. . .

دانستنی چه اتفاقی می‌افتد وقتی “حیات بیگانه” کشف شود؟!

تالار نجوم و ستاره‌شناسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,356
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1
اگرچه تاکنون هیچگونه شواهدی از “حیات فرا زمینی” کشف نشده، اما این بدان معنا نیست که حیات بیگانه وجود ندارد. حال محققان در این فکر هستند که پس از کشف حیات بیگانه چه رویکردی باید پیش گرفت.

ManOnFieldSurroundedByLights


به گزارش بیگ بنگ، بسیاری از دانشمندان تصور می‌کنند که وجود “حیات بیگانه” یک احتمال آشکار است. به گفته‌ی دانشمندان ناسا، در حالی که هنوز شواهد محکمی برای تأیید حیات هوشمند نیافته‌ایم، با این وجود همیشه به دنبال پاسخ این سوال هستیم که آیا در کیهان تنهاییم یا خیر. پس باید کاملا آماده باشیم و بدانیم چگونه رفتار کنیم.

در یک تفسیر علمی جدید “جیمز گرین” دانشمند ارشد ناسا و تیمش، توضیح دادند که شواهد حیات فرازمینی باید دسته‌بندی شوند. این تیم می‌گوید: «نسل ما بصورت علمی به دنبال شواهدی از “حیات فرا زمینی” است. وقتی چنین پتانسیلی در این عرصه داریم، پس در قبال آن مسئولیم.»

امکان حیات فرازمینی در کیهان وجود دارد. تعداد بی‌شماری از سیارات در منظومه‌های ستاره‌ای وجود دارد که می‌توانند میزبان هوش بیگانه باشند. اگر آنها توان ارسال سیگنال‌های رادیویی دارند یا قادر به مسافرت میان ستاره‌ای و پیدا کردن ما باشند، بدون شک بایستی از تکنولوژی برتری نسبت به ما برخوردار باشند. پس باید در ارتباط با آنها احتیاط لازم انجام شود. در ضمن همانگونه که ما حیات فرازمینی را با عنوان “بیگانگان فضایی” می‌خوانیم، آنها نیز ما را اینگونه خواهند خواند.

البته برخی انسان‌ها آنقدر هوشمند خواهند بود تا حیات فرازمینی را نیز به عنوان یک موجودیت طبیعی، متفکر و زنده بدانند. چه کسی می‌داند؟ ممکن است کاملاً شبیه به ما باشند. و یا شاید شبیه همان موجودات ترسناکی باشند که در داستان‌های علمی-تخیلی می‌شناسیم. هیچکس هنوز چنین حقایقی را نمی‌داند، اما حداقل این احتمال بسیار بسیار قوی وجود دارد که اشکال دیگری از حیات نیز در کیهان وجود دارند و نوع ارتباط و دسته‌بندی شواهد وجود آنها می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

به گفته‌ی اخترشناسان، کشف حیات بیگانه توسط بشر یک رویداد تک بُعدی و بدون بازخورد نیست. بلکه این احتمال وجود دارد که کشف حیات هرچه زودتر با یافته‌های علمی به اثبات برسد. به گفته محققان: «تاریخ ما شامل ادعاهای زیادی دربارۀ کشف حیات است که بعداً مشخص شده اشتباه یا مبهم بوده‌. اما اگر جستجوی حیات را به عنوان یک تلاش رو به جلو در نظر بگیریم، این نکته بسیار ارزشمند است.»

محققان معتقدند برای اندازه‌گیری و ترسیم اکتشافات جدید به یک “مقیاس‌بندی” نیاز داریم. مقیاسی که در پایین‌ترین سطح بر شناسایی اولیه‌ی نشانه‌های زیستی تمرکز دارد و در بالاترین سطح هم به خاص‌ترین و معین‌ترین اندازه‌گیری‌ها می‌پردازد. چنین مقیاسی به دانشمندان کمک می‌کند تا یافته‌های جدید را به خوبی تفسیر نمایند.

در واقع ایجاد بهترین شیوه‌ برای برقراری ارتباط در مورد تشخیص حیات، می‌تواند به شکل‌گیری انتظارات معقول در مراحل اولیه‌ی یک تلاش بسیار چالش‌برانگیز، ارزش بخشیدن به گام‌های پی در پی در مسیر و ایجاد اعتماد عمومی کمک کند. نتیجۀ محققان هرچه باشد، مهم این است که این اتفاق بیفتد… با انجام این کار فقط می‌توانیم گام موثرتری در انتقال نتایج یافته‌ها و شگفتی‌های مرتبط با آن برداریم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله‌ی Nature منتشر شده است.
 
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین