. . .

نقد و بررسی نقد سریال آفتاب پرست

تالار سینما و تئاتر

بامداد طاهری

رمانیکی تازه وارد
رمانیکی
شناسه کاربر
3386
تاریخ ثبت‌نام
2022-11-11
آخرین بازدید
موضوعات
1
نوشته‌ها
3
پسندها
11
امتیازها
63

  • #1
بنام یزدان بخشاینده ‌‌‌

موضوع : نقد سریال های نمایش خانگی (بخوانید سریال فارسی!!!)



مقدمه
پدیده نمایش خانگی یا پلتفرم ها نزدیک به دو دهه و یا بیشتر ، در عرصه فرهنگ و هنر کشور عزیزمان ایجاد و فعالیت داشته ، اما با آغاز مصیبتی هولناک که یک بیماری مرموز و همه گیر در سراسر ایران و همه کشورها ، ... پزشکان بهترین راه را برای مقابله با کرونا
« ***در خانه بمانیم را تجویز نمودند***»

و پلتفرم هایی مثل فیلیمو و فیلم نت و نماوا و ... درصدد ایجاد فضایی شاد هیجان انگیز و خاطره ساز !!!(بخوانید کسب درآمد ، در آب گل آلود ) برای دوران قرنطینه شوند . اما اینبار عدو سبب خیر نشد .

هدف نگارنده از نگارش این چند خط یادآوری دوران تلخ قرنطینه نیست بلکه تمنا دارم خواهشا این روزها رو بعد از گذشت چند سال {{یادش بخیر }}رو با یک آه بلند فلسفی همه چیزدانی ، برای این بکار نبرید مثل دهه شصتی های ( نیو ستالاژژژی !!!) که همه کمبود ها و سختی ها رو افتخار و خاطره میدونن .

در این یادداشت سعی بر تحلیل و نقد آثار و مجموعه سریالهای از تولیدات شبکه نمایش خانگی را داریم.

⁃ سریال آفتاب پرست ،
⁃ کارگردان : برزو نیک نژاد ،
⁃ و نویسندگان همیشه در صحنه !!! امیر برادران
با بازی :
پژمان جمشیدی ، باران کوثری ، حمیدرضا آذرنگ، گوهر خیراندیش ، الهام اخوان ، و ...


خلاصه مجموعه و معرفی شخصیت ها :؛
جمال (پژمان جمشیدی) که با دوستش منوچهر (اذرنگ) خلاف کار و به دلایلی در زندان هستند و جمال چند ماه زودتر آزاد شده و با جعل نام خود به جمال پورشه مشخص میشود وی را به اشتباه فرزند معتمد و مردی درستکار محل مینامند و باعث آشنایی با خانم گیرایی (باران کوثری) خبرنگاری پیگیر و دغدغه مند و با انرژی که در راه مبارزه با فساد و اختلاس است اما ...

نام برزو نیک نژاد بعنوان یک کارگردانی که کمدی را خوب میداند و کاملا تفاوت طنز و شوخی را با لودگیهایی مبتذل و فرحبخش ! درک می‌کند ، پس زمانی نام این کارگردان و نام پژمان جمشیدی ان هم در یک مجموعه انتظار مخاطب را برای تماشای یک کمدی بالا خواهد برد .
اما آیا زمان آن رسیده که ما به این پرسش منتقدان بزرگ سینمای کشور بپرسیم چه اتفاقی برای ، فیلمسازانی که استعداد و خلاقیت آنها در فیلم اول نمایان و آشکار بود و این حس می‌شد ، چه در ژانر کمدی و یا ژانر دفاع مقدس
ایا واقعا پول ، و نوع زندگی مرفه در دوردست و نزدیک به آسمان ! و دوری از مردم و بی اعتنایی به نوع تفکر و ادعای چندسال گذشته آش و تغییر ذائقه آنها با تازه



◦ ( *و بازی کلیشه ای جمشیدی ﴿جمال پورشه ﴾ با چونه و فک رو به جلو و عقب خود و جَویدن تهوع آور ادامس خیالی آش ، که بهتر است کمدی را فراموش کند،،، و بالا و پایین پریدن و شیطونی لوس و بی معنی باران کوثری ﴿خانم گیرایی﴾ ،،،و عاشقانه های غیر طبیعی اذرنگ به خانم خبرنگار،،، و تمام لحظات حضور شَنیع و تکراری گوهر خیر اندیش ﴿مامان جمال ﴾ که به قطع یقین عرض کنم در همه آثار و مجموعه های تلویزیونی و سینمایی دیده ایم که ایشون< شخصیت که اصلا حتی تیپ هم نیست >بلکه تنها شمایلی ست تکراری از ، پیرزنی را که دغدغه ازدواج با مردان میانسال را با بدترین نوع لوس بازی ها را داشته و ساعاتی بعد در مجموعه دیگر اما همچنان همان ! ،رفتار به دور از شأن و سن سال رضا نیکخواه ﴿ پدر منوچهر﴾ که از همه جانداران دوروبر خود فقط ماساژ میطلبد ،
انصافا آیا خودتان تحمل این بلبشو را دارید ؟

باری
اما فیلمنامه ،،، که ظاهرا درباره مبارزه با مدیران هلدینگ و اختلاس گران و مفاسد اقتصادی است ، که نه تنها دم دستی ترین موضوع و بهترین بهانه ست برای عبور محافظه کارانه ای از خطوط به ظاهر قرمز جامعه ست که هدف آن نقد عملکرد دستگاه های و ارگان های دولتی و معضلات و مشکلات اقتصادی که فقط بر زندگی و فقر روزافزون مردم و جامعه است ، اما از آنجا که کمدی در هنر می‌تواند ابزاری برای نقد کردن معضلات جامعه شود ،

باید به این نکته با جدیت توجه کرد که انتقاد نابجا و بدون تمرکز نتیجه
عکس دارد و اینجا قهرمان داستان مفسدین اقتصادی هستند!!!
به طور مثال در ***مجموعه به اصطلاح کمدی افتاب پرست *** سطح آگاهی و هوش و دانش عموم مردم معمولی و شهروندانی که همچنان معتقد به هیات امنای مسجد و تابع آداب و سنن هستند چرا اینقدر و در این سطح نادیده گرفته میشود که آن هم ناخواسته فریب جمال پورشه و دوست بی مزه و بی نمک وی یعنی منوچهر را میخورند ،
آیا باورهای قلبی مردم بخصوص طبقه متوسط اینقدر سست و ناچیز است که به این آسانی و ساده ترین راه دگرگون شده ؟
خانم گیرایی که خبرنگار دغدغه مند این مجموعه ست با بازی باران کوثری اینقدر بد و غیرحرفه ای نچسب و غیرطبیعی ست که با همه انرژی و تلاش و زور بازیگر ، بدتر هم شده و تکرار بی معنی و مضحک دیالوگ مبارزه با فساد رفته رفته نتیجه ای مثل به بازی گرفتن و نادیده گرفتن مردمی که قربانی این نوع فساد شده اند خواهد شد ،
موضع کارگردان نه تنها همراه مردم که نیست بلکه روبروی مردم است و از اختلاس گر و مسئول رانت خوار هزار میلیاردی ، همسو و محترمانه روایت کرده و برعکس آن رفتار مردم معمولی آنقدر مضحک لوس مبتذل است که مخاطب نا خودآگاه تفکر و ارزش و عقاید این طبقه را پس میزند مثلا این رفتار کلیشه ای له له زدن های مردان و زنان میانسال و بزرگ‌تر ، را تا کی قراره در سریالها و سینمای ایران ببینیم و اینکه در همه آثار کمدی ازدواج پیرمرد و پیرزنان کم کم به یک قرارداد تبدیل شده ،
در مجموع
حرفه ای بودن فرزندی که فرزند سینماست مثل باران کوثری این امتیاز مثبت را دارد که خود از لودگی و لوس بازی خارج شود ، اما این سریال مخاطبی لمپن را خوشحال و بیشتر به نقد مردم عادی پرداخته◦
 

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین