. . .

معرفی نقد فصل 4 انیمه attack on titan

تالار بحث و بررسی انیمه و مانگا

〔ELVIS〕

رمانیکی تلاشگر
رمانیکی
شناسه کاربر
968
تاریخ ثبت‌نام
2021-09-25
آخرین بازدید
موضوعات
3
نوشته‌ها
47
پسندها
2,818
امتیازها
148

  • #1

* نقد حاوی اسپویل است *​


با نقد فصل 4 Attack on Titan به سراغ یکی از بهترین انیمه‌های سال 2021 می‌رویم. در نقد حمله به تایتان به کنج‌کاوی در میان جنگجویانِ پشت دیوار خواهیم رفت.

فصل 4 سریال حمله به تایتان با جنگ در فورت سلاوا شروع می‌شود. بالاخره وقتش رسیده تا با مارلی‌ها بیشتر آشنا شویم. گروهی از مردمانِ آن سوی اقیانوس که به نظر می‌رسد از مردم الدیایی‌ها متنفر هستند و آنها را شیطان خطاب می‌کنند.
در فصل 4 متوجه می‌شویم که راینر چطور به یک سرباز قسم‌خورده تبدیل می‌شود و بعد از چند سال متوجه می‌شویم که چرا و چگونه شیگانشیا در چهار سال گذشته مورد حمله‌ی تایتان‌ها قرار گرفت

تحلیل فصل 4 انیمه حمله به تایتان, نقد Attack on Titan

مشکل اینجاست که برای فهمِ موضوعاتی که ذکر شد باید تقلای زیادی کنیم چراکه شخصیت‌های جدیدی در این میان عرض اندام می‌کنند و کار بسیار سختی است که در همان ابتدای فصل با تک تک آنها ارتباط برقرار کردن.
قصه‌‌ فصل پایانی به جای این‌که سر راست‌تر باشد مدام پیچ و خم می‌گیرد. روایت بسیار عجولانه و جسته و گریخته است. این وسط باید به ورود خاندانِ تایبر به خط داستانی فرعی نیز اشاره کرد.

چرخه نفرت​

بررسی انیمه Attack on Titan, نقد انیمه Attack on Titan

در نقد فصل 4 Attack on Titan و در آن اوایل می‌بینیم که تایبر می‌خواهد چرخه‌ نفرتِ حاکم بین مردمان الدیا و مارلی را یک بار برای همیشه به اتمام برساند اما مسلما همه چیز آن‌طور که باید پیش نمی‌رود.
در فصل انتهایی انیمه اتک آن تایتان که شروع خوبی از حیث روایت نداشته، در تحلیل فصل 4 انیمه حمله به تایتان اولین برخوردِ اکشنش غوغا می‌کند و رویارویی ارن با راینر در اپیزود پنجم، گل سر سبدِ انیمه در نیم فصل اول محسوب می‌شود.
در نقد فصل 4 Attack on Titan ارن که در فصول گذشته به دنبال یک زندگی بهتر و ایمن‌تر برای مردم و دوستانش بود، به یکباره تبدیل می‌شود به فردی که با گذشته‌اش ۱۸۰ درجه تفاوت دارد. این تفاوت از کجا آمده؟

صرفِ ادایِ دیالوگ‌ها که توجیه قابل قبولی نیست و مخاطب تا بتواند ارنِ جدید را بهتر درک کند و حتی با او ارتباط برقرار کند باید مدت زمان زیادی صبر کند. شاید این صبر و انتظار تا اپیزود پانزدهم نیز طول بکشد.
چراکه تا آن قسمت هنوز برخی از قطعات پازل پیدا نمی‌شود و هنوز علامتِ سوالی در این میان وجود دارد که مخاطب نمی‌داند یا حتی توانایی حدس نیز ندارد.
وقتی قسمت‌های کمی به پایان نیم‌فصل اول از فصل چهارم Attack on Titan باقی مانده بود و حالا این انیمه در یکی از هیجان‌انگیزترین و احساسی‌ترین لحظات داستانی خود به سر می‌برد.

هیجان در نقطه اوج​

تحلیل فصل 4 انیمه Attack on Titan, نقد سریال اتک به تایتان

لحظاتی که هم کمک می‌کنند تا کاراکترهای جدید و قدیمی مجموعه بیشتر قابل لمس باشند و ما هم بیشتر از همیشه برای قسمت‌های جدید هیجان‌زده باشیم.
با نقد نقد فصل 4 Attack on Titan متوجه می‌شویم که طی این قسمت‌ها مشخص شد که زیک و ارن در حال پیاده‌سازی نقشه‌های پیچیده‌ای هستند تا قدرت را از کنترل ارتش فعلی خارج کرده و خودشان راه نجات جزیره را ادامه دهند.

هرچقدر که از نقشه زیک و ارن بیشتر آشکار می‌شود، این نقشه و قصدی که این دو از انجام چنین کاری دارند پیچیده‌تر به نظر می‌رسد. در واقع Attack on Titan همزمان هم با اطلاعات جدید پاسخ سوالات قبلی و مهم‌مان را می‌دهد و هم سوالات جدیدی را ایجاد می‌کند که جواب آن‌ها می‌تواند سرنوشت نهایی این انیمه را مشخص کند.

سرنوشت نهایی​

نقد سریال حمله به تایتان, نقد فصل 4 حمله به تایتان

البته در حال حاضر و در نقد فصل 4 Attack on Titan مشخص شد این است که سرنوشت نهایی انیمه Attack on Titan وابسته به یک اتفاق خاصی نیست. در حال حاضر خرده داستان‌های زیادی در حال جریان هستند و حتی اخیرا به‌وجود آمده‌اند.
نکته‌ دیگری که در نقد فصل 4 Attack on Titan در مورد قسمت سیزدهم Attack on Titan جالب بود به داستان مربوط به فالکو و گابی برمی‌گشت. در ابتدای فصل چهارم وقت شاهد رونمایی از این زوج بودیم بسیاری از طرفداران شاکی بودند که باتوجه به سوالات زیادی که Attack on Titan در سه فصل گذشته مطرح کرده و ارتباطی که بینندگان با کاراکترهای قدیمی برقرار کرده‌اند، دور از انتظار نیست که کسی بخواهد به دنبال کردن داستان گابی و فالکو علاقه‌مند باشد.

این مشکل اما قسمت به قسمت و با توجه پرداخت اندازه و رشدی که این کاراکترها طی قسمت‌های اخیر داشتند کاملا رفع شد. فالکو و گابی نه آن‌قدر در حال حاضر نقش مهمی در داستان اصلی دارند که حضور زیاد آن‌ها بخواهد اعصاب طرفداران را خرد کند و از سمت دیگر قصه‌ آن‌ها به‌خوبی در دل قصه اصلی Attack on Titan شده تا همزمان با این که شاهد رشد این شخصیت‌ها هستیم، با آن‌ها نیز ارتباط بیشتری برقرار کنیم.
در نقد فصل 4 Attack on Titan این موضوع به اندازه‌ای پیش رفت که در دقایق پایانی این قسمت شاهد بودیم که فالکو و گابی سر یک میز با ارن یگر نشسته‌اند! هیزمی که هر روز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود اتفاقاتی که در قسمت‌های اخیر Attack on Titan در حال رخ دادن هستند را می‌توان به هیزم‌هایی تشبیه کرد که آتش اصلی که به‌زودی روشن‌ خواهد شد را بزرگ‌تر خواهند کرد.

کودتا​

داستان حمله به تایتان, داستان Attack on Titan

کودتای تازه‌ای که ارن به راه انداخته، درگیری‌ها او با دوستان قدیمی‌اش، رابطه ارن با زیک، هیستوریا و مهم‌تر از همه جنگی که قرار است تمام مردم جهان با اهالی جزیره داشته باشند همگی اتفاقات بسیار مهمی هستند که مطمئن هستیم در قسمت‌های آینده رخ خواهند داد.
در نقد Attack on Titan اتفاقاتی که در قسمت‌های اخیر Attack on Titan هم رخ می‌دهند در همین راستا هستند. در نقد فصل 4 Attack on Titan همه تنش‌های جدیدی که شکل گرفته این سوال را برای ما ایجاد می‌کند که سرانجام چه خواهد شد و چه زمانی این آرامش کوتاهی که شکل گرفته فرو خواهد ریخت.
قسمت‌های آرامی که بعد از جنگ شاهد آن بودیم این مشکل را داشتند که چیزی در مورد سرنوشت سریال به ما نمی‌گفتند یا حداقل سرنخ‌های کمی در مورد آن به ما می‌دادند.

قسمت 9 پر از فلش‌بک​

تحلیل فصل 4 انیمه حمله به تایتان, نقد Attack on Titan, بررسی انیمه Attack on Titan

در بررسی انیمه Attack on Titan قسمت نهم، قسمتی است که بیشتر زمانش را به فلش‌بک‌هایی از سه سال گذشته در جزیره اختصاص داده است. این قسمت برخلاف قسمت‌های پیشین نه توییست خاصی دارد، نه نبرد هیجان‌انگیزی، اما آن‌قدر با مهارت اطلاعات جدیدش را در اختیار ما می‌گذارد که تماشای آن به هیچ‌وجه حوصله‌سربر نیست.

در نقد فصل 4 Attack on Titan پس از اتمام قسمت هشتم و غافل‌گیر شدن مخاطبان به دلیل خیانت زیک، دقیقا زمان آن است که انیمه کمی سرعتش را کم کند و اتفاقات رخ‌داده طی سه سال اخیر را بازگو کند.
تنها موضوع غافل‌گیرکننده این قسمت، دیدن طرف مقابل صحبت‌های آرمین است. آنی، شخصیتی که مدت‌ها اطلاعی از وضعیت او نداشته‌ایم. این قسمت با معرفی نیکولو و ملاقات پارادیسی‌ها با یلنا و داوطلبان ضدمارلیایی آغاز می‌شود.

انتخاب مناسب صداپیشگان​

نقد انیمه Attack on Titan, تحلیل فصل 4 انیمه Attack on Titan

درابتدا باید به اجرای عالی صداپیشه هانجی و همچنین انتخاب مناسب صداپیشه یلنا اشاره کنیم. تماشای هانجی و شوخ‌طبعی‌های همیشگی‌اش در چنین موقعیتی سرگرم‌کننده است، اما داستان به سرعت وارد مسایل جدی‌تری می‌شود.
در صحنه صحبت‌های یلنا و اونیانکوپون با لیوای و هانجی، دلایل عدم حمله دوباره مارلی به پارادیس مشخص می‌شود. علاوه بر آن، پارادیسی‌ها متوجه می‌شوند که در میان مارلیایی‌ها هم کسانی هستند که از شرایط راضی نیستند و در حال ریختن نقشه علیه آن هستند. از همه مهم‌تر، سردسته این داوطلبان ضدمارلیایی کسی جز برادر ناتنی ارن، یعنی زیک نیست.

توصیف یلنا از زیک به زیبایی به تصویر کشیده شده است و با استفاده از پالت رنگی روشن و کمی رویایی، متوجه می‌شویم که یلنا این تایتان تخریب‌‌گر را همچون خدایی نجات‌بخش می‌بیند.

دستکاری مانگا در انیمه​

نقد سریال اتک به تایتان, نقد سریال حمله به تایتان

ترتیب این فلش‌بک‌ها در خود مانگا کمی گیج‌کننده است. در نقد فصل 4 Attack on Titan در اقتباس انیمه‌ای، این ترتیب کمی دستکاری شده و با چینش مناسب آن‌ها، مشکل گیج‌کنندگی‌اش برطرف شده است.
این قسمت ما را کمی بیشتر با نقشه زیک و هدف و نیتش، یعنی آزادی الدیا، آشنا می‌کند و دلیل نیاز این نقشه به تایتان بنیادی را نیز متوجه می‌شویم.

در نقد فصل 4 Attack on Titan موسیقی متن مرموز و دلهره‌آوری که در زمان این‌ صحبت‌ها پخش می‌شود و استفاده از نماهای متنوع، مخصوصا کلوزاپ، این گفت‌وگو را دیدنی و تاثیرگذار کرده‌اند. در ضمن، طرفداران به کمک این فلش‌بک‌ها می‌توانند زمان بیشتری را با ساشا بگذرانند.
انیمه با نمایش نیکولو و ارتباطی که میان او و ساشا شکل می‌گیرد و نشان دادن این‌که چقدر ساشا برای نیکولو مهم بوده است، کمی از غم مرگ او می‌کاهد.

تفاوت آرمین با دیگران​

نقد فصل 4 حمله به تایتان, داستان حمله به تایتان, داستان Attack on Titan

با نقد فصل 4 Attack on Titan وقتی به سخنان آرمین گوش می‌دهیم متوجه می‌شویم این سخنان بسیار مهم هستند، زیرا نشان می‌دهند که تا چه‌ اندازه میان ارن و آرمین و دیگر دوستان و هم‌رزمانش فاصله افتاده است. زمانی که ارن، میکاسا و آرمین در حال تمرین تیراندازی هستند، تفاوت میان این سه شخصیت به وضوح آشکار می‌شود.
در تحلیل فصل 4 انیمه Attack on Titan آرمین برای نشنیدن صدای تیر گوش‌های خود را می‌پوشاند، میکاسا از شنیدن این صداها ترسی ندارد و ارن با لحن و نگاهی سرد مشغول به این‌کار است.

دلیل مرگ ساشا​

تحلیل فصل 4 انیمه حمله به تایتان, نقد Attack on Titan

در این‌جا باید حتما به صحنه انتقالی از این تمرین تیراندازی و تیر زدن ارن، به صحنه کشته شدن ساشا اشاره کنیم. خودِ چنین صحنه انتقالی می‌تواند مقصر بودن او در مرگ ساشا را نشان دهد.
این سکانس از نظر جلوه‌های بصری نیز قابل تحسین است، هم صحنه انتقال از تیر ارن به مرگ ساشا و هم اتمسفر ایجادشده با استفاده از پالت رنگی قرمز. نیمه دوم فصل 4 انیمه حمله به تایتان تایید شد اگر بخواهیم کمی بیشتر درباره ارن و آرمین بگوییم، باید اشاره به بازگشت آن‌ها از مارلی بکنیم.
در نقد سریال حمله به تایتان آنها در ماموریت خود موفق بودند و ضربه بزرگی به مارلی وارد کردند، اما در چهره ارن هیچ احساسی دیده نمی‌شد. ارنِ حال حاضر تفاوت زیادی با ارن فصل‌های قبل دارد.
با نقد فصل 4 Attack on Titan گویا او خودش را از نظر احساسی از همه دوستانش دور کرده و درگیر مسایلی باشد که آن‌ها را با کسی درمیان نمی‌گذارد. می‌دانیم که کل جهان الدینی‌ها را شیطان می‌دانند و از آن‌ها می‌ترسند.
در پاسخ به چنین شرایطی، شخصیت صلح‌طلبی مانند آرمین می‌خواهد مسیر گفت‌وگو را پیش بگیرد و بی‌گناهی مردم را ثابت کند، اما ارن می‌خواهد نقش شیطان بودن را بپذیرد و شیطان واقعی را به جهانیان نشان دهد.
با نقد انیمه Attack on Titan متوجه می‌شویم که تنها راه آزادی الدیا را در جنگیدن و مبارزه می‌بیند. با وجود چنین اختلافی در رویکرد این دو دوست صمیمی، راحت‌تر می‌توان سخنان آرمین مبنی بر عدم توانایی در درک ارن را متوجه شد. “آنی آنی تو فوق‌العاده‌ای”
آرمین مشغول این صحبت‌ها با آنی است، در حالی‌که صدفی (که شاید متعلق به اولین سفرش به ساحل در آخر فصل سوم باشد) را در دست خود گرفته و از عدم اطمینانش از تصمیم‌هایشان می‌گوید.

جبر​

تحلیل فصل 4 انیمه حمله به تایتان, نقد Attack on Titan

این صحنه نشان می‌دهد که آرمین نیز پس از گذشت این چندسال، به درک دلایل اعمال طرف مقابل رسیده است. او به آنی می‌گوید که پارادیسی‌ها نیز چاره‌ای نداشتند و مجبور به تخریب بندر مارلی بودند، درست همانند آنی و دوستانش.
در نقد فصل 4 Attack on Titan متوجه می‌شویم که در این قسمت سر کوتاهی هم به گابی و فالکو در زندان می‌زند و تماشای گابیِ پر از نفرت و خشم نسبت به ارن کمی ترسناک است.
طبق معمول با ریزه‌کاری‌های همیشگی این انیمه، تماشایی‌تر شده است. از نظر بصری، این قسمت در نمایش پس‌زمینه‌های زیبا موفق بوده است.
مخصوصا صحنه دریاچه و جنگلی که آن را محصور کرده، بسیار زیبا به تصویر کشیده است. چیدمان اتفاقات کمی با مانگا فرق دارد و قسمت‌های مربوط به گابی و فالکو بیشتر کنار هم جمع شده‌اند که باعث تجربه‌ای بهتر می‌شود.

موسیقی متن​

نقد سریال اتک به تایتان, نقد سریال حمله به تایتان, نقد فصل 4 حمله به تایتان

در نقد سریال اتک به تایتان باید اذعان داشت که موسیقی متن عالی‌ای برای تک‌تک صحنه‌ها انتخاب شده است. از جالب‌ترین انتخاب‌ها، موسیقی متن استفاده‌شده هنگام ملاقات گابی و فالکو با والدین ساشا است، که تنش و ترس زیادی را ایجاد می‌کند و برداشت ذهنی گابی از اوضاع را نشان می‌دهد.

اطلاعات انیمه​

بررسی انیمه Attack on Titan, نقد انیمه Attack on Titan

حمله به تایتان یک مجموعه مانگایی ژاپنی است که توسط هاجیمه ایسایاما نوشته و طراحی شده‌است. این مجموعه از ۹ سپتامبر ۲۰۰۹ در مجله بساتسو شونن منتشر می‌شد و در ۲۱ آوریل ۲۰۲۱ با ۳۴ جلد و ۱۳۹ قسمت پس از ۱۱ سال به اتمام رسید.
داستان حمله به تایتان این است که قرن‌ها پیش انسان‌ها توسط غول‌هایی به نام تایتان تا مرز نابودی پیش می‌روند. در ادامه داستان Attack on Titan انسان‌های باقی‌مانده برای حفاظت از جان خود دیوارهای بلندی می‌سازند و به مدت ۱۰۰ سال درون این دیوارها در امنیت کامل به سر می‌برند تا زمانی که یک تایتان غول آسا پدیدار می‌شود و دیوار را خراب می‌کند.
پخش فصل اول مجموعه تلویزیونی انیمه آن از ۶ آوریل ۲۰۱۳ در ماینیچی برودکاستینگ سیستم شروع شد و تا ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۳ به طول انجامید. فصل دوم انیمه نیز از آوریل ۲۰۱۷ پخش شد.
عرضهٔ بخش نخست از فصل سوم این انیمه نیز از ژوئیه ۲۰۱۸ آغاز شد و بخش دوم آن نیز از ۲۹ آوریل ۲۰۱۹ پخش شد. لایو اکشنی دو بخشی نیز بر اساس آن، با عناوین حمله به تایتان و حمله به تایتان: پایان دنیا در سال ۲۰۱۵ ساخته شده‌است.
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین