- شناسه کاربر
- 24
- تاریخ ثبتنام
- 2020-09-27
- آخرین بازدید
- موضوعات
- 331
- نوشتهها
- 3,359
- راهحلها
- 110
- پسندها
- 30,522
- امتیازها
- 718
- محل سکونت
- صدف مخروبه
1-6. ضعف عملکردی
عملکرد سازمانهای غیردولتی از انحرافات و کاستیهایی رنج میبرد که خود به مانعی در برابر بهرسمیت شناختن آنها تبدیل شده است (شهرام نیا، 1386: 236). عناوین کلّی نقایص عملکردی سازمانهای یادشده از قرار زیر میباشد:
1-1-6. گزارشدهی غیر مسجل و ابزاری عملکردن
برخی سازمانهای غیردولتی به جای ارائه تصاویر درست از یک مسئله به گزارش دهیهای کم دقت و غیرمسجل میپردازند. بسیاری معتقدند سازمانهای یاد شده به جای اینکه به انعکاس واقعیتها به صورت بیطرفانه بپردازند خود به حامی جریان مقابل دولتها تبدیل میشوند. این مساله بهویژه در موضوعاتی همانند حقوق بشر، صلح و دموکراسی دارای نُمود بیشتری است و بهعنوان جدیترین مانع اعتمادسازی میان سازمانهای غیردولتی و دولتهای در حال توسعه شناخته میشود.[25]
2-1-6. وابستگی فکری به دولتهای قدرتمند
وابستگیهای قومی، فکری، عقیدتی، سیاسی، مرامی و اقتصادی از جمله موانع بیطرفی سازمانهای غیردولتی است(ظریف و سجادپور، 1387: 277). برخی از پژوهشگران این حوزه، استقلال این سازمانها را مردود وآنها را تشکلهای وابسته میدانند (Griffiths, 2008: 320). این وابستگی ناشی از تمرکز واستقرار سازمانها در سرزمین دولتهای توسعهیافته و یا دریافت کمکهای مالی از بنیادهای علمی جهتداری همچون سوروس، مک آرتور و... میباشد (شهرامنیا، 1386: 235)که نوعی وابستگی فکری نسبت به این کشورها به همراه میآورد.
3-1-6. تمرکز در کشورهای غربی
نهتنها مهمترین سازمانهای غیردولتی بینالمللی از نظر قدرت، شهرت و ثروت بلکه اکثریت این سازمانها در اروپا و آمریکا شمالی مستقر میباشند(Simmons, 2008a: 139; Dixon & Corquodale, 2003: 231). همانطور که تمرکز سازمانهای غیردولتی ایران در پایتخت معایبی را به همراه دارد (Eslami, 2008-9: 11)، صرف تمرکز سازمانهای بینالمللی غیردولتی در یک منطقه خود عیب بزرگی به حساب میآید (شهرامنیا، 1386: 236). پراکندگی نامناسب این سازمانها و تفاوت آنها در قدرت، شهرت و ثروت گاهی موجب نزاع میان سازمانهای غیردولتی کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه میشود(Griffiths, 2008: 597). همین عدم تناسب در تقسیمبندی غیرعادلانه جغرافیایی اعضای شورای اقتصادی - اجتماعی نیز اثر خود را نشان داده است و عموم سازمانهای غیردولتی عضو این شورا در کشورهای پیشرفته و قدرتمند به ثبت رسیده و در حال فعالیت میباشند (Encyclopedia of Public International Law, 1992: 282).
4-1-6: عدم ارتباط مناسب با جوامع ملی
یکی از شروط عضویت سازمانهای غیردولتی در شورای اقتصادی اجتماعی ارتباط مناسب با گستره قابل توجهی از جمعیتهای ملی محل ایجاد است (Encyclopedia of Public International Law, 1992: 279). امروزه یکی از معایب عمکردی سازمانهای غیردولتی، عدم مشروعیت آنها می باشد به این معنا که توسط مردم به معنای واقعی کلمه، تشکیل نمیشوند؛ بلکه بیشتر بهصورت یک نظام خود انتخابی[26] میان نخبگان شکل میگیرند و رابطهای بسیار محدود با توده مردم برقرار میسازد (Bogdandy, 2010: 223; Simmons, 2008b: 154; Berman, 2005: 545).
2-6. ضعف ساختاری
علاوه بر ضعف عملکردی، نقصانهای سازمانی - ساختاری[27] سازمانهای غیردولتی نیز موجب عدم اعتماد به آنها میشود (Martin Griffiths, 2008: 596). دارا نبودن ساختاری دمکراتیک و عدم پاسخگویی مدیران به اعضا، دو نقصی است که در اینباره مورد برسی قرار میگیرد. یکی از شروط قطعنامه 31/1996 شورای اقتصادی اجتماعی برای سازمانهای غیردولتی، داشتن یک سند (اساسنامه) مبتنی بر اصول دمکراتیک میباشد که براساس آن، اعضا در برابر یک مجمع، کنفرانس یا هر رکن معرف دیگر سازمان پاسخگو بهحساب آیند (بیگزاده، 1379: 53). با وجود اینکه سازمانهای غیردولتی خود را نماینده اعضای سازمان معرفی مینمانید عموم سازمانهای غیردولتی مهم همانند آکسفام[28]، صلح سبز[29] و عفو بینالملل فاقد ساختار دمکراتیک میباشند (گلشن پژوه، 1381: 33؛ بیلیس و اسمیت، 1383: 826).
عملکرد سازمانهای غیردولتی از انحرافات و کاستیهایی رنج میبرد که خود به مانعی در برابر بهرسمیت شناختن آنها تبدیل شده است (شهرام نیا، 1386: 236). عناوین کلّی نقایص عملکردی سازمانهای یادشده از قرار زیر میباشد:
1-1-6. گزارشدهی غیر مسجل و ابزاری عملکردن
برخی سازمانهای غیردولتی به جای ارائه تصاویر درست از یک مسئله به گزارش دهیهای کم دقت و غیرمسجل میپردازند. بسیاری معتقدند سازمانهای یاد شده به جای اینکه به انعکاس واقعیتها به صورت بیطرفانه بپردازند خود به حامی جریان مقابل دولتها تبدیل میشوند. این مساله بهویژه در موضوعاتی همانند حقوق بشر، صلح و دموکراسی دارای نُمود بیشتری است و بهعنوان جدیترین مانع اعتمادسازی میان سازمانهای غیردولتی و دولتهای در حال توسعه شناخته میشود.[25]
2-1-6. وابستگی فکری به دولتهای قدرتمند
وابستگیهای قومی، فکری، عقیدتی، سیاسی، مرامی و اقتصادی از جمله موانع بیطرفی سازمانهای غیردولتی است(ظریف و سجادپور، 1387: 277). برخی از پژوهشگران این حوزه، استقلال این سازمانها را مردود وآنها را تشکلهای وابسته میدانند (Griffiths, 2008: 320). این وابستگی ناشی از تمرکز واستقرار سازمانها در سرزمین دولتهای توسعهیافته و یا دریافت کمکهای مالی از بنیادهای علمی جهتداری همچون سوروس، مک آرتور و... میباشد (شهرامنیا، 1386: 235)که نوعی وابستگی فکری نسبت به این کشورها به همراه میآورد.
3-1-6. تمرکز در کشورهای غربی
نهتنها مهمترین سازمانهای غیردولتی بینالمللی از نظر قدرت، شهرت و ثروت بلکه اکثریت این سازمانها در اروپا و آمریکا شمالی مستقر میباشند(Simmons, 2008a: 139; Dixon & Corquodale, 2003: 231). همانطور که تمرکز سازمانهای غیردولتی ایران در پایتخت معایبی را به همراه دارد (Eslami, 2008-9: 11)، صرف تمرکز سازمانهای بینالمللی غیردولتی در یک منطقه خود عیب بزرگی به حساب میآید (شهرامنیا، 1386: 236). پراکندگی نامناسب این سازمانها و تفاوت آنها در قدرت، شهرت و ثروت گاهی موجب نزاع میان سازمانهای غیردولتی کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه میشود(Griffiths, 2008: 597). همین عدم تناسب در تقسیمبندی غیرعادلانه جغرافیایی اعضای شورای اقتصادی - اجتماعی نیز اثر خود را نشان داده است و عموم سازمانهای غیردولتی عضو این شورا در کشورهای پیشرفته و قدرتمند به ثبت رسیده و در حال فعالیت میباشند (Encyclopedia of Public International Law, 1992: 282).
4-1-6: عدم ارتباط مناسب با جوامع ملی
یکی از شروط عضویت سازمانهای غیردولتی در شورای اقتصادی اجتماعی ارتباط مناسب با گستره قابل توجهی از جمعیتهای ملی محل ایجاد است (Encyclopedia of Public International Law, 1992: 279). امروزه یکی از معایب عمکردی سازمانهای غیردولتی، عدم مشروعیت آنها می باشد به این معنا که توسط مردم به معنای واقعی کلمه، تشکیل نمیشوند؛ بلکه بیشتر بهصورت یک نظام خود انتخابی[26] میان نخبگان شکل میگیرند و رابطهای بسیار محدود با توده مردم برقرار میسازد (Bogdandy, 2010: 223; Simmons, 2008b: 154; Berman, 2005: 545).
2-6. ضعف ساختاری
علاوه بر ضعف عملکردی، نقصانهای سازمانی - ساختاری[27] سازمانهای غیردولتی نیز موجب عدم اعتماد به آنها میشود (Martin Griffiths, 2008: 596). دارا نبودن ساختاری دمکراتیک و عدم پاسخگویی مدیران به اعضا، دو نقصی است که در اینباره مورد برسی قرار میگیرد. یکی از شروط قطعنامه 31/1996 شورای اقتصادی اجتماعی برای سازمانهای غیردولتی، داشتن یک سند (اساسنامه) مبتنی بر اصول دمکراتیک میباشد که براساس آن، اعضا در برابر یک مجمع، کنفرانس یا هر رکن معرف دیگر سازمان پاسخگو بهحساب آیند (بیگزاده، 1379: 53). با وجود اینکه سازمانهای غیردولتی خود را نماینده اعضای سازمان معرفی مینمانید عموم سازمانهای غیردولتی مهم همانند آکسفام[28]، صلح سبز[29] و عفو بینالملل فاقد ساختار دمکراتیک میباشند (گلشن پژوه، 1381: 33؛ بیلیس و اسمیت، 1383: 826).