. . .
تالار حیات وحش

S O-O M

مدیرکل بازنشسته
کاربر نقره‌ای
مدیر بازنشسته
نام هنری
تست🤨
شناسه کاربر
36
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-30
آخرین بازدید
موضوعات
307
نوشته‌ها
5,235
راه‌حل‌ها
74
پسندها
20,225
امتیازها
833
سن
124
محل سکونت
خونمون :|

  • #1
پوما که به نام هایی همچون شیر کوهی و کوگار نیز شناخته شده از گربه های بزرگ با روحیه مرموز و سازگار با محیط زیست است که همان طور که از نامش پیداست بومی قاره آمریکا می باشد و امروزه عمدتا در نواحی کوهستانی جنوب کانادا تا آمریکای جنوبی دیده می شود.

در این مقاله از سری مقالات دنیای حیوانات قصد داریم اطلاعات جالبی درباره خصوصیات ظاهری و رفتاری این گوشتخوار چابک در اختیار شما قرار دهیم و با نحوه زندگی و زاد و ولد پوما بیشتر آشنا شویم.

مشخصات ظاهری پوما

پوما از نظر اندازه و سایز بدنی با برخی از گربه های بزرگ خانواده گربه سانان برابری می کند اما برخلاف انتظار آن را جزو گونه های کوچک تر گربه ها دسته بندی کرده اند.

اندازه پوما بین 1.1 تا 2 متر و وزن این حیوان 67 تا 105 کیلوگرم می باشد.

برخلاف گونه های مختلف گربه ها، پوما هیچ خط و طرحی روی خزهای بدنش ندارد و به همین دلیل نام علمی آن را Felis concolor یعنی گربه تک رنگ انتخاب کرده اند.

از آن جا که اکثر پوماها در مناطق کوهستانی زندگی می کنند خز ضخیمی روی بدن آن ها را پوشانده که به گرم شدن حیوان در روزها و شب های سرد زمستانی کمک می کند.


بسته به نوع پوما و مکان زندگی اش، خز این حیوان به رنگ های مختلف بین قهوه ای – زرد تا خاکستری – قرمز می باشد، پوماهایی که در مناطق سردتر زندگی می کنند سایه خاکستری و آن هایی که در نواحی گرم تر هستند سایه قرمز در خز خود دارند.

پوما یک شکارچی فوق العاده قدرتمند است، پاهای عقبی پوما عضلات قوی داشته و کمی بزرگ تر و قوی تر از پاهای جلویی اش هستند و همین باعث شده هنگام جهش چابک تر عمل کند. پنجه های این حیوان نسبت به اندازه بدنش بسیار بزرگ هستند.

چشم های پوما بزرگ و تیز بین است و علاوه بر نواحی مقابل خود می تواند فواصل دورتر را نیز به خوبی ببیند با این حال پوما بیشتر به دلیل گوش ها و شنوایی فوق العاده اش به شهرت رسیده است، طوری که شب ها نیز می تواند به راحتی شکار خود را تشخیص دهد.

انواع پوما

به طور کلی هفت زیر گونه پوما وجود دارد که همگی ویژگی های تقریبا مشابهی داشته اما از نظر رنگ و گاهی اندازه کمی با هم متفاوت اند.

خصوصیات رفتاری پوما

پوما یک حیوان تنها است و علاقه ای به زندگی گروهی ندارد. این گوشتخوار به جز زمانی که بچه هایش او را همراهی می کنند سایر اوقات خود را به تنهایی سپری می کند.

پوماها برای یافتن غذا قلمروی بزرگ خود را که در تابستان به حدود 130 کیلومتر مربع و در زمستان به دلیل بارش برف در نواحی کوهستانی به 65 کیلومتر مربع می رسد جستجو می کند.


گاهی هوای کوهستانی برخی نواحی به قدری در زمستان ها خشن و سرد می شود که پوما از جنگل های کوهستانی به پایین دره ها نقل مکان می کند.

پوما به راحتی با محیط های مختلف سازگار می شود و چه در روز و چه شب ها قادر به شکار کردن است.

پاهای عقب قوی و عضلانی و پنجه های بزرگ این حیوان به او سرعت و چالاکی خوبی می دهد تا بتواند در میان صخره ها حرکت کند.

گفته شده پوما در شرایط مختلف از جمله زمانی که قصد هشدار به پومای دیگری را دارد که به قلمروی او ت×جـ×ـا×و×ز× کرده و یا در فصل جفت گیری که به دنبال جلب توجه پومای ماده می باشد صداهای گوناگونی ایجاد می کند.

محل زندگی پوما

به نظر می رسد پوما یکی از سازگارترین گربه های قاره آمریکا است و در نواحی مختلفی از این قاره یافت می شود.

این حیوان در کوهستان های سراسر آمریکای شمالی و جنوبی دیده می شود و زیستگاهش را غارهای صخره ای و علفزارهای کمی پایین تر از دامنه هایی که گیاهخواران در آن جا مشغول به چرا هستند تشکیل می دهد.


گرچه به نظر می رسد پوما این شرایط زندگی را ترجیح می دهد اما در واقع می تواند در انواع زیستگاه ها از جمله جنگل ها، جنگل های گرمسیری، چمنزارها و حتی مناطق بیابانی زندگی کند.

گسترش زندگی انسانی، جنگل زدایی ها و استفاده از زمین های بکر به منظور کشاورزی باعث شده این حیوان به مناطق کوهستانی که از انسان ها دورتر است عقب نشینی کند اگرچه به دلیل سازگاری بالای این حیوان با محیط های مختلف به نظر می رسد این حیوان هرگز برای همیشه از حیات وحش منقرض نمی شود.

غذای پوما

پوما یک حیوان گوشتخوار بزرگ و قدرتمند است که برای زنده ماندن تنها باید حیوانات دیگر را شکار کند.

شکار پوما را اغلب حیوانات کوچک از جمله موش، پرندگان، ماهی و خرگوش تشکیل می دهد که در دامنه کوه های حاصل خیز و جنگل های دشتی به وفور یافت می شوند.

اگرچه این حیوان به قدری بزرگ است که می تواند حیواناتی همچون گوسفند، راکون و بز را نیز شکار کند.

دشمن پوما

پوما از شکارچیان غالب در منطقه زندگی خود محسوب می شود، به عبارت دیگر به ندرت توسط گونه های دیگر شکار می شود.


با این حال دیده شده پوماهای بیمار یا آسیب دیده که ضعیف شده اند توسط سایر حیوانات بزرگ تر از جمله خرس ها، گرگ ها و حتی پوماهای دیگر شکار می شوند.

با وجود همه این ها انسان بزرگ ترین تهدید علیه پوماها محسوب می شود که علاوه بر شکار این حیوان باعث شده پوما زیستگاه های طبیعی خود را نیز از دست بدهد.

زاد و ولد پوما

فصل جفت گیری پوما بین دسامبر (دی ماه) تا مارس (فروردین ماه) می باشد.

پومای نر بعد از جفت گیری از پومای ماده جدا شده و به دنبال فرصتی برای جفت گیری بیشتر در این فصل خواهد بود. پومای ماده نیز بعد از یک دوره بارداری 3 ماهه حداکثر شش نوزاد به دنیا می آورد.

نوزاد پوما مانند بسیاری از گربه سانان هنگام تولد نابینا است و حدود دو هفته اول زندگی اش تا زمانی که چشمان آبی اش به طور کامل باز نشود کاملا ضعیف و آسیب پذیر می باشد.

پوماها از سن 2 تا 3 ماهگی شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند و حدود یک سال نزد مادر خود می مانند.

طول عمر پوما

بسیاری از پوماها به طور متوسط 12 سال در حیات وحش زندگی می کنند اما در باغ وحش عمر آن ها به 25 سال نیز رسیده است.

حقایق جالب درباره پوما

  • پوما بزرگ ترین گونه از گربه های کوچک است.
  • این حیوان یک شکارچی حرفه ای در کمین کردن، یک جهش کننده عالی و دومین گربه بزرگ در قاره آمریکا بعد از جگوار است.
  • پوما چهارمین گربه سان سنگین و بزرگ جهان بعد از ببر، شیر و جگوار محسوب می شود.
  • سرعت این حیوان حداکثر 45 کیلومتر در ساعت است اما ممکن است به 80 کیلومتر در ساعت نیز برسد.
  • پوما قدرت پرش بالایی دارد و می تواند تا 4.6 متر پرش کند.
  • یکی از بارزترین دلایلی که باعث شده این گربه بزرگ و قدرتمند جزو گربه های بزرگ در نظر گرفته نشود این است که پوما قادر به غرش کردن نیست.
  • یکی از معروف ترین گونه های پوما پلنگ فلوریدایی است که نادرترین و همچنین کوچک ترین نوع پوما محسوب می شود.
  • پوما از نظر تعداد نام هایی که دارد رکورد جهانی گینس را از آن خود کرده است و فقط در انگلیسی دارای 40 نام مختلف می باشد.
منبع: coca.ir
 
نام موضوع : پوما (شیر کوهی) دسته : حیات وحش

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
28

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین