. . .

دانستنی چرا انسان ها با طبیعت و محیط زیست قهر کرده اند؟

تالار زمین شناسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,359
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1
علت بی اعتنایی انسان ها به روند تخریب طبیعت و محیط زیست چیست؟ به طور کلی به همه محیط هایی که زندگی در آن جریان دارد، محیط زیست می گویند. مجموعه ای از عوامل فیزیکی و شیمیایی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند، محیط زیست را تشکیل می دهند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات نیز تاثیر می گذارند. اما امروزه این تعریف به انسان وفعالیت های او نیز مرتبط شده است و شامل مجموعه ای از عوامل طبیعی کره زمین مانند (آب، هوا، اتمسفر و گیاهان و...) که اطراف انسان ها را احاطه کرده است،می باشد.

اما انسان ها از گذشته تاکنون تاثیرات نامناسبی بر خاک، آب، هوا گذاشته اند. ازاولین تاثیر نامناسبی که انسان برخاک می تواند بگذارد،میتوان به جنگل زدایی اشاره نمود که موجب تخریب و از بین رفتن آن می شود. افزایش ساخت و ساز در جنگل ها ومناطق سرسبز باعث قطع درختانی شده که می توانستند از نظر تولید اکسیژن برای انسان ها موثر و مفید باشند.

تخریب محیط زیست


تخریب محیط زیست


دومین مشکلی که باعث از بین رفتن تدریجی خاک و اراضی کشور شده اند، به کارخانه ها و پسماند های شیمیایی مانند فلزات سنگین (جیوه، آرسنیک وسرب) است. پسماندهایی ازجنس مواد شیمیایی و در تضاد باطبیعت که باعث از بین رفتن خاک و دیگر گونه های گیاهی شده اند. هم چنین ریختن زباله هایی درطبیعت از جنس کیسه و پلاستیک از قبیل دستکش هایی از جنس کیسه و پلاستیک و بطری های آب معدنی رها شده که قابلیت تجزیه ندارند باعث آلودگی محیط زیست می شود.

با افزایش جمعیت انسان ها و استفاده بی رویه ازمنابع آبی تاثیرات زیانباری بر طبیعت و محیط زیست گذاشته است. استفاده بی رویه ازمنابع آبی و آلوده نمودن منابع آبی مانند دریاها، دریاچه ها به مرور زمان باعث گرم تر شدن زمین شده اند. اما انسان ها با ریختن زباله ها و دیگرپسماندهابه این منابع آبی وحتی مصرف کودهای شیمیایی حاوی نیترات و فسفات که در زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می دهند،باعث آسیب بیشتری به طبیعت ومحیط زیست شده اند.به عبارتی دیگر انسان ها با انداختن پسماندهای فوق به سطح دریاهاو رودخانه ها اطراف خود باعث از بین رفتن دیگر گونه های دریایی شده اند.غافل از اینکه آلودگی آبها روند افزایشی داشته و در پی آن با باران های اسیدی و ضررهای زیان ناپذیر مواجه خواهند شد. اما پسماند هایی که در طبیعت و محیط زیست توسط انسان ها ریخته شده اند، انواع و اقسام مختلفی دارند که شامل پسماندهای کشاورزی، صنعتی، ویژه و بیمارستانی و پزشکی می باشند.

پسماندهایی که شامل (ابزار و لوازم جراحی، لباس بیماران، ماسک و دستکش های جراحی و...هست. از بین این پسمان ها ماسک و دستکش جز مواردی هستند که قبلا توسط پز‌شکان و دندان پزشکان و کادر درمانی درحین جراحی ومعاینه بیماران استفاده می شد. اما در زمان عدم استفاده به درستی توسط کادر درمان و پرسنل خدماتی بیمارستان‌ها و مطب های پزشکی معدوم می شد.به نحوی که در دسترس زباله گردها و افراد سو استفاده گر قرار نمي گرفت.

چرا انسان ها با طبیعت و محیط زیست قهر کرده اند؟


قهر انسان ها با طبیعت و محیط زیست


ملزومات پزشکی اکنون به وفور توسط سایر مردم از آنها استفاده می شود. زمان تقریبی استفاده همگانى از ماسک به زمانی بر می گردد که نخستین بار خبر شیوع بیماری کرونا درکشور منتشر شد. خبری که در بهمن ماه سال 1398 توسط رسانه های خبری به اطلاع عموم مردم رسید.اولین راهکاری که برای پیشگیری از این بیماری پیشنهاد شد،استفاده از ماسک و کم و بیش دستکش های پلاستیکی بود. پیشنهادی که باعث به جنب وجوش افتادن سو استفاده گران و تلکه کردن مردم عادی برای خریدن ماسک و دستکش بود.از دیگر حواشی استفاده از این کالای پزشکی می توان به کمیاب شدن وگران شدن آن و نهایتا دستگیری سلطان ماسک اشاره نمود.در آن زمان اصرار مردم برای استفاده از برخی از ماسک ها مانند ماسک های فیلتر دار باعث کمیاب شدن و احتکار این کالا توسط برخی ازمراکز پزشکی و حتی برخی از داروخانه ها شد.تا جایی که مردم عادی برای تهیه آنها هزینه های گزافی را پرداخت کردند.

ماسک هایی که به لحاظ گرانی بیشتر از مدت زمان تعیین شده مورد استفاده قرار می گرفت. حتی بعد از اینکه توسط صاحبانش به درستی معدوم نمی شد و درکنار سطل های زباله رها می شدند،توسط زباله گردها جمع آوری و باشستشوی غیر اصولی و در پک های پلاستیکی مجددا توسط دست فروشان به مردم با قیمتی ارزان‌ترفروخته می شدند.اما باحمایت وزارت بهداشت ودرمان ودیگر سازمان های ذیربط با اخذمجوزو ایجاد کارگاه های تولید ماسک با قیمتی به مرتب ارزانتربرای سایرمردم این روندکاهش یافت.اما با نگاهی به اطراف خود می بینیم که ماسک ها ودستکش های رها شده درخیابان ها وجوی های آب ومناطق سرسبزمختص به همه مناطق شهری می باشند.معضلی که هنوز راه حلی برایش نیست.
 
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین