. . .

پزشکی چه ارتباطی بین بیماری کرون و خستگی وجود دارد؟

تالار بیماری ها

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,286
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1
بیماری کرون به عنوان یک بیماری مزمن باعث التهاب دستگاه گوارش می شود. افراد مبتلا به بیماری کرون اغلب دوره هایی از خستگی را تجربه می کنند که می تواند شدید باشد و بر فعالیت های روزانه آنها تاثیر بگذارد. این خستگی در طول شعله ور شدن علائم و دوره های بهبودی نیز رخ می دهد.

بیماری کرون نوعی بیماری التهابی روده (IBD) است. بیماری التهابی روده به عنوان یک بیماری مزمن بر سیستم گوارش تاثیر می گذارد و باعث التهاب دستگاه گوارش می شود. علائم شایع بیماری کرون عبارتند از:

اسهال
خونریزی رکتوم
نیاز فوری به دفع مدفوع
درد و گرفتگی عضلات شکم
احساس تخلیه ناقص روده
یبوست
یکی دیگر از علائم رایج این بیماری خستگی است. خستگی فراتر از احساس خستگی فرد دچار خستگی جسمی در انجام فعالیت های روزمره از نظر جسمی با مشکل مواجه می شود که این می تواند شامل بالا رفتن از پله ها یا پیاده روی در مسافت های کوتاه باشد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، خستگی روانی نیز باعث ایجاد مشکل برای فرد در تمرکز و حفظ آن رخ می دهد.

آیا خستگی در بیماری کرون رایج است؟
خستگی به عنوان یک علامت شایع با طیف وسیعی از بیماری های مزمن از جمله بیماری کرون ارتباط دارد. یک منبع معتبر در سال 2020 می گوید خستگی تقریبا 50 درصد از افراد مبتلا به بیماری التهابی روده را تحت تاثیر قرار می دهد.

با توجه به بنیاد کرون و کولیت، این می تواند حتی بیشتر شایع باشد و تقریبا 80 درصد از افراد مبتلا به بیماری التهابی روده را در طول بیماری و 50 درصد را در حال بهبودی تحت تاثیر قرار می دهد.

علل شایع خستگی در افراد مبتلا به کرون
موارد متعددی وجود دارد که در فرد مبتلا به بیماری کرون منجر به بروز خستگی می شوند که شامل:

التهاب: هنگامی که التهاب در دستگاه گوارش رخ می دهد بدن در پاسخ به التهاب سیگنال های شیمیایی تولید می کند. این سیگنال های شیمیایی باعث خستگی و کمبود انرژی می شود، همچنین به احساس خستگی کمک می کنند.

کم خونی: تقریبا یک سوم افراد مبتلا به بیماری التهابی روده از کم خونی رنج می برند یعنی گلبول های قرمز خون آنها نمی توانند اکسیژن کافی را به بافت های بدن منتقل کنند که منجر به خستگی و ضعف فرد می شود.

کمبودهای مواد مغذی: افراد مبتلا به بیماری کرون احتمال می رود از کمبود ویتامین B12، آهن و فولات رنج ببرند که این موارد با ضعف و خستگی ارتباط دارد.

عوارض جانبی مصرف برخی از داروها: برخی از داروهای بیماری کرون نیز می توانند باعث بروز خستگی شوند. این داروها شامل استروئیدهایی است که با الگوی خواب فرد تداخل ایجاد می کنند در حالی که تنظیم کننده های ایمنی مانند متوترکسات و 6 MP نیز می توانند منجر به بروز خستگی شوند.

اضطراب: مبتلایان به بیماری کرون در معرض خطر بیشتری برای اضطراب قرار دارند که خستگی یکی از علائم آن است.

خواب طولانی مدت ضعیف: افراد مبتلا به بیماری کرون خواب ضعیفی را تجربه می کنند. این می تواند به این دلیل باشد که علائم خاصی مانند معده درد خواب آنها را مختل می کند، بنابراین اگر فردی برای چند شب دچار کاهش کیفیت خواب شود می تواند خستگی را تجربه کند.



چگونه خستگی جدی و مزمن باید مدیریت شود؟
خستگی یکی از علائم شایع بیماری کرون است. با این حال، این وضعیت اغلب در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده کمتر شناخته شده است یعنی متخصصان پزشکی اغلب این علامت را در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده درمان نمی کنند.

با این حال، یک فرد می تواند خستگی مزمن را به روش های مختلف کنترل کند. در زیر نکات مفیدی برای افراد مبتلا به بیماری کرون وجود دارد.

مدیریت کم خونی
تقریبا از هر 3 نفر یک فرد مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسروز دارای کم خونی است. تحریک و تورم در روده ها می تواند به این معنی باشد که بدن آهن را آنطور که باید جذب نمی کند و منجر به کم خونی می شود.

کم خونی باعث بروز خستگی در افراد مبتلا به بیماری کرون می شود. یک فرد ممکن است بخواهد از مکمل های خوراکی آهن برای مدیریت کم خونی خود استفاده کند. در صورت عدم اثربخشی این روش فرد می تواند در مورد مصرف آهن وریدی با پزشک خود مشورت کند. با کاهش کم خونی افراد می توانند به مدیریت خستگی خود کمک کنند.

مدیریت مواد مغذی
احتمال می رود فرد بخواهد ویتامین B12، فولات یا اسید فولیک بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کند. تحقیقات نشان می دهد کمبود این مواد مغذی می تواند باعث خستگی شدید شود. افراد می توانند ویتامین B12 را از مکمل ها یا انواع مواد غذایی دریافت کنند، از جمله:

کبد و کلیه حیوانات
صدف
ساردین
گوشت گاو
ماهی تن
غلات غنی شده
مخمر تغذیه ای غنی شده
محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست
برخی از محصولات مخمر تغذیه ای

تولیدکنندگان مواد غذایی سایر مواد غذایی از جمله برخی از انواع شیرسویا و غلات صبحانه را با ویتامین B12 غنی می کنند. یک فرد می تواند با مصرف مواد غذایی زیر فولات را به رژیم غذایی خود اضافه کند:

حبوبات مانند لوبیا، نخود فرنگی و عدس
مارچوبه
تخم مرغ
سبزیجات
چغندر
مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو
جوانه بروکسل
کلم بروکلی
آجیل و دانه ها
جگر گاو
درمان التهاب
واکنش بدن به التهاب می تواند باعث خستگی شود، بنابراین فرد مبتلا به بیماری کرو ممکن است بخواهد التهاب خود را برای کنترل خستگی درمان کند. یک فرد می تواند از درمان های بیولوژیکی مانند اینفلیکسیماب برای درمان التهاب استفاده کند. داروهای غیربیولوژیکی برای التهاب شامل تنظیم کننده های ایمنی است.

تعویض داروها
اگر مصرف برخی داروها باعث خستگی شوند ممکن است پزشک داروهای جایگزینی را تجویز کند، بنابراین برای دریافت درمان های جایگزین با پزشک خود باید صحبت کنید.

درمان اضطراب
حدود 40 درصد افراد مبتلا به بیماری التهابی روده سطح اضطراب بالایی را تجربه می کنند. این ممکن است به علائم مربوط باشد، اما در مواردی که افراد علائم را تجربه نمی کنند نیز ممکن است وجود داشته باشد. یک فرد مبتلا به بیماری کرون شاید بخواهد برای مدیریت اضطراب خود از مشاوره استفاده کند. گزینه های دیگر شامل درمان رفتاری شناختی یا داروهای اضطرابی است.

اگر فردی به دلیل بیماری کرون دچار اضطراب است باید با یک پزشک متخصص برای درمان این بیماری صحبت کند.
 

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,286
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #2

بهبود خواب

فرد می تواند چندین روش را برای بهبود خواب خود امتحان کند، از جمله این عادات سالم خواب:

  • ایجاد یک روال ثابت برای خواب
  • اطمینان حاصل کنید اتاق خواب هنگام خواب راحت و خنک است
  • اطمینان حاصل کنید اتاق خواب هنگام خواب آرام و تاریک است
  • اجتناب از نگاه کردن به صفحه نمایش از یک ساعت قبل از خواب
  • اجتناب از غذا خوردن کمی قبل از خواب
  • فعالیت بدنی
فعالیت بدنی منظم می تواند به بهبود خواب و کاهش علائم خستگی کمک کند. اگر فردی از نظر جسمی چندان فعال نیست می تواند به تدریج ورزش را تا آنجا که می تواند وارد برنامه معمول خود کند.

پرهیز از سیگار کشیدن

افراد مبتلا به بیماری کرون باید از سیگار کشیدن برای مدیریت علائم بیماری خود اجتناب کنند. سیگار کشیدن ضمن تشدید علائم بیماری کرون باعث خستگی هم می شود. با ترک سیگار و کاهش علائم افراد می توانند به بهبود خستگی خود کمک کنند.

سندرم کرون و خستگی مزمن

بیماری التهابی روده خطر ابتلا به سندرم خستگی مزمن (CFA) را در افراد افزایش می دهد. سندرم خستگی مزمن به عنوان یک بیماری طولانی مدت باعث درد و خستگی شدید می شود. این عارضه به عنوان یک بیماری جدی می تواند مدت طولانی طول بکشد و بر توانایی افراد در انجام کارهای روزمره تاثیر بگذارد. علائم سندرم خستگی مزمن شامل:

  • کاهش توانایی انجام وظایفی که به طور معمول انجام می دهند
  • احساس “تصادف” پس از اعمال جسمی یا روحی
  • ایجاد اختلالات خواب از جمله رویاهای زنده، پاهای بی قرار، اسپاسم عضلانی و آپنه خواب
  • سرگیجه
  • مشکلات مربوط به حافظه
  • درد و درد مفاصل
در صورت مشکوک شدن برای ابتلا به سندرم خستگی مزمن فرد باید با پزشک متخصص صحبت کند.

خلاصه

یکی از علائم رایج بیماری کرون خستگی است که می تواند در طول بیماری و دوره بهبودی نیز رخ دهد. عوامل مختلفی از جمله واکنش بدن نسبت به التهاب، اضطراب در مورد بیماری کرون، کم خونی، کمبود مواد مغذی و درد تاثیرگذار بر روند خواب می توانند باعث این خستگی شوند.

برای کنترل خستگی یک فرد مبتلا به بیماری کرون شاید بخواهد التهاب خود را درمان کند، کم خونی خود را مدیریت کند، از رژیم غذایی مغذی پیروی کند و عادت های بهتری برای خواب ایجاد کند.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین