. . .

عکس موزه خودروهای ایران

تالار موزه‌ها
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

CANDY

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
بخشدار
مدیر
رصد کننده
طراح
تدوینگر
نام هنری
Minok
بخشدار
- امور فرهنگی
مدیر
تدوین+میکس+بازرس
شناسه کاربر
3457
تاریخ ثبت‌نام
2022-11-23
آخرین بازدید
موضوعات
970
نوشته‌ها
2,272
راه‌حل‌ها
27
پسندها
3,463
امتیازها
436
سن
20
محل سکونت
جنگل‌متروکه‌افکار(:

  • #1

سالن نمایش موزه خودرهای تاریخی ایران

موزه ماشین تهران مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از بهترین‌ و نمونه‌های صنعت خودروسازی را در کنار هم جمع‌آوری کرده است. هدف افتتاح موزه خودروهای تاریخی ایران علاوه بر حفظ و نگهداری از این گنجینه با ارزش ملی، قرار دادن آن‌ها را در معرض دید عموم و علاقه‌مندان به خودروهای لوکس و آشنایی با تاریخچه آن‌ها بود. این مجموعه ملی با ارزش با کوشش موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ طراحی و بازگشایی شد.

مهم‌ترین خودروهای موزه خودروهای تاریخی ایران​

در این موزه نزدیک به ۶۰ وسیله نقلیه تاریخی و خاص نگهداری می‌شود که دو کالسکه و چهار موتور در بین آن‌ها وجود دارد. در ادامه مقاله به مهم‌ترین این خودروها اشاره می‌کنیم.

کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار​

کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه


بخشی از موزه خودروهای تاریخی را کالسکه‌ها تشکیل می‌دهند. یکی از این کالسکه‌های زیبا کالسکه سلطنتی ناصرالدن شاه قاجار، قدیمی‌ترین کالسکه موجود در ایران است. این کالسکه سلطنتی زیبا به دستور مستقیم ناصرالدین شاه قاجار توسط کارخانه معروف واگن فابریک در شهر وین کشور اتریش ساخته شده است. این کالسکه به کالسکه نادری معروف است و نزدیک به ۱۲۰ سال قدمت دارد. رنگ آبی و تزیینات طلا به کار رفته در آن زیبایی‌اش را دوچندان کرده است.

کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه نزدیک به ۱۲۰ سال قدمت دارد و به دستور ناصرالدین شاه در کارخانه واگن فابریک در اتریش ساخته شده است
زمانی که ناصرالدین شاه قاجار توسط این کالسکه به‌سمت حرم شاه‌ عبدالعظیم در حال عزیمت بود، به دست میرزا رضای کرمانی به قتل رسید. درباریان شاه برای اینکه خبر ترور ناصر الدین شاه به‌زودی به گوش مردم نرسد و برای جلوگیری از آشوب، جسد او را داخل کالسکه نشاندند و راهی پایتخت کردند.

کالسکه مخصوص تاج‌گذاری​

کالسکه تاج‌ گذاری

یکی دیگر از کالسکه‌های این بخش، کالسکه مخصوص تاج‌گذاری است که تقریبا ۱۰۰ سال قدمت دارد. این کالسکه بی‌نظیر نیز توسط کارخانه واگن فابریگ اتریش سلخته شده است و در ساخت آن نمای آن از طلا استفاده کرده‌اند. قدمت این کالسکه به دوره قاجار برمی‌گردد و در آن زمان به رنگ آبی لاجوردی بود. این کالسکه در دوره پهلوی نیز استفاده شد و در آن زمان به رنگ مشکی درآمد. دلیل نامگذاری این کالسکه استفاده از آن در مراسم تاج‌گذاری دوره پهلوی است.
 
نام موضوع : موزه خودروهای ایران دسته : موزه‌ها

CANDY

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
بخشدار
مدیر
رصد کننده
طراح
تدوینگر
نام هنری
Minok
بخشدار
- امور فرهنگی
مدیر
تدوین+میکس+بازرس
شناسه کاربر
3457
تاریخ ثبت‌نام
2022-11-23
آخرین بازدید
موضوعات
970
نوشته‌ها
2,272
راه‌حل‌ها
27
پسندها
3,463
امتیازها
436
سن
20
محل سکونت
جنگل‌متروکه‌افکار(:

  • #2

رولز رویس احمد شاه قاجار​

رولز رویس سیلور گوست

احمد شاه قاجار در دوره کوتاه سلطنتش اولین خودرو را وارد ایران کرد. این خودروی انگلیسی یک رولز رویس شش سیلندر خطی به نام سیلور گوست است که مربوط به سال ۱۹۰۶ میلادی می‌شود. تنها ۶ هزار دستگاه از آن در دنیا وجود داشت که تنها چند نمونه از آن با هندل روشن می‌شد و همین موضوع این خودرو را منحصربه‌فرد کرده است. این رولز رویس مشکی رنگ سرعتی بالغ بر ۸۰ کیلومتر در ساعت داشت که در زمان خود بی‌نظیر بود.

رولز رویس فانتوم ۴

رولز رویس فانتوم چهار خودرو دیگری بود که توسط احمد شاه قاجار وارد ایران شد و در موزه خودروهای تاریخی به نمایش گذاشته شده است. این خودرو هشت سیلندر، سرعتی بالغ بر ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت داشت و تنها ۱۸ دستگاه از آن در جهان تولید شده بود که از این تعداد تنها این مورد به درخواست احمد شاه ضد گلوله ساخته شده بود. این خودروی جذاب و خاص مشکی رنگ، بدنه ضدگلوله و شیشه بسیار ضخیمی دارد.

بنز K500​

بنز k500 موزه خودراهای تاریخی ایران

در بخش خودروهای سوپر اسپرت این موزه کمیاب‌ترین مرسدس بنز جهان نگهداری می‌شود. مرسدس بنز K500 کوپه در سال‌ ۱۹۳۴ میلادی ساخته شد و هیتلر در سال ۱۹۳۵ میلادی این خودرو سبز و کرم رنگ را به رضاشاه هدیه داد. طراح آن فردریش گیگر طراح بزرگ مرسدس است و گفته می‌شود این خودرو گران‌ترین بنز ایران و شاید جهان باشد. K500 دارای موتوری هشت سیلندر به حجم ۵۰۰۰ سی‌سی است که قدرتی معادل ۱۶۰ اسب بخار دارد. این خودرو در زمان خود بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت و برای جاده طراحی شده است. از ۳۴۵ خودرو مشابه آن در دنیا تنها نمونه داخل ایران بدون هیچ آسیب و رنگی باقی مانده است.

موریس آکسفورد قرمز​

موریس آکسفورد قرمز

موریس آکسفورد قرمز قدیمی‌ترین خودرو موجود در این موزه است که قدمت آن به سال ۱۹۱۲ میلادی مربوط می‌شود. این خودرو قرمز رنگ از ارزشمندترین و محبوب‌ترین خودروهای این موزه محسوب می‌شود که ساخت انگلستان است و حجم موتوری معادل ۱۸۰۰ سی‌سی دارد.

لامبورگینی کانتاش​

لامبورگینی گانتاش

لامبورگینی کانتاش موجود در موزه خودروهای قدیمی خودرویی سوپر اسپرت است که در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط شرکت لامبورگینی ایتالیا تولید شده است. از این شرکت می‌توان به‌عنوان لوکس‌ترین تولیدکننده‌های خودرو در جهان نام برد. لامبورگینی کانتاش موتوری ۱۲ سیلندر خطی دارد که با ۳۹۰۰ سی‌سی حجم، می‌تواند توانی در حدود ۳۷۰ اسب بخار تولید کند و تا سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.
 

CANDY

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
بخشدار
مدیر
رصد کننده
طراح
تدوینگر
نام هنری
Minok
بخشدار
- امور فرهنگی
مدیر
تدوین+میکس+بازرس
شناسه کاربر
3457
تاریخ ثبت‌نام
2022-11-23
آخرین بازدید
موضوعات
970
نوشته‌ها
2,272
راه‌حل‌ها
27
پسندها
3,463
امتیازها
436
سن
20
محل سکونت
جنگل‌متروکه‌افکار(:

  • #3

لیموزین‌ها​

 لیموزین پیرس آرو

در این موزه دو لیموزین ارزشمند نگهداری می‌شود، یکی لیموزین بنز ۶۰۰ و دیگری لیموزین «پیرس آرو» آب طلاکاری شده که در ساخت آن ۶ کیلو طلا به‌کار رفته است. لیموزین پیرس آرو ۶ سیلندر دارد و چراغ‌های آن برای دید بهتر راننده روی سپر قرار گرفته است.

محصول مشترک شرکت‌های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن​

محصول مشترک کمپانی‌های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن


خودروی تاریخی و منحصر‌به‌فرد دیگری که در این موزه نگهداری می‌شود محصول مشترک سه شرکت بزرگ و معروف آلمانی به نام‌های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است. نتیجه این همکاری کوتاه مدت تولید تنها یک خودرو بود که در سال ۱۹۷۲ میلادی ساخته شد. متاسفانه این محصول مورد استقبال قرار نگرفت و این همکاری پایان یافت. این خودرو که «ام پی وی تهران» نامیده می‌شود به سفارش «ویلی برانت» صدراعظم آلمان ساخته و در روز تولد ولیعهد پهلوی به او هدیه داده شد.

خودرو «ام پی وی» به سفارش صدراعظم آلمان ساخته و به‌عنوان هدیه تولد به ولیعهد پهلوی هدیه داده شد
نیرو محرک این خودرو یک موتور بنزینی چهار سیلندر است که مانند فولکس بیتل با هوا خنک می‌شود. این خودرو می‌تواند با استفاده از موتور تولیدی فولکس واگن که مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری است تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. نکته جالب در طراحی آن این است که این خودرو دارای دو سوئیچ طلایی و نقره‌ای است که راننده می‌تواند با استفاده از سوئیچ نقره‌ای تنها از دنده‌های یک و دو استفاده کند و ۳۰ کیلومتر سرعت بگیرد؛ اما با سوئیچ طلایی هیچ محدودیتی وجود ندارد تا به‌راحتی به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
از دیگر نمونه‌های کم‌یاب و بی‌نظیر این موزه می‌توان به تنها نمونه پنتر لیزر تولید شده در جهان، بنز SL190، لامبورگینی میورا، فراری سوپر فست 500، بیتزارینی، پورشه مدل 356، پورشه 911 توربو، کرایسلر 300، کادیلاک فلییت وود، لینکلن کانتیننتال لیموزین، فیات تیپو 519 و... اشاره کرد.
 

CANDY

مدیریت ارشد
پرسنل مدیریت
فرازین
بخشدار
مدیر
رصد کننده
طراح
تدوینگر
نام هنری
Minok
بخشدار
- امور فرهنگی
مدیر
تدوین+میکس+بازرس
شناسه کاربر
3457
تاریخ ثبت‌نام
2022-11-23
آخرین بازدید
موضوعات
970
نوشته‌ها
2,272
راه‌حل‌ها
27
پسندها
3,463
امتیازها
436
سن
20
محل سکونت
جنگل‌متروکه‌افکار(:

  • #4

تاریخچه تاسیس موزه خودرو​

دستگاه ضبط خودروخای تاریخی

قبل از سال ۱۳۵۷ مجموعه‌ای غنی از خودروهای تاریخی به ایران وارد شد که در تاریخ ۲۹ام اردیبهشت ۱۳۸۲ توسط شهرداری در موزه خودروهای تاریخی در تهران به نمایش گذاشته شد. این موزه ساختاری سوله مانند داشت که به‌دنبال طرح توسعه موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان، در سال ۱۳۹۹ ساختمان جدید این موزه با هزینه ۱۲۰ میلیارد تومان توسط شرکت‌های مطرح و بزرگ بین‌المللی باز طراحی و ساخته شد. با توجه به گفته مدیر عامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان این موزه قرار بود در بهار ۱۴۰۰ افتتاح شود؛ اما ظاهرا به‌دلیل محدودیت کرونا افتتاح آن را به تعویق افتاد.

موزه خودروهای تاریخی ایران در سال ۱۳۸۲ توسط شهرداری تهران در ساختمان نخستین خود شروع به فعالیت کرد
در نهایت در تاریخ یکم آبان ۱۴۰۰ موزه خودروهای تاریخی ایران با نمایش ۶۱ وسیله نقلیه منحصربه‌فرد تاریخی از دوران قاجار و پهلوی افتتاح شد. این موزه در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع قرار دارد که ۱۰ هزار متر مربع آن اختصاص به سالن اصلی موزه دارد. از ۱۰ هزار متر مربع فضای مسقف، سه هزار مترمربع آن مختص به نمایش خودرو است. درمجموع چهار سالن برای نمایش این خودروهای بی‌نظیر طراحی شده است.

تاریخچه اتومبیل در ایران​

ورود نخستین خودرو به ایران توسط مظفرالدین شاه

تاریخچه خودرو در ایران نشان از آن است که چندین دهه سابقه دارد. پس از ساخت اولین خودرو در جهان در سال ۱۲۶۵ شمسی توسط شرکت بنز، ورود اولین خودرو به ایران در دوره قاجار در طی سفری که مظفرالدین شاه در ۲۱ آذر ۱۲۷۹ شمسی به کشور بلژیک داشت صورت گرفت. پیش از آن کالسکه به‌عنوان وسیله‌ نقلیه از زمان ناصرالدین شاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. مظفرالدین شاه در این سفر تصمیم گرفت دو اتومبیل فورد کروکی کلاچی را وارد ایران کند. متاسفانه بقایایی از این دو خودرو در موزه‌های کشور وجود ندارد. بعد از مظفرالدین شاه احمد شاه سومین اتومبیل را از اروپا وارد ایران کرد.

با سفر مظفرالدین شاه به بلژیک، در سال ۱۲۷۹ شمسی نخستین خودرو به ایران وارد شد
نخستین اتومبیل‌هایی که به ایران وارد می‌شدند به‌دلیل دود غلیظی که داشتند بین مردم به «کا‌لسکه دودی» معروف بودند. در آن زمان اتومبیل به‌دلیل وارداتی و گران بودن تنها توسط خانواده سلطنتی مورد استفاده می‌گرفت و مردم عادی قدرت خرید این وسیله نقلیه امروزی را نداشتند.
با گذشت زمان در دوران رضا شاه با توسعه زندگی شهرنشینی و افزایش واردات خودرو از سال ۱۳۰۰ شمسی تمایل به استفاده از این وسیله جذاب در بین مردم افزایش یافت. به‌دنبال واردات بیشتر اتومبیل‌ها، خودروهایی با نام ماشین لاری که به وانت‌های امروزی شبیه بودند و اتومبیل‌هایی معروف به دور سیمی که برای حمل بار و مسافر مورد استفاده قرار می‌گرفتند، به‌ترتیب وارد کشور شدند. در آن سال‌ها بیشتر ماشین‌ها از کشورهایی همچون انگلیس و آمریکا وارد ایران می‌شد.

نخستین خودروهای وارد شده به ایران

نخستین خودرو در ایران به نام پیکان در سال ۱۳۴۶ شمسی در «کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال» تحت لیسانس کارخانه تالبوت انگلستان تولید‌ و وارد بازار شد و تا سال ۱۳۵۶ شمسی مدل‌های مختلفی از آن مانند کار، جوانان، استیشن و لوکس ساخته شد. در سال‌های بعد تولید خودروهایی از جمله اتوبوس، وانت و مینی‌ب×و×س از سر گرفته شد. در همان سال‌ها نیز خودروهایی با نام «شاهین» و «آریا» در کارخانه پارس خودرو به تولید رسید. پس از آن نیز در سال ۱۳۴۷ شمسی خودرو «ژیان» در کارخانه سایپا تولید و راهی بازار شد.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

موضوعات مشابه

پاسخ‌ها
0
بازدیدها
117
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
86
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
75
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
82
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
89
پاسخ‌ها
2
بازدیدها
121
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
128
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
101
پاسخ‌ها
1
بازدیدها
158

کاربران در حال مشاهده این موضوع (مجموع: 1, کاربران: 0, مهمان‌ها: 1)

بالا پایین