. . .

عکس موزه سنجش تبریز

تالار موزه‌ها
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

CANDY

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
انجمندار
بخشدار
مدیر
رصد کننده
طراح
تدوینگر
نام هنری
Minok
بخشدار
- امور فرهنگی
مدیر
تدوین+میکس+بازرس
شناسه کاربر
3457
تاریخ ثبت‌نام
2022-11-23
آخرین بازدید
موضوعات
968
نوشته‌ها
2,262
راه‌حل‌ها
27
پسندها
3,396
امتیازها
436
سن
19
محل سکونت
جنگل‌متروکه‌افکار(:

  • #1
شرایط بازدید از موزه سنجش

موزه سنجش یکی از نخستین موزه های مربوط به ابزار اندازه گیری در تبریز است، تبریز دارای آثار تاریخی و باستانی است که از هر لحاظ با ارزش هستند و هر کدام از آن ها نشان دهنده یک دوره از زندگی مردمان مختلف است.
این موزه بسیار با ارزش، قسمت های مختلفی دارد که هر یک از آن ها کاربرد های گوناگونی دارند.

تاریخچه موزه سنجش​

زمان ساخت بنای این موزه تقریبا در سال ۱۲۵۳ بوده که این تاریخ مربوط به اواسط دوره قاجار است. موزه سنجش در گذشته منزل شخصی، یک فرد ثروتمند به نام آقای سلماسی بوده است اما پس از مرگ او در سال ۱۳۷۴ میراث فرهنگی این خانه بزرگ را از خانواده وی خرید و پس از گذشت ۶ سال مرمت و تعمیر ساختمان، در سال ۱۳۸۱ به موزه سنجش تبدیل شد. سر انجام موزه سنجش در آثار ملی کشور به شماره ۱۸۶۲ ثبت شد و هر ساله افراد زیادی برای بازدید از آن راهی تبریز می شوند.
تاریخچه موزه سنجش


نقشه و معرفی بخش های مختلف​

ساختمان موزه سنجش از900 متر مربع زیر بنا برخوردار و از 2 طبقه متشکل شده و هر قسمت آن به ابزار آلات خاصی اختصاص یافته است. مصالحی که برای ساخت این بنا به کار رفته اند؛ شامل سنگ لاشه با ملات ساروج در پی ها و دیواره های زیرزمین آن ترکیبی از سنگ و آجر است. همچنین دیوار های همکف آن از جنس خشت با روکش آجری است.

پس از این که از در موزه وارد شوید، به یک دالان می رسید و بعد از آن یک حیاط بزرگ مربعی شکل به چشم می خورد. در دور تا دور حیاط، پنجره هایی بسیار زیبا وجود دارند که جذابیت فضا را دو چندان کرده اند.

اگر بخواهید وارد موزه یا همان خانه سلماسی شوید؛ باید از سمت راست از پله ها بالا بروید. اولین ورودی که به چشم می خورد، خانه زمستانی است و در همان قسمت می توانید به دیگر قسمت های تالار نیز بروید. هر یک از این تالار های موزه، معماری ویژه ای دارند و مناسب فصل های مختلف هستند. در تالارهای طبقه همکف ابزار اندازه‌ گیری زمان، قد، اسطرلاب و انواع ساعت ‌ها به نمایش درآمده‌ اند. این تالار، تالار زمستان است که آن را با اشیای قدیمی تزیین کرده اند و فضایی نور گیر دارد.

تالار بعدی موزه مخصوص پاییز است و در آن چند تلسکوپ، اسناد حاوی اطلاعات، ساعت های قدیمی و اشیاء دیگر از این قبیل وجود دارد. از این تالار می توانید به زیر زمین بروید، این زیر زمین مخصوص فصل تابستان است و هوای آن جا بسیار خنک می باشد.

در کنار پله ‌های ورودی تالار اول، رو به روی شما ساعتی آفتابی وجود دارد که بر اثر تابش مستقیم نور آفتاب تنظیم می ‌شود. ساعت ریخته ‌گری شده با روکش طلا که در زیر عکس یکی از امپراتورهای روم باستان کشیده شده است، از دیگر آثار دیدنی این موزه است.

قدمت این ساعت بسیار با شکوه به قرن 17 میلاد باز می‌ گردد و همین ارزش آن را دو چندان کرده است. همچنین در قسمت ‌های دیگر موزه سنجش چندین ساعت ساخت کشورهای سوئیس، آلمان و فرانسه دیده می شود که قدمت هایی کهن دارند.

در این موزه یک تنه درخت که متعلق به دوره پلیوسن است و عمری حدود ۵ میلیون سال دارد، نیز نگهداری می شود. اگر به دیدن این موزه رفتید می توانید از امکانات دیگر آن نظیر سرویس های بهداشتی، بوفه، رستوران و اقامتگاه استفاده کنید.
 
نام موضوع : موزه سنجش تبریز دسته : موزه‌ها
  • جذاب
واکنش‌ها[ی پسندها]: 1 user
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
114
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
73
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
76
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
84
پاسخ‌ها
3
بازدیدها
81
پاسخ‌ها
2
بازدیدها
120
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
125
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
97
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
155

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین