. . .

تمام شده نقد و تعیین سطح دلنوشته پدر شکوفه‌ای خونین| نا امیدی در میان امید

تالار نقد شعر و دلنوشته‌ها
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

مدیر نقد

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
1521
تاریخ ثبت‌نام
2022-01-06
موضوعات
123
نوشته‌ها
495
راه‌حل‌ها
7
پسندها
935
امتیازها
308

  • #1
img_20210903_154342_706_rjie_rds9.jpg


فی‌البداهه: پدر، شکوفه‌ای خونین
ژانر: عاشقانه
نویسنده: A.R.S @نا امیدی در میان امید

مقدمه: پدر ممنونم بابت، آن روزهایی‌ که در نبود مادر برایم لالایی می‌خواندی؛ با اشک چشمانت صورتم را می‌شستی! به من پر و بال می‌دادی. اوج گرفتن را به من می‌آموختی. زخم‌هایم را می‌بستی؛ تا در نگاهت جاودانه باشم. قلب‌ کودکانه‌ام را از غم‌های روزگار زدوده می‌کردی؛ و می‌گذاشتی پروانه‌وار برقصم؛ بخندم و شاد باشم.

لینک اثر:




منتقد: @.NADYA.
تاریخ تحویل: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
مهلت اتمام نقد: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
 
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
راه‌حل
به نام حق✨

نقد فی‌البداهه پدر شکوفه‌ای خونین 🌻


نام اثر:
اسم متشکل از سه واژه "پدر" ، "شکوفه‌ای" ، "خونین" بود. تناسب و تضمن مطلوبی میان نام و خود اثر بود، بیشتر برای ان‌که نویسنده به منظور مشخصی این عنوان را برای اثر خود انتخاب کرده بود لیکن اسم به معنای شکوفه‌ای زخمین و آغشته به خون که پدر به آن مانند شده بود. وجه شباهتی که از رنج و مشقت‌های پدر و غنچه‌ی خونبار به نشان در تنگنا بودن و عرصه‌ی تراژدی‌ست!
انسجام کلی میان نام و اثر دیده می‌شد و همه‌ چیز حول این نام در گردش بود و از مرز معین فراتر نرفته بود.
نام از نظر اندازه مطلوب بود، به طور کلی تا چهار واژه طویل بودن نام امکان پذیر است.
محتوا و مفهوم کلی متن را استخراج می‌کرد و به ادراک می‌رساند به طوری که خواننده متوجه آن می‌شد.
درکل نام خوبی بود اما می‌توانست بهتر و جذاب‌تر نیز باشد...

Aiden

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
مدیر
دل‌نویس
تیم تبلیغات
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
| کتاب گویا |
مدیر
تبلیغات
شناسه کاربر
395
تاریخ ثبت‌نام
2021-03-04
آخرین بازدید
موضوعات
210
نوشته‌ها
2,099
راه‌حل‌ها
39
پسندها
14,714
امتیازها
516
سن
19
محل سکونت
متروکه‌‌ی احساس

  • #2
به نام حق✨

نقد فی‌البداهه پدر شکوفه‌ای خونین 🌻


نام اثر:
اسم متشکل از سه واژه "پدر" ، "شکوفه‌ای" ، "خونین" بود. تناسب و تضمن مطلوبی میان نام و خود اثر بود، بیشتر برای ان‌که نویسنده به منظور مشخصی این عنوان را برای اثر خود انتخاب کرده بود لیکن اسم به معنای شکوفه‌ای زخمین و آغشته به خون که پدر به آن مانند شده بود. وجه شباهتی که از رنج و مشقت‌های پدر و غنچه‌ی خونبار به نشان در تنگنا بودن و عرصه‌ی تراژدی‌ست!
انسجام کلی میان نام و اثر دیده می‌شد و همه‌ چیز حول این نام در گردش بود و از مرز معین فراتر نرفته بود.
نام از نظر اندازه مطلوب بود، به طور کلی تا چهار واژه طویل بودن نام امکان پذیر است.
محتوا و مفهوم کلی متن را استخراج می‌کرد و به ادراک می‌رساند به طوری که خواننده متوجه آن می‌شد.
درکل نام خوبی بود اما می‌توانست بهتر و جذاب‌تر نیز باشد مثلا برای جذب خواننده واژه‌ی "پدر" حذف میشد و واژه‌ی مترادفی با آن ذکر می‌شد چرا که ابهامات همواره علت کنجکاوی‌اند. "شکوفه‌ای خونین"✅
درجاهایی از اثر همخوانی‌هایی دیده می‌شد:
۱.مثل شکوفه‌ای خونین در دل امواج ماندی. غرق شدی و بر خواستی تا وجودت را به من ثابت کنی.
۲.به شکوفه‌های خونین جان ببخشم.

🪶✨🌻💌
ژانر:
ژانر چهارچوبی است که اثر در آن شکل میگیرد و یک اثر معنا و مفهوم خود را در ان می‌یابد به شرطی که در هر سطر این چهارچوب رعایت شده باشد و فراتر از آن نرفته باشد، این‌گونه اثر انسجام خود را حفظ کرده و در یک راستا عمل می‌کند.
ژانری که نویسنده انتخاب کرده بود تنها "عاشقانه" بود.
عاشقانه برای بیان عشق یک فرزند به پدر یا مادر و بلعکس در این فقره انتخاب آن چنان درستی نیست.
این میان بهتر است از ژانر اجتماعی بهره برد که از نظر نقد و بررسی بیشتر به این موضوع سنخیت دارد.
پس ژانر منتخب می‌بایست "اجتماعی" باشد و تغییر پیدا کند.
ژانر دیگری که باید در نظر گرفته می‌شد "تراژدی" می‌بود چرا که در متن اثر بسیار از وجوه اندوه و حزن سخن گفته شده بود و ملزم است بعد ژانر اجتماعی "تراژدی" نیز اضافه گردد.
🪶✨🌻💌
مقدمه:
مقدمه می‌تواند مفهوم و پیامی کلی از متن باشد و اصل آن را استخراج کند، طوری که خواننده با خواندن ان متوجه ماجرا شود.
مقدمه‌ی یک اثر نیازمند دقت و توجه خاصی است، علاوه بر آن باید با تمامی رویدادهای اثر ادغام پیدا کرده باشد و گوشه چشمی به آن‌ها، پوشیده اشاره کند.
مقدمه‌ی اثر ساده بود و ساختار پیچیده‌ای نداشت. در مورد پدر و از خود گذشتگی‌هایش نقل شده بود و ارائه‌ای بی‌شباهت به خود اثر نبود.
با توجه به این که مقدمه می‌تواند قسمتی از خود اثر نیز باشد می‌توان این شباهت را از ان جهت تعریف کرد.
به طور کلی مقدمه‌ی خوبی بود‌ و بهتر بود نویسنده توجه بیشتری نسبت به آن نشان می‌داد.
🪶✨🌻💌

لحن:
لحن یک اثر شامل معیار، محاوره و ادبی است.
لحن اثر ادبی بود و هیچ مداخله‌ای از نظر مابقی لحن‌ها رؤیت نشد.
🪶✨🌻💌
جلد:
تصویر جلد به خوبی انتخاب شده بود و همخوانی لازمه را داشت و بیانگر قوت و عزت پدر و فرزند بود.
"پدر دست فرزند خود را گرفته است و باهم در فضایی سبز مسیری را طی می‌کنند، میان چمن‌ها و گل‌های شاداب، لابه‌لای نوازش باد!"
🌻کالیگرافی: مناسب بود و تایپوگرافی خوبی را جلوه داده بود و همرنگ تصویر طراحی شده بود و سادگی خاص خودش را داشت و این سادگی یکدستی را به خوبی نمودار می‌کرد.
به طور کلی جلد مناسب و زیبایی داشت.
🪶✨🌻💌
سیر :
سیر یک اثر باید حالت تعادل خود را داشته باشد، نه آن‌قدر تند و نه آن‌قدر کند.
یعنی نویسنده مبحثی را بیش از اندازه بازگو نکند که مخاطب احساس خستگی کند و نه آن‌قدر تند و سریع از مبحثی به مبحث دیگری بپردازد که همه چیز آنی برسد.
سیر می‌شود گفت تند بود، تحریف واضحی درکار نبود و آنی ذکر می‌شد در حد چند واژه!
علت دیگر هم کوتاه بودن پارت‌ها بود که این زمینه را ایجاد می‌کند تا همه‌چیز سریع پیش برود!
🪶✨🌻💌
ممنوعه:
مشاهده نشد.
🪶✨🌻💌
اندازه پارت:
بسیار کوتاه بود.
طوری که پارت‌ها به علت کوتاه بودن با پارت‌های بعدی خود به گونه‌ای موقوف‌المعالی می‌شدند!
و این درست نیست، نویسنده بهتر است پارت‌هایش را در حد استاندارد بنویسد تا تناسب ایجاد شود.
🪶✨🌻💌
توصیفات:
توصیفات خوب بودند ولی به صورت گسترده بیان نشده بودند، فقط در حد بیان بازگو شده بود.
در توصیفات از آرایه‌هایی چون تشخیص، حس آمیزی، استعاره و تشبیه نیز استفاده شده بود.
توصیفات زیبایی هم بودند که دلنشین بودند مثل:
"وحشت را ببلعیم تا با روزگار بسازیم زندگی را برقصیم. به باور‌ها ببالیم."

بعضی از قسمت‌ها ساختار مناسبی نداشتند و مفهوم جالبی نمی‌رساندند.
مثل
"امید را در قلبم شوراندی"
✅شوراندن به معنای تحریک کردن و به هیجان آوردن است که در اینجا نمی‌توان گفت امید را در قلبم به هیجان آوردی بنظر از لحاظ معنایی صحیح نیست.
در این‌جا بهتر بود از " امید را در قلبم کاشتی" یا "رویاندی" یا "تاباندی" یا " نمودار ساختی" استفاده می‌شد.
****
"در وحشت نماندی تا جراحاتم را ببندی"
معنای درستی از خود نشان نمی‌دهد.
در وحشت نماند تا جراحاتت را ببندد؟
****
"خوش‌وقتی را به من خواراندی"
❗اول:خوش‌وقتی برای دقایق آشنایی میان دو شخص یا غیره است که به هنگام مکالمه بیان می‌کنند.
❗دوم: خوشبختی مناسب این جمله است.
****

"مرا در آغوش گرمت کشیدی تا سرما مرا نراند"
✅تا سرما نلرزاند، نراند معنی نمی‌دهد.
****

"برای پیش از این‌ها زندگی کنم"

✅برای پس از این‌ها زندگی کنم.

"برنخیزانی"
✅از لحاظ تلفظ اندکی سخت است.
🪶✨🌻💌
علائم نگارشی:
بیشتر از نقطه استفاده شده بود که اصلا لازم نبوده ان را به کار برد.
مثل:
"از شادی‌ها برایم گفتی. از آمدن بهارهای رنگی. تا ازلی یابم در این دنیای فانی؛ مسرور شوم در قعر تاریکی. نبازم خود را در این دنیای پر آشوب."

✅استفاده از ویرگول نقطه قبل کلمات" اما، ولی، لیکن..." قابل استفاده است.
درست به کار برده نشده بود.
مثل:
"قلبم می‌نواختند؛ از اسطوره‌ها، از قهرمانان خفته در قصه‌ها؛ تا مرا یاری رسانند در این مقصد پر باک. که شبح‌های سیاه‌پوش برای ربودن قلبم کمین"
✅رعایت ویرگول:
زمام روزگار، را به دست گیرم
زمام روزگار را به دست گیرم.
❗بعد روزگار لازم به ویرگول نیست چون حرف ربط بعد آن متصل به واژه قبل و بعد است و مکث ملزم نیست.
✅نیم فاصله رعایت شده بود.
🪶✨🌻💌
سخن منتقد:
فی‌البداهه زیبایی بود، نویسنده انسجام متن را رعایت کرده بود و از توصیفات خوبی بهره برده بود.

✅تگ اثر:نقره‌ای

موفق و مؤید باشید✨🌼
 
  • گل رز
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 users

مدیر نقد

رمانیکی پایبند
رمانیکی
شناسه کاربر
1521
تاریخ ثبت‌نام
2022-01-06
موضوعات
123
نوشته‌ها
495
راه‌حل‌ها
7
پسندها
935
امتیازها
308

  • #3
به نام حق✨

نقد فی‌البداهه پدر شکوفه‌ای خونین 🌻


نام اثر:
اسم متشکل از سه واژه "پدر" ، "شکوفه‌ای" ، "خونین" بود. تناسب و تضمن مطلوبی میان نام و خود اثر بود، بیشتر برای ان‌که نویسنده به منظور مشخصی این عنوان را برای اثر خود انتخاب کرده بود لیکن اسم به معنای شکوفه‌ای زخمین و آغشته به خون که پدر به آن مانند شده بود. وجه شباهتی که از رنج و مشقت‌های پدر و غنچه‌ی خونبار به نشان در تنگنا بودن و عرصه‌ی تراژدی‌ست!
انسجام کلی میان نام و اثر دیده می‌شد و همه‌ چیز حول این نام در گردش بود و از مرز معین فراتر نرفته بود.
نام از نظر اندازه مطلوب بود، به طور کلی تا چهار واژه طویل بودن نام امکان پذیر است.
محتوا و مفهوم کلی متن را استخراج می‌کرد و به ادراک می‌رساند به طوری که خواننده متوجه آن می‌شد.
درکل نام خوبی بود اما می‌توانست بهتر و جذاب‌تر نیز باشد مثلا برای جذب خواننده واژه‌ی "پدر" حذف میشد و واژه‌ی مترادفی با آن ذکر می‌شد چرا که ابهامات همواره علت کنجکاوی‌اند. "شکوفه‌ای خونین"✅
درجاهایی از اثر همخوانی‌هایی دیده می‌شد:
۱.مثل شکوفه‌ای خونین در دل امواج ماندی. غرق شدی و بر خواستی تا وجودت را به من ثابت کنی.
۲.به شکوفه‌های خونین جان ببخشم.

🪶✨🌻💌
ژانر:
ژانر چهارچوبی است که اثر در آن شکل میگیرد و یک اثر معنا و مفهوم خود را در ان می‌یابد به شرطی که در هر سطر این چهارچوب رعایت شده باشد و فراتر از آن نرفته باشد، این‌گونه اثر انسجام خود را حفظ کرده و در یک راستا عمل می‌کند.
ژانری که نویسنده انتخاب کرده بود تنها "عاشقانه" بود.
عاشقانه برای بیان عشق یک فرزند به پدر یا مادر و بلعکس در این فقره انتخاب آن چنان درستی نیست.
این میان بهتر است از ژانر اجتماعی بهره برد که از نظر نقد و بررسی بیشتر به این موضوع سنخیت دارد.
پس ژانر منتخب می‌بایست "اجتماعی" باشد و تغییر پیدا کند.
ژانر دیگری که باید در نظر گرفته می‌شد "تراژدی" می‌بود چرا که در متن اثر بسیار از وجوه اندوه و حزن سخن گفته شده بود و ملزم است بعد ژانر اجتماعی "تراژدی" نیز اضافه گردد.
🪶✨🌻💌
مقدمه:
مقدمه می‌تواند مفهوم و پیامی کلی از متن باشد و اصل آن را استخراج کند، طوری که خواننده با خواندن ان متوجه ماجرا شود.
مقدمه‌ی یک اثر نیازمند دقت و توجه خاصی است، علاوه بر آن باید با تمامی رویدادهای اثر ادغام پیدا کرده باشد و گوشه چشمی به آن‌ها، پوشیده اشاره کند.
مقدمه‌ی اثر ساده بود و ساختار پیچیده‌ای نداشت. در مورد پدر و از خود گذشتگی‌هایش نقل شده بود و ارائه‌ای بی‌شباهت به خود اثر نبود.
با توجه به این که مقدمه می‌تواند قسمتی از خود اثر نیز باشد می‌توان این شباهت را از ان جهت تعریف کرد.
به طور کلی مقدمه‌ی خوبی بود‌ و بهتر بود نویسنده توجه بیشتری نسبت به آن نشان می‌داد.
🪶✨🌻💌

لحن:
لحن یک اثر شامل معیار، محاوره و ادبی است.
لحن اثر ادبی بود و هیچ مداخله‌ای از نظر مابقی لحن‌ها رؤیت نشد.
🪶✨🌻💌
جلد:
تصویر جلد به خوبی انتخاب شده بود و همخوانی لازمه را داشت و بیانگر قوت و عزت پدر و فرزند بود.
"پدر دست فرزند خود را گرفته است و باهم در فضایی سبز مسیری را طی می‌کنند، میان چمن‌ها و گل‌های شاداب، لابه‌لای نوازش باد!"
🌻کالیگرافی: مناسب بود و تایپوگرافی خوبی را جلوه داده بود و همرنگ تصویر طراحی شده بود و سادگی خاص خودش را داشت و این سادگی یکدستی را به خوبی نمودار می‌کرد.
به طور کلی جلد مناسب و زیبایی داشت.
🪶✨🌻💌
سیر :
سیر یک اثر باید حالت تعادل خود را داشته باشد، نه آن‌قدر تند و نه آن‌قدر کند.
یعنی نویسنده مبحثی را بیش از اندازه بازگو نکند که مخاطب احساس خستگی کند و نه آن‌قدر تند و سریع از مبحثی به مبحث دیگری بپردازد که همه چیز آنی برسد.
سیر می‌شود گفت تند بود، تحریف واضحی درکار نبود و آنی ذکر می‌شد در حد چند واژه!
علت دیگر هم کوتاه بودن پارت‌ها بود که این زمینه را ایجاد می‌کند تا همه‌چیز سریع پیش برود!
🪶✨🌻💌
ممنوعه:
مشاهده نشد.
🪶✨🌻💌
اندازه پارت:
بسیار کوتاه بود.
طوری که پارت‌ها به علت کوتاه بودن با پارت‌های بعدی خود به گونه‌ای موقوف‌المعالی می‌شدند!
و این درست نیست، نویسنده بهتر است پارت‌هایش را در حد استاندارد بنویسد تا تناسب ایجاد شود.
🪶✨🌻💌
توصیفات:
توصیفات خوب بودند ولی به صورت گسترده بیان نشده بودند، فقط در حد بیان بازگو شده بود.
در توصیفات از آرایه‌هایی چون تشخیص، حس آمیزی، استعاره و تشبیه نیز استفاده شده بود.
توصیفات زیبایی هم بودند که دلنشین بودند مثل:
"وحشت را ببلعیم تا با روزگار بسازیم زندگی را برقصیم. به باور‌ها ببالیم."

بعضی از قسمت‌ها ساختار مناسبی نداشتند و مفهوم جالبی نمی‌رساندند.
مثل
"امید را در قلبم شوراندی"
✅شوراندن به معنای تحریک کردن و به هیجان آوردن است که در اینجا نمی‌توان گفت امید را در قلبم به هیجان آوردی بنظر از لحاظ معنایی صحیح نیست.
در این‌جا بهتر بود از " امید را در قلبم کاشتی" یا "رویاندی" یا "تاباندی" یا " نمودار ساختی" استفاده می‌شد.
****
"در وحشت نماندی تا جراحاتم را ببندی"
معنای درستی از خود نشان نمی‌دهد.
در وحشت نماند تا جراحاتت را ببندد؟
****
"خوش‌وقتی را به من خواراندی"
❗اول:خوش‌وقتی برای دقایق آشنایی میان دو شخص یا غیره است که به هنگام مکالمه بیان می‌کنند.
❗دوم: خوشبختی مناسب این جمله است.
****

"مرا در آغوش گرمت کشیدی تا سرما مرا نراند"
✅تا سرما نلرزاند، نراند معنی نمی‌دهد.
****

"برای پیش از این‌ها زندگی کنم"

✅برای پس از این‌ها زندگی کنم.

"برنخیزانی"
✅از لحاظ تلفظ اندکی سخت است.
🪶✨🌻💌
علائم نگارشی:
بیشتر از نقطه استفاده شده بود که اصلا لازم نبوده ان را به کار برد.
مثل:
"از شادی‌ها برایم گفتی. از آمدن بهارهای رنگی. تا ازلی یابم در این دنیای فانی؛ مسرور شوم در قعر تاریکی. نبازم خود را در این دنیای پر آشوب."

✅استفاده از ویرگول نقطه قبل کلمات" اما، ولی، لیکن..." قابل استفاده است.
درست به کار برده نشده بود.
مثل:
"قلبم می‌نواختند؛ از اسطوره‌ها، از قهرمانان خفته در قصه‌ها؛ تا مرا یاری رسانند در این مقصد پر باک. که شبح‌های سیاه‌پوش برای ربودن قلبم کمین"
✅رعایت ویرگول:
زمام روزگار، را به دست گیرم
زمام روزگار را به دست گیرم.
❗بعد روزگار لازم به ویرگول نیست چون حرف ربط بعد آن متصل به واژه قبل و بعد است و مکث ملزم نیست.
✅نیم فاصله رعایت شده بود.
🪶✨🌻💌
سخن منتقد:
فی‌البداهه زیبایی بود، نویسنده انسجام متن را رعایت کرده بود و از توصیفات خوبی بهره برده بود.

✅تگ اثر:نقره‌ای

موفق و مؤید باشید✨🌼

نویسنده: @نا امیدی در میان امید
منتقد: @.NADYA.

اختصاصی: است
سطح: نقره‌ای

@Nil֎֎far
@مدیر تایپ
 
  • گل رز
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 2 users

ARA.O.O

فرازین بازنشسته
شاعر
کاربر منتخب
کاربر طلایی
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
300
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-16
آخرین بازدید
موضوعات
519
نوشته‌ها
4,411
راه‌حل‌ها
183
پسندها
35,076
امتیازها
1,008
سن
19
محل سکونت
خرابه‌‌های خاطرات :‌‌)

  • #4
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین