. . .

نقد و بررسی نقد و بررسی فیلم سگ بند

تالار سینما و تئاتر

Like crazy<3

مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
- رصد
شناسه کاربر
1249
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-25
آخرین بازدید
موضوعات
448
نوشته‌ها
1,864
راه‌حل‌ها
21
پسندها
20,685
امتیازها
613
محل سکونت
او (":

  • #1
اگرچه فیلم سگ‌ بند به عنوان دومین ساخته بلند مهران احمدی به شکل تحسین‌برانگیزی بالاتر از سایر فیلم‌های کمدی این روزهای سینمای ایران قرار می‌گیرد اما در نهایت نه‌تنها نمی‌تواند از همه پتانسیلی که دارد، یاری بگیرد بلکه به شکل محقرانه‌ای تلاش می‌کند تا مخاطب عامه‌پسندترین فیلم‌های کمدی ایران را هم به داستان خود جذب کند. برای نقد فیلم سگ بند که پرفروش‌ترین فیلم این روزهای سینمای ایران است.
سینمای ایران است و مسیر سختی تا رسیدن به قله ۲۷ میلیارد تومانی و عبور از فیلم متری شیش و نیم ندارد. این فیلم اما برای رسیدن به مدال برنز پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران دو رقیب جدی دارد؛ فیلم هزارپا و فیلم مطرب که هر دو بیشتر از ۳۸ میلیارد تومان فروخته‌اند.

به نظر نمی‌رسد که فیلم مهران احمدی شانسی برای رسیدن به جایگاه پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران داشته باشد. چراکه این جایگاه با فروش ۵۸ میلیارد تومانی به فیلم دینامیت اختصاص دارد و در رتبه پایین‌تر هم فیلم گشت ۳ قرار گرفته که فروش ۴۲ میلیارد تومانی ثبت کرده است. نیازی به یادآوری نیست که اگر نرخ تورم در میزان فروش فیلم‌های ایرانی در نظر گرفته شود، فیلم سگ بند اساسا شانسی برای قرارگرفتن در میان ده فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران ندارد.

البته که شرایط برای فیلم سگ بند هم اندکی متفاوت به نظر می‌رسد. در شرایطی که مخاطبان سیمای ملی امسال هم امیدوار بودند تا حداقل تیزری چند ثانیه‌ای از فیلم‌های اکران نوروزی تماشا کنند، این فرصت تنها به فیلم موقعیت مهدی داده شد تا خودی در صحنه تلویزیون نشان دهد؛ نکته‌ای که حتی مورد توجه تهیه‌کننده فیلم سگ بند هم قرار گرفت و اعتراض او را به همراه داشت.

محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم سگ‌بند، درباره عدم تبلیغ فیلم سینمایی‌اش در صدا و سیما می‌گوید:

در سال‌های گذشته، غالباً این حمایت از سوی تلویزیون صورت می‌گرفت اما امسال برای فیلم سگ‌ بند و برخی از آثار، این حمایت در قالب تخصیص تیزرهای تبلیغاتی صورت نگرفت و برای ما هم تبدیل به یک علامت سوال شد. آن هم در شرایطی که سرگرمی‌هایی از جنس سینما بسیار می‌تواند در روحیه اجتماعی مردم موثر باشد. شورای بازبینی تلویزیون هم محتوای فیلم را برای حمایت مورد تأیید قرار دادند اما مبلغی که به آن اختصاص گرفت، به اندازه پخش یک تیزر هم نبود! به همین ترتیب تاکنون حتی یک تیزر هم به این فیلم تعلق نگرفته است.

نکته جالب ماجرا آن است که حتی محمدحسین قاسمی هم قبول دارد که عدم استقبال از فیلم سینمایی‌اش ریشه در عدم تبلیغات تلویزیونی ندارد. او در این باره می‌گوید:

من در سال ۹۷ فیلم مصادره را در اکران نوروز داشتم که پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز آن سال هم شد، تعداد مخاطبان آن فیلم، حدوداً سه برابر مخاطبان فعلی فیلم سگ‌ بند بود و می‌توان اینگونه گفت که تعداد مخاطبان سینما به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

اما به راستی فیلم سگ بند چگونه فیلمی به نظر می‌رسد؟ آیا دومین فیلم بلند مهران احمدی که تا همین‌جا هم ۲۵ میلیارد تومان فروش داشته، می‌تواند رونقی نسبی به سینمای ایران هدیه دهد؟ آیا پرفروش‌ترین فیلم این روزهای سالن‌های سینمای کشورمان اصلا ارزش تماشاکردن دارد؟
 

Like crazy<3

مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
- رصد
شناسه کاربر
1249
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-25
آخرین بازدید
موضوعات
448
نوشته‌ها
1,864
راه‌حل‌ها
21
پسندها
20,685
امتیازها
613
محل سکونت
او (":

  • #2
هنرنمایی‌ها در فیلم سگ بند به شکل تحسین‌برانگیزی چندین سطح از سایر عناوین سینمای کمدی ایران بالاتر قرار می‌گیرد. دلیل این دستاورد را باید در شخصیت‌پردازی و موقعیت‌سازی فیلم‌نامه جستجو کرد که تلاش می‌کند تا شخصیت‌هایش را در موضع ضعف قرار ندهد. اگرچه در راه رسیدن به این هدف گاهی هم شکست می‌خورد اما فیلم‌نامه فیلم سگ بند نقطه در مقایسه با بیشتر فیلم‌های کمدی چند سال اخیر سینمای ایران کیفیت بهتری دارد.

از سوی دیگر، شوخی‌های فیلم جدید مهران احمدی عاری از شوخی‌های زشت جنسیت‌زده و طعنه‌های سیاسی چندش‌آور است و همین مسئله به موفقیت بیشتر فیلم سگ بند کمک می‌کند. فیلم به شکل وفادارانه‌ای به درام خود تکیه می‌کند و تا آخرین لحظات می‌جنگد تا به داستان خود وفادار بماند. به عبارت دیگر، فیلم سگ بند به شدت تلاش می‌کند تا عنوانی متفاوت در این روزهای سینمای ایران باشد و در رسیدن به این هدف هم موفق ظاهر می‌شود.

%D8%B3%DA%AF-%D8%A8%D9%86%D8%AF-1024x620.jpg

برای درک بهتر آن‌چه فیلم سگ بند در جستجوی آن است باید به تیم بازیگران آن توجه کنید. نازنین بیاتی و بهاره کیان‌افشار از جمله بازیگران زن این فیلم هستند که معمولا در فیلم‌های کمدی دیده نشده‌اند. از سوی دیگر، سیامک صفری هم در این فیلم هنرنمایی می‌کند که بازیگری در مدیوم تئاتر لقب می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت که پذیرفتن پیشنهاد هنرنمایی در یک فیلم کمدی از سوی این سه بازیگر که معمولا در ژانرها و فضاهای دیگر رویت شده‌اند به خوبی کیفیت متفاوت فیلم سگ بند را نشان می‌دهد.

اما بازیگران متفاوت تنها برتری فیلم مهران احمدی نیست. امیر جعفری یکی از بازیگران اصلی فیلم پرفروش این روزهای سینمای ایران است که هنرنمایی نسبتا متفاوتی در فیلم سگ بند ارائه می‌دهد. بهرام افشاری هم که آهسته آهسته در حال تبدیل‌شدن به ستاره کمدی ایران است در این فیلم با یک نقش‌آفرینی منحصر به فرد به سراغ مخاطب می‌آید. ارتباط میان این دو بازیگر [که در فیلم نقش‌های اصلی را برعهده دارند] به خوبی برقرار شده و آن‌ها به معنای واقعی کلمه در نقش‌های خود فرو رفته‌اند.

دو بازیگر مرحوم سینمای ایران هم در این فیلم هنرنمایی می‌کنند؛ زنده‌یاد سیروس گرجستانی و مرحوم عزت‌الله مهرآوران از جمله بازیگران دوست‌داشتنی سینما و تلویزیون ایران بودند که اعتبار بسیار بیشتری به فیلم سگ بند داده‌اند. با این حال هیچکدام از این بازیگران نمی‌توانند به اندازه امیر جعفری و بهرام افشاری در فیلم بدرخشند. چراکه نه‌تنها فیلم فرصت بیشتری به آن‌ها می‌دهد تا خودنمایی کنند بلکه شیمی بی‌نظیری میان این دو بازیگر اصلی فیلم سگ بند ایجاد شده که واقعا تحسین‌برانگیز به نظر می‌رسد.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین