. . .

نقد و بررسی نقد و بررسی انیمه حباب Bubble

تالار انیمه

Like crazy<3

مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
- رصد
شناسه کاربر
1249
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-25
آخرین بازدید
موضوعات
448
نوشته‌ها
1,862
راه‌حل‌ها
21
پسندها
20,680
امتیازها
613
محل سکونت
او (":

  • #1
انیمه Bubble توسط چند تن از سازندگان بزرگ دنیای انیمه در استودیوی خوش نام ویت، همچون تتسورو آراکی (Tetsurō Araki) کارگردان انیمه‌های «دفترچه مرگ» و فصل 1 تا 3 «حمله به تایتان»، گنکی کاوامورا (Genki Kawamura) تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ریزِ انیمه‌های «نام تو» و «فرزند آب و هوا»، گن اوروبوچی (Gen Urobuchi) نویسنده انیمه‌های «سایکو پس» و «سرنوشت صفر»، تاکشی اوباتا (Takeshi Obata) طراح مانگاهای دفترچه مرگ و «باکومن» (Bakuman) و هیرویوکی ساوانو (Hiroyuki Sawano) آهنگ‌ساز انیمه‌های حمله به تایتان و Kill la Kill، ساخته شده و توانسته است به تنهایی هدف سازندگان این انیمه برای جلب توجه و کشش تماشاگران و کسب بازدید بیشتر در سرویس نتفلیکس را به نتیجه برساند.
نقد و بررسی انیمه سینمایی حباب

انیمه Bubble داستانی را در آینده نزدیک و در شهر توکیو بیان می‌کند؛ توکیویی که درگیر شرایط زیست‌محیطی عجیبی شده و توسط حباب‌های خطرناکی احاطه گردیده که نیروی گرانش زمین را مختل کرده است. در این میان، گروه‌هایی از جوانان سرکش و بی‌سرپرست که خانواده‌هایشان را در حادثه 5 سال پیش توکیو از دست دادند، به توکیو بازگشته‌اند و با ورزش پارکور با یکدیگر به رقابت می‌پردازند؛ رقابتی که جانشان را به خطر می‌اندازد اما با این حال از این طریق، موادغذایی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

هیبیکی پسر جوانی است که در یکی از گروه‌های پارکور به نام بلوبلیزز (Blue Blazes: فروغ‌های آبی) به عنوان یکی از اعضای توانا و بااستعدادی شناخته می‌شود و تنها کسی است که می‌تواند از روی حباب‌ها بپرد. روزی هیبیکی تصمیم می‌گیرد که به برج توکیو، مرکز تجمع حباب‌ها، برود تا منشا صدای زیبایی که فقط او می‌شنود را پیدا کند. اما در همین حین، به واسطه اختلال شدید نیروی گرانشی، به داخل دریا سقوط کرده و توسط دختر حبابی عجیب‌وغریبی نجات پیدا می‌کند. دختری که کلید حل مشکلات زیست‌محیطی توکیو است.
 

Like crazy<3

مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
- رصد
شناسه کاربر
1249
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-25
آخرین بازدید
موضوعات
448
نوشته‌ها
1,862
راه‌حل‌ها
21
پسندها
20,680
امتیازها
613
محل سکونت
او (":

  • #2
داستان انیمه حباب از ایده‌های جالب و متنوعی سرچشمه می‌گیرد که یکی دیگر از جذابیت‌های ابتدایی آن است؛ ایده‌هایی که احتمالا در جلسات طوفان فکری استودیو به صورت «چه می‌شد اگر…» ساخته و گردآوری شده‌اند. نتیجه آن، دست‌یابی به ایده‌هایی است که ترکیبشان بتواند تا جای ممکن نوآورانه، عجیب و در عین حال، باحال باشد: «چه می‌شد اگر داستان غم‌انگیز پری دریایی کوچک به نویسندگی هانس کریستین اندرسن (Hans Christian Andersen) را در یک دنیای دیستوپیایی و آخرالزمانی بازآفرینی کنیم و با ورزش پارکور حس‌و‌حال خفن‌تر و جوان‌پسندتری به آن بدهیم؟»

تمام این ایده‌ها در ابتدا به حدی جذاب و وسوسه‌انگیز می‌نمایند که هر مخاطبی را از جمله خود من، به هیجان آورده بودند، اما واقعا شنیدن کی بود مانند دیدن؟ متاسفانه باید بگویم پس از تماشای آنچه این سازندگان به تصویر درآورده بودند، آن شور و اشتیاق جای خود را به حسی از ناکامی و ناباوری داد!
نقد و بررسی انیمه سینمایی حباب
نقد و بررسی انیمه سینمایی حباب
داستانی عاشقانه در بستری از حوادث زیست‌محیطی؟!… آیا این تم داستانی برایتان آشنا نیست؟ داستان عاشقانه‌ای که میان دو زوج در بحرانی زیست‌محیطی اتفاق بیافتد، برای ما چیز جدیدی نیست. به خصوص اگر هیروئین (دختر قهرمان) در میانه داستان ناپدید شود و هیرو (پسر قهرمان) به نجات او بشتابد. همه ما انیمه نام تو و فرزند آب و هوا به کارگردانی و داستان‌نویسی ماکوتو شینکای (Makoto Shinkai) را تماشا کرده‌ایم و با الگوهای ساختاری داستان‌های او به خوبی آشنا هستیم. امروزه با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از موفقیت کم‌نظیر انیمه نام تو، ما انیمه‌های عاشقانه سینمایی بسیاری را می‌بینیم که تلاش دارند از الگوی روایی شینکای پیروی کرده و به بار دراماتیک عمیق داستان‌های او دست پیدا کنند.

اما این امر در رابطه با انیمه حباب کمی عجیب به نظر می‌رسد، زیرا سازندگان این انیمه در منبع الهام خود به هیچ‌یک از آثار ماکوتو شینکای اشاره نکرده‌اند و با این وجود شباهت‌های روایی و المان‌های پرتکرار انیمه حباب به انیمه‌های ماکوتو شنیکای و به خصوص فرزند آب و هوا بیش از آن چیزی است که بتوان آن را تصادفی تعبیر کرد. به خصوص زمانی که نام گنکی کاوامورا، برنامه‌ریز و تهیه‌کننده انیمه نام تو و فرزند آب و هوا را در فهرست دست‌اندرکاران این انیمه مشاهده می‌کنیم و در مصاحبه با کارگردان این انیمه، به جای گن اوروبوچی نویسنده انیمه، کاوامورا را در دست راست تتسورو آراکی می‌بینیم!
 

Like crazy<3

مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
- رصد
شناسه کاربر
1249
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-25
آخرین بازدید
موضوعات
448
نوشته‌ها
1,862
راه‌حل‌ها
21
پسندها
20,680
امتیازها
613
محل سکونت
او (":

  • #3
برای درک بهتر میزان این شباهت‌ها، توجه شما را به چند نمونه از آن‌ها جلب می‌کنم:

  • شباهت دنیای آخرالزمانی انیمه Bubble که با حبابی بزرگ در شهر توکیو به وجود آمده است، به پوشش آبی وسیع آسمان توکیو در انیمه فرزند آب و هوا و باران‌های بی‌وقفه آن.
  • شباهت ساختمان‌های متروکه و سرسبزشده توکیو در انیمه حباب به ساختمان متروکه‌ای که در انیمه فرزند آب و هوا دروازه شینتو روی آن قرار دارد.
  • تبدیل شدن تدریجی بدن اوتا به حباب در انیمه Bubble و تبدیل شدن تدریجی بدن هینا باز هم به عنصر حباب در انیمه فرزند آب و هوا.
  • وجود یک بک‌استوری تاریخی و منشا اساطیری پدیده زیست‌محیطی برای فدا شدن اوتا به عنوان پری دریایی و هینا به عنوان دختر آفتاب در انیمه فرزند آب و هوا که هر دو مایه خشم خدایان و الهه‌ها شده‌اند.
  • استفاده پرتکرار از عناصر آب، حباب و نور در هردو انیمه.
در هر صورت، تاثیرپذیری آگاهانه یا ناآگاهانه و در بهترین حالت، شباهت‌های تصادفی این انیمه با انیمه فرزند آب و هوا مساله اصلی ما نیست. مساله اصلی آن است که انیمه حباب با وجود این همه شباهت، در زمینه داستان‌گویی، در سطحی‌ترین لایه روایی باقی می‌ماند، درحالی که فرزند آب و هوا به اوج می‌رسد! یکی از دلایل آن است که با وجود انتظاراتی که از گن اوروبوچی، نویسنده انیمه‌های فلسفی و روانشناختی سایکو پس یا «Puella Magi Madoka Magica» در خلق داستانی تفکربرانگیز می‌رود، داستان این انیمه نه تنها هیچ دلیل هوشمندانه و قابل‌توجیهی برای پدیده زیست‌محیطی عجیب‌غریب توکیو نمی‌آورد، بلکه نشان می‌دهد تمام این مشکلات تنها به خاطر عشق یک نفر به هیبیکیِ تافته‌ جدابافته رخ داده است!

نقد و بررسی انیمه سینمایی حباب

داستان انیمه حباب از همان ابتدا، تا قبل از معرفی شخصیت اوتا، سیر نزولی خود را می‌پیماید و با وجود بستر زیبای آخرالزمانی و جذابیت‌های بصری‌اش، به شدت کسل‌کننده و یک‌نواخت می‌شود. اگرچه پس از معرفی شخصیت کنجکاو و عجیب اوتا، این انیمه ریتم بهتری پیدا می‌کند، اما قابل پیش‌بینی بودن نحوه پیشروی داستان و از آن بدتر، اقتباس ساده‌لوحانه از داستان عاشقانه‌ی شاهزاده‌محور «پری دریایی کوچک» که امروزه تاریخ انقضای آن سرآمده است، تاثیرگذاری رابطه عاشقانه میان اوتا و هیبیکی را به صفر می‌رساند. حتی سکانس زیبای رقص پارکورمانند هیبیکی و اوتا و درنهایت پایان به ظاهر غم‌انگیز انیمه، با وجود عدم پرداخت کافی به عمق روابط شخصیت‌ها و کلیشه‌ای بودن رومنس آن، آن‌طور که باید ما را متاثر نمی‌سازد.
 

Like crazy<3

مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
- رصد
شناسه کاربر
1249
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-25
آخرین بازدید
موضوعات
448
نوشته‌ها
1,862
راه‌حل‌ها
21
پسندها
20,680
امتیازها
613
محل سکونت
او (":

  • #4
انیمه حباب می‌توانست با مدیریت و هوشمندی مناسب، از یک داستان عاشقانه ضعیف فراتر رود و واقعا به یک اثر تماشایی تبدیل شود، اما مجموعه‌ای از انتخاب‌های نامناسب، شرایط را تغییر داده است. به عنوان مثال یکی از کمبودهای روایی موجود، آن است که واقعا هیچ دلیل خاصی برای تبدیل دوباره اوتا به حباب پس از لمس هیبیکی به مخاطب ارائه نمی‌شود؛ درحالی‌که در داستان اصلی پری دریایی، جادوگری، پری دریایی را به نفرینی طلسم می‌کند که اگر شاهزاده به جای ازدواج با او، با زنی دیگر ازدواج کند، او برای همیشه به پری دریایی تبدیل می‌شود. این دلیل به راحتی بخش اعظمی از حس دراماتیک بودن داستان را تامین می‌کند، زیرا که در نهایت پری دریایی ازخودگذشتگی کرده و شاهزاده را در ازدواج با زنی دیگر می‌بخشد و خود را فدا می‌کند. اما چون در این انیمه هیچ علت خاصی برای تبدیل شدن اوتا به حباب درنظر گرفته نشده، باعث شده است تاثیر فداکاری نهایی او برای نجات هیبیکی کاهش یابد.

یکی دیگر از کمبودها، آن است که ما به عنوان مخاطب واقعا خطر چندانی را از حباب‌ها به عنوان یک پدیده زیست‌محیطی به ظاهر غیرقابل سکونت درک نمی‌کنیم! حتی با وجود تاکید زیاد شخصیت‌های داستان روی این موضوع و همچنین تماشای احتمال پایین مرگ یکی از آن‌ها. درحالی‌که این انیمه می‌توانست روی مرگبار بودن اختلال نیروی گرانشی زمین، مانور بیشتری دهد و از یک سری اشارات سطحی که به سرعت به فراموشی سپرده می‌شدند، به نبردی طاقت‌فرسا بر سر مرگ و زندگی تبدیل شود که تنها با ورزش پارکور بتوان از آن جان سالم به‌دربرد. اما در این انیمه، مادامی که کسی روی حبابی نپرد یا به برج توکیو نزدیک نشود، می‌تواند به راحتی در بالای ساختمان‌ها یا بر کشتی‌های به‌جامانده، زندگی کند.


بماند که تفکر درباره اتفاقات علی و معلولی داستان نیز تناقضاتی را برجای می‌گذارد. برای مثال، چرا زمانی که در سکانس‌های آغازین انیمه، هیبیکی هم‌گروهی خود را از افتادن در گردباد دریایی نجات می‌دهد و او را روی ماشین معلق در هوا می‌گذارد، ماشینِ به آن سنگینی از نیروی جاذبه پیروی نمی‌کند و معلق است، اما شخصیت‌ها که قاعدتا وزن کمتری دارند، از نیروی جاذبه پیروی می‌کنند؟! یا این‌که چرا در پایان انیمه، گروه آندرتیکر بدون دلیل خاصی با گروه بلوبلیزز همکاری می‌کنند و کفش‌های مخصوصشان را به آن‌ها می‌دهند؟ اتفاقی که باید برای آن زمینه‌سازی بیشتری گردیده تا مخاطب متوجه دلیل تغییر رویکرد گروه خطرناک آندرتیکر می‌شد.
به طور کلی داستان انیمه حباب، ملغمه‌ای از ایده‌های پراکنده است که سرسری با یکدیگر ترکیب شده‌اند و زمان کافی به بیان جزییات روایی اختصاص داده نشده است تا جهان خیالی آن را باورپذیر و منطقی جلوه دهد. در پایان نیز این انیمه با وجود تلاشی که برای اشاره به موضوعات داغ امروز از جمله جنگ و تغییرات نگران‌کننده اقلیمی می‌کند، به خاطر کمبودهای روایی زیادی که دارد، هیچ‌کدام از این اشارات چنگی به دل نمی‌زنند و در حد شعار باقی می‌مانند.
 

Like crazy<3

مدیر رصد
پرسنل مدیریت
مقام‌دار آزمایشی
مدیر
رصد کننده
کاربر منتخب
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
مدیر کتابدونی
- رصد
شناسه کاربر
1249
تاریخ ثبت‌نام
2021-11-25
آخرین بازدید
موضوعات
448
نوشته‌ها
1,862
راه‌حل‌ها
21
پسندها
20,680
امتیازها
613
محل سکونت
او (":

  • #5

جمع بندی

نقد و بررسی انیمه سینمایی حباب

انیمه Bubble با وجود هیاهویی که به واسطه تیم پرستاره سازندگان و کیفیت بصری خوش رنگ و لعابش از آن خود کرده است، به طرز غیرمنتظره‌ای در داستان‌پردازی و شخصیت‌پردازی توی ذوق می‌زند. این انیمه نقاط قوت جزیی دارد، همچون بازنمایی مناسب از افراد دارای ناتوانی جسمی، بک‌استوری تاثیرگذار شخصیت هیبیکی، موسیقی گوش‌نواز و گرافیک درخشان. اما آن به طور کلی مجموعه‌ای از ایده‌های جذاب است که در ترکیب روایی با شکست مواجه می‌شوند و مجموعه‌ای از دست‌اندرکاران بزرگی همچون گن اوروبوچی نویسنده، هیرویوکی ساوانوی آهنگ‌ساز و تیم انیماتورهایی که هنرشان زیربار روایت ضعیف، نتوانسته است این انیمه را به جایگاهی که انتظارش می‌رفت، برساند؛ همه و همه این‌ها به دلیل مدیریت نادرست تتسورو آراکی به عنوان کارگردان و ناتوانی او در بیرون کشیدن استعدادهای تیم پرستاره‌اش است. نتیجه آن، انیمه‌ای است که در زیر لایه‌های زیبای بصری و شنوایی، نه تنها چیز جدیدی برای ارائه ندارد، بلکه حتی در یک کپی ساده از الگوهای روایی ماکوتو شینکای هم ناتوان است؛ نه رومنس جذاب و درگیرکننده‌ای دارد، نه طنز قابل ملاحظه‌ای و نه ساختار جهانی قابل‌تاملی! این انیمه به مانند حبابی می‌ترکد و جز یک سرخوشی لحظه‌ای، هیچ تاثیر دیگری از خود به جای نمی‌گذارد…
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین