. . .

خبر نقش ارشاد در ارتقای محتوای موسیقی چیست؟/ چند وظیفه مهم مدیر جدید

تالار اخبار موسیقی

رهایش

رمانیکی حامی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
615
تاریخ ثبت‌نام
2021-07-04
آخرین بازدید
موضوعات
259
نوشته‌ها
612
راه‌حل‌ها
3
پسندها
2,094
امتیازها
383
محل سکونت
قلب دریا
وب سایت
romanik.ir

  • #1
محمدحسین توتونچیان از تهیه‌کنندگان و ناشران شناخته شده حوزه موسیقی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر ملزومات اجرایی مدیریت آینده دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حوزه ارتقای سطح کیفی و محتوایی آثار موسیقایی توضیح داد: همان طور که ناشران، موزیسین‌ها و خوانندگان موسیقی مسئولیت بزرگی در نحوه عرضه آثار و تولیدات موسیقایی خود دارند به همان میزان هم مردم و مخاطبان تأثیر زیادی در فرآیند تولید محصولات موسیقایی خواهند داشت. به عبارتی آنها با نوع و سبک موسیقایی که از آن حمایت می‌کنند، نشان می‌دهند که چه نوع موسیقی در فضای مجازی مورد استقبال قرار گرفته و این حقیقتی است که طی سال‌های اخیر در موسیقی وجود دارد و باید آن را باور کنیم و بدانیم این حقیقت بخشی از فعالیت‌های موسیقایی ما را در برگرفته است.

وی افزود: به عقیده من آن چیزی که حتی مهم‌تر از تولید، انتشار و پخش آثار موسیقایی، شنوندگان موسیقی هستند که خواننده‌ها، آهنگسازان و همه فعالان حوزه موسیقی را موظف می‌کنند که به سمت تولید یک نوع موسیقی خاص هدایت شوند. یعنی این مردم هستند که با نشان دادن خط فکری خود به فعالان حوزه موسیقی اعلام می‌کنند که به چه نوع موسیقی علاقه‌مندند و از آن‌ها استقبال می‌کنند. همین استقبال هم نشان می‌دهد که مردم از چه سلیقه شنیداری برخوردارند. پس شرایطی که امروز در حوزه محتوای تولیدات موسیقایی می‌بینیم نشأت گرفته از نوع نگاه و سلیقه مردم است که فعالان موسیقی را مبتنی بر آن سلیقه هدایت می‌کند.

این تهیه‌کننده موسیقی اظهار کرد: اثبات حرف خودم را با این نکته محکم می‌کنم. اینکه بعضی از موسیقی‌ها هستند که نه آهنگسازان آهنگ آن را ساختند، نه خواننده‌های مجاز آن را خواندند و نه ناشران داری مجوز آن را منتشر کردند. این موسیقی‌ها در یک فضای غیرمجاز تولید شده که خواننده اثر آن را روی یک ملودی پیاده کرده و هیچ عامل قانونی هم در آن نقشی نداشته است. اما می‌بینیم همین موسیقی در اغلب موارد در فضای مجازی با دنبال‌کنندگان بیشتر از آثار مجاز روبه‌رو می‌شوند. شرایطی که دربرگیرنده طیف زیادی از مخاطبان می‌شود و آن موسیقی را تبدیل به موسیقی محوری یک جامعه می‌کند. موسیقی‌هایی که طرفدارانش جوان‌ها و نسل جدیدی هستند که با این آثار روبه‌رو می‌شوند. به عبارتی همین آقای خواننده‌ای که دنبال کننده و در ظاهر جذابیت بیشتری دارد از پشتیبانی‌های مردمی بیشتری نسبت به بسیاری از هنرمندان و تهیه‌کنندگانی که در کشور به صورت مجاز فعالیت می‌کنند، برخوردار می‌شود. پس ما می‌بینیم این مردم هستند که انتخاب می‌کنند که چه موسیقی دوست دارند و چه موسیقی را دوست ندارند.

توتونچیان با اشاره به نقش مدیریت دولتی در حوزه موسیقی توضیح داد: به اعتقاد من مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد در همه دولت‌ها آنچنان نقشی در حوزه تولید و محتوای موسیقی نداشته‌اند. چرا که محتوای این موسیقی‌ها توسط شورای شعر و ترانه و مساله صلاحیت فردی هم به عهده حراست وزارت ارشاد است. بنابراین مدیر کل دفتر موسیقی در این مقولات وارد نمی‌شود و اگر هم خط مشی فکری خاصی در این حوزه‌ها داشته باشد آن را به شوراها انتقال می‌دهد که لحاظ شود. نکته دیگر اینکه در حوزه محتوا همواره در همه دولت‌ها موضوعات مرتبط با شعر و ترانه و محتوا در قالب یک تفکر رعایت شده و فکر می‌کنم در دوره‌های بعدی مدیریت دفتر موسیقی هم این تفکر ادامه پیدا می‌کند. به عبارتی نه چیزی سخت‌تر و تنگ‌تر می‌شود و نه چیزی بازتر. البته مدیر دفتر موسیقی می‌تواند در این چارچوب سرفصل‌هایی را تعیین کند اما طبیعتاً نمی‌تواند آنطور که باید فضای موجود را تغییر دهد، چرا که تجربه نشان داده تغییر این چارچوب بیشتر شرایط را سخت‌تر می‌کند تا آسان‌تر.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اولویت‌های مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دولت جدید به ویژه در حوزه شعر و محتوا اظهار کرد: به اعتقاد من اتفاق مهمی که باید در مدیریت آینده دفتر موسیقی وزارت ارشاد صورت پذیرد، فراهم سازی فضایی گسترده‌تر برای تولید آثار موسیقایی در گونه‌های مختلف آن است. به طور حتم اگر این آزادی محتوایی در تولید آثار موسیقایی ایجاد شود، آن وقت مردم آزادانه حق شنیدن پیدا کنند و پس از آن نیز می‌توانند خودشان کارها را برای شنیدن انتخاب کنند. وقتی مردم بتوانند در یک فضای باز همه ژانرهای موسیقی را بدون هیچ محدودیتی بشنوند دقیقاً در همان موقع می‌توانند با درایت و تفکر موسیقی خوب را از موسیقی بد تشخیص داده و آن را دنبال کنند. من واقعاً آرزو می‌کنم هر روز این سطح فرهنگ و توقعاتی که ما از مردم و جوانان داریم ارتقا پیدا کند تا ماهیت شعر و کلام و واژه وزین بیشتر برای مردم معرفی شود.

منبع: خبرگزاری مهر
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
15
بازدیدها
1K

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین