. . .

روان شناسی میخوای بدونی چرا با اینکه کمک میخوای، کمک قبول نمیکنی؟

تالار روانشناسی اجتماعی
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

seon-ho

رفیق رمانیکی
مدیر بازنشسته
شناسه کاربر
154
تاریخ ثبت‌نام
2020-11-14
آخرین بازدید
موضوعات
726
نوشته‌ها
1,404
راه‌حل‌ها
18
پسندها
4,352
امتیازها
407
سن
19
محل سکونت
دنیای موسیقی:)

  • #1

دلیل و ریشه نپذیرفتن کمک در شرایطی که به آن نیاز داریم​

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که درخواست کمکِ دیگران را رد کنید؛ یا حتی از آن ها کمک نگیرید، در صورتی که بیش از هر زمان دیگری به آن کمک نیاز دارید؟ به عنوان یک فرد قوی گاهی اوقات خیلی سخت است که بپذیرید نمی‌ توانید فلان کار را به انجام برسانید، زیرا احساس می کنید که اگر خودتان آن کار را انجام ندهید و از دیگری کمک بگیرید، یعنی ارزش و احترام تان را زیر سؤال برده اید.
در این قسمت قصد داریم به شما توضیح دهیم که چرا گاهی اوقات درخواست کمک نمی کنید و حتی گاها این درخواست را از جانب دیگران رد می‌ کنید.

ترس از پس زده شدن​

هیچ کسی دوست ندارد که از سمت دیگران پس زده شود. گاهی اوقات شما می ترسید از آن ها درخواست کمک کنید، زیرا وحشت دارید از اینکه آن ها درخواست شما را پس بزنند و قبول نکنند. همین ترس های کوچک داخل ذهن شما ریشه دار می شود و باعث می شود که از دیگران درخواست کمک نداشته باشید.

ترس از ناتمام ماندن کارها​

بعضی از افراد ایده آل گرا هستند و دوست دارند همیشه هر کاری را تمام و کمال خودشان به انجام برسانند و به خاطر همین زمانی که از دیگران کمک می گیرند، احساس می کنند که خودشان کار را ناتمام گذاشته اند و روی دیگری تکیه کرده اند و همین باعث می شود که حس خوبی پیدا نکنند.

نه گفتن


تنبیه ذهنی​

گاهی اوقات شما احساس می کنید هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید موفق شوید اما در عمل اتفاق دیگری برای تان رخ می‌ دهد. در چنین شرایطی احساس می کنید که باید خودتان را تنبیه کنید و از هیچ کسی کمک نگیرید و خودتان یک تنه کارهای تان را به انجام برسانید و به خاطر همین تنبیه ذهنی؛ دوست ندارید که از اطرافیان کمک بگیرید و به کمک های آن ها نیز جواب رد می دهید.


بدهکار نبودن به دیگران​

باید به یاد بیاورید همه ما بیشتر تمایل داریم که به ما بدهکار باشند تا این که خودمان بدهی داشته باشیم. گاهی اوقات زمانی که می خواهیم از دیگران کمک بگیریم، احساس می کنیم که با انجام این کار به آن ها بدهکار می‌ شویم و از آنجایی که این حس را دوست نداریم، هرگز این کار را هم نمی‌ کنیم.

ذخیره کردن انرژی​

درخواست کمک از دیگران از لحاظ ذهنی و روحی از ما انرژی می‌ گیرد. گاهی اوقات ما می خواهیم انرژی خود را ذخیره کنیم و به خاطر همین؛ سعی می‌ کنیم تا برای ذخیره انرژی از دیگری کمک نگیریم.

دست ندادن


قوی نشان دادنِ خود​

خیلی از افراد درخواست کمک از دیگران را نشانه ضعف می‌دانند که این یک فکر تخریب کننده در ذهن شان است و اصلاً معنا و مفهومی ندارد و از لحاظ روحی آن ها را به هم می‌ ریزد. بعضی از افراد برای این که از خودشان مراقبت کنند تا ضعیف نشان داده نشوند، درخواست کمکی از دیگری نخواهند داشت و کمک های آن ها را هم ندید می گیرند.

از دست دادن کنترل شرایط​

بسیاری از افراد از دیگران درخواست کمک نمی کنند یا درخواست کمک آن ها را رد می کنند، زیرا احساس می کنند که با انجام این کار کنترل شرایط را از دست داده‌ اند و دیگر امنیت و قدرت کافی در زندگی ندارند و افسار زندگی از دست شان در خواهد رفت.

تمایل نداشتن برای وابستگی به دیگران​

اتفاقات و تجربیات گذشته اقدامات ما در زمان حال را تعیین می‌ کنند. خیلی از افراد احساس می‌ کنند که اگر از دیگران درخواست کمک کنند؛ یعنی ضعیف نشان داده شده اند و به آن ها وابسته هستند که همین احساس؛ آن ها را به هم میریزد و از آن جایی که دوست ندارند به کسی وابسته باشند، درخواست کمک هم نمی‌ کنند.
 
  • گل رز
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 users
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین