. . .

آموزش نقد سازنده و نقد مخرب

تالار آموزش نقد نویسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

Miss Nili

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
معاون
رمانیکی‌نویس
نام هنری
ماهِ نیلگون
انتشاریافته‌ها
4
شناسه کاربر
277
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-07
آخرین بازدید
موضوعات
375
نوشته‌ها
4,810
راه‌حل‌ها
74
پسندها
32,032
امتیازها
837
محل سکونت
آغوش مــآه

  • #1
گرچه پس از گذشت سال‌ها بسياري از ما شعار نقدپذيري و سازنده بودن نقد را به زبان مي‌آوريم اما تا زماني كه معادلات گفته‌شده در ذهن ما جا دارد، نمي‌توانيم معناي واقعي اشتباه كردن را درك كنيم و تا نقد را به‌عنوان راهي براي كم كردن اشتباهات نشناسيم، راه به جايي نمي‌بريم.
اگر قرار باشد با جرات بيشتري نقد كنيم و شجاعانه نقد ديگران را بپذيريم، چاره‌اي جز خط زدن معادلات گفته‌شده نداريم و بايد با اين عبارت كنار بياييم كه «اشتباه كردن به معناي بد بودن نيست»

تفاوت های نقد و تحقیر کدامند؟
چطور نقد كنيم؟


با توجه به آنچه گفته شد، فهميدن دليل موضع گرفتن شما در برابر نقد ديگران دشوار نيست. انتخاب شيوه‌اي اشتباه براي مطرح كردن انتقادهاست كه سوءتفاهم‌ها را ايجاد کرده و شما را از شنيدن نقد ديگران گريزان مي‌كند. همين شيوه‌هاي اشتباه است كه باعث مي‌شود انتقاد شما از داستان دیگران به این مفهوم تلقی شود که او هیچ استعدادی ندارد.
پس وقتي مي‌خواهيد كسي را نقد كنيد کلیشه‌های ذهنی‌تان را کنار بگذارید و این موارد را رعایت کنید:

کلی حرف نزنید:
كل شخصيت فرد مقابل‌تان را زير سؤال نبريد، بلكه‌‌ همان جنبه‌اي كه از نظر شما نياز به اصلاح است را مطرح كنيد. مثلا برچسب رمان کلیشه ای را روي نویسنده ای که به تازگی شروع به نوشتن کرده است نزنید. در غیر این صورت به جای رسیدن به نتیجه، درگیر سوء تفاهم‌های آزار دهنده و حل نشدنی خواهید شد.


بگویید دقیقا مشکل چیست!

انتقادتان را توصيفي و شفاف مطرح كنيد و برايش توضيح دهيد كه چرا انتظار داريد روال فعاليتش تغيير كند. در بسياري موارد توضيحات گنگ شما كه با عصبانيت هم همراه مي‌شود، درك واقعيت و انتظارتان را براي نویسندگان مخصوصا اگر تازه وارد باشند سخت مي‌كند.

به شخصیت نویسنده حمله نکنید!
هنگام نقد كردن، فرد مقابل‌تان را نشانه نگيريد و به شخصيتش حمله نكنيد؛ بلكه احساس خودتان را مطرح كنيد. به نویسنده نگوييد روند داستان نویسی ات کسل کننده و ناامید کننده است بلکه بگویید واقعيت اين است كه تو با استفاده ی بیشتری از خلاقیتت می‌توانی داستانی هیجان انگیزتر خلق کنی.

تعمیم ندهید!

به اندازه تمام آدم‌ها در مورد اشتباه تعريف وجود دارد و هيچ‌كس نمي‌تواند درك خود از رفتار درست و نادرست را به‌عنوان «رفتار درست و نادرست» معرفي كند، پس هنگام نقد كردن فراموش نكنيد كه از «ادراك» خود صحبت مي‌كنيد نه از يك واقعيت مطلق و بي‌چون و چرا، بنابراین بدون هيچ ارزش‌گذاري و قضاوتي موضوع را مطرح کنید و به نویسنده نگویید تا به الآن نوشته‌ای به ضعیفی داستان تو مطالعه نکرده‌ام، این را باور کنید که نقد هم مانند خیلی چیزهای دیگر سلیقه ایست و یک نویسنده هرگز نمی‌تواند از نظر همه‌ی انسانهای موجود در جهان نوشته ای بی نقص داشته باشد.

نکته ی پایانی که هر منتقدی باید بداند این است که هیچ منتقدی حق ندارد دیگری را به خاطر نوشته‌اش تحقیر کند. هر نویسنده ای که شروع به نوشتن می‌کند بر این باور است که در این زمینه استعداد دارد و یک منتقد نباید تصورات نویسنده را درمورد استعدادهایش به کلی تغییر دهد.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 5 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین