. . .

آموزش نوشتن خلاق | همه چیز برای شروع نیاز دارید

تالار مطالب آموزش نویسندگی

FAZA-F

رمانیکی حامی
محروم
شناسه کاربر
2613
تاریخ ثبت‌نام
2022-07-10
آخرین بازدید
موضوعات
244
نوشته‌ها
381
پسندها
1,286
امتیازها
373
سن
17
محل سکونت
HEYRAN

  • #1
نوشتن خلاق: می توانید در آن کلاس بگذرانید ، می توانید مدرک آن را کسب کنید ، اما تنها چیزی که واقعاً برای انجام آن نیاز دارید ابزارهای تفکر خلاق و نوشتن شماست. نوشتن خلاقانه این است که تخیل خود را در یک صفحه قرار دهید. این بیان هنری در کلمات است ؛ این نوشتن بدون محدودیت هایی است که با انواع دیگر نوشتارها مانند متقاعد کننده یا بیان کننده وجود دارد.

نوشتن خلاق چیست؟​

نوشتن خلاق به معنای نوشتن است که با برقراری یک موضوع ، احساسات را در خواننده برانگیزد. در قصه گویی (شامل ادبیات ، فیلم ، رمان های گرافیکی ، داستانهای غیرداستانی خلاقانه و بسیاری از بازیهای ویدئویی) ، موضوع به معنی اصلی ارتباط کار است.

برای مثال ، فیلم (و رمانی که بر اساس آن ساخته شده است) را فک ها بگیرید. داستان درباره کوسه ای است که یک جامعه ساحلی را ترور می کند و افرادی که وظیفه کشتن کوسه را بر عهده دارند. اما موضوعات فیلم شامل تمایل بشریت برای کنترل طبیعت ، سنت در برابر نوآوری و چگونه سود بالقوه می تواند افراد قدرتمند را به تصمیم گیری های خطرناک و حتی کشنده سوق دهد.

موضوع تنها عاملی نیست که نوشتن خلاق را مشخص می کند. در اینجا اجزای دیگری که معمولاً در نوشتن خلاق یافت می شوند آورده شده است:

وصل کردن ، یا حداقل تلاش برای ایجاد ارتباط با احساسات خواننده
نوشتن از نقطه نظر خاص
سازماندهی متن بر اساس ساختار روایی
ساختار روایی می تواند پیچیده یا ساده باشد و نحوه تعامل خواننده با محتوا را شکل دهد.
استفاده از زبان تخیلی و/یا توصیفی
نوشتن خلاق به طور معمول از ابزارهای ادبی مانند استعاره و پیش بینی برای ساختن روایت و بیان موضوع استفاده می کند ، اما این یک الزام نیست. هیچ کدام دیالوگ نیست ، اگرچه در اکثر آثار داستانی از آن استفاده می کنید. نوشتن خلاق نیز نباید تخیلی باشد. ارائه های نمایشی از داستانهای واقعی ، خاطرات و قطعات طنز مشاهده ای همه انواع نوشتار خلاق هستند.

 نوشتن خلاق


نوشتن خلاق چیست؟​

در مقابل ، مقاله های تحریری نوشتاری خلاقانه نیستند. همچنین مقالات تحلیلی ، مقاله های متقاعد کننده یا سایر انواع نوشته های دانشگاهی نیستند. به طور مشابه ، ارتباطات شخصی و حرفه ای به عنوان نوشتاری خلاقانه در نظر گرفته نمی شود-بنابراین ایمیل های شما ، پست های رسانه های اجتماعی و بیانیه های رسمی شرکت همه در قلمرو نوشتن غیر خلاق قرار دارند.


این نوع نوشتن پیام ها را منتقل می کند ، اما موضوعات را بیان نمی کند. اهداف آنها اطلاع رسانی و آموزش و در برخی موارد جمع آوری اطلاعات از خوانندگان است. اما اگرچه آنها می توانند احساسات را در خوانندگان برانگیزند ، این هدف اصلی آنها نیست.

اما در مورد مواردی مانند پست های وبلاگ چطور؟ یا مقالات شخصی؟ اینها دسته های گسترده ای هستند و قطعات خاصی در این دسته ها در صورتی که معیارهای ذکر شده در بالا را برآورده کنند ، می توانند نوشتاری خلاقانه تلقی شوند. به عنوان مثال ، این پست وبلاگ یک قطعه از نوشته های خلاقانه نیست ، زیرا هدف آن اطلاع رسانی است ، اما یک پست وبلاگی که خواننده خود را از طریق روایت اول شخص از یک رویداد راهنمایی می کند ، می تواند نوشتاری خلاقانه تلقی شود.

انواع نوشتار خلاق​

نوشتن خلاق اشکال مختلفی دارد. اینها رایج ترین هستند:

رمان ها​

رمان ها در قرن هجدهم سرچشمه گرفته اند. امروزه وقتی مردم به کتاب فکر می کنند ، بیشتر به رمان فکر می کنند.

انجمن رمان نویسی رمانیک داستان تخیلی است که معمولاً در ۶۰ تا ۱۰۰ هزار کلمه بیان می شود ، اگرچه می تواند به اندازه ۴۰ هزار کلمه باشد یا از ۱۰۰ هزار فراتر رود.

داستانهایی که برای رمان بسیار کوتاه هستند ، اما به طور دقیق نمی توان آنها را داستان کوتاه نامید ، اغلب به عنوان رمان نامیده می شوند. به طور کلی ، یک داستان بین 10 تا 40 هزار کلمه یک رمان تلقی می شود. شما همچنین ممکن است با واژه “novelette” روبرو شوید ، که برای اشاره به داستانهایی که بین 7500 تا 19000 کلمه هستند استفاده می شود.

داستان های کوتاه​

داستانهای کوتاه داستانهای تخیلی هستند که عموماً بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلمه هستند. آنها مانند رمان ها داستان های کاملی می گویند و حداقل یک شخصیت ، نوعی تضاد و حداقل یک موضوع دارند.

وقتی یک داستان کمتر از ۱۰۰۰ کلمه باشد ، به عنوان یک اثر تخیلی طبقه بندی می شود.

شعر

تعریف شعر دشوار است زیرا به عنوان یک ژانر ، بسیار باز است. یک شعر نباید طول خاصی داشته باشد. نیازی به قافیه ندارد انواع مختلفی از اشعار در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان وجود دارد ، مانند غزل ، هایکوس ، سستیناس ، بیت خالی ، لیموترش و بیت آزاد.

قوانین شعر به طور کلی انعطاف پذیر است. . . مگر اینکه نوع خاصی از شعر را بنویسید ، مانند هایکو ، که قوانین خاصی در مورد تعداد سطرها یا ساختار دارد. اما در حالی که یک شعر ملزم به مطابقت با طول یا قالب بندی خاص یا استفاده از گرامر کامل نیست ، باید احساسات خواننده خود را برانگیزد ، از دیدگاه خاصی سرچشمه گرفته و موضوعی را بیان کند.

هانا آرنت و کتاب توتالیتاریسم
بیشتر بخوانید

و وقتی شعری را موسیقی می کنید ، یک آهنگ دارید.

نمایش ها ، فیلمنامه های تلویزیونی و فیلمنامه ها​

قرار است نمایشنامه ها روی صحنه اجرا شوند. فیلمنامه ها باید به فیلم تبدیل شوند و فیلمنامه های تلویزیونی به برنامه های تلویزیونی تبدیل می شوند. اسکریپت های ویدئوهای تولید شده برای سیستم عامل های دیگر نیز در این دسته قرار می گیرند.

نمایشنامه ها ، فیلمنامه های تلویزیونی و فیلمنامه ها شباهت زیادی به رمان و داستان کوتاه دارند. آنها داستانهایی را بیان می کنند که احساسات را برانگیخته و موضوعات را بیان می کنند. تفاوت این است که آنها باید بیشتر اجرا شوند تا خوانده شوند و به همین دلیل تمایل بیشتری به گفتگو دارند ، زیرا مجالس طولانی توصیفی ندارند. اما نویسندگان فیلمنامه چیزی فراتر از گفتگو ندارند. نوشتن نمایشنامه یا فیلمنامه همچنین شامل نوشتن جهت صحنه یا صحنه است.

هر نوع اسکریپت الزامات قالب بندی خاص خود را دارد.

غیر داستانی خلاق​

غیرداستانی خلاقانه انواع نوشتارهای خلاقانه را که داستانی نیستند را در بر می گیرد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

مقاله های شخصی: یک مقاله شخصی یک داستان واقعی است که از طریق یک چارچوب روایی بیان می شود. اغلب ، خاطرات رویدادها با بینش هایی در مورد آن رویدادها و تفاسیر شخصی و احساسات شما در مورد آنها در این نوع مقاله آمیخته می شود.

روزنامه نگاری ادبی: روزنامه نگاری ادبی را روزنامه نگاری بدانید که با تکنیک های نویسندگی خلاقانه تقویت شده است. اینها داستانهایی هستند که اغلب در رسانه هایی مانند The New Yorker و Salon منتشر می شوند. قطعات روزنامه نگاری ادبی در مورد رویدادهای واقعی گزارش می دهند اما این کار را به گونه ای انجام می دهند که به آنها احساس می کند مانند مقاله شخصی و داستان کوتاه هستند.

خاطرات: خاطرات مربوط به مقالات شخصی هستند و رمانها برای داستانهای کوتاه. به عبارت دیگر ، خاطرات مجموعه ای از خاطرات شخصی به طول کتاب است که اغلب حول یک داستان خاص متمرکز است و اغلب نظرات ، تصورات و بینش های احساسی را در روایت به کار می گیرد.

زندگینامه ها: زندگی نامه کتابی است که درباره خود و زندگی خود می نویسید. اغلب ، زندگینامه ها رویدادهای کلیدی را برجسته می کنند و ممکن است بر یک جنبه خاص از زندگی نویسنده تمرکز کنند ، مانند نقش او به عنوان یک مبتکر فناوری یا حرفه او به عنوان یک ورزشکار حرفه ای. زندگینامه ها اغلب از نظر سبک شبیه به خاطرات هستند ، اما به جای اینکه مجموعه ای از خاطرات باشند که بر رویدادهای خاصی متصل شده اند ، تمایل دارند کل داستان زندگی نویسنده را در روایتی خطی بیان کنند.


 نوشتن خلاق


طنز نویسی: طنز نویسی انواع مختلفی دارد ، مانند روال های کمدی استندآپ ، کاریکاتورهای سیاسی و مقاله های طنز.

مقاله های غنایی: در یک مقاله غزل ، نویسنده هنگام نوشتن در مورد یک مفهوم ، رویداد ، مکان یا احساس ، دستورالعمل های دستور زبان و شیوه های معمول را نقض می کند. به این ترتیب ، مقالات غزل مانند شعرهای مقاله ای هستند. دلیل اینکه آنها مقاله می خوانند ، و نه اشعار طولانی ، این است که آنها عموماً بیشتر از یک شعر ، موضوع را تحلیل می کنند.

نکاتی برای نوشتن خلاقانه​

برای نوشتن خلاق زمان و مکان به خود اختصاص دهید​

نوشتن شعر در هنگام استراحت ناهار یا کار بر روی خاطرات خود بین تماس ها دشوار است. سعی نکنید نوشتن را برای خود دشوارتر کنید و سعی کنید آن را در روز خود فشار دهید. در عوض ، زمان را متوقف کنید تا تنها بر نوشتن خلاق تمرکز کنید ، در حالت ایده آل در محیطی بدون حواس پرتی مانند اتاق خواب یا کافی شاپ.

خود را به عنوان نویسنده بشناسید​

هرچه بیشتر بنویسید ، با نقاط قوت و ضعف خود به عنوان نویسنده هماهنگ تر خواهید شد. شما انواع شخصیت ها ، صحنه ها ، زبان و قطعاتی را که بیشتر دوست دارید بنویسید مشخص می کنید و تعیین می کنید که در کجا بیشتر تلاش می کنید. درک اینکه چه نوع نویسنده ای هستید می تواند به شما در تصمیم گیری درباره نوع پروژه هایی که باید دنبال کنید کمک کند.

خودتو به چالش بکش​

هنگامی که می دانید با چه نوع نوشتاری مشکل دارید ، آن نوع نوشتن را انجام دهید. اگر فقط بر آنچه که در آن مهارت دارید تمرکز کنید ، هرگز به عنوان نویسنده رشد نخواهید کرد. خودتان را به چالش بکشید تا در ژانری متفاوت بنویسید یا نوع نوشتاری کاملاً جدیدی را امتحان کنید. به عنوان مثال ، اگر نویسنده داستان کوتاه هستید ، شعر یا مقالات شخصی را امتحان کنید.

از نویسندگان دیگر بیاموزید​

منابع زیادی در مورد نوشتن خلاق وجود دارد. آنها را بخوانید و تماشا کنید. اگر نویسنده خاصی وجود دارد که از کار او لذت می برید ، به دنبال مصاحبه با او و مقالات شخصی باشید که در مورد فرایندهای خلاقانه خود نوشته اند.


خود را نیز محدود به نویسندگان معروف نکنید. در انجمن های آنلاین ، گروه های رسانه های اجتماعی و در صورت امکان ، گروه های حضوری برای نویسندگان خلاق شرکت کنید. با انجام این کار ، خود را در موقعیتی قرار می دهید که از نویسندگان از همه قشرهای مختلف زندگی بیاموزید. . . و به نویسندگان دیگر نیز کمک کنید.

چیزی نوشتم. از اینجا کجا بروم؟​

به خودتان یک ضربه بزنید: شما این کار را کردید! شما یک قطعه نوشتن خلاق را به پایان رساندید – چیزی که بسیاری تلاش می کنند ، اما نه آنقدر که بسیاری به آن دست می یابند.

آنچه بعد اتفاق می افتد به شما بستگی دارد. می توانید آن را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید ، اما مجبور نیستید. می توانید آن را به صورت آنلاین ارسال کنید یا برای نقد سازنده به یک گروه نوشتاری حضوری بیاورید. حتی می توانید آن را به مجله ادبی یا نماینده ارسال کنید تا به طور بالقوه آن را منتشر کند ، اما اگر تصمیم دارید از این مسیر استفاده کنید ، توصیه می کنیم ابتدا با یک ویرایشگر همکاری کنید تا آن را تا حد ممکن جلا دهید.

برخی از نویسندگان در ابتدا در به اشتراک گذاشتن آثار خود با دیگران تردید دارند ، زیرا می ترسند آثار آنها به سرقت برود. اگرچه این امکان وجود دارد ، اما به خاطر داشته باشید که به طور خودکار حق چاپ را برای هر قطعه ای که می نویسید حفظ می کنید. در صورت تمایل ، می توانید برای حمایت از حق چاپ به منظور حمایت قانونی بیشتر از خود در برابر سرقت کنندگان اقدام کنید ، اما این به هیچ وجه الزامی نیست.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین