهارت نواختن ساز است. با این تفاوت که ساز حنجره خود را مینوازید. اگر نواختن آن را به خوبی بلد باشید، هر جا مجالی بیابید شروع به سخن گفتن میکنید. چون میدانید وقتی شروع به سخن گفتن کنید همه از صدا و طرز گفتار شما خوششان می آید.

ویژگی های باطنی سخن​

در پایان برای اینکه بدانیم چگونه با اعتماد به نفس حرف بزنیم لازم است بدانیم که حرف زدن آدابی نیز دارد. گاهی اوقات حرف نزدن تاثیر بسیار بهتری بر روی شخصیت شما و برداشت دیگران از شخصیت شما خواهد گذاشت.

آداب باطنی حرف زدن یعنی باطن آنچه میگوییم چه باشد ؟ حواستان باشد که چه چیزی را با حرف زدن به دیگران منتقل میکنید؟ حس عشق و دوستی را؟ دلگرمی و محبت را؟ یا حسادت و نفرت را؟

اگر قرار است با حرف زدن حسادت خود را به دیگران منتقل کنید، همان بهتر که اعتماد به نفس کافی را برای بیان آن حرف نداشته باشید. چون در این صورت ممکن است اعتماد به نفس طرف مقابل را از او بگیرید.

خلاصه​

چگونه با اعتماد به نفس حرف بزنیم؟

  • نفس خود و قدرت آن را بشناسیم
  • ظاهری زیبا برای سخن بسازیم
  • باطن سخنان خود را خالص کنیم
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین