. . .

نقد و بررسی نقد فیلم جدایی نادر از سیمین

تالار سینما و تئاتر

Maedeh

مدیر مخبر
پرسنل مدیریت
مدیر
خبرنگار
کاربر نقره‌ای
کاربر ثابت
نام هنری
Maiy
مدیر
مخبر
شناسه کاربر
91
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-14
آخرین بازدید
موضوعات
442
نوشته‌ها
3,256
راه‌حل‌ها
2
پسندها
6,355
امتیازها
463
محل سکونت
خسته آباد✨️

  • #1
بازیگران : لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی، علی‌اصغر شهبازی، شیرین یزدان‌بخش و مریلا زارعی



داستان :

سیمین ( لیلا حاتمی ) و نادر ( پیمان معادی ) زوجی هستند که بر سر نگهداری از پدر نادر اختلاف نظر دارند. سیمین قصد دارد تا به همراه نادر و دخترشان ترمه ( سارینا فرهادی ) جهت زندگی به خارج از کشور برود اما نادر نمی تواند پدر پیرش را رها کند.؛ پدر نادر پیرتر از آن است که بتواند از خودش مراقبت کند و متاسفانه آلزایمر هم دارد. بنابراین سیمین به دادگاه رفته و تقاضای طلاق از نادر را می دهد و همچنین از دادگاه می خواهد تا حضانت فرزندش را هم بر عهده بگیرد، اما دادگاه با سپردن حضانت ترمه به سیمین مخالفت می کند. از طرفی ترمه برای اینکه شاید بتواند مادرش را پیش پدرش برگرداند، تصمیم گرفته تا پیش پدرش زندگی کند چون می داند که مادرش بدون او جایی نمی رود!. بعد از دادگاه، سیمین به خانه مادری اش می رود و نادر هم برای مراقبت از پدرش، مستخدمی به نام راضیه ( ساره بیات ) که باردار استرا استخدام می کند. راضیه بدون اینکه به شوهرش حجت ( شهاب حسینی ) بگوید ، قبول کرده تا در خانه نادر کار کند. در یک روز هنگامی که نادر به خانه اش بر می گردد متوجه می شود که دستان پدرش به تخت بسته شده است و خبری از مستخدم نیست؛ هنگامی که راضیه به خانه بر می گردد دعوای شدیدی بین نادر و راضیه انجام می شود و نادر در جلوی درب خانه اش، راضیه را به سمت راه پله هل می دهد و...



حاشیه :

جدایی نادر از سیمین و اخراجی های 3 ، مسلماً پر حاشیه ترین فیلمهای سال 89 بودند. جدایی نادر از سیمین یکی از بهترین فیلمهای بیست و نهمین جشنواره فجر امسال بود اما بیشتر از اینکه خود فیلم به عنوان یک اثر سینمایی فاخر مطرح شود، بحث مسائل حاشیه ای آن مطرح بود. حاشیه ها البته از قبل از این فیلم و در زمان اکران فیلم درباره الی بوجود آمد؛ عدم اعتراض اصغر فرهادی به نحوه اکران ناقص درباره الی که همزمان با اتفاقات بعد از انتخابات سال 88 بود ، صحبت های وی در حمایت از محسن مخملباف و دیگر فیلمسازان خارج از کشور که شرایط فیلمسازی در ایران را ندارند و درخواست از مسئولان برای محیا کردن شرایط فیلمسازی این افراد در ایران در جشن خانه سینما که مدتی به لغو مجوز ساخت جدایی نادر از سیمین منجر شد و... از جمله دلایلی بود که باعث بوجود آمدن حواشی عجیب و غریب درباره فیلم جدایی نادر از سیمین شد. کار تا جایی پیش رفت که تماشاگران کمپبی برای حمایت از فیلم جدایی نادر از سیمین تشكيل دادند و با همدیگر قرار گذاشتند تا هنگامی که فیلم اکران شد، با استقبال بی نظیر از آن ، مانع از جابجایی رکورد فروش احتمالی فیلم اخراجی های 3 که مسعود ده نمکی کارگردان آن است، شوند. بهرحال تا الان که این مطلب را می نویسم ، اخراجی های 3 که همزمان با جدایی نادر از سیمین اکران شده بود ، توانسته فروشی بسیار بالاتر از جدایی نادر از سیمین داشته باشد.




درباره جدایی نادر از سیمین :

حال هوای فیلم مانند اثر قبلی فرهادی است. انسانهایی که در مواجه با مشکلات، اخلاق را فراموش می کنند و دائما رنگ عوض می کنند!

فیلمبرداری به سبک " دوربین در دست " انجام گرفته که باعث شده تا شخصیت های داستان باورپذیر تر ، از آب در بیایند. فیلمبردار فیلم محمود کلاری است.

پیمان معادی و شهاب حسینی بهترین بازیگران جدایی نادر از سیمین هستند.

قبل از شروع فیلم، بعضی از تماشاگران بدون هیچ دلیل خاصی نام فرهادی را تکرار می کردند و تشویق می کردند! برایمدتی تماشاگران سالن سینما را با ورزشگاه اشتباه گرفته بوند!

پیمان معادی قبلا فیلمنامه نویس بوده اما به عنوان بازیگر، تنها 2 فیلم در کارنامه اش دارد ، درباره الی اولین تجربه بازیگری او بود و حالا با بازی در جدایی نادر از سیمین توانسته جایزه معتبر خرس نقره ای را از جشنواره برلین دریافت کند. جنس بازی پیمان معادی از آن تیپ هایی است که کمتر در سینمایی ایران دیده شده. در سینمای این روزهای ایران معمولا بازیگران فیلمنامه را روخوانی می کنند و هیچ خلاقیتی در پروش دیالوگ ها بکار نمی برند؛ پیمان معادی از معدود بازیگرانی است که دیالوگ را پروش می دهد و آن را به طبیعی ترین شکل ممکن به تماشاگر منتقل می کند. در کل سینمای ایران به کسانی مثل معادی نیاز دارد.

یکی از مشکلات فیلم عدم تناسب سنی بین پدر ( نادر ) و دختر ( ترمه ) است. پیمان معادی در فیلم درباره الی ، در نقش یک مرد جوان حضور داشت و حالا در جدایی نادر از سیمین، او یک دختر 11 ساله دارد! حتی ریش هم نتوانسته سن معادی را بالا ببرد.

شهاب حسینی با اینکه حضور نسبتاً کوتاهی در فیلم دارد اما تاثیر گذار است. صحنه ی درگیری وی با نادر در بیمارستان یکی از طبیعی ترین دعواهایی است که می توانید در یک فیلم ایرانی ببینید!

بدترین بازیگر فیلم جدایی نادر از سیمین بدون شک دختر خانواده است! سارینا فرهادی دختر اصغر فرهادی و پریسا بخت آور است و با اینکه از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، کاندید بهترین بازیگر مکمل زن برای همین فیلم شدهاما با اینحال بازی او کاملا مبتنی بر فیلمنامه است و اصلا با بازی های واقع گرای دیگر بازیگران فیلم تناسبی ندارد هنوز دارم فکر می کنم که چرا در ایران بازیگران کم سن و سال با استعدادی نداریم که در چنین فیلمهایی از آنها استفاده کنیم؛ یکی مثل داکوتا فنینگ یا ابیگل برسلبین در هالیوود.

منتقدی می گفت: جدایی نادر از سیمین به دلیل به تصویر کشیدن فقر فرهنگی و همچنین انتقاد از سیستم قضایی ایران، مورد تایید جشنواره های خارج و به قول معروف خارج نشینان است. البته بی انصافی است که این اتهام را به اصغر فرهادی بزنیم. اصغر فرهادی از معدود کارگردان هایی است که میانه رو است ، در فیلمهایش نه بازیگران کاخ و لامبورگینی دارند ( مثل اکثر کمدی های امروز ایران ) نه بدبخت و عقب افتاده هستند؛ بلکه از طبقه متوسط جامعه اند.

نمی خواهم بهانه گیری کنم اما صحنه ای که نادر ، راضیه را به بیرون از خانه هل می دهد می توانست بهتر پرداخته شود.

در اواسط فیلم تعداد قابل توجهی از تماشاگران سالن سینما را ترک کردند.

نقش معلم مدرسه که مریلا زارعی آن را ایفا می کند، می توانست توسط بازیگر دیگری ایفا شود؛ البته منظورم این نیست که وی بازی بدی ارائه داده. شخصیت معلم مدرسه تقریبا در تمام صحنه ها در حاشیه قرار دارد و نقش چندانی در پیشبرد داستان ندارد. بنابراین فکر می کنم یک بازیگر گمنام تر از زارعی می توانست این نقش را باورپذیرتر کند.

در فیلمی صحنه ای وجود دارد که در آن نادر به دخترش که معنی کلمه گارانتی را، ضمانت یا تضمین معنی می کند، می گوید: کلمه تضمین یا ضمانت، عربی است و بجایش از کلمه فارسی پشتوانه استفاده کن. دختر می گوید : ولی اینجوری نمره ام کم می شود، که نادر در جوابش می گوید : بزار کم کنن. بعد از این دیالوگ تماشاگران شروع به دست زدن کردند.

سکانسی در فیلم هست که شهاب حسینی خودزنی می کند، بازی شهاب حسینی در این سکانس تماشایی است.

در تمام مدت زمانی که ساره بیات در صحنه حضور داشت، به این فکر می کردم که وی شباهت زیادی به ماریون کاتیلارد فرانسوی ( برنده اسکار بهترین بازیگر زن برای فیلم به رنگ ارمغان ) دارد! در اواسط فیلم تماشگری که کنارم نشسته بود، به دوستش گفت : این مستخدمه چقدر شبیه به زن دیکاپریو توی فیلم Inception است!! اینجا بود که فهمیدم تنها کسی نیستم که ساره بیات را شبیه به کاتیلارد می داند.

لیلا حاتمی کماکان جزو بهترین بازیگران ایران به حساب می آید. هنر وی در سکانس آغازین فیلم دیدنی است.

در کل جدایی نادر از سیمین بالاتر از استانداردهای امروز سینمای ایران است ولی در مقایسه با فیلم قبلی فرهادی یعنی درباره الی، ضعیف تر است. فرهادی سعی کرده تا شخصیت های داستانش را مانند درباره الی مرموز و پیچیده خلق کند اما واقعیت امر این است که شخصیت های فیلم جدایی نادر از سیمین در مقایسه با درباره الی ، بسیار ساده تر هستند.


چرا باید فیلم را ببینم؟

جدایی نادر از سیمین بهترین فیلمی هست که این روزها می توانید ببینید. دریافت اصلی ترین جوایز جشنواره برلین، گویای این حقیقت هست که جدایی نادر از سیمین را حتما باید دید!.



میثم کریمی

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر نام سایت و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید



کارگردان : اصغر فرهادی

فیلمنامه: اصغر فرهادی

تهیه کننده: اصغر فرهادی

مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری

طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی

طراح صحنه و لباس: کیوان مقدم

صدابردار: محمود سماک باشی

دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: حمیدرضا قربانی

منشی صحنه: مریم نراقی

تدوین: هایده صفی‌یاری

مووی مگ
 

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
16
بازدیدها
212
پاسخ‌ها
10
بازدیدها
191
پاسخ‌ها
4
بازدیدها
113
پاسخ‌ها
11
بازدیدها
175

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین