. . .

آموزش پایه های نقد(1)....با توضیح کامل

تالار آموزش نقد نویسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

Sheydi_kara

رمانیکی خلاق
رمانیکی
شناسه کاربر
72
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-12
آخرین بازدید
موضوعات
21
نوشته‌ها
212
پسندها
1,063
امتیازها
163
سن
20
محل سکونت
جایی که شاد باشم!

  • #1
?به نام خداوند لوح و قلم ?

نقد اولیه رمان? ?

1--
اسم رمان:


عنوان یک اثر هنری اهمیت ویژه‌ای دارد و این موضوع درباره کتاب دوچندان می‌شود؛ چون وقتی بخواهیم یک متنی رو بخونیم که حااللا کتاب هم باشه....اولین چیزی که ازش میدونیم اسمشه......پس عنوان، ویترین یک کتاب است. نویسنده حتی اگر زیباترین داستان دنیا را هم بنویسد، نباید و نمی‌تواند به‌سادگی از اسمش رد شود و همچنین عنوان نقش مهمی در موفقیت اثر دارد و به عنوان قلبِ اثرعمل می کند، زیرا اگر به خوبی انتخاب شود خوانندگان زیادی را به خواندن اثر تشویق می کند.


اسم یک اثر هنرمندانه است، هویتی دارد که خارج از موضوع کتاب تعیین می‌شود و ارزشش به خودش بستگی دارد نه به کتاب یا هر کار هنری دیگری.


در انتخاب اسم باید از تکرار و کلیشه پرهیز شود و عنوان با محتوا و ژانر رمان هماهنگی داشته باشد و یه چیز کلی از از کل رمان باشه و از چهار کلمه تشکیل شده باشد.

?

2--

خلاصه رمان:


به استخراج جوهره ی اصلی یک نوشته خلاصه نویسی می گویند....که به کل ماجرای متن در آن پی میبریم....و در عین حال بسیار مبهم است ... و فایده ی آن صرفه جویی در زمان .کاستن حجم نوشته برای آسانی مطالعه. درک و فهم مطالب اصلی نوشته جدای از نکته های فرعی آن و ساده کردن مطالب مشکل و دشوار است.


خلاصه نوشته ای کلی و کوتاه از اثر می باشد که باید به حالت ابهام و ادبی نوشته شود.


خلاصه‌ی کتاب جای خوبی برای اظهار نظر نیست، بنابراین نظرات خود را در خلاصه‌ای که می‌نویسید نیاورید و از وارد شدن به جزئیات هم خودادری کنید!

★.محتوای خلاصه:


محتوای خلاصه اتفاقات مهم و اساسی رمان را با زبان ابهام و گنگ بیان می‌کند و اگر به خوبی نوشته شود (بیان ماجرای اصلی با ابهام خاص )خوانندگان زیادی را به خواندن اثر ترغیب می‌‌کند.


محتوای یک خلاصه زمانی کارایی لازم را خواهد داشت که جامع و در عین حال ابهام انگیز باشد. .....و به زبون خودمون صدردصد ملت وقتی تو خماری یه چیزی بمونن میرن ادامه اش رو بفهمن :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :icon_popcorn:!!



★. اندازه خلاصه:


خلاصه نباید خیلی کوتاه نه خیلی بلند باشد چون هر یک از این‌ها مشکلاتی را به همراه دارد، مثلا اگر خلاصه طولانی باشد سبب خستگی ذهن خواننده می‌شود. و اگر خیلی خیلی کوتاه باشد....که این خواننده اصلا ترغیب نمیشه بخونه.

?

3--

مقدمه رمان:

مقدمه کتاب توضیحاتی است در مورد یک قسمت خاص یا کل کتاب است؛ مقدمه با مطالب کتاب ارتباط داشته و گاهي بدون خواندن مقدمه نمي‌توان به مطالب کتاب پي برد، نوشتن مقدمه رمان درواقع برای خواننده یک نقشه ذهنی می‌کشد و چارچوب کلی داستان را مشخص می‌کند و جز اولین بخش‌هایی است که خواننده با آن مواجه می‌شود.مقدمه معمولا به صورت متن ادبی نوشته می شود و ذهن خواننده را برای خواندن اثر آماده می کند، در مقدمه باید به اسم رمان یا کارکترها اشاره شود.


★.محتوای مقدمه:


رمان‌ها با هر موضوعی، نیاز به داشتن یک مقدمه کامل و هماهنگ با محتوا دارند، تا به طور خلاصه به کاربر بگویند از خواندن این رمان قرار است چه نکاتی را یاد بگیرند و قصه قرار است چگونه پیش رود.


محتوای مقدمه در بردارنده شعر یا مطلبی است که همچون دریچه‌ای ارتباط بین دنیای بیرون و درون رمان ایجاد و انسان را وارد دنیای رمان می‌کند، مطالبی که به عنوان مقدمه نوشته می شود باید به گونه ای باشد که مخاطب را ترغیب به خواندن ادامه مطالب مقاله کنید.

★.اندازه مقدمه:


اندازه مقدمه باید حداقل حالت استاندارد را داشته باشد یعنی نه خیلی کوتاه و نه خیلی طولانی باشد‌.




?

4--

.ژانر:

ژانر اصلی‌ترین و قابل تفکرترین بخش رمان است و نویسنده باید در انتخاب ژانر دقت فراوانی کند.


بعد از عنوان اولین چیزی که در معرض دید خواننده قرار می گیرد ژانر هست و باعث آشنایی خواننده با محتوای رمان می شود.ژانر رمان در ساده‌ترین حالت، قالبی را مشخص می‌کند که رمان در آن قرار می‌گیرد. هر رمان در دسته‌ای مشخص با ویژگی‌هایی ملموس طبقه بندی می‌شود.


★.هم‌خوانی با محتوا:


ژانر انتخابی باید با محتوای رمان هماهنگی داشته باشد به گونه‌ای که خواننده با دیدن ژانر یکی از نقطه‌های گنگ برایش روشن شود و بفهمد که کشمکش های درون رمان چگونه است.ژانر اصلی‌ترین و قابل تفکرترین بخش رمان است و نویسنده باید در انتخاب ژانر دقت بالایی داشته باشد و بارها آن ‌را بخواند، بتواند تشخیص دهد که رمانش را می‌خواهد از کجا شروع کند؟ چگونه ادامه دهد و چطور به پایان برساند؟ موضوع رمانش چیست؟ و فضای حاکم بر آن چه فضایی‌ست؟ بر فرض مثال اگر ژانر رمانش پلیسی و تراژدی است باید تک تک کلمه‌ها بوی خون بدهد، اگر ژانر ترسناک است باید خواننده با خواندن خط به خط رمان ترس و دلهره را حس کند.




★.ژانرهای صحیح عبارتند از:


عاشقانه، اجتماعی، تراژدی، غمگین، معمایی، طنز، تاریخی، مذهبی، فانتزی، پلیسی و.....
?

نوشته و تهیه شده توسط نگار و شیدا

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • لایک
  • جذاب
واکنش‌ها[ی پسندها]: 3 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین