. . .

تمام شده نقد و تعیین سطح رمان مدرسه شبانه روزی در لندن | آرمیتا حسینی

تالار نقد رمان و داستان
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

ARA.O.O

فرازین بازنشسته
شاعر
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
300
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-16
آخرین بازدید
موضوعات
519
نوشته‌ها
4,411
راه‌حل‌ها
183
پسندها
35,047
امتیازها
1,008
سن
19
محل سکونت
خرابه‌‌های خاطرات :‌‌)

  • #1

نام اثر: رمان مدرسه شبانه روزی در لندن
نویسنده: آرمیتا حسینی
ژانر: تخیلی، معمایی، عاشقانه
خلاصه:
اتفاقات و راز‌های اسرار آمیزی ما بین اتاقک های کلاس سوسو می‌زند. ناپدید شدن ناگهانی معلم‌ها، ابتدا باعث شادی دانش آموزان شد و کم کم تردید را در دل تمامی افراد جاسازی کرد. ماجرای این مدرسه‌ی شبانه روزی همچو پازلی حل نشده بود. یک نفر، یک فرد عجیب، پشت آن همه ماجرا قرار دارد؛ اما آن فرد عجیب تنها نیست!

مقدمه:
آرام دریچه را باز کردم. الکس پشت سرم مدام زمزمه می‌کرد که بازگردیم بازگردیم اما کنجکاوی آنچان تمام وجودم را قلقک می‌داد که غیرممکن بود بازگردم، بلاخره جایی رفتم که نباید می‌رفتم، با ورودم تاریکی همه جا را فرا گرفت و در از پشت قفل شد. با صدای بلندی فریاد می‌زدم و مشت‌هایم را به در می‌کوبیدم اما نه از بیرون به داخل صدایی می‌آمد نه از داخل به بیرون. بازگشتم و با دیدن مقابلم، نفسم در سینه حبس شد و روی زمین افتادم...

منتقد:
@سآیکو
 
راه‌حل
*به نام نوازنده‌ی زندگی*

«نقد رمان مدرسه شبانه‌روزی در لندن»

عنوان:
در نگاه اول عنوان رمان شما برای خواننده ممکن است طولانی بنظر برسد حتی برای من منتقد نیز این گونه است. اما خواننده را بعد از کمی دقت به فکر وا می دارد و احساس تعجب و هیجان را به وجود خواننده می اندازد که این مورد باعث جذب خواننده می شود. عنوان به دور از کلیشه، مطابقت کاملی با ژانر و محتوای رمان دارد. عنوان خوب است.

ژانر:
ژانر های انتخابی؛ (معمایی، تخیلی، عاشقانه) تا این جای رمان من تناسبی بین رمان شما و ژانر های انتخابی ندیدم. عاشقانه و تخیلی اندکی در فهم خواننده می گنجد و مطمئن هستم که ژانر معمایی در ادامه شکل خواهد گرفت. ژانر های انتخابی کاملا درست هستند. تنها نکته ای که باید توجه کنید این است که ژانری که برگزیده اید...

elh_am

رمانیکی خلاق
رمانیکی
شناسه کاربر
7
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-25
آخرین بازدید
موضوعات
51
نوشته‌ها
469
راه‌حل‌ها
10
پسندها
2,010
امتیازها
207
محل سکونت
یه جای خوب!

  • #2
*به نام نوازنده‌ی زندگی*

«نقد رمان مدرسه شبانه‌روزی در لندن»

عنوان:
در نگاه اول عنوان رمان شما برای خواننده ممکن است طولانی بنظر برسد حتی برای من منتقد نیز این گونه است. اما خواننده را بعد از کمی دقت به فکر وا می دارد و احساس تعجب و هیجان را به وجود خواننده می اندازد که این مورد باعث جذب خواننده می شود. عنوان به دور از کلیشه، مطابقت کاملی با ژانر و محتوای رمان دارد. عنوان خوب است.

ژانر:
ژانر های انتخابی؛ (معمایی، تخیلی، عاشقانه) تا این جای رمان من تناسبی بین رمان شما و ژانر های انتخابی ندیدم. عاشقانه و تخیلی اندکی در فهم خواننده می گنجد و مطمئن هستم که ژانر معمایی در ادامه شکل خواهد گرفت. ژانر های انتخابی کاملا درست هستند. تنها نکته ای که باید توجه کنید این است که ژانری که برگزیده اید بیشتر به چشم بیاد.

خلاصه:
ابتدا بگم که اندازه ی متن خلاصه کمی کوتاه بود ولی از نظر محتوا خوب بود. در حین گنگ بودن گیرا و جذاب بود. نه خیلی ساده و باز که خواننده در همان یک نگاه کل محتوای رمان را بفهمد و نه خیلی گنگ که خواننده چیزی متوجه نشود. خلاصه خوب بود و متناسب با موضوع رمان بود همچنین اطلاعات مناسبی برای خواننده در همین اندازه بیان می کرد.

مقدمه:
مقدمه اندازه ی خوب و محتوای خوبی داشت. صحنه ای از رمان را برای خواننده بیان کرده بودید که هیجان و ترغیب به دنبال رمان را برای خواننده به ارمغان می آورد. شروع هیجان انگیز قبل خواندن رمان داشت. متناست با محتوای رمان و همچنین ژانر تخیلی، معمایی بود. مقدمه اولین جمله هایی است که خواننده قبل از شروع رمان میخواند و این نوشته از همان ابتدا علامت سوالی در ذهن خواننده ایجاد میکند.

شروع رمان:
به دور از کلیشه که این خود نشان از ذهن خلاق دارد. برای من منتقد شروع جذاب و گیرایی بود و البته ابهام برانگیز بود.

توصیفات:
احساس: توصیف احساسات شخصیت از زبان سوم شخصی باید کاملا دقیق و طوری بیان شود که قابل باور و درست باشد البته متناسب با شرایط شخصیت. شما توانسته اید این مورد را به درستی بیان کنید. توصیف احساسات خوب و به جا بود.
زمان: در حد متعادل، نه توضیحات اضافی و نه توضیحات کم. درست و به جا بیان شده.
حالت: توصیف حالت های شخصیت هم به خوبی بیان شده بود.
مکان: توصیف مکان هم در حد متعادل بود .
شخصیت: کاملا درست بود. که شخصیت به راحتی میتوانست تصوری از شخصیت را ذهن بگنجاند.

باور پذیری:
موضوع محتوای این رمان کاملا قابل درک است و به خوبی در ذهن خواننده می نشیند. البته متناسب با ژانر های رمان...
باور این که دختری در لندن وارد مدرسه می شود که ماجراهای ترسناک و عجیبی برایش رقم میخورد به خوبی قابل درک است. این رمان تخیلی، معمایی است که در دنیای واقعی چنین امکانی وجود ندارد ولی در قالب یک رمان با چنین ژانرهایی قابل درک است نه باور...

شخصیت پردازی:
این مورد در هر رمانی باید بیان شود تا خواننده تصوری از شخصیت های رمان داشته باشد. شخصیت پردازی نه خیلی زیاد؛ به طوری که وارد جزئیات شویم و نه خیلی مختصر که نتوان تصوری از شخصیت داشت. شخصیت پردازی رمان شما خوب بود. شخصیت پردازی دقیق و به جا بود به طوری که خواننده میتوانست تصوری از شخصیت های رمان داشته باشد.

فضاسازی:
این مورد هم بسیار مهم است. خواننده باید حتما تصوری از فضای رمان و محیطی که شخصیت ایستاده داشته باشد تا بتواند ذهنش را از رمان گسترش دهد تا برایش جالب و قابل باور باشد. فضاسازی دقیق، درست و به خوبی بیان شده بود نه خیلی زیاد و خسته کننده و نه خیلی کم...

هدف سازی:
اهداف هر پارت از رمان حالتی ابهام برانگیز برای خواننده به وجود می اورد و خواننده در انتطار خواندن پارت های بعدی می شود. هدف سازی هر پارت دقیق بود. اهداف کل رمان نیز دقیق است و درست و این که گاها ممکن است هدفی که خواننده از رمان شما در ذهن می پروراند تغییر کند چرا که این رمان ابهام برانگیز است...

دیالوگ مونولوگ:
دیالوگ و مونولوگ در هر رمان باید به یک اندازه باشند ولی گاها بعضی از رمان در مونولوگ خلاصه می شود و دیالوگ اندک است. که در این صورت خواننده براب فهم رمان به ناچار مونولو ها را میخواند. مونولوگ های رمان باید زیبا و جذب خواننده باشند که خواننده احساس خستگی نکند و دیالوگ نه خیلی کم باشد که برای خواننده جالب نباشد.
مونولوگ های رمان شما از زبان سوم شخص بیان شده بود و این خود مهارت بسیاری میخواهد تا حد تعادل رعایت شود.
مونولوگ ها خوب بود و به زیبایی بیان شده بود. نه خیلی اضافی و نه خیلی زیاد. پاراگراف بندی هم در رمان شما رعایت شده بود که این مورد خود مونولوگ ها را به خوبی نمایان می کند.
دیالوگ ها نیز درست، خوب و به جا بود و کاملا مناسب. که نه در ان حرف های اضافی باشد و نه کوتاه. کاملا مناسب بود.

حالت کلی رمان:
رمان شما از ان دسته از رمان هایی است که سرشار از ابهام و علامت سوال برای خواننده است.
که این مورد باعث ترغیب خواننده می شود. تمامی نکات به خوبی بیان شده بود. شروع خوب، توصیفات دقیق و سایر نکات رعایت شده بود. شما قلم خوبی دارید و به امید موفقیت های بیشتر.
امیدوارم این نقد مفید واقع شود.

***

سطح:
برنزی
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین