. . .

آموزش نقاشی(مداد،سیاه قلم،مداد رنگی)

تالار آموزش‌های دیگر

BAD_GRIL

رفیق رمانیکی
مقام‌دار آزمایشی
بازرس
ناظر
منتقد
طراح
نام هنری
Kameliya
آزمایشی
منتقد+بازرس چت
شناسه کاربر
1062
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-16
آخرین بازدید
موضوعات
164
نوشته‌ها
886
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,509
امتیازها
421
سن
20
محل سکونت
لاس‌ و‌ گاس
وب سایت
romanik.ir

  • #1
●بسم اللّه رحمان‌رحیم●

شروع کار :

اولین گام‌برای نقاشی با مداد:
 

BAD_GRIL

رفیق رمانیکی
مقام‌دار آزمایشی
بازرس
ناظر
منتقد
طراح
نام هنری
Kameliya
آزمایشی
منتقد+بازرس چت
شناسه کاربر
1062
تاریخ ثبت‌نام
2021-10-16
آخرین بازدید
موضوعات
164
نوشته‌ها
886
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,509
امتیازها
421
سن
20
محل سکونت
لاس‌ و‌ گاس
وب سایت
romanik.ir

  • #2

1_ روش اول طراحی با مداد سیاه:​

××××نحوه گرفتن مداد​

نحوه گرفتن مداد همانند کاری که با آن انجام می دهید حائز اهمیت است. اگر در اوایل یادگیری تکنینک های طراحی با مداد هستید نترسید و شروع کنید. مداد را به صورت خوابیده یا افقی بگیرید تا به سادگی بتوانید شکل کلی را پیاده کنید××××
🔴این وضعیت مداد نیز برای ایجاد سایه های کلی زمانی که می خواهید حالتی دانه دانه پدید آید نیز کارایی دارد.

اگر ته مداد را نسبت به کاغذ اندکی بلند کنید و بغل نوک آن را روی کاغذ بگذارید می توانید جزئیات را دقیقتر رسم کنید. این وضعیت مداد برای سایه های روشن تر و تیره تر کردن سایر سایه ها بسیار مفید است. با نوک تخت آن همچنین برای اثرات نرم تر و ملایم تر می توان استفاده نمود. سرانجام با نوک آن می توان خطهای ظریف روی قسمت های سایه خورده به وجود آورد و همچنین برای ایجاد هاشور بسیار عالی است. با همین وضعیت مداد ولی با نوک کند می توان اثرات صاف تر و نرم تری به وجود آورد. این اثرات، در بافت جذابیت و تنوع ایجاد میکند.

××××تراشیدن مداد​

من از مداد تراش معمولی برای تراشیدن مدادهای طراحی ها استفاده میکنم این روش مطلوب من است. به هر حال بسیاری از هنرجویان ترجیح می دهند برای تراشیدن مداد از تیغ‌های یک لبه استفاده کنند و با آن چوب مداد را طوری بتراشند که مغزی آن نیم اینچ بیرون باشد. سپس مغزی مداد را با سنباده تیز میکنند.

××××میزان فشار بر مداد​

میزان فشار بر مداد در اوایل آموزش طراحی با مداد بسیار مهم است. به مداد فشار وارد کنید و خطوط تیره ای را رسم نمایید. با فشارکم بر مداد و حرکت آن به این سو و آن سو سایه ای پیوسته و شفاف به وجود می آید. بسیاری از شاگردان من از اینکه با تغییر فشار بر مداد می توانستند تضادهای تیره-روشن مطلوبی را به دست آورند در شگفت می شدند.

✔انواع حرکت مداد​

  • سایه زدن🔴🔴🔴 – سایه زدن به صورت سطح، تکنیکی است که در آن می توانید مداد را با نوک بلندی که دارد به حالت خوابیده حرکت دهید. در این نوع روش سایه هایی که ایجاد می کنید کلی، صاف، یا زبر هستند. برای سایه های روشن و صاف باید از نوک گرد مداد استفاده کرد.
  • هاشور 🔴🔴🔴– با خطهای کوتاه ظریف موازی یا متقاطع نوک مداد به وجود می آید. استفاده از این نوع حرکت مداد، هنگام نیاز به بافت امری ضروری است. برای هاشور باید از نوک تیز مداد استفاده کرد.
  • شفافکاری 🔴🔴🔴– با روی هم قرار دادن لایه های نازک سایه به وجود می آید که از روشن شروع و به تیره پایان می یابد. این نوع سایه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهیم لایه ای شفاف روی خطوط زیرین را بپوشاند. مداد نوک کند که به حالت نوشتن به دست گرفته شده باشد و به سرعت این سو و آن سو حرکت داده شود برای ایجاد لایه ای شفاف به صورتی سریع بهترین است.
  • خطوط حرکتی با عقب و جلو بردن بازو و گرفتن مداد به کف دست پدید می آید. این نوع حرکت برای نشان دادن شکل کلی مدل یا اسکیس مورد استفاده قرار می گیرد.
مدل های مختلف بافت مداد

انواع بافت مداد

●عمق و آتمسفر (سه بعدی کردن طراحی)​

ما در طراحی با مداد باید عمق را هم در نظر بگیریم یعنی بدانیم چگونه کیفیتی سه بعدی به وجود آوریم. در زمینه جلو وجود بافت درشت و مشخص و سایه های تیره موجب می شود که اشیاء نزدیک تر دیده شوند. لبه ها و تأكيدها نظير لبه های بینی با پلکها با لبه کلاه موجب جلوتر دیده شدن آنها بر روی کاغذ می شود. از طرف دیگر اگر خطها و لبه هایی را نظیر آنچه در ناحیه گردن در زیر چانه قرار دارد ملایم و نرم کنید عقب تر می نشینند. بافت نرم و خاکستری های روشن به حالت محو ایجاد بعد و عمق میکند. من شاهد نظاره مردم در طراحی هایم بوده ام که می گفته اند دست یا بینی به نظر می رسد که از کاغذ بیرون آمده است. این کیفیت، حاصل شفافکاری، بافت و تأكیدهای به جا است. ایجاد تیرگی هایی خصوصا در طراحی با مداد سیاه به منظور تأکید، ایجاد تلئلؤ میکند.

●اندازه ی طراحی

هنرجویانی که در مرحله آموزش ابتدایی طراحی با مداد هستند باید با طراحی های کوچک شروع کنند. طراحی های شما می تواند بزرگ یا خیلی کوچک باشد. در طراحی های بزرگ باید از حرکات پر تهور و مدادهایی با مغزی کند استفاده کرد در حالیکه طراحی های کوچک نیاز به مدادهای تیز تر دارد.
من بعد از سالهای زیاد طراحی با مداد لازم است هنگام اجرای یک کار جدید چیزهایی را دوباره یاد بگیرم من مجبورم در مورد برنامه ام در ضمن کار بیندیشم. در هر صورت چون در مورد نحوه استفاده از وسایلم ورزیدگی فکری دارم می توانم در همان لحظه اول نتایجی حرفه ای بگیرم. شما نیز می توانید همین کار را بکنید. در هر فرصتی خط بکشید و تمرین کنید. بیضی و مکعب بکشید. از روی حركات مداد و طراحی های این مقاله (تمرین های ابتدایی طراحی با مداد که در انتهای این مقاله اورده شده) کپی و تقلید کنید. یاد بگیرید با مدادتان فکر کنید. پس از تمرین های صادقانه به مرور با نحوه استفاده از مداد در طراحی آشنا می شوید.

✔وضعیت های اساسی دست​

  1. مداد در کف دست
  2. مداد در کف دست چرخیده
  3. مداد در وضعیت نوشتن

●مداد در کف دست​

در این تصویر مداد کف دست قرار گرفته است و آن موقعی است که شکل کلی یا اسکیس را می خواهید رسم کنید. با گرفتن مداد تقریبا موازی با کاغذ و حرکت آن به طور سبک و آزاد به هنگام طراحی شکل را رسم کنید. دست شما به هیچ وجه نباید با کاغذ تماس پیدا کند و شما باید شکل را با خط به سادگی با حرکت دادن بازویتان رسم کنید. این وضعیت دست پس از کسب مهارت کامل در گرفتن مداد برای سایه زدن خصوصا در طراحی چهره بسیار سودمند است.
نحوه گرفتن مداد در کف دست

●مداد در کف دست چرخیده​

شما می توانید از وضعیت کف دست به سراغ وضعیت کف دست چرخیده بروید. این وضعیت برای ترسیم خطهای زیرین و جزئیات دقیق روی سایه های مقدماتی بسیار مناسب است. این وضعیت همچنین برای ایجاد خطوط نازک و ضخیم که با غلتاندن نوک مداد در ضمن کشیدن به وجود می آید سودمند است. تکنیک دیگری در طراحی با مداد سیاه به نام شفافکاری را می توان با همین وضعیت دست به وجود آورد. هنگام کار یک ورق کاغذ زیراکس زیر دست خود قرار دهید تا طراحی شما لک و پیس نشود.
نحوه گرفتن در کف دست چرخیده

●مداد در وضعیت نوشتن​

این مداد که در وضعیت نوشتن به دست گرفته شده برای هاشور زدن، سایه زدن و شفافکاری به کار می رود. وضعیت نوشتن همواره برای رسم خطوط دقیق و افزودن آکسان ها در طراحی کامل مورد استفاده قرار میگیرد. وقتی مداد را به این شکل می گیریم از چوب حایل یا زیردستی استفاده میکنم.
نحوه گرفتن مداد در وضعیت نوشتن

هنگام طراحی با مداد تغییر سریع وضعیت دست را تمرین کنید تا بتوانید از یک تکنیک، بدون وقفه به سراغ تکنیک دیگر بروید. همچنین با این وضعیت ها تجربه کنید تا افه های متفاوتی را به دست آورید. کشف کنید که کدام یکی برای شما راحت تر است. شاید هم بتوانید نوع جدیدی از وضعیت دست را خودتان کشف کنید.


🌸🌸🌸تمرین🌸🌸🌸​

نمونه اول::::::🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴​

*****آموزش طراحی تخم مرغ (سطح صاف)​

%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%AA%D8%AE%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%BA-01.jpg

گام 1
تخم مرغ شکل کاملی است که شما می توانید با مداد H که در کف دست قرار گرفته شکل بیضی آن را تمرین کنید. شکل تخم مرغ را با خطی کمرنگ نشان دهید.
%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%AA%D8%AE%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%BA-02.jpg

گام 2
شکل بیضی را با خطی دقیق که با نوک مداد H به وجود می آید اصلاح کنید.
%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%AA%D8%AE%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%BA-03.jpg

گام 3
با گرفتن مداد H به کف دست سایه های مقدماتی را با بغل نوک آن ایجاد کنید.
%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%AA%D8%AE%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%BA-04.jpg

گام 4
با مداد H که در کف دستی چرخیده قرار گرفته باشد سایه ها را کمرنگ نشان دهید. سایه های بعدی را با قرار دادن لایه های نازک روی لایه های نازک دیگر به کمک بغل نوک مداد نشان دهید. سایه های پشت تخم مرغ را تکمیل تر کنید. با همین روش از مداد نیز کمک بگیرید.
%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%AA%D8%AE%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%BA-05.jpg

گام 5 با نوک گرد مداد F به طریقه نوشتن سایه ها را تیره تر کنید. تخم مرغ را با گذاشتن چند خال به روی آن به خاطر ایجاد بافت کامل کنید.

نمونه دوم:::::::🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴​

آموزش طراحی سبد با مداد:​

%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D8%A8%D8%AF-01.jpg

مرحله ۱- با مداد 4H که در کف دست قرار گرفته باشد طرح را با خطوطی کم رنگ رسم کنید.
%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D8%A8%D8%AF-02.jpg

مرحله ۲- با نوک تیز مداد 4H جزئیات طرح خطی را رسم کنید. سایه ها را با مداد 2H شروع کنید.
%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D8%A8%D8%AF-03.jpg

مرحله ۳- با نوک کند مداد H سایه زدن را ادامه بدهید و با مداد F آکسان ها را ایجاد کنید.
%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D8%A8%D8%AF-04.jpg

مرحله ۴. سطلوح تیره را با لایه های متعدد سایه به کمک مداد F تکمیل کنید. آکسان های نهایی نظیر رگه های سبد را با مداد F ایجاد کنید. چند خط حرکتی برای ایجاد حالتی آزاد در طراحی نیز به کار اضافه کنید.

نمونه سوم::::🔴🔴🔴🔴🔴​

آموزش طراحی گنجشک:​

%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AC%D8%B4%DA%A9-01.jpg

مرحله ۱.کشیدن شکل
با استفاده از مداد H در کف دست و خوابیده به روی کاغذ به کمک حرکت دورانی شکل گنجشک را رسم کنید.
%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AC%D8%B4%DA%A9-02.jpg

مرحله ۲. طراحی خطی دقیق
خطوط دور شکل را با مداد F در کف دست مشخص کنید. مداد را برای ایجاد خطوط ضخیم – نازک بغلتانید.
مداد را به شکلی که با آن مینویسید نیز به کار بگیرید.
%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AC%D8%B4%DA%A9-03.jpg

مرحله ۳- سایه های مقدماتی
پرها را با مداد F مشخص کنید.
با قرار دادن تیرگی ها سایه ها را شروع کنید.
کشیدن شاخه ها را نیز شروع کنید.
%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AC%D8%B4%DA%A9-04.jpg

مرحله ۴- سایه های تکمیل تر
با مداد F و HB سایه های تکمیل تر را شروع کنید.
%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AC%D8%B4%DA%A9-05.jpg

مرحله 5. طراحی کامل
با نوک تیز مداد HB و گاهی هم B سایه ها را کامل کنید.



قسمت اول آموزش طراحی با مداد سیاه به پایان رسید.
🌸ممنون از نگاه قشنگتون🌸
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
4
بازدیدها
189

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین