. . .

پزشکی نقش هورمون استرادیول در بدن زنان چیست؟

تالار زنان و زایمان

sara°⁸

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
169
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-26
آخرین بازدید
موضوعات
241
نوشته‌ها
598
راه‌حل‌ها
2
پسندها
1,129
امتیازها
306
محل سکونت
بهشت

  • #1
به گزارش بهداشت نیوز، احتمالا تا به حال زیاد در مورد استروژن شنیده اید، اما آیا می دانستید که در واقع سه هورمون استروژن وجود دارد که به طور طبیعی توسط بدن انسان تولید می شوند؟ استرادیول (Estradiol) قوی ترین هورمون استروژن است که نقش عمده ای در سلامت باروری فرد دارد و رکن اساسی چرخه قاعدگی و یائسگی است. از این رو، حفظ سطح مطلوب آن، کلید سلامتی بدن است. این ممکن است برای افرادی که غذاهای غنی از استروژن و داروهای خاصی همچون قرص های ضد بارداری مصرف می کنند یا بیماری زمینه ای تاثیر گذار بر سطح هورمون تولید مثلی دارند، دشوار باشد.

استرادیول چیست؟
استرادیول که همچنین تحت عنوان ۱۷- بتا استرادیول شناخته می شود، فاکتور مهمی در سیستم تولید مثلی زنان است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود و اگرچه زنان و مردان این هورمون استروژن را دارند با این حال میزان آن در زنان بالاتر است.

این هورمون، داخل تخمدان ها، پستان و غدد فوق کلیه و جفت (در دوران بارداری) ساخته می شود. در مردان نیز در غدد فوق کلیه و بیضه ها ساخته می شود.

نقش استرادیول در بدن
استرادیول به طور عمده مسئول بلوغ و حفظ سیستم تولید مثلی است و از رشد و نمو اندام های ج×ن×س×ی زن، از جمله پستان، واژن، رحم و لوله های رحمی پشتیبانی می کند.

این هورمون نقش زیادی در چرخه قاعدگی زن دارد و سطح آن، متفاوت از این چرخه است. افزایش سطح این هورمون در دوران قاعدگی باعث بلوغ و رهش %%%% و ضخیم شدن دیواره رحم می شود.

این موجب می شود که %%%% بارور شده، در دیواره رحم لانه گزینی کند. همچنین این هورمون نقش اساسی در سلامت استخوان و مفاصل بدن زن دارد.

با افزایش سن، تخمدان ها استرادیول کمتری تولید می کنند که این مهم، باعث توقف چرخه قاعدگی می شود و یائسگی شروع می شود. تحقیقات نشان می دهد که زنان در حدود ۵۱ سالگی یائسه می شوند و دوره یائسگی آن ها ممکن است چند سال طول بکشد.

با کاهش سطح استروژن علائمی چون خشکی واژن، گرگرفتگی، اختلالات خواب، تغییرات خلقی و علائم ادراری در زنان دیده می شود. همچنین تحقیقات نشان می دهد که با گذشت زمان و کاهش سطح استرادیول، خطر پوکی استخوان افزایش می یابد.

استرادیول در مردان، به حفظ سلامت استخوان، عملکرد شناختی و تولید اکسید نیتریک کمک می کند. همچنین ممکن است مانع تخریب اس×پ×ر×م شود.

اگرچه مردان به سطوح کمتری از این هورمون تولید مثلی نیاز دارند، اما همچنان برای سلامتی مردان نیز لازم است.

سطح بالای این هورمون- همچون سطوح پایین آن- می تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی همچون افسردگی، مشکلات قاعدگی و ج×ن×س×ی، افزایش وزن، آکنه و یبوست شود.

آزمایش سطح استرادیول
از آن، برای اندازه گیری میزان استرادیول در خون استفاده می شود. این آزمایش خون ممکن است توسط پزشک انجام شود تا علل ناباروری زن، دوره های غیر عادی، خونریزی غیر طبیعی واژن و علائم یائسگی او مشخص شود.

زنان این آزمایش را برای تشخیص اینکه آیا وارد دوران یائسگی شده اند یا نه و یا بررسی عملکرد تخمدان انجام می دهند. همچنین در صورتی که زنی علائم تومور را در تخمدان خود تجربه کند (همچون نفخ شکم و درد، کاهش وزن و پر ادراری) این آزمایش انجام می گیرد.

اگر این آزمایش، سطح غیرطبیعی هورمون استرادیول را در خون نشان دهد، آزمایشات بیشتری برای صحت این ادعا انجام می گیرد.

این آزمایش خون می تواند باعث سبک سری و غش شود، اما در کل خطرات انجام این آزمایش پایین است.

مکمل ها و دوزهای مصرفی استرادیول
کرم استرادیول، مکمل های این هورمون برای تسکین علائم یائسگی مانند خشکی واژن و گرگرفتگی در زنان به کار گرفته می شوند. برای بهبود خشکی واژن از کرم های موضعی استرادیول در داخل و اطراف واژن استفاده می شود.
توصیه ما بر این است که قبل از دارودرمانی از کرم های موضعی استرادیول استفاده شود.

نقش استرادیول در بدن

گاهی اوقات از قرص ها یا داروهای استرادیول برای کاهش خطر پوکی استخوان استفاده می شود و ممکن است برای زنانی که به سبب هیپوگنادیسم و نارسایی اولیه تخمدان قادر به تولید استروژن کافی به صورت طبیعی نیستند، مفید باشد.
دوز مناسب استرادیول به شرایط بیماری هر فرد بستگی دارد و توسط پزشک متخصص تجویز می شود. هر قرص استرادیول، حاوی یک، یک و نیم یا دو میلی گرم از استرادیول میکرونیزه است.
دوزهای روزانه، معمولا یک تا دو میلی‌گرم در نظر گرفته می‌ شوند. کم ‌ترین دوز موثر، برای درمان علائم بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیمار معمولا هر سه ‌تا شش ماه وقت معاینه می ‌گیرد تا پزشک تعیین کند که آیا درمان وی بایستی ادامه داشته باشد یا خیر.
طبق مطالعات، معمولا پروژسترون برای کاهش خطر سرطان آندومتر در زنانی که از این داروها برای درمان علائم یائسگی خود استفاده می کنند، تجویز می شود.

خطرات و عوارض جانبی استرادیول
طبق گزارشات، عوارض جانبی متعدد استرادیول شامل موارد زیر است:

ناراحتی معده
حالت تهوع
استفراغ
سردرد
تحریک پذیری بالا
زردی
نفخ شکم
راش پوستی
حساسیت و بزرگ شدن پستان ها
مشاهده ترشحاتی از نوک پستان
تغییرات وزن
تغییرات خلق و خو
خونریزی واژن، لکه بینی یا ترشح
تغییر در ترشحات دهانه رحم
تشدید تشنگی و دفع ادرار
در موارد نادر اما جدی، این داروها ممکن است باعث ایجاد مشکلات قلبی- در اثر لخته شدن خون- مانند حملات قلبی و سکته مغزی شوند.

تحقیقات نشان می دهد که هورمون درمانی جایگزین به صورت مکمل های استرادیول ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

سرطان پستان
لخته شدن خون
بیماری قلبی
سکته
تداخلات دارویی استرادیول
داروهای استرادیول ممکن است با سایر داروها از جمله موارد زیر تداخل داشته باشند:

بازدارنده های آروماتاز
ایسپمیفن
فولوسترانت
تاموکسیفن
تورمیفن
اسید ترانکزامیک
رالوکسیفن
همچنین مهم است بدانید که برخی از داروها از جمله قرص های ضدبارداری، استروژن درمانی و گلوکوکورتیکوئیدها می توانند سطح همورمون شما را تحت تأثیر قرار دهند.از میان سه استروژن تولیدی در بدن، استرادیول قوی ترین نوع آن هاست که نقش مهمی در چرخه قاعدگی زن دارد.

به طور طبیعی با افزایش سن و نزدیک شدن به دوران یائسگی، سطح این هورمون در بدن کاهش می یابد. از این رو، زنان برای بهبود علائم یائسگی خود- برای مواردی نظیر خشکی واژن از پچ و کرم واژینال استرادیول استفاده می کنند. سایر شرایطی که طی آن فرد ممکن است به این داروها نیاز داشته باشد شامل ناباروری و دوره های غیرطبیعی است.
آزمایش استرادیول، سطح این هورمون را در خون فرد اندازه گیری می کند و تشخیص می دهد که آیا مقادیر آن خیلی بالاتر از حد معمول است یا خیلی پایین تر از آن. این آزمایش ممکن است علت علائمی چون نفخ، مشکلات ادراری، گرگرفتگی، بدخلقی و …. را توضیح دهد.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
15
بازدیدها
2K

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین