. . .

دانستنی هسته داخلی زمین در حال سرد شدن است!

تالار زمین شناسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,352
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1
بررسی محققان نشان می‌دهد، هسته داخلی داغ و سوزان زمین به تدریج در حال سرد شدن است.
Earth Core Animation

به گزارش بیگ بنگ به نقل از مهر، هسته داخلی بسیار داغ زمین به آرامی در حال خنک شدن است، اما سرعت دقیق آن مشخص نیست. محققان موسسه “فناوری فدرال زوریخ” و “علوم کارنگی” با مطالعه و بررسی مقداری از مواد معدنی معمولی موجود در اعماق زمین که گرما را هدایت می‌کند دریافتند فضای داخلی سیاره زمین بسیار سریع‌تر از آنچه ما فکر می‌کردیم در حال سرد شدن است.
کره زمین از ۴.۵ میلیارد سال قبل در حال خنک شدن بوده و در ابتدای شکل‌گیری سطح آن هم بسیار داغ بود. اما با سرد شدن آن از بیرون به داخل، پوسته جامدی از سنگ تشکیل شد. هسته زمین هنوز هم مقادیر زیادی گرما را به بخش گوشته ساطع می‌کند که موجب وقوع فرآیندهای حیاتی مانند حرکات صفحات زمین بر روی هم و وقوع آتشفشان می‌شود، اما این هسته نیز در نهایت سرد می‌شود.
اینکه این فرایند دقیقاً چقدر طول می‌کشد یک راز است، اما دانشمندان در مطالعه جدید با بررسی یک ماده معدنی کلیدی به نام بریگمانیت به دنبال پاسخ به این پرسش بودند. لایه مرزی بین هسته بیرونی و گوشته پایینی زمین عمدتاً از بریگمانیت تشکیل شده است، بنابراین مطالعه چگونگی هدایت گرما توسط این ماده معدنی می‌تواند پیامدهای مهمی برای زمین داشته باشد.
Measuring Thermal Conductivity of Bridgmanite x

مشکل این است که جمع‌آوری نمونه و انجام این اندازه‌گیری‌ها در آزمایشگاه دشوار است. بنابراین، محققان نمونه‌هایی از بریگمانیت را در یک محفظه از جنس الماس قرار دادند که با استفاده از یک سیستم لیزری برای شبیه‌سازی فشارها و دماهای شدید در اعماق زمین حرارت داده شده بود. سپس شدت گرمای بریگمانیت را از طریق یک سیستم جذب نوری اندازه‌گیری کردند.
محققان دریافتند که بریگمانیت در انتقال گرما ۱.۵ برابر بهتر از آن چیزی است که مدت‌ها تصور می‌شد. این به نوبه خود به این معنی است که گرما راحت‌تر از هسته به گوشته زمین می‌رود و سرعت سرد شدن زمین تسریع می‌شود. با سرد شدن بریگمانیت، این ماده به ماده معدنی دیگری به نام پروسکایت تبدیل می‌شود که رسانای کارآمدتری است و باز هم موجب افزایش سرعت سرد شدن زمین می‌شود.
“موتوهیکو موراکامی”، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: «نتایج ما می‌تواند دیدگاه جدیدی در مورد تکامل دینامیک زمین به ما بدهد. آنها نشان می‌دهند که زمین، مانند دیگر سیارات سنگی عطارد و مریخ، بسیار سریع‌تر از حد انتظار در حال خنک شدن و غیرفعال شدن است.»
earth core

در حالی که محققان نمی‌توانند مطمئن باشند که این فرآیند چقدر طول می‌کشد، مهم این است که توجه داشته باشیم که این شتاب در مقیاس‌های زمانی زمین‌شناسی اتفاق می‌افتد. ممکن است فضای داخلی زمین سریع‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد سرد شود، اما این اتفاق همچنان طی میلیاردها سال رخ خواهد داد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Earth and Planetary Science Letters منتشر شده است.
اگر هسته زمین سرد شود، زمین میدان مغناطیسی خود را از دست داده و در پی آن اتمسفر نیز از دست خواهد رفت و در مدت کمی زمین درست مانند مریخ خواهد شد! در این صورت شما بدون لباس محافظِ فشار و ماسک اکسیژن زنده نخواهید ماند. آتشفشان‌ها دیگر فوران نمی‌کنند، رانش قاره‌ها متوقف شده و زمین لرزه‌ها بطور کامل ناپدید می‌شوند. با این تغیرات کسی نمی‌تواند مدت زیادی در زمین دوام بیاورد.
 
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
1
بازدیدها
138

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین