Like crazy<3
مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقامدار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقرهای
کاربر ثابت
- مدیر کتابدونی
- - رصد
- شناسه کاربر
- 1249
- تاریخ ثبتنام
- 2021-11-25
- آخرین بازدید
- موضوعات
- 448
- نوشتهها
- 1,862
- راهحلها
- 21
- پسندها
- 20,680
- امتیازها
- 613
- محل سکونت
- او (":
نقد فیلم To Catch a Killer| اثر جدید کارگردان Wild Tales
فیلم برای گرفتن یک قاتل، به تلفیق سیکاریوی دنی ویلنوو با زودیاک دیوید فینچر شبیه است. بدون اینکه غنای تماتیک اولی یا انسجام درونی دومی را داشته باشد.امیدواری به فیلمی که پیشِ روی ما است، خیلی هم نامعقول نبود. دربارهی نخستین ساختهی انگلیسیزبان فیلمسازی صحبت میکنیم که در ابتدای کارنامهاش تریلر پارانوئید جالبی مثل اعماق دریا (Bottom of the Sea) را دارد. دومین ساختهی بلند سینماییاش، یعنی تحت عفو مشروط (On Probation)، بادی مووی بسیار بامزهای است که توجه برادران آلمادوار را به خود جلب و آنها را به تهیهی فیلم سومِ اپیزودیک و بهغایت موفق او، یعنی قصههای وحشی (Wild Tales) ترغیب کرد. کمدی سیاه پربازیگر شیفرون در سال ۲۰۱۴، به بزرگترین موفقیت تجاری تاریخ سینمای کشورش تبدیل شد و تا نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجیزبان پیش رفت و نام فیلمساز آرژانتینی را به سینمادوستان جهان شناساند. همین کافی بود تا توجه شرکتهای هالیوودی هم به استعداد نوظهور خارجی جلب شود.
برخلاف انتظار اما، دههی گذشته برای شیفرون، سیل پایانناپذیری از موفقیتهای حرفهای و پروژههای به سرانجام رسیده را در بر نداشت. او یکبار در سال ۲۰۱۵ برای نگارش بازسازی سینمایی سریال دههی هفتادی مرد شش میلیون دلاری (The Six Million Dollars Man) با وارنر قرارداد بست؛ اما پس از سه سال توسعهی آن پروژه، با دلیل رسمیِ «اختلاف خلاقانه» و دلیل غیررسمی «مانع زبان» از تولید هالیوودی جدا شد. از همان سال ۲۰۱۴ هم زمزمههایی دربارهی نخستین تولید انگلیسیزبان او در قالب یک تریلر اوریجینال به گوش میرسید؛ اما خبری نشد تا آغاز ساخت همین فیلمی که امروز میتوانیم تماشا کنیم.
فیلم برای گرفتن یک قاتل، افتتاحیهی بسیار امیدوارکننده و بهشدت گیرایی دارد. در شب سال نوی میلادی و شهر بالتیمور ایالت مریلند آمریکا، مهمانیهای پرتعدادی در حال برگزاری است و مطابق آنچه از یک فیلم جنایی انتظار میرود، این خوشیِ اغراقآمیز قرار است به فاجعهای تراژیک ختم شود! شروع فیلم با نمایی از «شهر وارونه»، مایههای سیاسی متن را زمینهچینی میکند -که بنا است به بحثهای صریحتری در باب کاپیتالیسم و فساد سیستماتیک برسد- و فیلمساز با رویکرد بصری حسابشده و نظاممندش، حادثهی محوری را، «از بیرون» و متمرکز روی محیطهای خارجی، بهتصویرمیکشد. آنچه میبینیم، نوید نئونوآر سرد و اتمسفر خفقانآوری را میدهد که «محیط» و «زمینه» در آن بهاندازهی جزئیات حوادث و اعمال شخصیتها مهماند.
فیلمبرداری خاویر خولیا، با تمرکز رادیکال روی نماهای باز و لنزهای واید، نوعی از زیباییشناسی شهری را به اثر وارد میکند که در همکاریهای امانوئل لوبزکی با ترنس مالیک شاهد بودهایم. و نگاه «خارجیِ» حاصل از این نماها، جمعیت حاضر در واقعهی محوری را تودهای از موجودات کوچک تصویر میکند که به روزمرگی بیمعناشان مشغولاند. جشن بزرگ در جریان هم با این نگاه، ردی از پوچی و بیهودگی میگیرد. در چنین شرایطی، باید هم صدای انفجار آتشبازیها، با صدای گلولهای که سینهی مردم را میشکافد، یکی شود.
فیلم برای گرفتن یک قاتل، افتتاحیهی بسیار امیدوارکننده و بهشدت گیرایی دارد
موسیقی کارتر بورل، ارتعاش حرکت آرشهها در ارکستر زهی را تبدیل میکند به نوای ماتمبار وضع ناراحتکنندهی موجود. ملودی محزون حاصل، نه فقط هشداری است دربارهی فاجعهی رخداده و سیاهی جنایت شرور اصلی فیلم، که در همراهی با اکستریم لانگشاتهای شهر، گویی بیانی است برای روح در عذاب این سرزمین یخی. شکل افشای محل حضور تیرانداز، با حرکت نرم دوربین، وزن دراماتیک زیادی مییابد و وقتی افسر النور (شیلین وودلی) را از آن زاویهی تیز پایینی، در حال دویدن به سوی ساختمان محل انفجار تعقیب میکنیم، تصور اینکه قرار است یک ماجرای جنایی آشنا را با چنین پرداخت سینمایی چشمگیری به تماشا بنشینیم، حسابی هیجانزدهمان میکند... و خب، هرچیزی که در ادامهی فیلم میآید آبِ سردی است بر حرارت این هیجان!
نام موضوع : نقد و بررسی فیلم- To Catch a Killer
دسته : سینما و تئاتر