. . .

نقد فیلم خورشید

تالار سینما و تئاتر

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
442
نوشته‌ها
3,256
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,355
امتیازها
463
محل سکونت
خسته آباد✨️

  • #1
مجیدی با فیلم خورشید قصد رجوع به آثار معنا شناسانه قبلی خود را دارد اما باید دید به موفقیت فیلمی مثل بچه‌های آسمان می‌رسد؟
 

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
442
نوشته‌ها
3,256
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,355
امتیازها
463
محل سکونت
خسته آباد✨️

  • #2
فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی در جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه را دریافت کرد و روح‌الله زمانی برای ایفای نقش در این فیلم، جایزه مارچلو ماسترویانی (بهترین بازیگر جوان) را در فستیوال فیلم ونیز ۲۰۲۰ دریافت کرد. خورشید همچنین به‌عنوان نماینده‌ی ایران در مراسم اسکار ۲۰۲۱ معرفی شد و حتی در بین ده نامزد این مراسم نیز قرار گرفت.

بااین‌حال نامزدی و جوایزی که ممکن است یک اثر در جشنواره‌ها به‌دست بیآورد نباید تاثیری مهم در نقد فیلم داشته باشد. می‌شود به‌جای نکوهش یا تمجید با واژه‌ها، به‌دنبال نشانه‌های دلالتمندی در فیلم بود که می‌توان با کنار هم قرار دادن آن‌ها از مفهوم استعاری که در فیلم بکار رفته‌است پرده برداشت و به بیننده‌ای که ذهنش همچون منتقد درگیر این نشانه‌ها شده در درک آن‌ها کمک کرد
 

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
442
نوشته‌ها
3,256
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,355
امتیازها
463
محل سکونت
خسته آباد✨️

  • #3
به‌ویژه در فیلم‌هایی که تِمِ معناشناسی در آن پر رنگ است و با انتخاب سوژه خود داعیه عمیق بودن و نشان دادن لایه‌هایی ژرف‌تر از اجتماع را دارند اما سینما را نباید فقط به سوژه انتخابی تقلیل داد. دستگاه معناشناسی فیلم، ارگانی بهم پیوسته است که معنا از درون اجزای کاملا هدفمند آن شکل می‌گیرد.

اما آیا مجیدی در خورشید موفق می‌شود روایت خود از کودکان کار را به سعادت و معنایی که مدعی آن است گره بزند؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد.
مجیدی باتوجه‌به آثار مهم قبلی خود مانند بچه‌های آسمان، رنگ خدا، باران، آواز گنجشک‌ها سعی در نشان دادن معنا به‌عنوان مضمون اصلی در فیلم‌های خود داشته است. فیلم‌هایی که باتوجه‌به نگرش و سویه اعتقادی و مذهبی کارگردان در داخل کشور با عنایت و اهتمام ویژه‌ای رو‌به‌رو شد. البته ناگفته نماند که این توجه‌ها با موفقیت‌های بین‌المللی فیلم بچه‌های آسمان، مجیدی را در سینمای خارج از ایران نیز مطرح کرد
 

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
442
نوشته‌ها
3,256
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,355
امتیازها
463
محل سکونت
خسته آباد✨️

  • #4
فیلم‌های مجیدی تا قبل از آثار اخیر این چندساله‌اش، آثاری شریف، قابل احترام و تامل بر انگیز بود اما او نیز مانند اکثر کارگردانان موفق ایرانی بعد از خلق چند اثر خوب و موفق با ساخت فیلم‌های ضعیفی همچون محمد رسول الله (ص)، آن سوی ابرها و همین فیلم خورشید به افول خود نزدیک شده است. او در خورشید هرچه سعی کرده به دورانِ طلایی فیلمسازی خود برگردد، تلاشش نافرجام و بازگشتش، رجعتی بی‌سرانجام است.
فیلم خورشید به کودکانی که مجبور به کار کردن هستند تقدیم شده است و روح‌الله زمانی ۱۲ ساله را در نقش علی به‌عنوان شخصیت اصلی معرفی می‌کند. کودکِ کاری که مادرش در بیمارستان روانی بستریست و توسط علی نصیریان به‌عنوان یک خلافکار مأموریت پیدا می‌کند که گنجی نامعلوم را پیدا کند که یا در گورستان محل یا در لوله‌های فاضلاب کنار آن دفن شده و تنها راه رسیدن به آن بازگشت به مدرسه و حفاری از زیرزمین مدرسه برای رسیدن به گنج است.
 

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
442
نوشته‌ها
3,256
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,355
امتیازها
463
محل سکونت
خسته آباد✨️

  • #5
نقشِ کودکان کار در خورشید توسط بازیگران غیر حرفه‌ای که واقعاً در خیابان‌ها امرار معاش می‌کنند و کار می‌کنند ایفا شده است و همین موضوع، علاوه‌بر امتیاز ویژه‌ای که از نظر حسی در اختیار کارگردان می‌گذارد، به چالشی برای کارگردان نیز بدل می‌شود. البته مجیدی با سابقه درخشانش در بازی گرفتن از کودکانِ نابازیگر، از این امتحان سربلند بیرون می‌آید و توانسته از نظرِ گرفتنِ بازی از این کودکان کار موفق عمل کند.
اگر کارگردان در پی آسیب شناسی فقر و نابرابری اجتماعی و ناعدالتی فرهنگی و اقتصادی است پس چرا کودکان کار را با بزهکاری معرفی می‌کند؟ فیلمساز در پی آسیب شناسی چه چیزی است؟ از چه حقیقتی دم می‌زند وقتی خود سویه اشتباهی از حقیقت ایستاده است؟ قراردادن سوژه در تنگنای اخلاقی بر چه نتیجه اخلاقی منجر می‌شود؟ آیا تمهیدات فراوان فنی و نمادهای فیلم، کارکردی مثبت در گرفتن انگشت اشاره به سمت نهادهای حکومتی دارد؟ یا مثل همیشه واکاوی مشکلات اجتماعی/اقتصادی در این جامعه منتج به این می‌شود که همه مشکلات ناشی از خود مردم است نه سیستم.
 

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
442
نوشته‌ها
3,256
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,355
امتیازها
463
محل سکونت
خسته آباد✨️

  • #6
این سؤال‌های اساسی در فیلم دراماتیزه نمی‌شوند و تنها احساسات توده مردم را به همراه دارند و فیلم هیچگونه ریشه‌یابی در موضوع مطروحه خود انجام نمی‌دهد. همه این سوالات بنیادی را که کنار بگذاریم اساسا رابطه سینما با اجتماع براساس نظریه بازتاب و جهت دهی تعریف می‌شود. یعنی اینکه سینمایی که بازنمای واقعیات جامعه خود نباشد چه سفارشی چه عقیده‌ای نه‌تنها ماندگار نمی‌شود بلکه حتی با تشویق خارج نشینانی که هیچ اطلاعاتی از اتفاقات افتاده در این جغرافیا ندارند به سرعت منقضی شده و حتی مطرود افراد آگاه نیز خواهند شد.
 

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
442
نوشته‌ها
3,256
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,355
امتیازها
463
محل سکونت
خسته آباد✨️

  • #7
منظور این است که مجیدی با نشان دادن کودکان کار به‌عنوان نه قشر آسیب دیده بلکه افرادی مجرم، عصیانگر و خاطی، پرتره‌ای خدشه دار از واقعیتِ آن‌ها به تصویر می‌کشد. برای سینمایی که به‌دنبال آسیب شناسی معضلات اجتماعی است و سوژه خود را از واقعیت جاری انتخاب می‌کند، ریشه یابی پیشکش ولی وفادار ماندن عهدیست که مجیدی در خورشید به آن پایبند نیست. البته که واقعیتِ سینما یعنی هنر واقعیت، الزاماً واقع گرا نیست.
اصطلاح واقع گرا را به‌سادگی می‌توان برای هر هنری به کار برد که نه‌تنها در جهان شناخته شده دخل و تصرف می‌کند بلکه حقایق عینی را می‌تواند توصیف کرده و خود را محدود به حلول خاصی کند که تلاش برای بیان آن یا تصرف عمیق در معنایش، باعث و بانی این محدودیت شود. اگر به شکلی ساده انگارانه، امر واقع گرا را چیزی بدانیم که بخشی از واقعیت است آن وقت تمامی‌آثار هنری واقع گرا هستند، اما بر عکس است، چون هر اثر هنری، خودش را محقق می‌سازد. تجلی بیرونی دیدگاه هنرمند براساس ماهیت قضایاست و براساس شخصیت متغیر اوست که برای تغییر شکل این جهان تلاش می‌کند.
 

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
442
نوشته‌ها
3,256
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,355
امتیازها
463
محل سکونت
خسته آباد✨️

  • #8
بر این اساس خورشید بیشتر ساخته ذهن مجیدی برای نمادسازی از آسیبی اجتماعیست تا فیلمی ‌کنکاش‌گر و تحقیقی از کودکان کار. برای مثال می‌توانم از یک نمونه واقعی در جامعه آماری کودکان کار نام ببرم که واقعیت تلخی را به همراه دارد که متاسفانه نه سینمای ما نه کارگردانان ما نسبت به این واقعیات اهمیتی قائل نمی‌شوند و طبیعتا اگر هم بخواهند نمی‌توانند نمایانگرش باشند. چندی پیش در ماهشهر کودک کارِ چهارده ساله‌ای به نام محمد از فقر و تنگ‌دستی زیاد خود را به دار آویخت.
او که به‌دلیل مشکلات مالی و نان آور خانواده بودن، سال گذشته ناچار به ترک تحصیل شده بود به شغل دستفروشی‌ مشغول بوده و این اواخر با سه‌چرخه‌ای‌ که از سوی بستگانش در اختیار او گذاشته شده بود، به شغلِ‌ فروش‌ آب‌ تصفیه شده روی آورده بود. این کودک کار همچنین برای تأمین هزینه‌های تحصیل به توپ‌جمع‌‌ کنی در زمین فوتبال ماهشهر سرکار بوده است. در سال‌هایی که محمد درس می‌خواند، چندین بار از دوستانش درخواست پنج هزارتومان پول می‌کرده تا بتواند برای ادامه تحصیل خود دفتر و خودکار تهیه‌ کند‌ اما سرانجام از شدت فقر و تنگدستی شدید خودکشی می‌کند.
 

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
442
نوشته‌ها
3,256
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,355
امتیازها
463
محل سکونت
خسته آباد✨️

  • #9
حال این گزاره را با نمونه سینماییِ کودکان کار در فیلم خورشید یا سریال ملکه گدایان مقایسه کنید تا عمق فاجعه را در بازنمایی واقعیت ببینید. البته در سینمای ایران قبلا نیز این معضل (کودکان کار) به نحو احسن به تصویر کشیده شده است. محمدرضا اصلانی یکی از کارگردانان موج نوی سینمای ایران که با فیلم فوق‌العاده شطرنج باد معرف حضور سینما دوستان است در دهه شصت فیلمی ‌به نام کودک و استثمار می‌سازد.

این فیلم در سه قسمت با عنوان‌های کار، فرهنگ و محیط، جنبه‌های مختلف زندگی کودکان کارگر زیر ١٥ سال را مورد بررسی قرار می‌دهد. فیلم به سیاست آغوش باز و قدرت‌های امپریالیسم جهانی اشاره دارد. طبق پژوهش‌های عنوان شده در «كودك و استثمار»، ایران پنج و نیم میلیون كارگر داشته كه دو میلیون آن كودك و نوجوان بودند. حال اگر تاثیر این فیلم را با فیلم خورشید دربرابر موضوع کودکان کار مقایسه کنیم، متوجه کارکرد فیلم‌ها در نمایش واقعیت اجتماع می‌شویم. ماجراها و شخصیت‌های خورشید را نمی‌توان مبنای قضاوت «کودکان کار» قرار داد.
 

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
442
نوشته‌ها
3,256
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,355
امتیازها
463
محل سکونت
خسته آباد✨️

  • #10
فیلم ساخته شده است و بهترین نقدها هم نمی‌تواند آن ‌را نجات دهد. چنانکه بهترین فیلم‌ها هم نمی‌توانند «کودکان کار» را نجات دهند. کودکان کاری که سرچشمه آن‌ها فقر است. فیلم‌ها و سریال‌هایی که موضوع محوری آن‌ها تضاد فقر و ثروت است، در صورتی که مولف، نگاه ابزاری به فقیر داشته باشد، قادر نیست فقر را به‌عنوان یک نکبت اجتماعی به تصویر بکشد. در نتیجه در بهترین حالت با نشان دادن فقر به‌عنوان فقر، بدون اینکه قادر باشد «رئالیسم فقر» را به کمال برساند، در حد نمایش و تقلیل ایده در جا می‌زند. دگرگونی‌های اجتماعی از جمله فقر در تاریخ، از کانال بی اخلاقی‌های فردی ایجاد نشده‌اند، بلکه برعکس بی اخلاقی‌های فردی عمدتا معلول نظامِ ناکارآمدِ اجتماعی هستند که بی اخلاقی، ذات آن است. فیلم خورشید اما معلول و ناتوان در نشان دادن این سوژه است.
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
16
بازدیدها
212
پاسخ‌ها
10
بازدیدها
191
پاسخ‌ها
4
بازدیدها
114
پاسخ‌ها
11
بازدیدها
175

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین