. . .

دانستنی نحوه تماشای بارش شهابی جوزایی ؛ بهترین شهاب باران سال را از دست ندهید

تالار نجوم و ستاره‌شناسی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

MacTavish

رمانیکی تازه وارد
رمانیکی
شناسه کاربر
1357
تاریخ ثبت‌نام
2021-12-12
آخرین بازدید
موضوعات
1
نوشته‌ها
5
پسندها
15
امتیازها
48

  • #1
بارش شهابی جوزایی تا چند شب دیگر به نقطه پیک خود می‌رسد؛ به طوری که در هر دقیقه، دو تا سه شهاب در آسمان شب پدیدار خواهد شد. اما برای تماشای بارش شهابی جوزایی چه باید بکنیم؟

بارش شهابی جوزایی ۲۰۲۱، بهترین شهاب باران سال است که مانند همیشه در میانه‌های ماه دسامبر به نقطه اوج می‌رسد. امسال بهترین زمان برای تماشای این پدیده، شب‌های ۱۳ و ۱۴ دسامبر (۲۲ و ۲۳ آذر) است؛ حوالی ساعت ۲ بامداد به وقت محلی!

بارش شهابی جوزایی

در تصویر ثبت شده از نقطه پیک بارش شهابی جوزایی ۲۰۱۴، بیش از ۱۰۰ شهاب دیده می‌شود
در نقطه پیک، هر ساعت بیش از ۱۲۰ شهاب در آسمان خودنمایی خواهند کرد؛ آن هم در حالی که این پربارترین بارش شهابی جوزایی در چند سال اخیر نیست. اگر خوش‌شانس باشید، شهاب‌های سریع و نورانی را با رنگ مایل به زرد رویت خواهید کرد.

نحوه تماشای بارش شهابی جوزایی

ناسا برای علاقه‌مندان، چنین توصیه‌هایی دارد:

برای تماشای بارش شهابی جوزایی، محلی را دور از شهر و نورهای مصنوعی پیدا کنید. برای سرمای زمستانی هم مجهز به بیرون بروید؛ بد نیست یک کیسه خواب، پتو و صندلی تاشو به همراه داشته باشید. به پشت دراز بکشید و به آسمان خیره شوید، طوری که پاهای شما رو به جنوب باشد. بعد از حدود نیم ساعت که چشمان شما با تاریکی آداپته شد، کم‌کم شهاب‌ها را خواهید دید. عجله هم نکنید، چرا که شهاب باران تا سحر ادامه دارد و وقت به اندازه کافی خواهید داشت.
ناگفته نماند برخلاف اغلب بارش‌های شهابی که از دنباله‌دارها منشاء می‌گیرند، خاستگاه بارش شهابی جوزایی، یک سیارک است؛ موسوم به 3200 Phaethon که در سال 1983 به وسیله یک ماهواره مادون قرمز نجومی کشف شد.

نام فایتون از یک افسانه یونانی می‌آید؛ شخصیتی که ارابه خدای خورشید (هلیوس) را راند، ولی این کار فرجام خوشی برای او نداشت. سیارک ۳۲۰۰ فایتون، مدار چرخش ۱.۴ ساله به دور خورشید دارد و پهنای آن کمی بیشتر از ۵ کیلومتر است.
 
  • لایک
  • گل رز
واکنش‌ها[ی پسندها]: 3 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین